2021-10-07, 15:12
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Källan till (1) är väl du Reimer? Ditt referat lyder:

” - LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?

- RDY: Jasså, var det en Golf?

- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.”

En person som enligt egen utsago inte vet hur stor en Golf är kan inte rimligen veta om en viss bil är lika stor som en Golf. QED.

Vad är det med Hanna och LoVi som för några att bli så snarstyckna mot all kritik? De är och förblir högst tveksamma vittnen oavsett hur många nya versioner av vittnesuppgifter vi får decennier senare. Ingen av dem har sett GM, och den som såg en bil vet inte vilken modell det var. Till detta kommer varningstecken om berättelse som växer fram över tid och kommunikation mellan just dessa två vittnen. Sammantaget inte mycket att gå på.

Nej, jag är inte källa till det.

Jag försöker få fram en uppfattning om storleken genom att fråga LoVi om fyra personer skulle sitta trångt i bilen. Det kan LoVi inte svara på. Däremot vet LoVi att bilen till sin yttre storlek är som en Golf: "det var den storleken liksom".

Möjligtvis kan ordet "va" på slutet i näst sista meningen i referatet nedan vara förvillande i skriven text. Någon kan missuppfatta det som om LoVi frågar mig om bilens storlek, men det var inte ett frågande "va". Det var samma "va" som vanligen förekom i gamla Stockholmsfilmer. "Berra, nej han gillar inte brudar, han dras till kisar liksom va".

Dvs LoVi är tydlig med att det var en mindre bil. Han/hon vet inte hur det är att sitta i den, men han/hon vet att den till det yttre var som en Golf i storlek.

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
- RDY: Var bilen du såg liten eller stor?

- LoVi: Nej, det var en mindre bil.

- RDY: Så om det sitter fyra personer i den så sitter de trångt?

- LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?

- RDY: Jasså, var det en Golf?

- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.

För egen del kan jag inte minnas om och när jag åkt i en Golf, för jag har aldrig haft någon. Jag kan också säga hur stor den är till det yttre utan att kunna säga något om det är trångt i den.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2021-10-07 kl. 15:47. Anledning: Meningen "att den till det yttre var som en Golf" var olycklig. Förtydligade: "att den till det yttre var som en Golf i storlek"
Citera
2021-10-07, 15:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Så kan det vara, ingen aning. I såna fall till granne eller gammal klasskompis om inget av det jag skrev tidigare. Om beskrivningen av "Clabbe" stämmer. Men om han brukade vara det så måste flera i Mariestad känna till det. Jag är något äldre och från Stockholm, men "fyllechaffisar" det spred sig.
Ja vi får se om någon nappar?
Och vet mer om det?
Men skulle tippa på att CL nog var i behov av extra pengar, då han hade låg inkomst.
Och taxi, var god dröj.
Info har kommit fram att köerna för att få en vanlig taxi efter stängning var långa.
Senast redigerad av rubin22 2021-10-07 kl. 15:46.
Citera
2021-10-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Och vet mer om det?
Men skulle tippa på att CL nog var i behov av extra pengar, då han hade låg inkomst.
Och taxi, var god dröj.
Info har kommit fram att köerna för att få en taxi efter stängning var långs.
Haha, ja..Det var inte min tanke med inlägget men det skulle vara toppen. Har följt Helenas försvinnande sen det hände. Helt otroligt att det inte är löst.
Citera
2021-10-07, 15:55
Medlem
Advokat Thomas Berner var med under polisförhören.

”– Jag kan tyvärr inte redogöra för vad han sagt. Men han har försökt att redogöra för sina minnen från den aktuella tidpunkten, men det är ju 29 år sedan och självklart är det inte lätt.

– Självklart finns det vissa uppgifter som tillsynes kan vara belastande, men sammantaget finns det inga handfasta bevis.”

Hoppas vi får lite mer info snart.
Någon som vet vilken diagnos som ställts på CL?
Senast redigerad av Legooo 2021-10-07 kl. 15:57.
Citera
2021-10-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Men om en journalist ringer upp, går det bra då? För om inte, så skulle det inte bli många tv-program i aktuell genre ...

Seriöst, ifrågasätter du om en journalist ringer upp i ett jobbärende? Om en som säger sig vara journalist ringer upp helt privat så är det väl mera tveksamt rent etiskt. Och att ringa och låtsas göra ett jobb som journalist är ju etiskt helt förkastligt och också bedrägligt, enligt min uppfattning.
Citera
2021-10-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Advokat Thomas Berner var med under polisförhören.

”– Jag kan tyvärr inte redogöra för vad han sagt. Men han har försökt att redogöra för sina minnen från den aktuella tidpunkten, men det är ju 29 år sedan och självklart är det inte lätt.

– Självklart finns det vissa uppgifter som tillsynes kan vara belastande, men sammantaget finns det inga handfasta bevis.”

Hoppas vi får lite mer info snart.
Någon som vet vilken diagnos som ställts på CL?

Vet inte om det betyder något särskilt, men jag såg Thomas Berner i Mariestad idag. Men det gäller kanske något annat uppdrag, vem vet.
Citera
2021-10-07, 16:20
Medlem
Citat:
Det är ju lite konstigt om inte de tidigare nämnda i tråden t.ex PU. Inte kände till denna CL, udda person som bodde i samma område, de besökte säkert samma affär.

Någon borde veta om CL varit fyllchaffis på den tiden?
Även om CL varit inblandad som chaufför endast, så kan han ha hjälpt den riktiga GM?
Osäker person som inte ens räckte upp handen i skolan..Han om någon borde kunna hålla käft om mordet. Dessutom blev han ju då vittne till mordet och medskyldig. Kanske även hjälpt till att begrava henne?

Någon orsak måste det finnas att han aldrig ens var tänkbar som GM?
Sågs som osäker och alltför menlös för att varit inblandad i Helenas försvinnande?
Jag frågade tidigt om han hade drogproblem men tror ingen hade svar. Om han använde droger så är ju troligt att han kunde ha koppling där eller om han köpte stöldgods som de gärna krängde. Samlade på något? Bilintresse?
De fanns i samma område som du säger.
Någon tog tidigare upp också att kanske utnyttjade man honom som enstöring. Lurade med honom och på så vis blev han delaktig.
Omöjligt är det ju inte att någon av de gamla godingarna faktisk är inblandade tillsammans med honom.
Citera
2021-10-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Jag har aldrig varit i Mariestad och känner ingen omskriven i tråden. Men jag känner väldigt många människor. Min erfarenhet av "enstöringar" är att om dom har någon vän/kompis så är den likadan. Aldrig att en "enstöring" hänger med någon i normala kretsar.
Kanske är det så. Jag tänker att han kanske såg sig som annorlunda. Drog sig undan. Förstod inte det sociala samspelet men att han kanske hade hopp om att passa in. Någon kanske fick honom att tro det. Men jag vet mycket lite om hur enstöringar funkar alltså. Det finns säkert en anledning att de håller sig på sin kant och det är deras trygghet.
Citera
2021-10-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kanske är det så. Jag tänker att han kanske såg sig som annorlunda. Drog sig undan. Förstod inte det sociala samspelet men att han kanske hade hopp om att passa in. Någon kanske fick honom att tro det. Men jag vet mycket lite om hur enstöringar funkar alltså. Det finns säkert en anledning att de håller sig på sin kant och det är deras trygghet.
Ja, min erfarenhet är att dom håller sig till varandra, enstöringarna. Har stött på en hel del genom livet.
Klasskompisar, syskons klasskompisar, någon arbetskamrat och vissa i områden där jag bott. Dom har också blivit skyddade på så vis att om någon säger/gör något så " lägg av, det där är X brorsa"
Helt skumt att ingen (förutom en) som skriver i tråden verkar ens känna till honom. Hans bror måste väl ha haft kompisar hemma när han var yngre tex.
Citera
2021-10-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag upplevde honom som tunnhårig 2000. Inget hårsvall iaf. Han hade ofta mössa, han var sällan ute. Gick till och från sin bil bara.Har inte sett honom varken före eller efter. Ingen aning hur väl hon kände honom. Hon var min jobbarkompis. Hon nämnde det när jag berättade vilken dåre jag fått till granne. Den bilden hade inte hon av honom. Jag har ingen som helst kontakt med henne. Ser henne aldrig heller. Det är allt jag vet. Och att han hade EN kille som han var med i skolan. Som jag redan berättat. Minns att han hette Bengt, efternamnet är jag osäker på.
Har du någonsin hör något om att Clae#s nyttjade droger? Eller haft en tanke om det? Det brukar ju pratas menar jag.
Citera
2021-10-07, 17:28
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Och vet mer om det?
Och taxi, var god dröj.
Info har kommit fram att köerna för att få en vanlig taxi efter stängning var långa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag frågade tidigt om han hade drogproblem men tror ingen hade svar. Om han använde droger så är ju troligt att han kunde ha koppling där eller om han köpte stöldgods som de gärna krängde. Samlade på något? Bilintresse?
De fanns i samma område som du säger.
Någon tog tidigare upp också att kanske utnyttjade man honom som enstöring. Lurade med honom och på så vis blev han delaktig.
Omöjligt är det ju inte att någon av de gamla godingarna faktisk är inblandade tillsammans med honom.

Bra tankar! Där kan det nog finnas något tror jag!

Han brukar köra runt med sin bil. Självklart stöter han på grannar lite då och då som vill slippa stå i kön. Kanske var det så den här dagen. Han plockade upp någon knarkare och Helena och sedan hände något och knarkarn hotade honom med stryk eller att Claes skulle få hela skulden om det kom fram eller något sådant!

Härligt att tråden äntligen börjar fyllas med lite friska tankar som för oss framåt mot gåtans lösning.

Hoppas jag kan vara med för någon jävel har anmält mig för 1.06 och jag nämde aldrig någon användare vid namn ens! Hur kan man då göra något mot användarnas anomymitet??? Tydligen är det någon som försöker tysta diskussionen så fort man talar om Claes!
Citera
2021-10-07, 17:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Nej, jag är inte källa till det.

Jag försöker få fram en uppfattning om storleken genom att fråga LoVi om fyra personer skulle sitta trångt i bilen. Det kan LoVi inte svara på. Däremot vet LoVi att bilen till sin yttre storlek är som en Golf: "det var den storleken liksom".

Möjligtvis kan ordet "va" på slutet i näst sista meningen i referatet nedan vara förvillande i skriven text. Någon kan missuppfatta det som om LoVi frågar mig om bilens storlek, men det var inte ett frågande "va". Det var samma "va" som vanligen förekom i gamla Stockholmsfilmer. "Berra, nej han gillar inte brudar, han dras till kisar liksom va".

Dvs LoVi är tydlig med att det var en mindre bil. Han/hon vet inte hur det är att sitta i den, men han/hon vet att den till det yttre var som en Golf i storlek.

För egen del kan jag inte minnas om och när jag åkt i en Golf, för jag har aldrig haft någon. Jag kan också säga hur stor den är till det yttre utan att kunna säga något om det är trångt i den.

Det är ingen mening, Reimer. Det är fyra, fem stycken i tråden som gör allt de kan för att utmåla både "Hanna" och Lockerudvittnet som icke trovärdiga - och anledningen känner vi ju vid det här laget. Det är särskilt det att Lockerudvittnet leder spåren ner på Lockerud/Bråten som är obekvämt för några användare, men utan att dessa användare förstår egennyttan med vittnet. Att spåren leder mot Lockerud/Bråten är däremot godis för polisen!

Det som anhängarna av CL-spåret inte har förstått med Lockerudvittnets observation är att det i all sin prakt kan leda mot just CL. Anhängarna av CL-spåret borde i stället ha välkomnat Lockerudvittnet som visar mot Lockerud/Bråten, eftersom CL ju bodde där i juni 1992. Men icke! Och förklaringen ligger i att medan anhängarna av CL-spåret var fullt upptagna med att mobba ner oss "egon" och "besserwissrar", så glömde de i ivern bort att Lockerudvittnet egentligen bara var dem till hjälp. När de sedan insåg att de genom korståget mot oss "dumma" på kuppen hade slagit undan benen på sig själva, var det för sent att backa och acceptera Lockerudvittnet. Så det kan gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in