Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Källan till (1) är väl du Reimer? Ditt referat lyder:
” - LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?
- RDY: Jasså, var det en Golf?
- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.”
En person som enligt egen utsago inte vet hur stor en Golf är kan inte rimligen veta om en viss bil är lika stor som en Golf. QED.
Vad är det med Hanna och LoVi som för några att bli så snarstyckna mot all kritik? De är och förblir högst tveksamma vittnen oavsett hur många nya versioner av vittnesuppgifter vi får decennier senare. Ingen av dem har sett GM, och den som såg en bil vet inte vilken modell det var. Till detta kommer varningstecken om berättelse som växer fram över tid och kommunikation mellan just dessa två vittnen. Sammantaget inte mycket att gå på.
Nej, jag är inte källa till det.
Jag försöker få fram en uppfattning om storleken genom att fråga LoVi om fyra personer skulle sitta trångt i bilen. Det kan LoVi inte svara på. Däremot vet LoVi att bilen till sin yttre storlek är som en Golf: "det var den storleken liksom".
Möjligtvis kan ordet "va" på slutet i näst sista meningen i referatet nedan vara förvillande i skriven text. Någon kan missuppfatta det som om LoVi frågar mig om bilens storlek, men det var inte ett frågande "va". Det var samma "va" som vanligen förekom i gamla Stockholmsfilmer. "Berra, nej han gillar inte brudar, han dras till kisar liksom va".
Dvs LoVi är tydlig med att det var en mindre bil. Han/hon vet inte hur det är att sitta i den, men han/hon vet att den till det yttre var som en Golf i storlek.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
- RDY: Var bilen du såg liten eller stor?
- LoVi: Nej, det var en mindre bil.
- RDY: Så om det sitter fyra personer i den så sitter de trångt?
- LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?
- RDY: Jasså, var det en Golf?
- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.
För egen del kan jag inte minnas om och när jag åkt i en Golf, för jag har aldrig haft någon. Jag kan också säga hur stor den är till det yttre utan att kunna säga något om det är trångt i den.