Citat:
Ursprungligen postat av
Enzyme
Tyvärr är det så det ser ut för många. Har man inte familj, vänner eller andra som fungerar som ett skyddsnät kan man inte lita på att samhället fångar upp innan det går åt helvete. Då blir det bara andra reaktioner från samhället som polisanmälningar, vräkning mm. Nu hade han tydligen en viss kontakt med socialtjänsten och verkar även fått pengar därifrån så man undrar om hans handläggare där inte reagerat på att det inte fungerade? Bästa lösningen för Mark hade nog varit någon form av lägenhetsboende med personal (dagtid) och regelbundna hembesök där en kontaktperson hjälper honom med att få rätt riktning på livet. Det finns ju något som kallas utökat boendestöd som också har lite samma funktion. Nu har ingen haft koll på honom och hans hälsa har säkert gradvis försämrats och sen ovanpå allt detta att hamna på gatan. Sen vet man ju inte heller hur mottaglig Mark varit för detta? Kanske hade han bokad tid på soc men ville inte dit osv? Det finns många liknande fall som man aldrig hör talas om. Den humanitära stormakten Sverige kan vara en mycket kall plats.
Ja den humanitära stormakten är inte speciellt human alla gånger. Nu när jag tänker efter har inte hört någon politiker slänga sig med den klyschan efter corona krisen och det är väll lika bra det.
Fick han pengar från soc? Ja har för mig att jag läste någonstans att han hade sökt bidrag på soc när han ej hade pengar till hyran men hade fått avslag (oklart varför) och att han senare blev vräkt pga av utebliven hyresbetalning. Men jag kan ha missupfattat.