2021-10-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nej, det är inte konstaterat.

När polisen säger att de känner sig säkra på att det måste ha varit en olycka, och att de inte kan hitta någon annan förklaring, då är det officiellt konstaterat.

Det kan fortfarande vara fel, men det är officiellt konstaterat.

Men polisen har inte sagt att känner sig säkra på att det är en olycka. Alltså: Det är inte konstaterat att det var en olycka.

Däremot kan man konstatera att somliga Flashbackanvändare är så tvärsäkra och självgoda att man gott kan kalla dem för det som de beskyllde andra för att vara:

🛸🛸🛸
Vilken etnicitet hade chauffören i polisbilen som krockade? Polisen inkvoterar väl islamister nuförtiden? Tänk om det var planerat likt 9/11?
Citera
2021-10-06, 16:06
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ingen har sett någonting mer än att det rök om bilen. Ett pansarskott kan du avfyra på långt avstånd och sedan söker projektilen upp det mål du fokuserat. Enkelt.
Har för mig att vittnen har hört "smällar".

Om man tänker pansarskott, vart skulle de kunna avfyrat skottet? När jag tittade på googlemaps så uppfattar jag det som att det löper en grusväg parallellt med E4:an, just där olyckan inträffat. Bra ställe att köra fram med bil, lasta ur utrustning och sedan vänta på objektet.
Citera
2021-10-06, 16:08
Bannlyst
Det man ser på flygfotot är något jävligt märkligt. Där ser man en bil som sitter fast över mitträcket, hjulen spinner, kastar upp lera på den vägbana han körde på, vill alltså upp på norrgående. Där kommer tradaren, bilen kör alltså i samma riktning en kort stund, sladd spåren, är från när tradaren träffar bilen bakifrån, där vilks sitter. Hur tolkar ni flygfotot, jämfört med andra foton vi sett?
Citera
2021-10-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ca 50-60 grader uppskattar jag vinkeln på däckspåren.

Om du tittar på denna film vid ca 0:26 så ser du att spåren har en betydligt flackare vinkel än 50-60 grader.

Det är en bra bit under 45 i alla fall.

Men där ser man tydligare att verkligen är sladdspår.

Tyvärr kan i alla fall inte jag identifiera bromsspåren på filmen.

Men det är fortfarande svårt att fatta förloppet.
Det finns inga retursladdspår.
Endast bromsspår och sedan sladdspåren till vänster
Varför sladdar det när farten måste ha varit hanterbar?
Citera
2021-10-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, hade väl räckt med någon form av objektiv fakta som pekar på att detta är ett troligt scenario.

1) Motiv fanns att göra sig av med Vilks då han var en belastning för politikerna och vi vet sedan tidigare att dessa gör allt för att blidka muslimerna.
2) Muslimerna ville ha bort honom och kan ha kommit med förtäckta hot om vad som kan tänkas hända om han inte likvideras snarast möjligt.
3) Omständigheterna kring olyckan är märkliga: specialtränade poliser i toppmodernt fordon med celeber och politiskt mycket kontroversiell skyddsperson ombord "råkar" braka rakt genom vajerräcket i mycket hög hastighet trots god sikt, mycket gott väglag och de "råkar" krascha rakt in i en tvåsiffrigt antal ton tung lastbil.
4) Tekniskt sett är det ingen match att arrangera en krasch så att den ser ut som en olycka genom fjärrstyrning av bilen.

Men snart nog kommer bullshitförklaringen av "olyckan" att levereras av politikerna och du får väl hoppas att du blir nöjd då i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Möjligt det inte är, har säkert skett, men att det klientel som var ett hot mot Vilks skulle besitta sådana resurser känns inte så sannolikt faktiskt.

Det hela är så klart arrangerat av en eller flera säkerhetstjänster på order av politikerna.

Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Jag vet inte hur Du kan få till allt detta men det är väl ändå så att vi alla här på sidan vill ha reda på vad var det som hände egentligen.
Och visst är polisen i händerna på våra folkvalda men det är ju Du och jag som valt dessa så vi är alla med på ett hörn.
Att arbeta som polis betyder i jobbet att man i tjänst har en hel del rättigheter men jag skulle nog säga ännu fler skyldigheter. Man ska vara som Du skriver opartisk. Sedan kan jag lägga en personlig åsikt om det också.
Tyvärr tycks den allmänna inställningen till polisen här i tråden bestå av mycket tvivel på om man kan lita på dessa som jobbar som polisen i dag.
Då kan jag säga att alla som söker och kommer in vid polisen passar inte som detta. Men så har det varit i alla tider. Dessa personer brukar oftast inte bli långvariga utan söker sig vidare eller värre - får avsked för att ha begått tjänstefel.
Även privat ska man som polis inte heller uttala sig personligt utan man ska vara helst så neutral som möjligt.
En sak som jag tycker många glömmer i dessa trådar är när den enskildes ställningstagande gentemot polisen som myndighet är negativ kommer detta ofta av att personen själv varit i klammeri med rättvisan och i vissa fall blivit dömd. Jag brukar säga att döm inte först utan lär känna personen först och bilda en uppfattning om denna. Jag håller med om att det är bekymmersamt att många tycker polisen inte lever upp till förväntningarna. Jag har under min tid sett Sverige gå från att ha varit en stabil nation fram till ungfär år 2000 för att sedan mer och mer angripas av grovt krimininell brottslighet. Vi måste återfå känslan av det är inte vi allmänheten och dom polisen utan det är vi tillsammans som ska vara en enad front mot de som väljer den kriminella banan i livet.

Jag röstar inte så varken politikerslöddret eller deras fotsoldater inom polisen och andra förtryckande myndigheter företräder mig. Jag har heller ingen historik av att hamna i klammeri med den så kallade "rättvisan". Jag bara råkar se verkligheten som den är.

Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Estonia var en otroligt hemsk olycka, men allt tyder på att det var en olycka. Det var storm på Östersjön den natten och bogvisiret var dåligt. Och Palme sköts ihjäl. Vi vet inte av vem, men han sköts ihjäl.

Men Lars Vilks död var en trafikolycka helt enkelt? Ingenting annat?

Hur många andra starkt dödshotade skyddspersoner har dött i en våldsam trafikolycka när bilen de färdades i, och som kördes av livvakter, brakade igenom en mittvajer som i normala fall inte ska gå att forcera, så att bilen hamnade på andra körbanan och frontalkolliderade med en lastbil och exploderade i ett eldhav?

För att polisen ska kunna övertyga mig om att det var en ren olycka krävs följande:

1) Polisen måste kunna visa att grundorsaken till olyckan var en däckexplosion eller något annat fel på bilen.

2) Polisen måste kunna förklara varför däckexplosionen skedde. Livvaktsbilarna ska vad jag förstår ha förstärkta däck.

3) Polisen måste kunna förklara varför de som servar livvaktsbilarna inte kunde se att däcket var försvagat, och varför de inte kunde förhindra däckexplosionen.

4) Polisen måste tydligt rekonstruera alla detaljer i bilens rörelser vid olyckstillfället och förklara hur den kunde komma över vajerräcket.

5) Polisen måste redogöra för vilken hastighet livvaktsbilen höll och tydligt redogöra för huruvida hastigheten var normal för en livvaktsbil.

6) Polisen måste i detalj beskriva hur bilens hastighet påverkade olyckan.

7) Polisen måste utesluta ett avsiktligt handhavandefel av föraren eller av den andre livvakten i framsätet.

8) Polisen måste utesluta en attack utifrån.

Ha ha, Estonia en olycka. Men shit alltså, bara shiiiiit. Tror du på den för länge sedan fullständigt vederlagda mastodontlögnen så är du så pass naiv att du kommer att gå på vilken bullshitförklaring som helst även i fallet med Vilks. Typ "han spillde kaffe i knät samtidigt som bromsarna slutade fungera och ett av framhjulen lossnade och då sprang det ut en sibirisk tiger som rymt från en djurtransport".
Senast redigerad av Agens56 2021-10-06 kl. 16:13.
Citera
2021-10-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varken eller. Slarv av föraren.

Eller hur? På en rak fin torr motorväg tvärbromsar plötsligt föraren och svänger tvärt vänster över ett vajerräcke.

Det har aldrig hänt förut i Sverige och nu händer detta lilla slarv plötsligt en tränad skyddspolis?
Citera
2021-10-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn
Om man tänker pansarskott, vart skulle de kunna avfyrat skottet? När jag tittade på googlemaps så uppfattar jag det som att det löper en grusväg parallellt med E4:an, just där olyckan inträffat. Bra ställe att köra fram med bil, lasta ur utrustning och sedan vänta på objektet.
På bilder ser man bara poliser undersöka bilvraket. Frågan är om man undersökt terrängen på andra sidan motorvägen. Det är där pansarskottet avlossades. Det framgår tydligt av det svarta spåret i asfalten vid första hålet i räcket.
Citera
2021-10-06, 16:13
Medlem
Inte tvärt vänster...
Objektivet buktar något oerhört och lurar vårt öga
Citera
2021-10-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Om jag räknat rätt.... är det alldeles bredvid det döda rådjuret. Stolpen söder om rådjuret står kvar, sen är det kraschat... Lite kusligt alltihop

Ja lite märkligt att google maps just har den viewen och det ligger ett rådjur där. Taget i augusti så det är inte länge sen.
Citera
2021-10-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
På bilder ser man bara poliser undersöka bilvraket. Frågan är om man undersökt terrängen på andra sidan motorvägen. Det är där pansarskottet avlossades. Det framgår tydligt av det svarta spåret i asfalten vid första hålet i räcket.

Vad blir det för ”avfallprodukter” efter ett pansarskott? Vilka spår kan man hitta i terrängen respektive på bilen? Kemikalierester/krutrester?
Citera
2021-10-06, 16:17
Medlem
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F10002 7991930031%2Fvideos%2F995843027872258%2F

Finns även en film av honom från andra hållet...
Citera
2021-10-06, 16:25
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Om du tittar på denna film vid ca 0:26 så ser du att spåren har en betydligt flackare vinkel än 50-60 grader.

Det är en bra bit under 45 i alla fall.

Men där ser man tydligare att verkligen är sladdspår.

Tyvärr kan i alla fall inte jag identifiera bromsspåren på filmen.

Men det är fortfarande svårt att fatta förloppet.
Det finns inga retursladdspår.
Endast bromsspår och sedan sladdspåren till vänster
Varför sladdar det när farten måste ha varit hanterbar?
Du glömde länka filmen antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in