2021-10-07, 13:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
De kanske vill ha barnbarn? Det går många rykten om att vaccinet orsakar sterilitet/kastration.

Och dessa RYKTEN lyssnar du förstås hellre på än riktiga experter…
Jävla idiot
Citera
2021-10-07, 13:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Gäller det omvänt också? Jag menar har en 12-åring rätt att neka vaccination även om föräldrarna vill vaccinera?
Ja, de har rätt att neka. Vaccinationen är frivillig även för barn.

Så här skriver 1177:
Fråga
Jag är 16 år och vill inte vaccinera mig. Mina föräldrar vill att jag ska vaccinera mig. Måste jag det?

Svar
Nej. Vaccination mot covid-19 är frivillig, ingen kan tvingas till vaccination. Även omyndiga ungdomar har rätt att själv bestämma om de vill vaccinera sig.

Att vaccinera sig är det mest effektiva sättet att skydda sig mot covid-19. Unga kan bli sjuka i covid-19, även om de sällan blir svårt sjuka. Men risken finns att även en ung person blir allvarligt sjuk eller får långvariga besvär efter att ha haft covid-19. Du som vaccinerar dig bidrar också till att minska smittspridningen.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/vaccination-av-barn-och-unga/jag-ar-16-ar-och-vill-inte-vaccinera-mig.-mina-foraldrar-vill-att-jag-ska-vaccinera-mig.-maste-jag-d et/

Men det är kanske som här? Först måste de höra på argumenten för att vaccineras. Jag är inte säker att alla barn och ungdomar har mod och kraft att stå emot en vuxen som försöker övertala dem.
Citera
2021-10-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jävla idiot

Nej, jag lyssnar inte på de ryktena. Jag skrev bara att det kan vara en förklaring.
Citera
2021-10-07, 14:01
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.

Idag och -7dagar är antal fall. Sedan veckovis statistik med sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare (dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               idag  -7dagar  senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Västerbotten           36       72       130        142       -8      0.9
Västmanland            34       44       119        104       15      1.1
Örebro                 35       32        81         70       16      1.1
Stockholm             235      222        80         76        5      1.0
Norrbotten             49       25        77         59       30      1.2
Uppsala                40       40        62         51       21      1.1
Gävleborg              36       17        61         32       91      1.6
Totalt_antal_fall     844      853        59         59        0      1.0
Sörmland               25       20        59         39       52      1.3
Jönköping              21       29        55         56        0      1.0
Västra_Götaland       167      175        54         61      -12      0.9
Dalarna                 7       23        49         64      -23      0.8
Kalmar                  8       17        44         27       64      1.4
Skåne                  70       68        41         47      -14      0.9
Kronoberg              10       17        40         37        8      1.1
Jämtland_Härjedalen     8        5        38         39       -2      1.0
Halland                11       19        37         47      -21      0.9
Östergötland           25       13        30         43      -29      0.8
Blekinge                6        4        19         28      -33      0.8
Västernorrland         13        5        18         18       -5      1.0
Värmland                7        4        17         30      -42      0.7
Gotland                 1        2         9         17      -50      0.6
Citera
2021-10-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Och den tredjedel som saknade mätbara nivåer av T-cellsminne?

Eller de (runt 1%, tror det var 0,81%) som trots detta superbra skydd fick Covid 19 igen på en mätt under 10 veckor?

Runt 1% är ungefär vad jag sett som får genombrottsinfektioner.

Jag ser 3 problem med det du påstår.

1. Att förorda naturlig infektion istället för vaccin är farligt då vi vet att Covid 19 kan vara dödligt och orsaka långt lidande.

2. Skyddet man får verkar inte vara så mycket bättre.

3. Skyddet man får verkar inte vara så mycket långvarigare.

Nu handlade inte diskussionen ursprungligen om huruvida man bör låta sig infekteras och bli sjuk, eller om man bör förebygga med att vaccinera sig.
Det är något helt annat.
Om du minns så citerade jag ett avsnitt på FHM:s hemsida där de skriver att ”de som haft covid kan ha utvecklat ett visst skydd”.

Med tanke på den studie du själv länkade till som visar på motsatsen. Plus denna studie från Israel, så måste man nog ändå säga att FHM formulerar sig väldigt svagt.
Det är helt enkelt så att de förringar det naturliga skyddet till förmån för sprutorna.
Sådana direkt oärlig tilltag gör mig förbannad.
En annan sak är att biverkningarna tycks bli kraftigare ju fler injektioner man får, men om genomgången sjukdom med det breda skydd det uppenbarligen har, kan likställas med två, tre eller kanske fyra injektioner bör ju ytterligare en vaccinspruta kunna medföra ännu större biverkningar, för att inte tala om två eller tre sprutor?
Här dubbelsprutar man folk till höger och vänster utan att ens veta om de varit sjuka i covid.
Detta utan att veta jävla dugg om eventuella biverkningar.

https://www.google.se/amp/s/www.timesofisrael.com/study-covid-recovery-gave-israelis-longer-lasting-delta-defense-than-vaccines/amp/
Citera
2021-10-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jävla idiot
Riktiga experter? Du menar såna som.vanligtvis har mer fel än rätt?
Citera
2021-10-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nu handlade inte diskussionen ursprungligen om huruvida man bör låta sig infekteras och bli sjuk, eller om man bör förebygga med att vaccinera sig.
Det är något helt annat.
Om du minns så citerade jag ett avsnitt på FHM:s hemsida där de skriver att ”de som haft covid kan ha utvecklat ett visst skydd”.

Med tanke på den studie du själv länkade till som visar på motsatsen. Plus denna studie från Israel, så måste man nog ändå säga att FHM formulerar sig väldigt svagt.
Det är helt enkelt så att de förringar det naturliga skyddet till förmån för sprutorna.
En annan sak är att biverkningarna tycks bli kraftigare ju fler injektioner man får, men om genomgången sjukdom med det breda skydd det uppenbarligen har, kan likställas med två, tre eller kanske fyra injektioner bör ju ytterligare en vaccinspruta kunna medföra ännu större biverkningar, för att inte tala om två eller tre sprutor?
Här dubbelsprutar man folk till höger och vänster utan att ens veta om de varit sjuka i covid.

https://www.google.se/amp/s/www.timesofisrael.com/study-covid-recovery-gave-israelis-longer-lasting-delta-defense-than-vaccines/amp/

Det jag länkade till säger ju inte så mycket om hur bra skydd man får vid sjukdom.

https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/bred-immunitet-efter-nio-manader/

Citat:
Våren 2020 deltog totalt 2 149 medarbetare på Danderyds sjukhus i Communitystudien. Ungefär en femtedel av dem som då testades hade utvecklat antikroppar mot SARS-CoV-2.

Dvs man testade efter antikroppar och en femtedel hade detta - dessa testade man vidare på men man vet ju inte om det bara var dessa som haft Covid 19 - det kanske var 10-20% eller kanske 100% fler som hade haft Covid 19.
Citera
2021-10-07, 14:24
Medlem
Citat:
Det jag länkade till säger ju inte så mycket om hur bra skydd man får vid sjukdom.

https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/bred-immunitet-efter-nio-manader/

Dvs man testade efter antikroppar och en femtedel hade detta - dessa testade man vidare på men man vet ju inte om det bara var dessa som haft Covid 19 - det kanske var 10-20% eller kanske 100% fler som hade haft Covid 19.
Varför länkade du då, om du inte tycker att undersökningen visar något av värde?
Intressantare kanske att kolla hur många återinfekterade som hamnar på IVA jämfört med genombrottsinfekterade.
Med tiden kommer vi kanske att få klara besked om hur länge vaccinskyddet håller, men det smala skyddet som är riktat mot en liten sekvens på ett utdaterat spikprotein har nog inga förutsättningar att räcka så länge, och det är ju därför man diskuterar den tredje sprutan.
Vi får hoppas att viruset muterat bort innan det blir tal om den fjärde sprutan, för det kan knappast vara nyttigt att boosta sig med spikproteiner två gånger om året.
Citera
2021-10-07, 14:25
Medlem
Merwinnas avatar
Alltså, 15 nya döda men bara 32 inlagda (för corona) på IVA i hela landet. Det MÅSTE ju vara så som jag skrev redan igår, att de har börjat triera igen. Folk får dö hemma i sina sängar...
Citera
2021-10-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är något helt annat.

Ja, det känns galet att man inte överhuvudtaget verkar vilja allokera resurer till att undersöka skydd efter genomgången covid-19 eller hur dessa påverkas av vacciner.
Ska vi bekämpa detta med vetenskap eller är det annat som är drivkraften numera?
Citera
2021-10-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ingen som helst nytta?

Chansen att få Covid 19 igen efter naturlig infektion utan vaccin är mer 2 gånger högre än om man haft det och vaccinerat sig.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7032e1.htm

Det handlar bara om en liten tid efter vaccinationen då antikropparna är förhöjda. Går snabbt tillbaka. Dessutom är risken för biverkningar 3 ggr högre för de som haft naturlig infektion.
Citera
2021-10-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur tänker föräldrar som inte vaccinerar sina barn?
Ska barnen riskera skador förorsakade av corona-viruset pga föräldrarnas dåliga beslut?
De kanske inte vill få en anledning att gå med i den här klubben? https://www.narkolepsiforeningen.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in