2021-10-06, 18:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tänkte mer SD visavi S, respektive S visavi MP, C, och V.

Det blir oerhört svårt för S att kopiera stora delar av SD's politik och samtidigt verka för en vänsterliberal regering med MP, C, och V.
Det blir oerhört svårt för S att få stöd från SD om S inte tar avstånd från MP, C, och V.

Jag inbillar mig att de stora partierna, S och M, slutligen insett att nyckeln till Sagerska går via SD.
Du tänker så...Nej, man är tvugna att ta efter danska S om man vill komma någon vart här. Man måste våga. Och V får man med sig om man gör en rejäl vänstergir ekonomiskt. MP och C kommer irrellevanta om det faller väl ut. Dvs att man vinner tillbaka mpnfa väljare från SD. Och du måste förstå att S är en maktapparat där allt man gör är stragiskt för stunden. Det har ju inte minst denna mandatperioden visat. Du överskattar idealismen inom S. Dom gör det som gynnar dom bäst på sikt hela tiden.

Tror faktiskt alla andra partier börjat inse hur skadliga C och MP är och börjar se om sitt hus. Framtiden finns inte där direkt. Kan även vara värt att förlora val om slipper ha med dom att göra framgent.
Senast redigerad av Steff83 2021-10-06 kl. 18:47.
Citera
2021-10-06, 20:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Poängen med att ha statligt finansierad media är att ingen kommer arbeta särskilt hårt med att upplysa väljarna om att (S) hycklar.

Tycker gårdagen bjöd på en fin illustration av hur statsfinansierad media agerar: Det rekordköga bensinpriset förklaras inte med att (S), tillsammans med de Gröna Khemererna, infört automatiska skattehöjningar på bensin/diesael och att skatt är typ 95% av priset, utan det förklaras med höjda världsmarknadspriser på olja.
Helt rätt, media skulle ju inte göra någon affär av en sådan omsvängning och en majoritet av svenska folket skulle ju bara applådera minskad invandring och återvandring så det är inget problem för sossarna.

De har ju redan med viss rätt börjat lägga skulden för massinvandringen på Moderaterna!

Tyvärr är det väl så att det enda partiet som skulle klara av att stoppa invandringen är just S. De äger ju alla tjänstemän i staten så de skulle inte opponera sig mot nya direktiv ifall dessa kommer från S.

Skulle M+SD få majoritet så skulle de ändå inte kunna få igenom något eftersom myndigheterna och domstolarna skulle obstruera.
Citera
2021-10-06, 20:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det är inte många. 0,1-0,2% av väljarkåren, mycket högt räknat.

Tror det är fler. Det finns en grupp väljare som hoppar mellan M och SD i OU; förlorar en ett par % vinner den andra motsvarande. Många av dem kan bestämma sig för SD om Hanif inte blir kvar i M. Det kan göra 2 %-enheter mer till SD och lika mycket mindre till M. Det kan i sin tur avgöra vilket som blir största oppositionsparti och andra största parti totalt.

Speciellt om Hanif börjar hetsa mot sitt eget parti.
Citera
2021-10-06, 21:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det sägs ju så.

Men jag är inte så säker på att det stämmer. Efter 8 besvärliga år, där de trots det värdelösa parlamentariska läget tagit ett stort ansvar, så är jag inte säker på att S till varje pris är beredda att göra samma sak igen. Är läget svårt efter nästa val tror jag de låter borgarna få försöka köra det en period. Så kan S sitta av tiden och vara dryga med missförtroendeomröstningar, anmälan till KU, fälla deras budgetar osv. De måste ju garva och ha kul också som M.

Du tror inte att S förlora på att mista tillsättningsmakten i ett antal mandat perioder, där det borgerliga blocket dessutom ges betydligt bättre möjligheter att sätta agendan.
Det skulle t.ex. inte förvåna mig om vi fick se en radikal nedskärning av PS samt ett absolut krav på objektivitet för en anställning?Eller en radikal neddragning av alla låtsats-myndigheter som använts som avstjälpningsplats för värdelösa politiker inom S?

Personligen tror jag att S har väldigt mycket att förlora om de tvingas lämna över regeringsmakten.Just vilka argument skulle de använda för att återfå väljarnas förtroende efter att ha förlorat regeringsmakten.
Se hur bra våra pensionärer har det?Sverige har aldrig varit säkrare?Vi har ett starkt försvar?Våra skolor är våra framtidsfabriker?
Just vilka argument skulle de kunna åkalla för att återfå förtroende att styra landet?
Citera
2021-10-06, 22:08
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du tror inte att S förlora på att mista tillsättningsmakten i ett antal mandat perioder, där det borgerliga blocket dessutom ges betydligt bättre möjligheter att sätta agendan.
Det skulle t.ex. inte förvåna mig om vi fick se en radikal nedskärning av PS samt ett absolut krav på objektivitet för en anställning?Eller en radikal neddragning av alla låtsats-myndigheter som använts som avstjälpningsplats för värdelösa politiker inom S?

Personligen tror jag att S har väldigt mycket att förlora om de tvingas lämna över regeringsmakten.Just vilka argument skulle de använda för att återfå väljarnas förtroende efter att ha förlorat regeringsmakten.
Se hur bra våra pensionärer har det?Sverige har aldrig varit säkrare?Vi har ett starkt försvar?Våra skolor är våra framtidsfabriker?
Just vilka argument skulle de kunna åkalla för att återfå förtroende att styra landet?

Där your jag faktiskt helt tvärtom.

Framförallt tror absolut att SD har tjänat mycket på att slippa ta ansvar för sina idéer. Så fort de hamnar i regering skulle man plötsligt öka kraven på dem rejält, krav som idag inte existerar alls.

S och Mp lider av att sitta i denna svaga regeringen. V, C och M tror jag inte påverkats så mycket.

Under Corona var det ju klar fördel vilket var suveränt för S men vi är tillbaka i normalitet och det är ett år till valet

Men bäst mår SD av detta läget.

Tänk vilken mardröm det skulle bli att vara någon meningslös sidekick till M, precis som Mp varit till S.
Citera
2021-10-06, 22:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Du tänker så...Nej, man är tvugna att ta efter danska S om man vill komma någon vart här. Man måste våga. Och V får man med sig om man gör en rejäl vänstergir ekonomiskt. MP och C kommer irrellevanta om det faller väl ut. Dvs att man vinner tillbaka mpnfa väljare från SD. Och du måste förstå att S är en maktapparat där allt man gör är stragiskt för stunden. Det har ju inte minst denna mandatperioden visat. Du överskattar idealismen inom S. Dom gör det som gynnar dom bäst på sikt hela tiden.

Tror faktiskt alla andra partier börjat inse hur skadliga C och MP är och börjar se om sitt hus. Framtiden finns inte där direkt. Kan även vara värt att förlora val om slipper ha med dom att göra framgent.

Jag håller nog med om det mesta, men just hur hade du tänkt att S skulle kunna kopiera SD eller Danska S utan att få trovärdighetsproblem med salladskommunisterna?
Tolkar jag dig rätt som detta skulle kunna åstadkommas genom ett gigantiskt Alexanderhugg, där salladskommunisterna görs passé?
I så fall, tror du verkligen att S besitter en sådana panache att de skulle våga sig på ett sådan riskfyllt företag?
Vi talar trots allt om betongrövar vars enda intresse består i att få fortsatt fri tillgång till köttgrytorna…

…eller har jag fel?
Citera
2021-10-07, 07:09
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Novus: Moderaterna nu åter Sveriges näst största parti
Drar man ut linjen till i augusti går det att konstatera en minskning för Sverigedemokraterna med 2,2 procentenheter, något som bidragit till att M återtagit andraplatsen i opinionen.
Citera
2021-10-07, 07:19
Medlem
arbetets avatar
SVT/Novus okt -21:

M 22,6 +0,6
L 2,6 +0,5
C 8,8 -0,1
KD 4,6 +0,1
S 26,0 +0,1
V 10,6 -0,6
MP 4,0 -0,4
SD 19,4 -0,2
Annat parti 1,4 +/-0

Regeringen
(S, MP) 30,0 -0,3

Övriga
(M, L, C,
KD, V, SD) 68,6 +0,3

https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/novus-svt-valjarbarometer-oktober-m-okar-och-v-tappar/
Citera
2021-10-07, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Helt rätt, media skulle ju inte göra någon affär av en sådan omsvängning och en majoritet av svenska folket skulle ju bara applådera minskad invandring och återvandring så det är inget problem för sossarna.

De har ju redan med viss rätt börjat lägga skulden för massinvandringen på Moderaterna!

Tyvärr är det väl så att det enda partiet som skulle klara av att stoppa invandringen är just S. De äger ju alla tjänstemän i staten så de skulle inte opponera sig mot nya direktiv ifall dessa kommer från S.

Skulle M+SD få majoritet så skulle de ändå inte kunna få igenom något eftersom myndigheterna och domstolarna skulle obstruera.

Håller nog inte helt med om myndigheterna. De som jobbar i myndigheterna är mycket väl medvetna om alla småproblem som finns överallt och skulle bli väldigt glada om de kunde få möjlighet att göra något åt det. Menar att många känner sig bakbundna av S+MP regeringen med stöd av V och C.

Jag tror dock också att S mycket väl kan göra samma sväng som M påbörjat och det skulle innebära att man lagom till valet 2026 för första gången slipper brunsmetning och att man börjar diskutera riktiga lösningar på problemen och lagom till 2040 skulle undvika att en massiv våg av kriminalitet översvämmar Sverige när dagens invandrares nyfödda barn, dvs andragenerationen i frustration plundrar alla butiker och säljer knark i vartenda hörn.
Citera
2021-10-07, 08:12
Medlem
Bara +0,1 för S i dagens Novus. Värdegrundsregimen på (S)VT är dock kreativ och trycker hårt på att det minsann är ”ett kliv uppåt” och en ”signifikant ökning med 2,3 procentenheter” om man istället jämför med förrförra månaden.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-moderaterna-nu-ater-sveriges-nast-storsta-parti
Citera
2021-10-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Tänk vilken mardröm det skulle bli att vara någon meningslös sidekick till M, precis som Mp varit till S.

Är det inte snarast (S) som varit en värdelös sidekick till (MP)?

Tänk bara på vad (MP) fått igenom under mandatperioden:

1) (S) ror energiöverenskommelsen i land och tror att de räddat kärnkraften men sedan visar det sig att (MP) lyckas smyga in kostnadshöjningar som gör drift komersiellt olönsam och reaktorer stängs i vilket fall.

2) Lite i smyg utökar (MP) naturskyddsområden på Gotland kring Cementas anläggning. När konsekvensen nu blir att tillstånd för kalkbrytning dras in så verkar (S) helt tanga på sängen. Visst i detta fall valde (S) att i san demokratiskt, och rättsastatlig-, tradition köra över lagrådet och införa en uppenbart grundlagsvidrig speciallag som tillfälligt löser problemet men ingen kan ju säga att (S) är drivande här heller?

3) Gymnasielagen med de 5000 afganska männen som låtsats vara barn och som nu skall sitta i gymnasieklasser tillsammans med riktiga barn. Var det (S) som drev på här?

Tror nog att man kan hitta massor med exempel om man bara letar lite men denna mandatperiod tycker jag med all önskvärd tydlighet visar att (S) struntar fullständigt i vilken politik det blir. Bara de får sitta och utnämna sina korrupta politiker till välavlönade jobb som myndighetschefer.
Citera
2021-10-07, 11:39
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SVT/Novus okt -21:

M 22,6 +0,6
L 2,6 +0,5
C 8,8 -0,1
KD 4,6 +0,1
S 26,0 +0,1
V 10,6 -0,6
MP 4,0 -0,4
SD 19,4 -0,2
Annat parti 1,4 +/-0

Regeringen
(S, MP) 30,0 -0,3

Övriga
(M, L, C,
KD, V, SD) 68,6 +0,3

https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/novus-svt-valjarbarometer-oktober-m-okar-och-v-tappar/

Ja det var ju en riktig kioskvältare. Inget har alltså hänt.
Svenska folket är nöjda med högre skatter på det mesta, där merparten kommer gå till de svarta hålen invandring/miljö i alla dess former.
700,000 personer kan tänka sig att lägga sin röst på kommunister som vill förbjuda äganderätten,
bara för att Nooshi är lite käck och har skinn på näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in