2021-10-06, 22:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Rent tekniskt en kurva helt klart, men en mycket flack sådan. Instämmer.

Jag tycker dock inte det utesluter att bilen tappade greppet (sladd) och fortsatte i tangentens riktning in i barriären. Som inte tålde 4,5 ton i 160 km/h från den vinkeln.

Det är för flack vinkel på spåren för att det skall se ut som om bilen har sladdat. Däremot ser det ut som om bilen tappat styrning, varefter chauffören bromsar.

https://imgur.com/1vWWRQ9
Citera
2021-10-06, 22:27
Medlem
Man undrar ju om det verkligen är en slump att han var hos Dabrowskis precis innan det här hände?

Hon var ju känd för att ställa djuplodande och ibland provocerande frågor. Kanske sa hon något som störde Vilks så till den grad att han slet tag i ratten och bestämde sig för att avsluta allt? Verkar ju vara många härinne nu som är inne på självmord, låter allt mer troligt.
Citera
2021-10-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Som många nämt, vägen är ej kurvig som bilderna visar. Dem är säkerligen fotat med en brännvidd uppåt 400mm eller mer, det gör att bildens djup komprimeras. Det kan läsas om här om man är intresserad: https://www.google.se/amp/s/photographylife.com/what-is-lens-compression/amp

Även sladdmärkena i asfalten blir komprimerade liksom vägen.

Min teori av bilderna att döma så har föraren av någon anledning tappat koncentrationen i ett kort ögonblick (tittat ner på telefonen/tagit upp snusdosan t.ex.) liggandes i omkörningsfilen i hög hastighet, när föraren i nästa sekund tittar upp igen så har hjulen på vänster sida börjat gå ut i väggrenen. Den omedelbara reaktionen är att svänga tillbaka ut på vägen, men det snabba rycket i ratten på en topptung bil gör att röven på bilen hasar djupare ner i diket. Bilen åker nu med bakhjulen halvvägs i diket och nöter med spinnande bakdäck pga av det dåliga fästet i jorden i diket. Däckresterna som polisen märkt ut med gula konor kan således uppkommit när bakdäcken spann i jorden blandat med asfaltskanten. Röven på bilen åker nu ned djupare i diket så bilens bakdel börjar slakta stolpar på vajerräcket (där det svarta sträcket i asfalten är).

Därefter gasar chauffören på, för att få upp den på vägen igen. Han kommer upp på vägen, fortfarande i bra hög fart. Då kommer den vansinniga returen som sker när en topptung bil i hög fart hamnar på sladd. Det kommer alltid en retursladd. Den retursladden är den som gett sladdmärkena i asfalten och således slungat ut bilen i mötande körfält.

De yttre däckmärkena visar på ett studsande mönster från höger bakdäck, vilket tyder på att all tyngd ligger på höger fram från retursladden i kombination med topptung bil och hög hastighet, och bilen blir således lätt i baken. Denna sladd går inte nu att parera och bilen åker rakt fram, rakt ut i mötande trafik.

Bifogar en enkel skiss hur jag menar att det hela gått till.

https://ibb.co/tJD6Gyt
Skissen stämmer med konerna som polisen placerat ut, syns på någon bild.
Citera
2021-10-06, 22:29
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är för flack vinkel på spåren för att det skall se ut som om bilen har sladdat. Däremot ser det ut som om bilen tappat styrning, varefter chauffören bromsar.

https://imgur.com/1vWWRQ9

Ja, jag skrev rent allmänt innan jag sett filmen. Instämmer i din analys. Ett fel på bilen är nog inte otroligt.
Citera
2021-10-06, 22:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Går det överhuvudtaget att köra i diket med en modern bil?

Min bil börjar både pipa o justera ratten när den tycker att ”vi” ligger för nära kanten.
Citera
2021-10-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartDenLelle
Man undrar ju om det verkligen är en slump att han var hos Dabrowskis precis innan det här hände?

Hon var ju känd för att ställa djuplodande och ibland provocerande frågor. Kanske sa hon något som störde Vilks så till den grad att han slet tag i ratten och bestämde sig för att avsluta allt?
Att Vilks ikan ligga bakom kraschen är inte helt otänkbart men att Dabrowski skulle ha ställt djuplodande eller provocerande frågor är uteslutet! För det har hon aldrig gjort tidigare i någon intervju, hon har snarare gullat med sina intervjuobjekt!
Citera
2021-10-06, 22:33
Medlem
Nestor Xs avatar
Börjar klarna att något hände ett av däcken som gjorde bilen okörbar omedelbart. Föraren blev passagerare och kunde ingenting göra. Att det gäller just Lars Vilks gör det mycket mer sannolikt att fordonet utsatts för någon form av attack eller åverkan jämfört med om ett dylikt fel skulle uppstå av ren slump. Polisen borde vara mer öppen med den information de delar ut.
Citera
2021-10-06, 22:34
Medlem
Vad tror ni om detta.
En mycket liten sprängladdning vid hjulupphängningen (stötdämpare) på vänster framhjul.
Stötdämpare av - bromsledning brister - punktering - ABS slutar fungera - hjul låser sig.
Kan detta vara möjligt ?
Citera
2021-10-06, 22:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, jag skrev rent allmänt innan jag sett filmen. Instämmer i din analys. Ett fel på bilen är nog inte otroligt.

Hade chauffören hållit hastigheten o inte en långtradare varit på andra körbanan så kanske utfallet varit annorlunda.

Vi får utgå ifrån att resan finns dokumenterad på alla sätt o vis inklusive video o ljudupptagningar.
Samt hastighet o annat.
Citera
2021-10-06, 22:37
Medlem
SmartSkalles avatar
När kommer bilden på Araben som körde ihjäl Vilks ?
Citera
2021-10-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det var väl ett privat möte hos juden och ingen TV-inspelning. Eller?

Svårt att säga, de kan ha mörkat att de filmade och gjort sig av med inspelningarna när det visade sig vad som hände.
Citera
2021-10-06, 22:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det var väl ett privat möte hos juden och ingen TV-inspelning. Eller?

Privat tillställning Fest/middag.
De kände varandra sedan lång tid.
Särbon var tydligen även hon bjuden men fick inte åka med livvakterna o Wilks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in