2021-10-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Uppgifter i media säger frontalkrock
Och vad baseras det på? Rena gissningar innan man analyserat färdigt. Placeringarna av hytt, lastbil och RR antyder att det definitivt inte var en frontalkrock. Bromsspåren/sladdspåren från RR visar att den kom från sidan och in på andra vägbanan. Lastbilens placering jämfört med RR antyder att det har varit stora sidokrafter. Om RR kommer från sidan men att den bara tar i fronten på lastbilen så borde den bromsa lastbilen men inte dra ut den så långt åt sidan och definitivt inte vika den. Det måste ha varit rätt stora sidokrafter mot lastbilen.
Citera
2021-10-06, 22:02
Medlem
Citat:
Vilken stolpe menar du?

Den som sticker upp på vänster sida BMWn, eller menade du skramlet höger om?
Citera
2021-10-06, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja naturligtvis på längre sträckor. Men då åker nog följebilen direkt efter. Man får sannolikt ta kisspaus med.

5 timmar är en lång sträcka kan jag tycka. Skulle vara intressant o se om dom har stannat någonstans innan det här, bara för o ta sig en kaffepaus.

I så fall är det dom i följarbilen som är lite sus.
Citera
2021-10-06, 22:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och vad baseras det på? Rena gissningar innan man analyserat färdigt. Placeringarna av hytt, lastbil och RR antyder att det definitivt inte var en frontalkrock. Bromsspåren/sladdspåren från RR visar att den kom från sidan och in på andra vägbanan. Lastbilens placering jämfört med RR antyder att det har varit stora sidokrafter. Om RR kommer från sidan men att den bara tar i fronten på lastbilen så borde den bromsa lastbilen men inte dra ut den så långt åt sidan och definitivt inte vika den. Det måste ha varit rätt stora sidokrafter mot lastbilen.
Om du kollar filmen i norrgående som jag länkat så hittar du mycket stöd för din teori.
Citera
2021-10-06, 22:04
Medlem
Citat:

Ett bra alternativ.
Chauffören kan oxå hväjat, vilket jag tror...med tanke på att ekipaget vikt sig som en fällkniv
Citera
2021-10-06, 22:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja det faller på plats till slut. Men tråkigt för anhöriga, riktigt sorgligt. Har varit med om mycket i samband med fordon och vet att allt går inte att förklara i efterhand, men detta känns liksom lite för enkelt om det bara är en olycka

Det är ytterst sorgligt, ur många aspekter.

Jag föreställer mig att bilen ändrat beteende lika plötsligt som häftigt, och att sladd uppstod oavsett förarförmåga.
Jag är också rätt säker på att farten varit ordentligt hög, med tanke på hur vraken ser ut. Att det från början finns vittnesuppgifter om högre fart spär bara på det hela.
Bilens vikt och konfiguration i övrigt ger att den enkelt tar sig genom vajer-barriären och på andra sidan kommer en lastbil.
Det är en stor otur, i min värld. Ovanligt, när på osannolikt, men ändå tänkbart.

Om man ändå skulle ge sig på attentats-delen,
Så kan absolut en ammo-salva få bilen ur balans i hög hastighet.
Någon av poliserna som framförde bilen skulle absolut kunna manövrera av bilen på sättet som avåkningen skett.
Att Vilks själv dragit någon handbroms existerar inte. RR av denna generation har elektronisk (steglös) handbroms som ej går att aktivera över 20km/h.
Men sannolikheterna, ihop med vad man hittills sett.......

Polisens tekniker har på bild markerat +14st föremål på vägbanan innan sladdspåren. Det är i min syn däckrester efter en däckexplosion, eftersom allt ser ut som svarta små föremål ihop med ett större ovalt svart föremål som ligger upp med höger räcke,,,,,, - en explosion är något som i sällsynta fall kan inträffa även med sådana här specialutvecklade däck.

Men som jag skrivit tidigare - har något skit fastnat i däcket tidigare som sedan utsätts för hög centrifugalkraft (hastighet), kan ett plötsligt luftutsläpp ske genom att hålet slits upp av kraften.
Likaså om chauffören kört emot en trottoar väl hårt, och gnubbat/skavt däcksidan, kan en bubbla uppstå - en försvagning i däcksidan, vilket i hög hastighet kan innebära däckexplosion.
Citera
2021-10-06, 22:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
5 timmar är en lång sträcka kan jag tycka. Skulle vara intressant o se om dom har stannat någonstans innan det här, bara för o ta sig en kaffepaus.

I så fall är det dom i följarbilen som är lite sus.
Nej, jag menar så llart att vid en paus följs bilarna åt. Sannolikt säkrar följebilen området för stoppet innan rätta bilen ens öppnar en dörr.
Citera
2021-10-06, 22:07
Medlem
kungenslillapigas avatar
Lars Vilks var bjuden till Stina och Kjell Dabrovski i Stockholm på middag. Eftersom han var bjuden på middag får man utgå från att detta var på lördagen.

Fråga 1 : Åkte Lars Vilks till Stockholm på lördagen eller redan på fredagen?
Fråga 2: Var övernattade Lars Vilks isf enligt ovan?
Fråga 3: Var det samma livvakter som körde Lars Vilks till Stockholm som från?
Fråga 4: Var de med i huset hos Dabrovski?
Fråga 5: Var övernattade likvakterna om de var med redan på uppfärden?
Fråga 6: Var stod bilen parkerad under denna tid?

Jag har inte läst något om ovanstående och undrar om dessa uppgifter har framkommit någonstans. Någon i tråden som vet?
Citera
2021-10-06, 22:08
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stor-brand-pa-e4-efter-krock-med-tva-fordon
I artikeln ovan beskrivs det som frontalkrock. Men utredningen lär visa så småningom. Hur den rört sig under den sista bråkdelens sekund går väl knappast att se på bilderna.
Citera
2021-10-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Troligen ett vitt skåp, kan ha knivat så att ”fel ” sida syns. Det är iaf inget kapell eftersom det inte brunnit hål trots så stora flammor. Men utan att se chassit kan jag inte avgöra om det är en del av ett 25,25-ekipage eller resterna av en skåplastbil

Kan detta vara olyckslastbilen?

Tittar man på bilden som länkats tidigare så kan man avläsa …sport uppe på hytten. Tycker att detta stämmer överens med typsnitt och färg på hytt.

https://imgshare.io/image/pFPYOw
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nej, jag menar så llart att vid en paus följs bilarna åt. Sannolikt säkrar följebilen området för stoppet innan rätta bilen ens öppnar en dörr.

Jovisst, men vem är det egentligen som går in o köper kaffet?

Jag tänker såhär. Följarbilen har en uppgift, o det är att ligga bakom den andra. När första bilen krascha så var följarbilen inte ens där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Den som sticker upp på vänster sida BMWn, eller menade du skramlet höger om?

Det med reklam på...
Trailern har kanske fem balkstolpar på varje sida som håller sidor och tak, från gol till tak.
Några klenare i taket, fler, sida till sida.
Två längsgående balkar i taket, fram till bak.
Det på bilden ser ut som en del av något. Jag skulle gissa bakdörrarna, men inte hela trailern..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in