2021-10-06, 22:11
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är ytterst sorgligt, ur många aspekter.

Jag föreställer mig att bilen ändrat beteende lika plötsligt som häftigt, och att sladd uppstod oavsett förarförmåga.
Jag är också rätt säker på att farten varit ordentligt hög, med tanke på hur vraken ser ut. Att det från början finns vittnesuppgifter om högre fart spär bara på det hela.
Bilens vikt och konfiguration i övrigt ger att den enkelt tar sig genom vajer-barriären och på andra sidan kommer en lastbil.
Det är en stor otur, i min värld. Ovanligt, när på osannolikt, men ändå tänkbart.

Om man ändå skulle ge sig på attentats-delen,
Så kan absolut en ammo-salva få bilen ur balans i hög hastighet.
Någon av poliserna som framförde bilen skulle absolut kunna manövrera av bilen på sättet som avåkningen skett.
Att Vilks själv dragit någon handbroms existerar inte. RR av denna generation har elektronisk (steglös) handbroms som ej går att aktivera över 20km/h.
Men sannolikheterna, ihop med vad man hittills sett.......

Polisens tekniker har på bild markerat +14st föremål på vägbanan innan sladdspåren. Det är i min syn däckrester efter en däckexplosion, eftersom allt ser ut som svarta små föremål ihop med ett större ovalt svart föremål som ligger upp med höger räcke,,,,,, - en explosion är något som i sällsynta fall kan inträffa även med sådana här specialutvecklade däck.

Men som jag skrivit tidigare - har något skit fastnat i däcket tidigare som sedan utsätts för hög centrifugalkraft (hastighet), kan ett plötsligt luftutsläpp ske genom att hålet slits upp av kraften.
Likaså om chauffören kört emot en trottoar väl hårt, och gnubbat/skavt däcksidan, kan en bubbla uppstå - en försvagning i däcksidan, vilket i hög hastighet kan innebära däckexplosion.
Antingen din teori eller att föraren nickat till, kommit ur kurs, vaknat till av de ljudalstrande vägmarkeringarna och korrigerat för hastigt.
Citera
2021-10-06, 22:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Jovisst, men vem är det egentligen som går in o köper kaffet?

Jag tänker såhär. Följarbilen har en uppgift, o det är att ligga bakom den andra. När första bilen krascha så var följarbilen inte ens där.
Vilket har förklarats av flera som kört sådana här transporter. I bland nära, ibland längre ifrån. Allt utifrån situation och ev upplägg för att spåra efterföljande bilar.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ytterst sorgligt, ur många aspekter.

Jag föreställer mig att bilen ändrat beteende lika plötsligt som häftigt, och att sladd uppstod oavsett förarförmåga.
Jag är också rätt säker på att farten varit ordentligt hög, med tanke på hur vraken ser ut. Att det från början finns vittnesuppgifter om högre fart spär bara på det hela.
Bilens vikt och konfiguration i övrigt ger att den enkelt tar sig genom vajer-barriären och på andra sidan kommer en lastbil.
Det är en stor otur, i min värld. Ovanligt, när på osannolikt, men ändå tänkbart.

Om man ändå skulle ge sig på attentats-delen,
Så kan absolut en ammo-salva få bilen ur balans i hög hastighet.
Någon av poliserna som framförde bilen skulle absolut kunna manövrera av bilen på sättet som avåkningen skett.
Att Vilks själv dragit någon handbroms existerar inte. RR av denna generation har elektronisk (steglös) handbroms som ej går att aktivera över 20km/h.
Men sannolikheterna, ihop med vad man hittills sett.......

Polisens tekniker har på bild markerat +14st föremål på vägbanan innan sladdspåren. Det är i min syn däckrester efter en däckexplosion, eftersom allt ser ut som svarta små föremål ihop med ett större ovalt svart föremål som ligger upp med höger räcke,,,,,, - en explosion är något som i sällsynta fall kan inträffa även med sådana här specialutvecklade däck.

Men som jag skrivit tidigare - har något skit fastnat i däcket tidigare som sedan utsätts för hög centrifugalkraft (hastighet), kan ett plötsligt luftutsläpp ske genom att hålet slits upp av kraften.
Likaså om chauffören kört emot en trottoar väl hårt, och gnubbat/skavt däcksidan, kan en bubbla uppstå - en försvagning i däcksidan, vilket i hög hastighet kan innebära däckexplosion.

Vettig, men sorglig förklaring. Det är nog som så att farten dödar... Jag tror att det hade slutat annorlunda vid lägre hastighet och mindre press på inblandade.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen

Inom polismyndigheten, florerar tydligen rykten om att bilen fifflats med.
Citera
2021-10-06, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vilket har förklarats av flera som kört sådana här transporter. I bland nära, ibland längre ifrån. Allt utifrån situation och ev upplägg för att spåra efterföljande bilar.

Jo jag vet redan det där. Vet anledningarna och att dom har tänkt igenom det där.

Det jag inte vet är, vem som ordnar kaffet.
Senast redigerad av Santoku 2021-10-06 kl. 22:23.
Citera
2021-10-06, 22:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Lars Vilks var bjuden till Stina och Kjell Dabrovski i Stockholm på middag. Eftersom han var bjuden på middag får man utgå från att detta var på lördagen.

Fråga 1 : Åkte Lars Vilks till Stockholm på lördagen eller redan på fredagen?
Fråga 2: Var övernattade Lars Vilks isf enligt ovan?
Fråga 3: Var det samma livvakter som körde Lars Vilks till Stockholm som från?
Fråga 4: Var de med i huset hos Dabrovski?
Fråga 5: Var övernattade likvakterna om de var med redan på uppfärden?
Fråga 6: Var stod bilen parkerad under denna tid?

Jag har inte läst något om ovanstående och undrar om dessa uppgifter har framkommit någonstans. Någon i tråden som vet?
Intressanta frågor som inte avhandlats. Vi lär inte få svar heller men det skulle naturligtvis kunna kasta ljus på om ev trötthet är en faktor.
Citera
2021-10-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dice2
Kan detta vara olyckslastbilen?

Tittar man på bilden som länkats tidigare så kan man avläsa …sport uppe på hytten. Tycker att detta stämmer överens med typsnitt och färg på hytt.

https://imgshare.io/image/pFPYOw

Mycket troligt, men annat släp/trailer sist...
Citera
2021-10-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dice2
Kan detta vara olyckslastbilen?

Tittar man på bilden som länkats tidigare så kan man avläsa …sport uppe på hytten. Tycker att detta stämmer överens med typsnitt och färg på hytt.

https://imgshare.io/image/pFPYOw

Vart är bilden ifrån?
Citera
2021-10-06, 22:20
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Lars Vilks var bjuden till Stina och Kjell Dabrovski i Stockholm på middag. Eftersom han var bjuden på middag får man utgå från att detta var på lördagen.

Fråga 1 : Åkte Lars Vilks till Stockholm på lördagen eller redan på fredagen?
Fråga 2: Var övernattade Lars Vilks isf enligt ovan?
Fråga 3: Var det samma livvakter som körde Lars Vilks till Stockholm som från?
Fråga 4: Var de med i huset hos Dabrovski?
Fråga 5: Var övernattade likvakterna om de var med redan på uppfärden?
Fråga 6: Var stod bilen parkerad under denna tid?

Jag har inte läst något om ovanstående och undrar om dessa uppgifter har framkommit någonstans. Någon i tråden som vet?

Citat:
Lars Vilks bor på hemlig ort med livvakter dygnet runt. Ett instängt liv med rastning utomhus en gång om dagen.
Läser man den länkade artikeln så hade han livvakter 24/7. Dygnets 24 timmar noga planerade och genomtänka. Troligtvis har han åkt upp över dagen bara. Får lite känslan av att livvakterna tom satt med vid middagen...
https://fokus.dn.se/lars-vilks/

Det finns nog fler artiklar som kan ge en bild av hur LV liv sett ut senaste åren.
Citera
2021-10-06, 22:22
Medlem
ReedMes avatar
Rekonstruktionen av olyckan på TV4 visar en sidokollision.
https://www.tv4.se/

Tycker att det är märkligt att såna här skyddsbilar har däck som kan explodera. Hur ofta händer det att dom exploderar?
Citera
2021-10-06, 22:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Jo jag vet redan det där. Vet också att den bilen som ligger bakom, ska kunna köra upp och plocka in vittnet i bilen om typ den första råkar sprängas.

Det jag inte vet är, vem som ordnar kaffet.
Well, hos oss är det baristan som fixar det.
Men lite logiskt tänk hjälper alltid. Du har ett skyddsobjekt och ni behöver stanna. Följebilen kör ikapp, ev förbi, ni svänger av och stannar avsides. Följebilens personal säkrar området och beroende på resultat går alla in och köper kaffe eller någon från följebilen.
Rena spekulationer ^^ men sannolika.
Citera
2021-10-06, 22:24
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen

Inom polismyndigheten, florerar tydligen rykten om att bilen fifflats med.

Inte förvånad. Jag tror att polisen vill komma torrskodda ur detta och påvisa att personalen i bilen agerat korrekt.
Försöka rädda sitt ansikte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in