2021-10-06, 20:37
Medlem
Nu får det väll ä dån vara bra på era helt sjuka spekulationer.
Jag har suttit och läst alla era inlägg, och otroligt så är där inte en ända som lyckats med att kunna klargöra hur det gick till och heller inte vad som är vad på bilderna som är delade.
Era konspirationsteorier är helt befängda.
Citera
2021-10-06, 20:38
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Släpet var rött och stod Rockwool på. Lastbilshytten blå. Jag tror att lastbilsskåpet som står kvar ihop med släpet har vita sidor.

Skåpet? Det var en dragbil, ingen lastbil. Var någonstans har du sett en bild med skåpet, i så fall?

Likadant ekipage, förutom att bilden är från Polen. https://imgur.com/a/kBzxocD
Bild från aktuell olycka inkl. släpet. https://imgur.com/aSy595x
Senast redigerad av BosseBetong 2021-10-06 kl. 20:47.
Citera
2021-10-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Journalisterna försöker iaf och vänder sig till logiska kanaler.
Men när det gäller info om den här typen av bil så är det väldigt mkt locket på.

Jo, jag har levt med och arbetat med Land Rover tidigare, därav vissa insikter. Dock är jag inte helt uppdaterad sedan Tata Motors tog över.
Vet dock att Tata låtit både Land Rover och Jaguar bli ännu mer självständiga än under Ford-eran, och eftersom det redan på Ford-eran var väldigt självständigt och typiskt "brittiskt", så är det säkerligen samma idag.
Land Rover har f.ö byggt bepansrade militära fordon & är hovleverantör sedan 50-talet utan uppehåll. Dom har väl upparbetad metodik och säkerhetstänk kring hanteringen av fordonen.

Jag tycker många saker är märkliga i denna händelsen. En av sakerna är att de kör en av de säkraste bilarna som finns, och så händer det en dödsolycka. Denna situationen torde ha de bästa förutsättningarna.
Oförtjänt dåligt reklam/betyg av ALLA inblandade...
Citera
2021-10-06, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Killgissar att man kör A -> B utan stopp, i alla fall en så pass kort resa som i det här fallet.

Ah, hade ingen aning om att det var någon kort resa. Min gissning var att någon inne i följarbilen förmodligen hade preppat någons kaffe.

Skulle förklara gas i botten och varför följarbilen inte såg, när någon förare sitter där med ett krampanfall.
Citera
2021-10-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Dubbel vikt gör att hastigheten blir lägre än 80km/h.
Så allt över typ 80km/h är livsfarligt. Körde han i 160km/h så är han dum i huvudet.
Dumhet dödar.

Men nu får du väl ge dig.

Hjulen är ju konstruerade för hjultrycket som ENBART är på max 1 ton. Det går hur smidigt som helst att köra tunga fordon i hastigheter över 80km/h. Nej, han körde troligen inte 160, även den bilen är en topptung bil och kurvtagningen lär inte vara rolig för sådana hastigheter. Sedan får du komma ihåg att 4 tons tjänstevikt är fjädervikt i trafiken. Kom tillbaka när du hittar en personbil på 3-4 tons hjultryck (7-8 tons axeltryck fram).

Sedan ligger inte tyngden på framaxeln på dessa bilar, då all bepansring lär ligga i mitten och baken på bilen. N-punkten lär vara lite intressant beroende på hur de har förstärkt karossen. Så särskilt understyrd lär den inte vara, den är mer topptung.
Citera
2021-10-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Kanske det beror på din kognitivitet, men du begär på aspie-vis ett enkelt svar på vilken hastighet Lars Vilks fordon hade vid olyckstillfället.

Mina inlägg, om du klarar av att förstå dom, så handlar det just om det omöjliga att bedöma densamma.

Skicka gärna PM om du vill diskutera vidare. I annat fall får du motsäga mig med din egen bedömning av gällande hastighet.

OBS, daltande med vittnesuppgifter som "tycker sig" ha sett något är inte relevant. Vi vet ÄN SÅ LÄNGE INTE hur fort bilen kört.

Comprende Cabron?

Vi kör öppet t v.
Inte bra om du skriver inlägg som är svåra att förstå. Försök skriva begripligt istället. Det ger bättre tydlighet.

Min ”gissning” är att det gick fort. Att låsa sig för en viss hastighet är dumt. Men klart fort.
Vad jag vet så har vi två eller flera vittnen.
Ett vittne kom i mötande trafik, och verkar sett olyckan på långt håll. Uttalar sig ändå tvärsäkert 160 km. Ingen trovärdighet alls. Han drar också en vals om hur han var först på plats, men efter brandkår. Typ.

Men någon eller några har blivit omkörda, påstår de. Om man framför sitt eget fordon i 110-120, som är normalt på motorväg, och blir omkörd. Då är det inte alltför svårt att någorlunda bedöma hastigheten för den som kör om. Säg +-30 km i alla fall.
Jag kan inte avgöra om dessa vittnen är trovärdiga. Men det är väl vad vi har att gå på i den delen. Att säga att de har fel är inte rätt väg.

Men sen har vi själva olycksförloppet. Förutsatt att det inte är yttre påverkan.
Vägen är en av landets bästa. Kurvan är nästan försumbar. Normalt kan man lätt ta den i 180 med en vanlig bil och lite erfarenhet.
Utgår du från att de kört 110-120 så blir det oförklarligt med det som skedde.
Bilen har gjort kraftiga broms eller sladsspår. Sedan har den pangat igenom räcket. I en vinkel som är betydligt mindre än den först antagna. Därefter har den fortsatt i mötande fält och krockat i en mycket kraftig smäll. Varför har inte farten reducerats på vägen, sladd broms vajer mm.
Avståndet från första broms uppges av vissa FB analytiker som 80 m. Farten borde varit reducerad.

Om det är en punktering, på det punkteringarna däcket, i normal hastighet. Hur förklaras då att bilen blir totalt ohanterbar. Far som en projektil.
Om det skulle vara en omkörningsincident så gäller samma teori. Den välutbildade föraren ska 8mte ha minsta problem att klara en bil som svänger ut i vänsterfilen för snävt.

Nä. Det går inte ihop. Antingen extremt hög fart, mer än 160 om du frågar mej, eller yttre påverkan.
Polisens taktik att hålla hög fart för att skydda blev det som orsakade olyckan.
Det kan ha varit en faktor till, däck eller annat tekniskt, eller medtrafikant. Men med 110 så hade sent inte gått åt helvete. Bilen får förmodligen också anses som krocksäker. Eller är den så tung så den är rena likkistan?

När jag ändå skriver. En fråga till expertisen.

Bilen uppges väga 4.500 kg. En stor del av vikten är extrautrustning, pansar mm.
Frågan är då om övriga delar av bilen är dimensionerade för denna vikt. Eller blir vissa delar svaga länkar, som kan brista.
Citera
2021-10-06, 20:49
Medlem
Citat:
Skåpet? Det var en dragbil, ingen lastbil. Var någonstans har du sett en bild med skåpet, i så fall?

https://imgur.com/a/jM8ov6l

Vit sida på lastbilen.
Rimligen vill transportören ha ett ekipage som är så nära som möjligt 25 meter. Så långt som möjligt.
Kapellsläpets längd ger ett utrymme för en lastbil med ca 15 pallplatser.
Transporter är dyra idag.
Utländsk ägare av fordonet.
Man vill helt enkelt ha med så mycket som möjligt på varje ekipage. Rockwool väger inte mycket, så lastvikten borde inte vara ett problem.
Därför tror jag att det är en lastbil som står ner mot diket, med vit sida.
Är jag heltossig?
Citera
2021-10-06, 20:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag tycker många saker är märkliga i denna händelsen. En av sakerna är att de kör en av de säkraste bilarna som finns, och så händer det en dödsolycka. Denna situationen torde ha de bästa förutsättningarna.
Oförtjänt dåligt reklam/betyg av ALLA inblandade...

Så är det, en av planetens mest säkra fordon och därtill en särskilt utbildad förare.
Men inte säkert det är mkt märkligare än en däckexplosion vilket gett plötsligt instabil kontroll. Det är trots allt ett rejält ekipage att bemästra.
Lägg till förmodat hög hastighet, och att sätta en 4,5 tons bepansrad bil i en lastbil som färdas i kring 80km/h och som väger som minst 12 ton (olastad), så är utgången given.

Även om Range Rovern bara varit nere kring 100km/h och lastbilen lyckats bromsa ner till 50 km/h vid krocktillfället, blir smällen likförbannat som att köra in i ett solitt objekt i 150km/h.
I värsta fall rör det sig om 160km/h resp 80-90km/h, vilket ger 240km/h in i solitt objekt.
Krockvåldet är extraordinärt, vilket också bilderna av vraken visar.
Citera
2021-10-06, 20:54
Medlem
Citat:

Likadant ekipage, förutom att bilden är från Polen. https://imgur.com/a/kBzxocD
Bild från aktuell olycka inkl. släpet. https://imgur.com/aSy595x
Kan detta vara skåpet (antar att du menar släpet)? Det ser i så fall ut som om ett släp bärgas. Eller?
https://sverigesradio.se/artikel/bargaren-efter-lastbilskrocken-pa-e4an-chaufforen-mar-inte-bra
Citera
2021-10-06, 20:59
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan detta vara skåpet (antar att du menar släpet)? Det ser i så fall ut som om ett släp bärgas. Eller?
https://sverigesradio.se/artikel/bargaren-efter-lastbilskrocken-pa-e4an-chaufforen-mar-inte-bra

Det där är en annan olycka, artikeln daterad 8 september. Det är en lastbil som bärgas, dock utan förarhytt...

Citat:
https://imgur.com/a/jM8ov6l

Vit sida på lastbilen.
Rimligen vill transportören ha ett ekipage som är så nära som möjligt 25 meter. Så långt som möjligt.
Kapellsläpets längd ger ett utrymme för en lastbil med ca 15 pallplatser.
Transporter är dyra idag.
Utländsk ägare av fordonet.
Man vill helt enkelt ha med så mycket som möjligt på varje ekipage. Rockwool väger inte mycket, så lastvikten borde inte vara ett problem.
Därför tror jag att det är en lastbil som står ner mot diket, med vit sida.
Är jag heltossig?

Mig veterligen så är det knappt någon som drar släp med 15-pallars lastbil. Standard är 18-pallars + släp.
Rockwool-ekipaget ser ut att vara en trailer. Ska du dra trailer med lastbil måste du ha en dolly också.

En användare har spekulerat i att det möjligen kan vara en Scania R124 eller liknande, vilket är ganska sannolikt.
https://imgur.com/a/uEjEeHW

Du verkar sitta på vem som är ägare på ekipaget? Bara för att det står Rockwool på kapellet betyder det inte att innehållet är isolering. Det kan vara precis vad som helst. Transporter är som du säger dyra. Säg att dom kör isolering från en terminal, sen lastas förmodligen annat gods tillbaka, för att slippa åka tom hem, och på så vis få in pengar på hela resan.
Senast redigerad av BosseBetong 2021-10-06 kl. 21:09.
Citera
2021-10-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så är det, en av planetens mest säkra fordon och därtill en särskilt utbildad förare.
Men inte säkert det är mkt märkligare än en däckexplosion vilket gett plötsligt instabil kontroll. Det är trots allt ett rejält ekipage att bemästra.
Lägg till förmodat hög hastighet, och att sätta en 4,5 tons bepansrad bil i en lastbil som färdas i kring 80km/h och som väger som minst 12 ton (olastad), så är utgången given.

Även om Range Rovern bara varit nere kring 100km/h och lastbilen lyckats bromsa ner till 50 km/h vid krocktillfället, blir smällen likförbannat som att köra in i ett solitt objekt i 150km/h.
I värsta fall rör det sig om 160km/h resp 80-90km/h, vilket ger 240km/h in i solitt objekt.
Krockvåldet är extraordinärt, vilket också bilderna av vraken visar.

Tack. Jag vill innerst inne tro att det är så. Förstår dock att frågor radar upp sig med en sån här händelse.
Citera
2021-10-06, 21:02
Medlem
Citat:
Det där är en annan olycka, artikeln daterad 8 september. Det är en lastbil som bärgas, dock utan förarhytt...
Ouch. Det såg jag inte. Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in