2021-10-07, 21:02
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Du får läsa på och kolla på bilder, lära dig helt enkelt. Erfarenhet av detta gör susen.
Svårare att förklara i en sån här tråd... det är jag inte kapabel till iaf.

Har kollat alla bilder som finns, det borde ju finnas någon detalj som avslöjar att det inte bara är en dragbil och en trailer? Även bilderna där trailern står kvar, även om de är riktigt dåliga..
Citera
2021-10-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Enda rimmliga?
Så vi slår till med science fiction thriller rysare direkt.
Det kan inte va så att det finns något annat på en bil som kan smälla till högt ? Med tanke på att det finns tusentals rörliga delar jag bara undrar ?

Att skjuta med GRG eller pansarskott har jag svårt att tro på. Jag är övertygad om att bilen inte var kraftigt demolerad innan smällen med lastbilen.

En större sprängladdning på bilen? Nej inte det heller.

Det enda kvarvarande rimliga attentatsteorierna vore en AK med pansarbrytande ammo som sköt rutan och störde föraren så pass att han försökte väja kraftigt. Eller så då en liten laddning i hjulhuset för att slå ut styrningen.

Utöver attentat så är det enda rimliga trasig hjulupphängning av andra skäl.
Citera
2021-10-07, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ja, OM detta nu är ett attentat så är detta den enda rimliga metoden. Enklast, smidigast och mest effektiv. (Uppenbarligen) Allt annat är mer filmmanus än möjlig verklighet.

Om det skulle va så att utländsk underättelsetjänst är inblandad, vilken kan det vara då? Iran eftersom de hatar Vilks? Ryssland för att spä på motsättningar och skapa konflik? Jag lutar åt Iran, eller Turkiet. Något babbeland med tillräckligt välutvecklad underättelsetjänst för att utföra ett relativt avancerat mord.
Citera
Medlem
Citat:
Svar nej..man har särskilda fordonsök efter sprängmedel jag finner det helt omöjligt. Vi hade alltid fordonsök, och bevakade bilar. Skulle vi missat 2 minuter på toalett besök, söktes fordonet om igen. De söktes extra noggrant efter verkstadsbesök. Man har även sniffers som analyserar även hundar förstås.

Det du beskriver är din erfarenhet från en krigshärd, skulle samma rutiner ske i Sverige? Nej, jag tror tyvärr inte det. Att Vilks Range Rover letas igenom efter bomber efter en vanlig bilservice med bombhundar och liknande tror jag inte händer. Att en mindre bomb kunde döljas i Rovern tror jag är mycket möjligt.

Du måste också ta i aspekten att någon har sålt ut sig för pengar för att ge information så att mördarna kunde döda Vilks. Det finns många araber som jobbar inom svensk polis idag.
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Sprängladdningen som placerades i Range Rovern när den var på service nyligen doldes i framre delen av bilen och när den fjärrutlöstes så förstörde den styrningen så bilen fick kraftig sladd. En mindre sprängladdning som kunde döljas i bilen är mycket troligt. Placerad av experter så när den smällde skulle den förstöra styrningen av Range Rovern.

En stor IED tror jag inte på utan en mindre laddning som dolts i motorutrymmet och som poliserna inte kunde se vid sin kontroll av bilen.

Jag kan bara förklara hur jag är tämligen säker på att så inte är fallet.
Jag tror man själv måste vara livvakt eller att ha sett hur ett riktigt bombsök på bil går till för att förstå.
Citera
2021-10-07, 21:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Enda rimmliga?
Så vi slår till med science fiction thriller rysare direkt.
Det kan inte va så att det finns något annat på en bil som kan smälla till högt ? Med tanke på att det finns tusentals rörliga delar jag bara undrar ?

Vittnet som har uppgett sig höra smällen och braket från kraschen var inte ens inom synhåll så det kan ju ha varit vad som helst och i stort sett när som helst i händelsekedjan som han hörde..

Det finns inte ens någonting som säger att det första ljudet måste kommit innan fordonen kolliderade.

Sen är det dessutom märkligt att vissa i tråden fäster så hög trovärdighet vid just vittnet som uppger sig hört smällar, medan man gärna ifrågasätter vittnet som uppgett hastigheten till cirka 160 km/h…
Citera
2021-10-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Har kollat alla bilder som finns, det borde ju finnas någon detalj som avslöjar att det inte bara är en dragbil och en trailer? Även bilderna där trailern står kvar, även om de är riktigt dåliga..

Någon la upp en bild igår kväll, som troligen är denna linken, men med annan sista trailer...kika på gårdagskvällens inlägg så ser du
Citera
2021-10-07, 21:08
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Det du beskriver är din erfarenhet från en krigshärd, skulle samma rutiner ske i Sverige? Nej, jag tror tyvärr inte det. Att Vilks Range Rover letas igenom efter bomber efter en vanlig bilservice med bombhundar och liknande tror jag inte händer. Att en mindre bomb kunde döljas i Rovern tror jag är mycket möjligt.

Du måste också ta i aspekten att någon har sålt ut sig för pengar för att ge information så att mördarna kunde döda Vilks. Det finns många araber som jobbar inom svensk polis idag.

Ja att kalkylera risker och värdera hot jobbar jag med på heltid.
Jag finner det osannolikt just pga var vi är i världen, hotbilden etc.
OBS! Vi gör ingen skillnad på bilbomb sök eller posthantering om vi är i Sverige eller Irak vi jobbar alltid likadant. Jag arbetar fortfarande med säkerhet men på ett annat sätt
Citera
2021-10-07, 21:10
Medlem
staticages avatar
Citat:
Du tror inte en skicklig bombmakare/mekaniker kan dölja en bomb i motorn efter servicen Range Rovern var på nyligen? Det tror jag är fullt möjligt.

Polisbilar lämnas in på vanliga verkstäder, vilken säkerhetskoll finns på de som jobbar där och deras kopplingar till kriminella islamister?

Range Rovern har manipulerats eller utsatts för sprängladdning/pansarskott/beskjutning,laser mot föraren.

Föraren som körde Range Rovern var en rutinerad polis med mycket erfarenhet.

Knappast att man lämnar in dom på abdullas mek för service.Speciellt inte denna specialitrustade bilen.

Vittne:explosion,sen däckskrik och krasch
Följebil anländer flera minuter senare.

Antingen visste följebilen vad som skulle hända och Säpo placerade bomben.

Alternativt valfri muslimskt stats underättelsetjänst.

SÄPO hade Uzbeker med Akilov kopplingar som renoverade hos dom.Så stor koll har dom inte som dom vill tro.
Citera
2021-10-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80

Kolla på denna... Där ser du att det inte bara är en trailer och dragbil.

https://imgur.com/a/tWEHo7x
Citera
2021-10-07, 21:11
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vittnet som har uppgett sig höra smällen och braket från kraschen var inte ens inom synhåll så det kan ju ha varit vad som helst och i stort sett när som helst i händelsekedjan som han hörde..

Det finns inte ens någonting som säger att det första ljudet måste kommit innan fordonen kolliderade.

Sen är det dessutom märkligt att vissa i tråden fäster så hög trovärdighet vid just vittnet som uppger sig hört smällar, medan man gärna ifrågasätter vittnet som uppgett hastigheten till cirka 160 km/h…

Japp håller med. Troligen är första smällen en misstolkning eller att bilen forst dundrar in i vajerräcket som låter rätt högt. En bil i 120 km/h de tar typ 1-3 sek sen sitter den under lastbilen
Citera
2021-10-07, 21:12
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Det går inte o klicka på de länkarna men av det jag själv sett så faller explosionsteorin på en sak.
Den borde inte ligga på andra sidan vägen inkörd under en lastbil, dessutom sönderbränd.
Det borde då ligga mängder av spridda delar speciellt om en explosionen skett.

Konstigt länkproblem...
--------

Hur kilar man in en B6 under en lastbil? Lastbilar har låga stötfångare.
Engelsmännen är väll historiskt kända för dåliga kärror. (Attentatet på guvernören i Irland)
Men.... Inte fan är de mjukare än en vanlig volvo.

scenario 1
1. Bilen remote-kontroleras. Tex. What a hacked Jeep looks like on the road: https://www.youtube.com/watch?v=8UeJkQ9pz3s
2. Orsaka olycka
3. Skjuta på fordon, med tex. CG med pansarspräng, alt. någon går ut och placerar laddning.

Att det finns de som är skickliga, är ju ingen hemlighet. Tex. Sättet på hur mossad tog ut den
iranska fysikern i iran.

Det som hände i Sverige liknar ju lite Hastings-hitten i USA
https://www.military.com/video/law-enforcement/police/raw-michael-hastings-car-crash/2575505618001

Scenario 2
Det går slå ut fordon med handburen EMP. Amerikansk polis har testat sådan utr. 10+
år sedan. Frågan är hur spridd kunskapen är.

Det är ju elegant i jämförelse. Slå ut, och slå till.

Avkörningen sker ju väldigt långsamt (vinkel): https://www.facebook.com/lindmpe/posts/10223414754148962

Varför reagerade ingen i bil?
Senast redigerad av shoottheelks 2021-10-07 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in