2021-10-06, 21:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men nu får du väl ge dig.

Hjulen är ju konstruerade för hjultrycket som ENBART är på max 1 ton. Det går hur smidigt som helst att köra tunga fordon i hastigheter över 80km/h. Nej, han körde troligen inte 160, även den bilen är en topptung bil och kurvtagningen lär inte vara rolig för sådana hastigheter. Sedan får du komma ihåg att 4 tons tjänstevikt är fjädervikt i trafiken. Kom tillbaka när du hittar en personbil på 3-4 tons hjultryck (7-8 tons axeltryck fram).

Sedan ligger inte tyngden på framaxeln på dessa bilar, då all bepansring lär ligga i mitten och baken på bilen. N-punkten lär vara lite intressant beroende på hur de har förstärkt karossen. Så särskilt understyrd lär den inte vara, den är mer topptung.
Ja, hur smidigt som helst. Rakt fram. Minsta vobbling blir betydligt mer krävande att häva iom tyngden.
Citera
2021-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Har inte påstått annat. Det jag säger emot är att man kör 15-pallars lastbil som dragbil, det måste vara hyfsat ovanligt.
Hur fördelningen släp vs trailer med dolly är ska jag låta vara osagt.

Hittade en bild på vad jag misstänker är bärgningen. Vad tror ni? https://imgur.com/a/1Ngs49P

Det är bakdelen av något... Lastbil/släp/trailer
Svårt att förstå vad... inte den jag tänker på
Citera
2021-10-06, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ta det lugnt, han förstår kanske inte att du skämtar.

Jodå, skämtar verkar vara allt han gör här inne, det är därför jag inte ens brydde mig om att svara.

Tänker som så att någon citerar dig bara för o skämta bort den chansen som en liten luffare, så är det uppmärksamhet han söker, och att han inte kommer kunna svara på min fråga.

Men du kanske skulle kunna svara på min fråga? Den var nämligen seriöst ställd. Får man stanna för en kaffe när man åker runt med sina livvakter.
Senast redigerad av Santoku 2021-10-06 kl. 21:55.
Citera
2021-10-06, 21:50
Medlem
https://imgur.com/a/nOpml87

Vad ser du i bilden här? Det vita, under den stora eldsflamman...
Jag behöver inte ha rätt, försöker förstå vad man ser
Citera
2021-10-06, 21:53
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Vi kör öppet t v.
Inte bra om du skriver inlägg som är svåra att förstå. Försök skriva begripligt istället. Det ger bättre tydlighet.

Min ”gissning” är att det gick fort. Att låsa sig för en viss hastighet är dumt. Men klart fort.
Vad jag vet så har vi två eller flera vittnen.
Ett vittne kom i mötande trafik, och verkar sett olyckan på långt håll. Uttalar sig ändå tvärsäkert 160 km. Ingen trovärdighet alls. Han drar också en vals om hur han var först på plats, men efter brandkår. Typ.

Men någon eller några har blivit omkörda, påstår de. Om man framför sitt eget fordon i 110-120, som är normalt på motorväg, och blir omkörd. Då är det inte alltför svårt att någorlunda bedöma hastigheten för den som kör om. Säg +-30 km i alla fall.
Jag kan inte avgöra om dessa vittnen är trovärdiga. Men det är väl vad vi har att gå på i den delen. Att säga att de har fel är inte rätt väg.

Men sen har vi själva olycksförloppet. Förutsatt att det inte är yttre påverkan.
Vägen är en av landets bästa. Kurvan är nästan försumbar. Normalt kan man lätt ta den i 180 med en vanlig bil och lite erfarenhet.
Utgår du från att de kört 110-120 så blir det oförklarligt med det som skedde.
Bilen har gjort kraftiga broms eller sladsspår. Sedan har den pangat igenom räcket. I en vinkel som är betydligt mindre än den först antagna. Därefter har den fortsatt i mötande fält och krockat i en mycket kraftig smäll. Varför har inte farten reducerats på vägen, sladd broms vajer mm.
Avståndet från första broms uppges av vissa FB analytiker som 80 m. Farten borde varit reducerad.

Om det är en punktering, på det punkteringarna däcket, i normal hastighet. Hur förklaras då att bilen blir totalt ohanterbar. Far som en projektil.
Om det skulle vara en omkörningsincident så gäller samma teori. Den välutbildade föraren ska 8mte ha minsta problem att klara en bil som svänger ut i vänsterfilen för snävt.

Nä. Det går inte ihop. Antingen extremt hög fart, mer än 160 om du frågar mej, eller yttre påverkan.
Polisens taktik att hålla hög fart för att skydda blev det som orsakade olyckan.
Det kan ha varit en faktor till, däck eller annat tekniskt, eller medtrafikant. Men med 110 så hade sent inte gått åt helvete. Bilen får förmodligen också anses som krocksäker. Eller är den så tung så den är rena likkistan?

När jag ändå skriver. En fråga till expertisen.

Bilen uppges väga 4.500 kg. En stor del av vikten är extrautrustning, pansar mm.
Frågan är då om övriga delar av bilen är dimensionerade för denna vikt. Eller blir vissa delar svaga länkar, som kan brista.
+1
En annan faktor kan vara trötthet. Den kommer smygande och verkar bedövande inte bara för reaktioner utan även på omdömet. De hade kört från Stockholm, dvs ungefär 5 timmar i bilen vid Markaryd.
Citera
2021-10-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Nej, det var såklart Illuminati som sprängde bilen.
Däcktillverkarna och du är rörande eniga att det gå att köra hur tungt som helst på de plastprofiler som ligger kvar efter en punktering.

Jäkla skillnad på vanliga runflats som du och jag köper som bara har förstärkt sidovägg, och den massiva gummikärna som krängs på fälgen och är separata från däcket på dom här bilarna.
Citera
2021-10-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Många verkar tro att själva kollisionshastigheten på RR med med lastbilen var mycket hög, jag tror faktiskt inte det. Jag misstänker istället att RR rullar över mitträcket med bakdelen mot färdriktningen (mot originalriktningen) och att denna tar lastbilens hytt i hörnet precis när den rullar över. Den slår då loss hytten snett från sidan och hytten fortsätter framåt åt höger (den är ju i dikeskanten en bit framför i lastbilen färdriktning). Lastbilen tar sedan upp det mesta av rörelseenergin från RR. Detta förklarar också placeringen av både RR, lastbilen och hytten.

En sådan smäll mellan 4,5 ton + 300kg (eller mer, hur mycket packning det var vet vi inte) leder till att det inte blir så mycket kvar även om bilens hastighet är nere på 50km/h eller liknande. Har man otur och träffar "rätt" så krävs det inte alls "så mycket" (det är klart att det är en rejäl smäll) för att det bara skall bli mos kvar. Jag tror att de hade just sådan otur. Bilderna indikerar i alla fall detta.

Uppgifter i media säger frontalkrock
Citera
2021-10-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Det är bakdelen av något... Lastbil/släp/trailer
Svårt att förstå vad... inte den jag tänker på

Trailern, shipping.dk är en jättestor trailerleasingfirma. Precis som en annan skrev hör så har den troligen inte kört Rockwool, då dessa vandrar unt hos shipping.dks logistikkunder
Citera
2021-10-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Det är stolpen som håller uppe kapelltaket på trailern, kapellet har brunnit av, alltså inte skåpet.

Vilken stolpe menar du?
Citera
2021-10-06, 21:58
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:

Jag tycker det ser för kort ut för att vara ett skåp, men som sagt, teleobjektiv förvränger bilden...
Citera
2021-10-06, 21:59
Medlem
Citat:

Troligen ett vitt skåp, kan ha knivat så att ”fel ” sida syns. Det är iaf inget kapell eftersom det inte brunnit hål trots så stora flammor. Men utan att se chassit kan jag inte avgöra om det är en del av ett 25,25-ekipage eller resterna av en skåplastbil
Citera
2021-10-06, 21:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Jodå, skämtar verkar vara allt han gör här inne, det är därför jag inte ens brydde mig om att svara.

Tänker som så att någon citerar dig bara för o skämta bort den chansen som en liten luffare, så är det uppmärksamhet han söker, och att han inte kommer kunna svara på min fråga.

Men du kanske skulle kunna svara på min fråga? Den var nämligen seriöst ställd. Får man stanna för en kaffe när man åker runt med sina livvakter.
Ja naturligtvis på längre sträckor. Men då åker nog följebilen direkt efter. Man får sannolikt ta kisspaus med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in