Citat:
Ursprungligen postat av
Reda
Hytten sitter på dragbilen som sedan kopplar på en trailer. Bilen och trailern är två separata enheter. Hytten kan fällas framåt för att komma åt motorn som sitter under densamma.
Hjulet man ser kan vara ett reservhjul som sitter någonstans på eller under hytten. Det kan nog någon annan förklara bättre.
Jag har pysslat en del med tunga lastbilar och visst kan hytten lossna. Syftet med det är att den ska fungera lite som en räddningskapsel för den bältade föraren, till exempel vid lastförskjutning eller vid en kraftig avåkning där föraren riskerar att klämmas fast under lasten. Men det sker bara vid extrema fall.
Att den skulle lossna vid en frontalkrock är helt uteslutet. Lika uteslutet är det att hyttsidan bakom förardörren skulle fläkas upp som locket på en sardinburk. Naturligtvis kan Räddningstjänsten ha klippt upp sidan för att få ut föraren snabbt men det förklarar inte den uppåtriktade kraften som slitit loss hytten. Bucklorna på taket uppstod troligen när hytten landade igen efter sin luftfärd.
Vad gäller däcket så sitter det med 10 st m22 bultar vid navet, axeln sitter i sin tur fast med m24 byglar. En mycket stark konstruktion.
Om det skulle vara resevhjulet vi ser så sitter det, OM bilen nu hade ett sådant under/bakom batterilådan på vänster sida av chassit men många trailerdragare byggs utan det till förmån för större bränslevolym.
Min teori utifrån min erfarenhet av fordon är att två saker har hänt här.
1. Något får Range Rovern ur kurs.
En yttre kraft eller att föraren upptäcker att någon siktar på dem framifrån och försöker snabbast möjligt komma ur skottvinkeln. Laserljus?
2. Kollisionen med lastbilen som olycklig nog kom just då förstärks av detonationen som uppstår då något explosivt träffar lastbilen snett bakifrån och spränger loss hytten, framaxeln, pulvriserar bilen och allt slutar i ett eldhav.
Min teori har säkert otaliga brister men tillsvidare så väljer jag att hålla den som det troligaste scenariot.