2021-10-06, 15:32
Bannlyst
Kolla in detta flygfoto, någon som reagerar över något konstigt? https://static.cdn-expressen.se/images/65/27/6527628ece544a3886b6ad34db24dd03/16x9/1304@40.jpg
Citera
2021-10-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Enkelt? Ja, för vem som helst har ju tillgång till den typen av vapen. Tänker du ens efter innan du skriver? Förstår du inte själv hur extremt orimligt ditt påstående är? Du tror inte folk märker när en bil blir träffad av ett gigantiskt jävla pansarskott?

https://www.youtube.com/watch?v=T_V6rbvb8_s
Varför är mitt påstående orimligt? Det är inte vem som helst som vill mörda Vilks.
Islamisterna i Saudi har enorma resurser. Detta är helt klart ett attentat.
Ett sådant vapen har man använt:
https://www.youtube.com/watch?v=JO0JAM9tA6E
Citera
2021-10-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är typiska sladdspår. De mörkaste är från höger framäck och höger bakdäck, eftersom trycket blir kraftigast på dem i en vänstersladd.

För att ta det där med vinkelillusionen igen kan man ju testa att rita ett L med 90 graders vinkel på ett papper på ett bord. Rakt uppifrån ser man att vinkeln är 90 grader, men ju längre ner mot bordskanten man kommer desto snävare blir vinkeln. Det är samma med avspärningsbandet på bilden. Varför ser inte sladdspåren lika snäva ut? Därför att deras vinkel är mindre än 90 grader.

Vilken vinkel uppskattar du då. När jag tittar på drönarbilden i dålig upplösning och fortfarande med teleobjektiv så ser det snarare ut som typ 45 grader. Men även den måste vara förvrängd.

Men vad sägs om bromsspåren innan då. De ser ut att ha börjat väldigt många vita streck innan sladdspråen
Citera
2021-10-06, 15:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag försöker räkna på bromsspåren.

Ser det inte ut att vara över 70m i alla fall om man räknar på antalet vita streck på vägen?
I så fall kan bilen t o m ha varit nere på 0 vid platsen lite beroende på vilken hastighet den hade från början när ABSen började gå in.
Eller ser jag i syne?
Jag får det till ca 10-12 stolpar, vilket bör vara ca 30 meter. Var man menar att däckspåren börjar är diffust, men jag har räknat från där de blir tydligast. Ska kolla mer noggrant.
Citera
2021-10-06, 15:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vilken vinkel uppskattar du då. När jag tittar på drönarbilden i dålig upplösning och fortfarande med teleobjektiv så ser det snarare ut som typ 45 grader. Men även den måste vara förvrängd.

Men vad sägs om bromsspåren innan då. De ser ut att ha börjat väldigt många vita streck innan sladdspråen
Ca 50-60 grader uppskattar jag vinkeln på däckspåren.
Citera
2021-10-06, 15:41
Medlem
Citat:
Jag får det till ca 10-12 stolpar, vilket bör vara ca 30 meter. Var man menar att däckspåren börjar är diffust, men jag har räknat från där de blir tydligast. Ska kolla mer noggrant.

Jag räknade 12 meter mellan vita strecken. 9m lucka och 3m streck.

Men frågan är när bromsspåren börjar
Citera
2021-10-06, 15:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag räknade 12 meter mellan vita strecken. 9m lucka och 3m streck.

Men frågan är när bromsspåren börjar
En annan intressant fråga är om ett sprängt däck ger sådant sladdspår.
Citera
2021-10-06, 15:48
Medlem
Citat:
En annan intressant fråga är om ett sprängt däck ger sådant sladdspår.

Det borde i så fall vara vänster fram som är trasigt om det ska sladda åt det hållet. Det borde inte ge mycket till spår alls i så fall.
Citera
2021-10-06, 15:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Efter att ha sett Wilks i ett konstverk av en voltande polisbil så undrar man om han varit medskyldig o orsakat olyckan.
Citera
2021-10-06, 15:56
Medlem
Citat:

En sån bil borde minska 100 km/h på 40m. Hursomhelst så är farten klart hanterbar även efter 30m.
Kanske nere i 80-90?
50 graders sväng i 80-90 innebär i alla fall ingen vältrisk.
Fyrhjulssladd vid fullt rattutslag? Vilket väl rimmar med dina + 50 grader. Jo troligen.
Tillräcklig fart för att komma igenom vajerräcket. Ja troligen i den branta vinkeln. Som ju ingen räknat med när vajerräcken konstrueras.

Men det återstår fortfarande att fatta varför man vrider på ratten maximalt vänster efter att ha bromsat maximalt rakt fram under en hyfsad sträcka. Trasigt hjul (jag räknar in på däck och fälg). Jo men i så fall gick det sönder under inbromsning. EN möjlighet att det punkterade men höll ihop OK under inbromsningen men havererade helt och sedan drev bilen max vänster.

Mja, det känns fel. Vid en vanlig punktering med runflat så blir det vingligt men inte ohanterligt. Särskilt inte när man fått ner farten så pass mycket.

Det är fortfarandenågot som är svårt att förstå i detta
Citera
2021-10-06, 15:59
Medlem
Jofs avatar
Varken eller. Slarv av föraren.
Citera
2021-10-06, 16:00
Medlem
Citat:
Tacksam att du försöker.

Ska det ha någon chans att lyckas så måste man räkna avstånd mellan stolparna på båda sidor av vägen och räkna utifrån det. Men det är svårt nog ändå.
PÅ bilden ser stolparna ut att sitta med någon meters mellanrum men i verkligheten måste det vara över 5 m mellan stolparna. Någon som vet? Orkar inte googla.

Google maps view vore inte så dum att använda. där finns det optimala 360 perspektivet i gatunivå
https://goo.gl/maps/yRjCqgwY2PuDhfU16

Om jag räknat rätt.... är det alldeles bredvid det döda rådjuret. Stolpen söder om rådjuret står kvar, sen är det kraschat... Lite kusligt alltihop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in