Citat:
Ursprungligen postat av
Frysfacket
Jag personligen tror ju att Sverige kommer få nya kärnkraftverk på någotvis någongång.
Det som förundrar mig är att många tycker att staten gör fel som låter vattenfall lägga ner sina gamla kärnkraftverk. Ja de är gamla!
Samma personer tycker ända att det är statens skyldighet att just vattenfall ska bygga nya!
Bygg gärna nya men håll vattenfall borta från detta då jag tror att ekonomin i nya blir fruktansvärt magra i överskottselen Sverige.
Låt uniper bygga nya och låt de stå för riskerna.
Bästa är väl att våra grannländer med elunderskott ökar sin eltillverkning?
Inte roligt för de länderna att vara beroende av Sverige och Norge!
Varför skulle staten hindra Vattenfall att göra affärsmässiga beslut. Staten är väl i stort sett tvingad att låta vattenfall bestämma själva.
Sedan har väl inte staten hindrat några kärnkraftsplaner för Vattenfall.
När Reinfeldt, Lööf mfl ändrade lagen 2009 så att det blev fritt fram att bygga kärnkraftverk så satte Vattenfall genast igång med att planera. (Många kärnkraftshatare i forumet. Man ser hatet mot Reinfeldt och Lööf hela tiden).
Däremot är det en stor investering med kärnkraftverk. Senare kom det ett blocköverskridande beslut om att det fortfarande var ok att bygga kärnkraftverk men staten skall inte subventionera de.
Då blev det så för Vattenfall att de måste pynta ur egen ficka. De kunde inte längre gå till staten och gråta.
Och när det stod klar att det finska kärnkraftverket i Olkiluoto som skulle ha kostat 3 mdr EUR skulle landa på 9 EUR mdr, tog Vattenfall och pausade sina planer.
Vattenfall har väl några intentioner att gå runt också. Och elpriset räckte nog inte för att finansiera så dyra kärnreaktorer.
Dvs rent kommersiellt beslut, och inte obstruktion av staten.
Och Vattenfall verkar bara vänta på att elpriserna blir högre. Då kommer dom bygga känreaktorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Men det kräver att man förstatligar elbolagen, och att de statliga bolagen drivs utan vinstsyfte. Det är förmodligen olagligt enligt EU:s regler, så då måste vi först gå ur EU. Sen måste vi välja en regering som inte säljer ut statlig egendom, först då kan vi få billig el till självkostnadspris.
Först då kan Sverige på allvar slå in på en väg som gör Sverige till ett Nordkorea i Europa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Vem vill äga ett nätkraftsbolag, eller vilket bolag som helst, som inte genererar vinst för den som äger det? Du driver kanske många bolag som inte genererar vinst, t.o.m kanske förluster. och trivs med det upplägget?

Tänk alla som pensionssparar och alla pensionärer. När har du hört att dom vill ha högre pension?
Nej, just det. Dom kommer villig att placera sitt pensionssparande i företag som aldrig levererar vinst.
Om du inte tror mig kommer Tammer och alla andra kommunister i forumet att bekräfta det jag skriver.
Givet hur många det finns som står till vänster (Dvs gillar regleringar, statlig inblandning och ogillar vinst) så räknar jag med att det kommer startas massor av icke-vinstdrivande företag som säljer el.
Dom har nog bara förberett sig i några decennier.