2021-10-07, 08:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
En lång rad indicier.
Det i princip uteslutet att han befann sig på platsen som ett vittne här hänvisar jag till min tidigare genomgång som visar hur otroligt dålig koll han hade på vad som hände på platsen efter mordet.
Hans signalement stämmer väl så bra in på GM som andra tänkbara GMs signalement stämmer.

Han stämmer bra på GMP och på pricken på Clarkes "The probable assasin"( sedan är det väl upp till var och en att värdera hur bra såna profiler stämmer).

Vapenfrågan är den enda egentliga svagheten i SE teorin det har jag skrivit förut.
Andra teorier har betydligt fler svagheter,

Teknisk bevisning är tyvärr nästintill omöjligt att få fram när det gått drygt 30 år innan men börjar utreda honom som tänkbar GM, så det är rätt självklart att men inte kunnat hitta sådan mot honom(givetvis hade det stärkt misstanken ytterligare om man 'ändå hade kunnat hitta nåt).

Däremot har ju en del andra personer utretts betydligt mer i närtid av mordet utan att man hittat teknisk bevisning mot dessa.

Alla mördare har inte starka motiv nästan tvärtom ju.
SE beskrev ju själv i Skydd&Säkerhet sannolikt ungefär hur det gick till och vilket motivet var.
Alla mördare har inte jättestarka motiv många gånger kan det vara bagateller som utlöser själva händelsen. tex att någon känt sig avsnäst eller avvisad av den ibland lite arrogante statsministern,

SE placerar sig själv i mördares ställe, återspeglar mördarens rörelser flera gånger i sina utsagor varför gör han det??Det var inget han behövde göra för att bli viktigare och framstå i bättre dager.
Värt att fundera på.

Mordet kom att helt ta över hans liv på ett onormalt sätt han pratade om mordet jämt och ville enligt senare års uppgifter iaf gärna beskriva hur skottet mot LP kändes eller hävda att han var först framme ,vilket ju mördaren var.

Hans formuleringar" om nån av oss då bar vapen" eller "jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme" osv. Är man närvarande om man INTE ens ser skottet eller GM njaa i viss mån men inte i högsta grad närvarande . Dessa formuleringar var knappast slarviga SE kunde ju formulera sig väl och allt talar för att de var genomtänkta.

Det finns en lång rad indicier som blidar en stark kedja.
Det är mycket svårt att förklara alla märkliga omständigheter kring honom på ett naturligt sätt ,förklaringarna tar slut efter 3-4 indicier/omständigheter därefter får man upprepa samma saker eller komma med hokus pokus och hitte på. Tänker man sig honom däremot som GM så får det mesta sin förklaring,
Man slippar använda såg och hammare för att få ihop pusslet SE skyldig.Det fattas bara de sista 2-3 bitarna.
För att få ihop pusslet SE var ett oskyldigt vittne krävs mycket jobb med såg och hammare.2-3 bitar passar möjligen utan såg och hammera.
Då är det rlmligt att man lutar starkt åt att SE inte var ett vittne i vart fall.
Det är inte nödvändigtvis samma sak som att han är GM men starkt misstänkt.
Varför i all sin dag sprang SE exakt samma väg som mördaren flydde på i Rapport?
Han hade ju redan miljonpublik och för att etablera sig som vittne så krävdes inget sprintlopp i tv!

Sannolikt för det var ett sätt att försöka återskapa känslan från mordkvällen precis som Clarke menar att GM gjorde.

Det finns ju flera såna exempel.
Logik helt enkelt helhetesbilden att pusslet går ihop med honom som GM medan det är hopplöst att få ihop det med honom som ett oskyldigt vittne.
Hur trovärdig anser du och andra förnekare att GS var?
Han vittnar ju i rätten där han förklarar att SE inte kan ha varit på platsen hans berättelse går inte ihop för fem öre.
SE visste inte ens om det var två unga kvinnor eller en ung man och en ung kvinna som utförde HLR på OP. Han uppgav olika uppgifter kring detta i sina förhör.
Att hans alkoholmissbruk kom att eskalera åren efter mordet behöver inte alls ha med mordet att göra men är ändå intressant att notera, men någon större indicie är det ändå inte.
Han hade ekonomiska problem fick äktenskapsproblem vänskap tog slut o.sv.
Han förtidspensionerades det fanns nog många skäl till att SE föll allt djupare ner i missbruk,
Att mordet kan ha bidragit till detta är dock fullt sannolikt förstås.

Jag vill inte använda vissa uppgifter jag fått för de är andrahandduppgifter som är svåra att få bekräftade även om de kommer från trovärdiga källor. De får mig dock inte att tro mindre på SE som GM så kan man säga.Det som ändå ger upphov till ett visst tvivel är ju att de konkreta avgörande bevisen saknas samt CAs icke provskjutna vapen, ett visst mått av osäkerhet finns ju därmed kvar även om jag som sagt ligger nånstans på 85-90% i sannolikhet för SE som GM.

Det är bla av dessa skäl(det finns flera men nu är jag så trött att sängen är nästa anhalt för jag kan inte formulera mig vettigt längre.
Jag lyfter det här ur ditt inlägg:

"SE placerar sig själv i mördarens ställe, återspeglar mördarens rörelser flera gånger i sina utsagor varför gör han det?? Det var inget han behövde göra för att bli viktigare och framstå i bättre dager."

Just det och inte nog med det, han tvingade sig in i mördarens kläder också. Han gissade sig till att LP sagt "blå jacka" men där var ju manegen redan delvis krattad via uppgifter i media (eller egen observation från trappkrönet) men han hamnade fel när han påstod (och gissade) att ett mordplatsvittne nämnt glasögon. Han påstod att när han kom tillbaka från siln lilla utflykt in i gränden att det fanns ett vittne som lämnade ett signalement "mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska" men det där var ungefär som en opinionsundersökning där man väger samman resultat från flera olika opinionsinstitut. Rock, keps och väska har förmodligen nämnts vid mordplatsen men det är inte en och samma vittne som lämnar uppgifterma. Glasögon kommer från Grand och något sådant vittne lär inte ha hunnit till mordplatsen, han gissade och ljög helt enkelt.

Som jag skrivit tidigare, som GM är det logiskt att han tar på sig gärningsmannens kläder och rörelser men om han bara var ett vittne som grämde sig över att han kom för sent så var han en knäppgök utan dess like.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-07 kl. 09:38.
Citera
2021-10-07, 09:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
håller med dig till 100 procent SE beteende blir bara logiskt och rimligt om han är GM, hade han varit ett oskyldigt vittne så hade han varit sådan knäppgök att det är tveksamt om han ens kunnat ha ett jobb och finns inget som tyder på att han var så rubbad
Jag har hållit dörren öppen för alternativet att han brett på och överdrivit sin roll men det där GM-härmandet är helt sjukt om han inte var GM, så jag tror inte heller att han var rubbad på det sättet.
Citera
2021-10-07, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fast det var inte så att KP direkt tackade TP och Filter.

"– Det hade inte kostat något om han gett lite erkännande, man kan tänka att han kunde ha varit lite bussig. Det störde mig inte, han var saklig här också. Vi smålog åt det strikt korrekta, det var härligt, säger han."

https://www.expressen.se/nyheter/ledde-palmeutredarna-till-stig-engstrom-behover-inte-deras-applader/

Nej precis. Det hade varit klädsamt av PU/KP att tacka dem. Men det är tydligen inte kutym för de inblandade i MOP att tacka dem som hjälpt till, inte ens Lisbeth eller söner fick ändan ur vagnen och tackade (exempelvis) Hage, Johansson och Glantz för deras insatser. vilket är en skandal, tycker jag.
Citera
2021-10-07, 09:39
Medlem
Gällande kvaliten i utpekandet av SE från KP så innehåller det ju en gediget fastslagen generalmiss.
KP likställer SEs utstämplingstid med den tid då SE går ut på Sveavägen.
Oavsett om man nu anser att SE är sannolik som gärningsman eller inte,så måste ju alla hålla med om att man inte kan arbeta så här.

Det är katastrof att ansvarig åklagare inte har bättre koll på grejerna,särskilt om man betänker den tyngd som den avslutande presskonferensen har.
Citera
2021-10-07, 09:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nej precis. Det hade varit klädsamt av PU/KP att tacka dem. Men det är tydligen inte kutym för de inblandade i MOP att tacka dem som hjälpt till, inte ens Lisbeth eller söner fick ändan ur vagnen och tackade (exempelvis) Hage, Johansson och Glantz för deras insatser. vilket är en skandal, tycker jag.
Stämmer, det kom ett senkommet tack från Mårten till Anna när de satt i någon TV-studio på kvällen den 10 juni 2020 (pressträffsdagen).
Citera
2021-10-07, 09:43
Medlem
Dessutom så gillar jag HMs lilla uttalande gällande CA.
Ja,han hade en revolver av sökt slag och det var olyckligt att denna inte gick att finna.
Lägger man till goddag yxskaft uttalandet om att eftersom SE var gärningsman så måste han ha haft en revolver och den specialla ammunition som dödade OP..så undrar man ju vad PU egentligen sysslat med.
Citera
2021-10-07, 09:50
Medlem
Det är vidare mycket olyckligt att ansvariga utredningsledare samt åklagare aldrig velat svara på några frågor efter det att de har slutat arbeta inom utredningen.
Detta gäller åtminstone från och med Hans Ölvebro och fram över Krister Peterson och Hans Melander.
HM var en gång på väg att tillåta sig frågas ut i Palmepodden..men naturligtvis så ställde han till slut in.

Ingen hypotes är frusen i tid,ingen hypotes är helt ristad i sten.
Eftersom de inte är det så hade det varit klädsamt om någon ansvarig någon gång gjorde sig tillgänglig för några frågor.

Det sker tyvärr icke..och detta förhållningssätt bidrar på sådant sätt ytterligare till att spekulation får fritt fram.Ansvariga inom PU fortsätter således med sin skadeverkan även efter det att de har slutat.

Det är ett trist konstaterande att göra.
Citera
2021-10-07, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det kan man givetvis undra ja,
Sedan måste vi ändå tro att en så erfaren och omvittnad skicklig jurist och åklagare som KP har gjort sitt arbete och inte bara blint låtit sig ledas av media,
Redan när han sade att de utgick från brottsplatsen och de som var där så förstod jag att det var SE som var deras huvudspår. det tycker jag var självklart.

SE ÄR mycket svår att komma runt som trolig GM,
Det var dock ett misstag av KP att , i princip utlova en lösning på mordet.
Även om han sannolikt lyfte fram rätt person som misstänkt GM så kan man inte säga att mordet fick sin lösning.

Jag håller med dig om SE, hur man än läser och pusslar förhören med vittnena 1986 till rättegångarna 1989 så kommer man inte förbi SE som misstänkt GM, att han är inblandad på något vis (kanske just med att uppföra sig och förvirra som han gör).

Ja hans utlovande av en lösning, var lite väl starka ord. Men, det kan ha funnits orsaker/motiv att till att han yttrade sig som han gjorde. Kanske visste han mer om SE/MOP än han kunde berätta, och än i dag inte kan berätta. Det kan även ha varit ett knep/försök att skrämma upp exfru och andra i SE's närhet att berätta. Spekulationer.
Citera
2021-10-07, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är vidare mycket olyckligt att ansvariga utredningsledare samt åklagare aldrig velat svara på några frågor efter det att de har slutat arbeta inom utredningen.
Detta gäller åtminstone från och med Hans Ölvebro och fram över Krister Peterson och Hans Melander.
HM var en gång på väg att tillåta sig frågas ut i Palmepodden..men naturligtvis så ställde han till slut in.

Ingen hypotes är frusen i tid,ingen hypotes är helt ristad i sten.
Eftersom de inte är det så hade det varit klädsamt om någon ansvarig någon gång gjorde sig tillgänglig för några frågor.

Det sker tyvärr icke..och detta förhållningssätt bidrar på sådant sätt ytterligare till att spekulation får fritt fram.Ansvariga inom PU fortsätter således med sin skadeverkan även efter det att de har slutat.

Det är ett trist konstaterande att göra.

Ställde inte Ölvebro upp för ett drygt år sedan i en djupare intervju för en tidning, som refererades i Palmemordspodden. Vill dock minnas att den var rätt klen och intetsägande trots allt.
Citera
2021-10-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ställde inte Ölvebro upp för ett drygt år sedan i en djupare intervju för en tidning, som refererades i Palmemordspodden. Vill dock minnas att den var rätt klen och intetsägande trots allt.

Du kan ha rätt.
Jag vet ju om att det finns åtminstone ett avsnitt som heter Hans Ölvebro i podden,så visst kan det vara så..eftersom jag inte lyssnat på avsnittet ifråga.

Hans Ölvebro känns dock ganska så passe nu anno 2021,så det är klart att värdet av en intervju med honom har sjunkit ihop genom åren i takt med att hypotes CP blivit icke trovärdigare.
Citera
2021-10-07, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du kan ha rätt.
Jag vet ju om att det finns åtminstone ett avsnitt som heter Hans Ölvebro i podden,så visst kan det vara så..eftersom jag inte lyssnat på avsnittet ifråga.

Hans Ölvebro känns dock ganska så passe nu anno 2021,så det är klart att värdet av en intervju med honom har sjunkit ihop genom åren i takt med att hypotes CP blivit icke trovärdigare.

Kan hålla med om att han är/känns lite passé. Dock ledde han ju PU i nio år, och vet väldigt mycket. Hans uttalande om SE bör han ju få stå till svars för bl a. Idag på livets eftermiddag har han ju ingenting att dölja/försvara egentligen. Att lägga alla kort på borden vore klädsamt, istället för att ta med sig viktiga pusselbitar i graven.
Citera
2021-10-07, 11:27
Medlem
Hade Krister Petersson pekat ut SE som gm utan påverkan ifrån Thomas Petterson+ Filter och Lars Larssons bok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in