2021-10-07, 13:50
Avslutad
Polisen säger att det är vansinnigt att spekulera, samtidigt spekulerar man själva offentligt angående att det är en olycka och att det handlar om en däckexplosion. Det är ju väldigt motsägelsefullt om något.

Ännu mer märkligt kommer det bli när man belägger väldigt mycket med sekretess och inte delar med sig av utredningen till trafikverket och allmänheten. Då finns det naturligtvis fog för just spekulationer och det man kallar konspirationsteorier i media som ofta är sanningar och ingenting annat för den som inte vill eller kan tro på hycklande och motsägelsefulla historier som denna, Estonia, 11 september och annat bara för att ta några få exempel på listan över mycket tvivelaktiga händelser genom åren.

Till och med poliser och andra livvakter tror inte på den officiella bilden.

Citat:
Mordutredningen på Noa pågår mot en fond av rykten bland polisanställda som florerat sedan kort efter olyckan. Aftonbladet har pratat med flera polisanställda som berättar om rykten som handlar om att någon skulle ha ”fifflat med bilen” före avfärd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen
Citera
2021-10-07, 13:54
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyfet
Fifth gear körde förra generationens skyddsklassade Range Rover. Vid 6:20min kör de konbana. Den går inte riktigt lika bra som standardbilen. Då ska man komma ihåg att en vanlig Range Rover inte är den bästa bilen på att köra konbana eller älgtest till att börja med.

https://www.youtube.com/watch?v=fd6346W9SQw

Exakt!

Jag tror det här kommer leda till nya riktlinjer inom personskyddet, att man undviker att framför dylika fordon i höga hastigheter.
Citera
2021-10-07, 13:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag vet inte hur det fungerar, men är inte vitsen med en följebil att den har visuell kontakt med skyddsobjektet? Det vill säga inga bilar i mellan?
Jag har hört att det är en taktik de har, att två bilar kör omlott s.a.s. längs med rutten. För att försvåra för "fienden" att begripa vilken bil som innehåller skyddsobjektet antar jag.
Citera
2021-10-07, 14:02
Medlem
448s avatar
Polisen erkänner aldrig fel , helikopterolyckan i Sisjön/Göteborg där chefen för hkp enheten dog i en EC135 hemligstämplades.

Var högrisk busflygning ala joyride
Citera
2021-10-07, 14:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De är reggade som utryckningsfordon, punkt! Då är de också besiktigade enligt kraven för utryckningsfordon. Det är fakta. Vad någon snubbe här inne skriver om saken hör inte hit. Om personen dessutom upplever att bilen är som ett bowlingklot har denne inte kört tyngre fordon.
Ok, meshersmith, nu är det iofs skillnad mellan 4,5 ton och 4 meter i hjulbas och 4,5 ton och vanlig suv hjulbas. Men du vet säkert bättre än de som kört fordonen i fråga och som uttalat sig i tråden.
Senast redigerad av Brain Damage 2021-10-07 kl. 14:44.
Citera
2021-10-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De är reggade som utryckningsfordon, punkt! Då är de också besiktigade enligt kraven för utryckningsfordon. Det är fakta. Vad någon snubbe här inne skriver om saken hör inte hit. Om personen dessutom upplever att bilen är som ett bowlingklot har denne inte kört tyngre fordon.

Antar att su syftar på mig med bowlingklotsrerensen. Du kanske ska gå tillbaka och läsa vad jag faktiskt skrev?
Jag skrev att en bepansrad Land Cruiser beter sig som ett bowlingklot på en pinne JÄMFÖRT med en vanlig Land Cruiser.

Jag har kört jäkligt många tunga fordon, men la i princip av för 15 år sedan. Lastbil o släp inkl maskinflak med PVBer på usla vägar i forna Jugoslavien, tankfordon, trailerdragare, lagab-växlare, krokväxlare, liftdumper, lastmaskin och timmertruck. Vanlig buss, ledbuss och dubbeldäckarbuss samt pvan nämnda Land Cruiser
Citera
2021-10-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Trams. Man blir trött efter en viss tid av vakenhet eller konsentration. Även slöåkning, kanske faktiskt i större grad, tröttar älla, även träänade förare.

Det är givetvis en definitionsfråga.
5 timmar sträckkörning är så klart inte optimalt för någon.
Men du får nog ändå hålla med om att en ansträngande körning tröttar mer än en lugn färd.
Hög koncentration kräver mer.

Att köra Stockholm-Markaryd med två mycket erfarna poliser i bilen borde inte trötta så mycket så det leder till en fatal olycka. 5 timmar i bil är inte orsaken.
Med den erfarenhet, och med det enorma ansvar, som poliserna satt med, så borde de vid eventuell trötthet ha löst detta på ett för stunden aktuellt sätt.
Citera
2021-10-07, 15:03
Medlem
Flonkertons avatar
Precis som BatikFarbror skriver så var det en jämförelse mellan en bepansrad Land Cruiser och en vanlig Land Cruiser. Dessa fordon var troligen inte modifierade in-house, vilket Land Rover gjort med RR Sentinel. Det är inte bara en vanlig SUV som bepansrats och skickats ut, precis som redan tydliggjorts tidigare i tråden är det ett mycket speciellt fordon. Frågan är hur mycket av hela sanningen vi som lekmän utan inside-information från utvecklingsavdelningen på Land Rover, kan få ut om bilens alla system och specifikationer...
Citera
2021-10-07, 15:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Antar att su syftar på mig med bowlingklotsrerensen. Du kanske ska gå tillbaka och läsa vad jag faktiskt skrev?
Jag skrev att en bepansrad Land Cruiser beter sig som ett bowlingklot på en pinne JÄMFÖRT med en vanlig Land Cruiser.

Jag har kört jäkligt många tunga fordon, men la i princip av för 15 år sedan. Lastbil o släp inkl maskinflak med PVBer på usla vägar i forna Jugoslavien, tankfordon, trailerdragare, lagab-växlare, krokväxlare, liftdumper, lastmaskin och timmertruck. Vanlig buss, ledbuss och dubbeldäckarbuss samt pvan nämnda Land Cruiser
Det var jag som tillbakavisade Methos i att 4,5 ton rr skulle vara layd back att köra och hänvisade till bla ditt uttalande. Men det finns fler i tråden som sagt typ samma, TYV eller vad han nu heter har samma erfarenhet som du. Bepansrade suv förs fram med försiktighet. Själv har jag ingen som helst erfarenhet på området och antar att Methos inte heller har det.
Citera
2021-10-07, 15:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det är givetvis en definitionsfråga.
5 timmar sträckkörning är så klart inte optimalt för någon.
Men du får nog ändå hålla med om att en ansträngande körning tröttar mer än en lugn färd.
Hög koncentration kräver mer.

Att köra Stockholm-Markaryd med två mycket erfarna poliser i bilen borde inte trötta så mycket så det leder till en fatal olycka. 5 timmar i bil är inte orsaken.
Med den erfarenhet, och med det enorma ansvar, som poliserna satt med, så borde de vid eventuell trötthet ha löst detta på ett för stunden aktuellt sätt.
Borde inte är en önskan, inte ett faktum.
Citera
2021-10-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kan styrväxeln eller rattstången kollapsat?
Förklarar att bilen blev herrelös och fick egen vilja.

Tappar du styrning så tvärnitar du helt säkert.
Visar lite hur det gått till.

Sedan undrar man om någon varit framme med bågfilen om bilen varit obevakad.

Vi pratar alltså om Sveriges i princip säkraste bil, som med Sveriges i princip bästa vakter/chaufförer, med Sveriges i princip mest skyddade person, som råkar ut för ett tekniskt haveri av den graden att chaufförerna inte klarar att hantera situationen. På Sveriges i princip bästa väg i bra väglag, mitt på ljusa Dan.

Hur vanlig är det med dödsolyckor orsakade av styrväxlar, rattstänger och punka på punka fria däck, ens på vanliga ”osäkra” bilar modell 90 tal som framförs av adrenalinstinna 18 ångar.
Citera
2021-10-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Exakt!

Jag tror det här kommer leda till nya riktlinjer inom personskyddet, att man undviker att framför dylika fordon i höga hastigheter.

Där är vi helt eniga.
Använd taktik funkade inte så bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in