2021-10-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Var det på familjernas önskan, eller polisens, som deras namn togs bort från SMP:s minnessida ?

Det vet jag faktiskt inte.
Vill heller inte ligga på familjen med ”onödiga” frågor om du förstår mig rätt?
Anhöriga vet inte mycket dem heller. Vet inte vem som körde, vad som hänt eller något!

Ledsen. Ingen info som hjälpte dig där
Citera
2021-10-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Går det ens att konstruera en säkerhetsklassad SUV utan att den blir topptung?

Tak och fönster måste vara tjocka (och tunga?) och de sitter ju onekligen högt upp.

Sen används väl inte dessa bilar som utryckningsfordon i bemärkelsen att de jagar bovar och används vid förföljelse?

Ja, det går att konstruera skyddsbilar att inte vara topptunga. Sätt mer tyngd i karossen och i dörrarna. Sedan är dessa två bilar här i tråden utryckningsfordon och då krävs det att de också går igenom som utryckningsfordon på besiktningen.
Citera
2021-10-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fast nu är dom inte utryckningsfordon. Enligt flera förare av dylika fordon som uttalat sig i tråden är dom skapade för att skydda och ta sig ur eldzon, inte för acrobatiska övningar i motorvägsfart. En person på fb beskrev det i går som att de är som ett bowlingklot på en biljardpinne i hög fart.

De är reggade som utryckningsfordon, punkt! Då är de också besiktigade enligt kraven för utryckningsfordon. Det är fakta. Vad någon snubbe här inne skriver om saken hör inte hit. Om personen dessutom upplever att bilen är som ett bowlingklot har denne inte kört tyngre fordon.
Citera
2021-10-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ja det är förvirrande.

Mängder av inlägg här tittar sig fortfarande blinda på teleobekktivfotona som har helt förvrängda perspektiv. Man kan se intressanta saker i dem eftersom de har mycket hög upplösning.
T ex att det faktiskt finns bromsspår som först leder ut åt höger mot vägrenen innan spåren som går helt parallellt över mitträcket i betydligt mindre vinkel än vad folk fattar. ABS gör exakt som du säger. Om man styr så minskar systemet automatiskt ABS verkan och bromsarna låser oftare och under längre tid vilket ger tydligare bromsspår. Det är en myt att ABS hindrar låsning. Den låser och släpper i pulser. Vinkeln från filmen borde vara ganska enkel att beräkna. Men jag orkar inte. Men jag skulle tippa Max 30 grader. (Jag trodde 45 efter att ha sett teleobjektivsbilderna där andra trodde 90)
Och som sagt spåren över mittlinjen är i stort sett parallella. Bilen har givetvis antisladd också som använder ABS givarna vilket mycket väl kan göra att de initiala bromsspåren som skymtas i teleobjektivbilderna är väldigt svaga eftersom inbromsningen sker bara svagt åt höger innan vänstersvängen gör att antisladd och ABS börjar jobba hårt och spåren blir kraftiga.
Dessutom har bilen ett fyrhjulssystem som på 300 millisekunder fördelar diffbromsverkan ihop med antisladdsystemet. Det gör det ännu svårare att exakt förstå. Men för mig ser det ut som bilen först bromsats kraftigt utan någon sladd för att sedan någon har vridit ratten kraftigt vänster och samtidigt bromsat utan någon extrem sladd. Absolut ingen bredsladd i alla fall.

Inte en chans att det kan kallas retursladd eftersom bilen inte sladdat åt höger först utan enbart bromsats en enig ut åt höger i kanske 50m innan vänstersvängen. Och den har aldrig varit utanför vägkanten till höger utan enbart på den asfalterade vägrenen förvisso kanske med lite lösgrus på. Men det borde inte ge den starka effekten

Här finns bild på en olycka med en riktigt bredsladd ner i diket. Notera skillnaden i hjulens sladdspår. Långt ifrån parallella.

https://i1.wp.com/bildrullen.se/wp-content/uploads/2011/10/Sladdspar_StOP-Rapport-070326-Fig1-DoltNamn1.png

Då tar du bara hänsyn till de tydligaste spåren. I den här telezombilden syns alla fyra hjulspår och där ser man att vänster bak ligger över spåret från höger fram. Du kan inte få den spårbilden med annat än en sladd. Att det är en retursladd bygger på indicier det kan jag hålla med om. Men de uppgifter som finns om mycket hög hastighet och det faktum att det är en lång högerkurva talar för det. Det är väldigt svårt att få en kraftig sladd ut åt vänster med ett tungt fordon i hög hastighet i en högerkurva. Du måste lastväxla för att lyckas med det och det är precis vad som händer vid en retursladd. Fordonets tyngdpunkt skiftar hastigt från vänster till höger sida. Det är det som gör att jag tror att bilen har varit ute mot, inte nödvändigtvis i, mitträcket tidigt i kurvan. Föraren har styrt in mot mitten och fått en mindre sladd. I högerfilen hävs sladden och då kommer vikten över och ger en kraftig retursladd. Lite av en klassiker.
Bilden du länkar till stärker snarare den hypotesen. Men på den bilden har sladden börjat hävas mot diket och därför går spåren ihop snarare än att breddas. Men som du ser är de mörkare spåren av den sida fordonet där vikten förskjutits mot. Marktrycket på de två vänstra däcken minskar och spåren blir ljusare.
Citera
2021-10-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, det går att konstruera skyddsbilar att inte vara topptunga. Sätt mer tyngd i karossen och i dörrarna. Sedan är dessa två bilar här i tråden utryckningsfordon och då krävs det att de också går igenom som utryckningsfordon på besiktningen.
En nyfiken fråga om utryckningsfordon.

Vad är kravet på dem i det här läget? Svängprestanda?
En brandbil är ju inte så bra ur den synpunkten. Eller en större ambulans typ van.

Är väl snarare en juridisk och försäkringsmässig klassning gissar jag.
Citera
2021-10-07, 12:26
Medlem
Fifth gear körde förra generationens skyddsklassade Range Rover. Vid 6:20min kör de konbana. Den går inte riktigt lika bra som standardbilen. Då ska man komma ihåg att en vanlig Range Rover inte är den bästa bilen på att köra konbana eller älgtest till att börja med.

https://www.youtube.com/watch?v=fd6346W9SQw
Citera
2021-10-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
En nyfiken fråga om utryckningsfordon.

Vad är kravet på dem i det här läget? Svängprestanda?
En brandbil är ju inte så bra ur den synpunkten. Eller en större ambulans typ van.

Är väl snarare en juridisk och försäkringsmässig klassning gissar jag.

Balnd annat:
Fordonets chassi och antisladdsystem ska vara optimerade för utryckningskörning med tung last och klara prestandakrav ställda i bilaga 3, Prestandaverifiering genom provkörning.Med detta avses att krängningshämmare,fjädring,bussningar etc.ska vara dimensionerade för fordonets användningsområ-de
https://www.mercell.com/sv-se/m/file/getfile.ashx?id=34459426
Citera
2021-10-07, 12:40
Medlem
Citat:
Balnd annat:
Fordonets chassi och antisladdsystem ska vara optimerade för utryckningskörning med tung last och klara prestandakrav ställda i bilaga 3, Prestandaverifiering genom provkörning.Med detta avses att krängningshämmare,fjädring,bussningar etc.ska vara dimensionerade för fordonets användningsområ-de
https://www.mercell.com/sv-se/m/file/getfile.ashx?id=34459426
Se där! Lång lista på krav och olika klassning av fordon för polisen. Vissa får inte klassas som utryckningsfordon såg jag vid en snabb titt. Antar att även ambulanser och brandbilar har motsvarande kravspecifikation. Eller jag vet att ambulanser har det, tyvärr olika i olika landsting. Det enda riktiga kravet annars jag sett i trafikverket är larmanordning.

Men det är så klart som du säger, fordonen ska vara lämpliga för sin användning och provade att så är fallet enligt beställarens krav.

Intressant att läsa kraven på motorer, fönster och stolar tex.

Tack för specen!
Citera
2021-10-07, 13:15
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Läs rätt !
Ur texten i Expressen med länken ovan :
Efter bilen körde en efterföljande polisbil. Förarna i den bilen ska dock inte ha sett själva olyckan.

Någon till mig sa att följebilen låg bakom 2 st lastbilar och ganska långt bak, kanske 700 m .
Därför såg dom nog inte olyckan.

Jag vet inte hur det fungerar, men är inte vitsen med en följebil att den har visuell kontakt med skyddsobjektet? Det vill säga inga bilar i mellan?
Citera
2021-10-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag vet inte hur det fungerar, men är inte vitsen med en följebil att den har visuell kontakt med skyddsobjektet? Det vill säga inga bilar i mellan?
DET DÄR! Är det inte meningen att "vi" ska ha den minsta insikt i !
Det har tjatats länge nog här nu, om att skyddsbil nr2 "var för långt bakom".
En sak som Inge N kan ha nån som helst kunskap om.
Lär er stava nu....till ordet TAKTIK.
Citera
2021-10-07, 13:48
Medlem
Bjurras avatar
Citat:

Vad innebär det då? Tar besiktningsmannen ut bilen på racebana? Kör älgtest? Knappast va?

En piketbuss eller ambulans har knappast superba höghastighetsegenskaper. Utryckningsfordon är modifierade för att vara mindre dåliga i höga hastigheter, inte med utgångspunkt att de ska vara superba i höga hastigheter. Man måste prioritera.
Senast redigerad av Bjurra 2021-10-07 kl. 13:51.
Citera
2021-10-07, 13:49
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
DET DÄR! Är det inte meningen att "vi" ska ha den minsta insikt i !
Det har tjatats länge nog här nu, om att skyddsbil nr2 "var för långt bakom".
En sak som Inge N kan ha nån som helst kunskap om.
Lär er stava nu....till ordet TAKTIK.

Det är väl knappast en vettig taktik att ha följebilen utom synhåll? Snarare slarvigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in