2021-10-06, 21:45
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
1. Chefen för dagen sitter alltid vid ratten. Nästa dag är den andre chef och sitter vid ratten

2. Helt normalt. Kan säkert gå fortare än så.
Dessa två poliser var utbilade av SÄPO. Ubildningen är likadan som SÄPOs egna livvakter får
De jobbade inom en sektor som kallas PS = personskydd.
För att få jobba med detta krävs speciella krav på bl a fysik och verkligen kunna ratta ett fordon som
utsätts för något hot.
MEN
Det kan ändå gå galet vilket det verkar ha gjort här. Alla bomb och Al Qaida teorier kan väl få vänta tills utredarna hittat något som tyder på sabotage och andra mer eller mindre personer som korupt sett till att detta hände. Ni måtte leva tråkiga liv då jag tycker mig läsa i era kommentarer att Ni tror verkligen på det Ni skriver. Jag inväntar vad utredningen visar. Mina eloger till de som har bomber och värre på agendan och det skulle visa sig finnas bevis för detta. Då ändras förutsättningarna med en gång.
Citera
2021-10-06, 21:50
Medlem
JK som bor på en gård nära olycksplatsen hörde först en stor smäll, han trodde det var et långtradardäck som gick. Sen ett stort brak, efterföljd av -iiiih, sen bom!. Så blir det tyst...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse

-----------
Citat:
Det finns vittnen som har sett hela händelseförloppet när konstnären Lars Vilks och två polismän omkom i kollisionen med en lastbil på E4 vid Markaryd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vittnen-sag-hela-forloppet-vid-olyckan
Senast redigerad av Bakvendt 2021-10-06 kl. 21:53.
Citera
2021-10-06, 21:53
Medlem
Zorzarns avatar
Som många nämt, vägen är ej kurvig som bilderna visar. Dem är säkerligen fotat med en brännvidd uppåt 400mm eller mer, det gör att bildens djup komprimeras. Det kan läsas om här om man är intresserad: https://www.google.se/amp/s/photographylife.com/what-is-lens-compression/amp

Även sladdmärkena i asfalten blir komprimerade liksom vägen.

Min teori av bilderna att döma så har föraren av någon anledning tappat koncentrationen i ett kort ögonblick (tittat ner på telefonen/tagit upp snusdosan t.ex.) liggandes i omkörningsfilen i hög hastighet, när föraren i nästa sekund tittar upp igen så har hjulen på vänster sida börjat gå ut i väggrenen. Den omedelbara reaktionen är att svänga tillbaka ut på vägen, men det snabba rycket i ratten på en topptung bil gör att röven på bilen hasar djupare ner i diket. Bilen åker nu med bakhjulen halvvägs i diket och nöter med spinnande bakdäck pga av det dåliga fästet i jorden i diket. Däckresterna som polisen märkt ut med gula konor kan således uppkommit när bakdäcken spann i jorden blandat med asfaltskanten. Röven på bilen åker nu ned djupare i diket så bilens bakdel börjar slakta stolpar på vajerräcket (där det svarta sträcket i asfalten är).

Därefter gasar chauffören på, för att få upp den på vägen igen. Han kommer upp på vägen, fortfarande i bra hög fart. Då kommer den vansinniga returen som sker när en topptung bil i hög fart hamnar på sladd. Det kommer alltid en retursladd. Den retursladden är den som gett sladdmärkena i asfalten och således slungat ut bilen i mötande körfält.

De yttre däckmärkena visar på ett studsande mönster från höger bakdäck, vilket tyder på att all tyngd ligger på höger fram från retursladden i kombination med topptung bil och hög hastighet, och bilen blir således lätt i baken. Denna sladd går inte nu att parera och bilen åker rakt fram, rakt ut i mötande trafik.

Bifogar en enkel skiss hur jag menar att det hela gått till.

https://ibb.co/tJD6Gyt
Senast redigerad av Zorzarn 2021-10-06 kl. 21:59. Anledning: Lägga till bildlänk
Citera
2021-10-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Pansarbilen har gått upp i atomer, det var en bomb, och någon önskar inkassera priset på Lars huvud. Jag tycker ni ska kolla transaktioner från vissa konton. Jo jag vet, borde jobba inom SÄPO, har en sjujävla näsa.

Du var som en fyrbåk i livet, proklamerade den enskilda människans rätt att tala! Det var mycket vackert Lars. Din intelligenta blick, kan bara en dåre inte uppfatta. Så, vem skall axla din röst nu? Jag är inte man nog tyvärr. Vila i frid, Lars Endel Roger Vilks!

Till ditt minne, vi ska försöka bli bättre människor, allihop, på hela planeten!
Tror att du har helt rätt. Detta är ett attentat som inte utförts av terrorister utan av frilansande legosoldater/lönnmördare typ f d SAS eller FSB. De har resurser och kunskap. Gott om oljeshejker i den muslimska världen som kan stå för notan. "Follow the money..."

Mycket fina ord du skriver om Lars Vilks.
Citera
2021-10-06, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krokoldilia
Knappast.Vilks hade nya konstarbeten på gång,han älskad sin kvinna,ville bygga vidare på Nimis,det var absolut ingen vansinnigt självmord av Vilks bakom detta..Nåt fel m bilen,eller föraren drabbades kanske av akut hjärnblödning,och rasar ihop.(Det har hänt mig (på sjukhus dock),I en tiondels sek behriper man att nått är fel,sen blir allt svart..) Men det borde andra livvakten sett och ingript...
Jag tror vi få vänta på polisens tekniska undersökning,som kan ta tid.

][/b]

Vilks var ett geni! Vi får aldrig glömma det, när massmedias dårar försöker ens recensera hans tankar, och pumpa i oss information, vi inte behövde.
Citera
2021-10-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Livvakten körde över sin förmåga, vållande till annans död, kraftigt skadestånd till efterlevande! En översyn av livvakters utbildning, då denne livvakt uppenbarligen varit helt oinformerad om hur 4.5 ton uppträder i högre farter och vilka fysiska lagar som gäller!
Finns väl inga efterlevande. Vilks verkar ha haft en "livskamrat" enligt viss media, men inte någon registrerad partner, så juridiskt sett saknar han familj. (Jämför med författaren Stieg Larsson vars sambo inte fick ärva en krona.)

Men om du menar livvakten som var passagerare, ja kanske. Möjligt att alla livvakter är högt försäkrade just med tanke på risken att skadas och förolyckas i tjänsten. Om teorin om däckexplosion klubbas får väl förarens familj också pengar.
Citera
2021-10-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Som många nämt, vägen är ej kurvig som bilderna visar. Dem är säkerligen fotat med en brännvidd uppåt 400mm eller mer, det gör att bildens djup komprimeras. Det kan läsas om här om man är intresserad: https://www.google.se/amp/s/photographylife.com/what-is-lens-compression/amp

Även sladdmärkena i asfalten blir komprimerade liksom vägen.

Min teori av bilderna att döma så har föraren av någon anledning tappat koncentrationen i ett kort ögonblick (tittat ner på telefonen/tagit upp snusdosan t.ex.) liggandes i omkörningsfilen i hög hastighet, när föraren i nästa sekund tittar upp igen så har hjulen på vänster sida börjat gå ut i väggrenen. Den omedelbara reaktionen är att svänga tillbaka ut på vägen, men det snabba rycket i ratten på en topptung bil gör att röven på bilen hasar djupare ner i diket. Bilen åker nu med bakhjulen halvvägs i diket och nöter med spinnande bakdäck pga av det dåliga fästet i jorden i diket. Däckresterna som polisen märkt ut med gula konor kan således uppkommit när bakdäcken spann i jorden blandat med asfaltskanten. Röven på bilen åker nu ned djupare i diket så bilens bakdel börjar slakta stolpar på vajerräcket (där det svarta sträcket i asfalten är).

Därefter gasar chauffören på, för att få upp den på vägen igen. Han kommer upp på vägen, fortfarande i bra hög fart. Då kommer den vansinniga returen som sker när en topptung bil i hög fart hamnar på sladd. Det kommer alltid en retursladd. Den retursladden är den som gett sladdmärkena i asfalten och således slungat ut bilen i mötande körfält.

De yttre däckmärkena visar på ett studsande mönster från höger bakdäck, vilket tyder på att all tyngd ligger på höger fram från retursladden i kombination med topptung bil och hög hastighet, och bilen blir således lätt i baken. Denna sladd går inte nu att parera och bilen åker rakt fram, rakt ut i mötande trafik.

Bifogar en enkel skiss hur jag menar att det hela gått till.

https://ibb.co/tJD6Gyt
Och inte enda spår på vägen av den slalomkörningen i 160 km i tim förutom den sista biten.
Citera
2021-10-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
1 inlägg här på Flashback?

Gör det fortfarande inte mindre sant!
Har skapat ny användare för att jag inte vill att det ska slå åt fel håll och dessa personer i hans närhet får det ännu tuffare (hur det ens är möjligt) än man redan har idag.

Det här har tagit sjukt hårt på mig med det här. Fick reda på detta bara någon timme efter att det skett, då var jag med min sambo och våra två barn och badade i Spanien!
Både jag och min sambo började grina direkt med den nära anhörige som ringde som knappt fick luft/kunde prata medan denne skrek ut ”han är död”!
Man vet inte än VEM som körde bilen eller vad som riktigt hänt.
Däremot som någon skriver ovanför här med att ha bra(!) fysik, seriös med sitt jobb, gått tunga utbildningar och tom ger utbildningar i att manövrera olika fordon i olika terränger, stämmer!

Jag har aldrig känt mig så trygg när jag åkt med denne person, så ett slarvfel slår lite väl konstigt för mig, dock säger jag inte att det inte kan hända…
”Kan även hända den bästa”… som man så fint brukar uttrycka det!
Nu vet man (jag) som sagt ännu inte ens vem som körde fordonet och vet heller inte den andre polisens bakgrund då jag inte kände båda.
Senast redigerad av paquito 2021-10-06 kl. 22:25.
Citera
2021-10-06, 22:10
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Låter som efterhandskonstruktion, inga av de standard följebils föreskrifter som postats här påvisar nåt liknande o rekommenderar emot det eftersom som i detta fall det gör följebilen värdelös o den lika göra kunde inte vara där.
Oh den var först på plats.. vad hjälpsamt

Om den hållit vilks o snutarna under uppsikt så skulle vi ju veta samt att förhoppningsvis raceandet kunde undvikits
Kan vara så denna gång. Det jag berättade om var hur ett scenario kan obs! kan se ut
Citera
2021-10-06, 22:13
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Och inte enda spår på vägen av den slalomkörningen i 160 km i tim förutom den sista biten.

Spår finns ju, dem ser du tydligt på bild. Ser även ut som spår i diket där wireräcket är sabbat, när man kommer ur ett ställ så åker man ju rakt en bit innan rörelseenergin kastar in en i nästa sladd, den blir då starkare eftersom alla däck är på asfalt. Däcken får då ett jävla grepp. Om du inte har sladdat med bil på både asfalt och grus kombinerat så förstår jag om det låter orimligt. Men en bil farandes i 160km/h så kan nästan färden från diket upp på vägen igen ske en bit i luften.
Citera
2021-10-06, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...ja mycket sällan har man sett något så fullständigt pulveriserat av en kollision. Inte ens när en småbil frontalkrockar med ett godståg eller när en elbil brinner upp i magmatemperaturer så är det så där lite kvar av bilen. Resterna på bilden ser närmast förintade ut, t o m värre än när amerikanska drönare raketspränger rörliga mål i Iran...

Kan en drönare ha varit i farten?

Det var ett attentat, en pansarbil pulveriseras inte i direkt möte med en tradare! Vad är det man vill att folk ska tro, det där var en avrättning av Lars. ett buskap från den muslimska världen, akta dig!

Jag är Viking, knappast rädd för dig, din galna arabjävul!
https://www.svd.se/konstnaren-lars-vilks-dod-i-olycka-pa-e4

Som sagt, kontakta mig SÄPO, ska vi nog få ordning på taket, hej å hå!
Citera
2021-10-06, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Kan vara så denna gång. Det jag berättade om var hur ett scenario kan obs! kan se ut

Sysslar du med dementi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in