Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Ja. Jag håller med, alla som var kritiska till OP mördade inte OP. Men det är till 99% sannolikhet ändå det enda rimliga motivet.Och man kan inte försvaga ett motiv genom att peka på att flera andra bör ha haft samma motiv.
Argument av typen ja han ogillade OP, men det gjorde mängder av andra. Eller bara för att man ogillar OP är man ingen mördare. De ger jag inte mycket för. Ett motiv utgör ett motiv, inte ett uteslutande bevis. Mängder av mord på offentliga personer utförs av en eller ett fåtal individer med denna sorts motiv.
Fakta är att det fanns väldigt många som ogillade Palme.
Det är en synnerligen svag motivbild.
Lägger man till att SE helt saknar något som helst våldskapital både före som efter dådet så tycker jag att det krävs skarpare grejer än att han ogillade OP.
Sammantaget så finner jag motivet vara alltför svagt,det saknas helt någon som helst koppling till både revolver samt ammunition plus att det onekligen är diskutabelt om SE ens varit närmre än 15-20 meter från brottsplatsens exakta punkt när skotten faller.
Ett grandmansscenario med SE i huvudrollen är ett ytterligt osannolikt scenario.Utöver detta är det rena slumpscenariot tillika ytterst osannolikt liksom avsnäsningsscenariot.
När man inte får ihop centrala bitar som detta med vad materialet säger(alltså försöka undvika ren spekulation så långt det nu är möjligt)så borde varningsklockorna ringa för alla och envar.
Troligtvis så kommer ingen att komma längre med hypotes SE än vad vi befinner oss idag.
På lite sikt så tror jag att hypotesen kommer att förminskas betydligt.Bland de som är lite mera intresserade av Palmemordet,och lite mera insatta,är hypotes SE redan idag extremt ifrågasatt.Det är dessa personer som kommer att driva den fortsatta diskussionen runt Palmemordet framför sig eftersom allmänhetens intresse så här 35 plus år efteråt är starkt begränsat.
Podden Palmemordet till exempel hade mycket svårt att finna någon som var villig att försöka försvara den,och jag finner det helt naturligt.Teoretiskt sett så håller den helt enkelt inte måttet alls.