2021-10-07, 07:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Jag ser inte det som att de korsar varandra. Just den bilden du ritat i är förvrängd av kraftig inzoomning med teleobjektiv. Spåren kommer från båda bilarna i och strax före kollisionsögonblicket tror jag.
Förvisso. Men den är tagen norrifrån, så det skall inte kunna finnas några spår från lastbilen där jag ritat.
Citera
2021-10-07, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleisionis
Jag har tittat på alla bilder tror jag och kommit fram till att händelseförloppet kan inte vara så långt ifrån detta. På flera bilder kan man se att hjulspåren kommer från höger och jag anser att föraren först varit över på höger sida om strecket.

Tiotusenkronorsfrågan är vad som skedde sekunderna innan. Nickade han till och vaknade upp av oljudet då man passerar de vita kantmarkeringarna? Fick panik och gjorde en för hastig vänstersväng och fick sladd, eller?

https://ibb.co/3CVzTvv
https://ibb.co/0CkzVQ9
https://ibb.co/BLSHHCq

Det är ungefär så jag tänkte hundra+ sidor bakåt. Men när man sett spåren från andra sidan så tror jag inte att bilen vridit upp sig nåt nämnvärt, utan fortsatt i samma vinkel som man träffade vajerräcket med, fram till lastbilen, och att den då träffade offset med höger fram.
Citera
2021-10-07, 07:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Var ju en livvakt för drygt 10 år sedan som sköt sig själv i huvudet på Rosenbad väl? Varför skulle inte liknande kunna ske igen med en självmordsbenägen livvakt i en bil?

Det var mycket konstigt i det där fallet. Blev inte den livvakten till och med skjuten två gånger på raken? Nej, det var nog Reinfeldts son som skjöt honom.
Citera
2021-10-07, 07:43
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Mycket bra illustrerat, även om det förmodligen gick lite rakare mot lastbilen när RR:n väl var över på fel sida.
RR:n bör ha kommit i ungefär samma vinkel som Volvon som precis kört om fotografen i denna bild:
https://imgur.com/1vWWRQ9
Illustrationerna är ritade från omvänt håll.
Citera
2021-10-07, 08:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Illustrationerna är ritade från omvänt håll.
EDIT: Glöm vad jag skrev. Missförstod.
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-10-07 kl. 08:18.
Citera
2021-10-07, 08:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det handlar ju om en person som haft konstant livvaktsskydd i över tio år, just för att undvika att han mördas.

Man förstår att detta är en rejäl barriär tankemässigt, men ovanstående står sig helt slätt mot en bil i hög hastighet som har oturen att råka ut för en däckexplosion.
Man kan få vrida och vända på perspektivet rätt ordentligt för att inse att en olycklig däckexplosion är rimligt.

Främst, är nog hastigheten det första faktorn att beakta om man ska ha en chans att föreställa sig att det rör sig om en ren olycka.
Citera
2021-10-07, 08:26
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Förvisso. Men den är tagen norrifrån, så det skall inte kunna finnas några spår från lastbilen där jag ritat.
Finns det någon annan bild på däckspåren tagen norrifrån som är ”rakare”? Perspektivet gör det svårt att se hur bilen kan ha rört sig. De kraftigaste spåren kommer kanske från själva innerringen på run flat-däckens framhjul.
Citera
2021-10-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Det är ungefär så jag tänkte hundra+ sidor bakåt. Men när man sett spåren från andra sidan så tror jag inte att bilen vridit upp sig nåt nämnvärt, utan fortsatt i samma vinkel som man träffade vajerräcket med, fram till lastbilen, och att den då träffade offset med höger fram.
Troligen så. Hade den passerat vajrarna på tvären borde bilen voltat. Så är inte fallet baserat på att spåren fortsätter efter vajerpassage.
Eftersom det verkar som att spåren har samma spårvidd hela vägen så är inte heller bilen i rotation. Om den vänt riktning borde det finnas sladdspår som visar någon slags snurr eller spårviddsändring redan från början. Såna verkar inte finnas.
Citera
2021-10-07, 08:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Inte förvånad. Jag tror att polisen vill komma torrskodda ur detta och påvisa att personalen i bilen agerat korrekt.
Försöka rädda sitt ansikte...

Personskyddet är rätt högt rankat inom myndigheten, nog en öm tå att trampa på.
Men det är lite osmakligt om teorier/rykten florerar inom kåren.

Men för att spåra lite då: Fiffel med bilen?
Service mm sköts av myndigheten själva, och i detta fallet särskild personal. Oljebyten, bromsar, däck osv - sådant sker under eget tak.

Vindruta lär ha bytts åtminstone en gång på bilen - där krävs aukt. verkstad då rutans kamerasystem kräver kalibrering med 4-hjulsmätning.
Övriga fel/defekter som föranlett verkstadsbesök.
Är isf Förenade Bil Jaguar/Land Rover Malmö, i dom fall bilen hanterats av extern personal.

Har någon pillat med bilen då den står ute på gatan?
Polisens kommande förundersökning kommer sannolikt maska allt som rör hur sådana här bilar övervakas och förvaras, men man kan kort o gott säga att en sådan här bil står inte ute på gatan och den lämnas heller inte obevakad när den är ute på jobb.
Såvida ingen på personskyddet slarvat och lämnat bilen obevakad?
Citera
2021-10-07, 08:53
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Direktlänk.
https://www.tv4.se/artikel/6w8ZHyctgPUhnvaLehxEpf/brottsplatsundersoekningen-fortsaetter-e4-avstaengd-i-dagar

TV4:as video är helt åt helvete.
Bonnier (Expressen-TV4) har satt i system att mata med förvrängda bilder och nu även felaktig video.

1: Bilen åker över i ett senare skede än på videon sett till referenspunkterna (vita stolparna)
2: Bilen på videon kör rakt fram sneddandes i videon-vilket är helt fel-den har kast o åker snett sidledes.
3: Bilen kolliderar med lastbilen i höger körfält norrgående, på videon kör lastbilen i vänster körfält.

Bara att jämföra med facebook-videon som ger korrekt info om hur bilen for genom räcket.

Precis där vajers i diket slutar startar kastet på bilen i från höger körfält södergående.
Hade bilen kört snett vänster med fronten i samma vinkel hade sladdspåren varit bredare mellan vänster-höger däck och mycket mindre pga ABS-systemet.
Precis där sly växer mellan körbanorna brakar bilen snett igenom skyddsvajern i mittendelaren.
Från det att kastet börjar till kollisionen har bilen sladdat i samma vinkel hela tiden.
Hade bilen ändrat vinkel från start av kastet till kollision hade det synts direkt på sladdspåren i vägen.

Stort tack till snubben som la ut 2 videos på facebook, vilka helt ger en annan bild av förloppet.
Något fick bilen att få ett kast snett vänster mot mittvajers som forcerades och in i mötande körfält.
Misstanken blir naturlig att bilen slagit i dikesvajers precis innan dessa slutar som då gett bilen kast åt vänster i färdriktningen där föraren ger full broms samtidigt som bilen åker snett sidledes mot mittvajers.

Frågan blir alltså vad som fick bilen att hamna i en snedsladd. Det intressanta är att detta sker precis där dikesvajers slutar, dessa går snett nedåt i mark med svag vinkel mot körbanan, kan ev vara så att bilen gick sakta mot dikesvarjers, slår i där sen avslutet av nedgående vajers ger "knuff" så att bilen far snett vänster framåt och hamnar i en sladd med full abs-broms.
Citera
2021-10-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Troligen så. Hade den passerat vajrarna på tvären borde bilen voltat. Så är inte fallet baserat på att spåren fortsätter efter vajerpassage.
Eftersom det verkar som att spåren har samma spårvidd hela vägen så är inte heller bilen i rotation. Om den vänt riktning borde det finnas sladdspår som visar någon slags snurr eller spårviddsändring redan från början. Såna verkar inte finnas.

Ja det är oerhört märkligt. Efter svängen från högersidan av vägen verkar bilen kana iväg på snedden i en nästan rak linje i över 100 meter rakt över mitträcket. Den verkar inte ha roterat nämnvärt.
Man tycker föraren borde ha kunnat påverka genom att gasa, styra eller bromsa. Det var ju ändå en 4WD.
Citera
2021-10-07, 09:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är oerhört märkligt. Efter svängen från högersidan av vägen verkar bilen kana iväg på snedden i en nästan rak linje i över 100 meter rakt över mitträcket. Den verkar inte ha roterat nämnvärt.
Man tycker föraren borde ha kunnat påverka genom att gasa, styra eller bromsa. Det var ju ändå en 4WD.

Kan styrväxeln eller rattstången kollapsat?
Förklarar att bilen blev herrelös och fick egen vilja.

Tappar du styrning så tvärnitar du helt säkert.
Visar lite hur det gått till.

Sedan undrar man om någon varit framme med bågfilen om bilen varit obevakad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in