Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Att skjuta med GRG eller pansarskott har jag svårt att tro på. Jag är övertygad om att bilen inte var kraftigt demolerad innan smällen med lastbilen.
En större sprängladdning på bilen? Nej inte det heller.
Det enda kvarvarande rimliga attentatsteorierna vore en AK med pansarbrytande ammo som sköt rutan och störde föraren så pass att han försökte väja kraftigt. Eller så då en liten laddning i hjulhuset för att slå ut styrningen.
Utöver attentat så är det enda rimliga trasig hjulupphängning av andra skäl.
ok
men jag förstår att terrorister/kriminella utvecklar nya taktiker för attentat därför försöker säkerhetsteam hänga med i utvecklingen vilket är svårt. Dock brukar sk modus operandi inte vara jätteunikt. Säg pansarbrytande ammo? Då kommer Vem, Var, När in? ligga i terrängen med en AK? Riskera bli upptäckt till och från platsen före och under samt efter attacken? Rekognoseringen av platsen varför just där finns det en ideal attack plats där? Vad menas med en sk IAS jo ingen ser när man kommer, man kan ligga dold länge utan upptäckt, man har övertaget (hög mark) ifall det blir en eldstrid, man måste också ha minst 2 flyktväger där ingen korsar varann (flaskhals kallas detta).
Låt oss säga att det finns 2 platser där vi vet att han alltid kommer att finnas kl 08.00 på jobbet, eller kl 16.00 hemma då är det på dessa platser det sker en attack. Jag har studerat många olika attacker i mitt arbete bl.a.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Herrhausen som hade ca 30 livvakter exakt antal i själva skyddsdetaljen är osäkert men flera fordon. Anledningen han bodde längs en väg där han inte kunde undvika att vara varje morgon och kväll dvs man kunde förutse på plats,tid och vem.
Skulle detta ha skett vem sköt? Vart ifrån? Hur tog de sig därifrån? Hur kunde de undgå upptäckt, varför uppfattade inte följebilen att det var ett attentat? Hade man misstänkt sånt skulle bombskydd, piket och NI varit på plats direkt.
Jag tror inte på den teorin tyvärr.
Vad händer om polisen nu fastställer att det är en olycka ? Kommer detta spinna vidare att föraren drogats av Iran eller att han har en släkting som är gift med en muslim så han körde ihjäl sig för att blidka Allah alltså ibland blir det lite för mycket här på FB.