2021-10-06, 09:24
Medlem
En sak är helt säker. Är svenska säkerhetspolisen inblandad så kommer vi själva att få gå till botten med detta för att verkligen få veta vad som skett. SÄPOs ärliga dagar är nog mer eller mindre räknade redan.

Vad vi faktiskt kan konstatera är att Lars Vilks och två säkerhetspoliser inte längre existerar i sin dåvarande form. Vad nu det kan innebära för ledande individer eller dom själva lämnar jag till andra att fundera över.
Senast redigerad av hulk1 2021-10-06 kl. 09:28.
Citera
2021-10-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag kan intyga att de båda ser ut som etniska svenskar.

Om jag till 90% gissade på olycka tidigare så är det uppe på 99% nu.

Så det finns inga etniska svenskar som skulle kunna vilja Döda Lars Vilks?

Har du hört talas om spioner och dubbelagenter?
Citera
2021-10-06, 09:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nja, jag vill se en drönarbild rakt uppifrån för att mer säkerställt kunna uttala mig om olyckan.
Du ser i alla fall att vägen svänger ganska kraftigt på bilden när det i verkligheten är nästan rakt. Samma fenomen är det alltså med sladdspåren.
Citera
2021-10-06, 09:29
Medlem
Sunimods avatar
På bilden där det första hålet nu är gjort i räcket så börjar de gula markeringarna polisen gjort.

Något har hänt där och varför skulle de klippa räcket just där och varför är det spår över vägen i riktning från hålet?
Och varför göra sådant i ett område av intresse? (gula markeringar)

Börjar tro det fanns något på den platsen som man släpat bort över vägen från mitträcket.
Något som var där som orsakade olyckan längre fram.
Har de krockat med något där på vänster sida som orsakar markeringarna (gula) som sedan är över hela vägen mot högra räcket?
Citera
2021-10-06, 09:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På bilden där det första hålet nu är gjort i räcket så börjar de gula markeringarna polisen gjort.

Något har hänt där och varför skulle de klippa räcket just där och varför är det spår över vägen i riktning från hålet?

Börjar tro det fanns något på den platsen som man släpat bort över vägen från mitträcket.
Har de krockat med något där på vänster sida som orsakar markeringarna (gula) som sedan är över hela vägen mot högra räcket?
Så kan det mycket väl vara.
Citera
2021-10-06, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Nej, du är fel på det. Här är vart de gick igenom. Kolla sedan skylten i södergående riktning. Det är där ungefär som kraschen skedde.
https://www.google.com/maps/@56.4558882,13.6217118,3a,75y,69.16h,83.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUEs6sDb5pMXBxXMReD4kYg!2e0!7i1 6384!8i8192

De två vita reflexstolparna du ser rakt över gatan från den position du anger är de som du ser till vänster i denna bild: https://imgbb.com/NLTjJNc

Reflexstolpen du ser uppe i mitten av samma bild är den du ser här: https://www.google.com/maps/@56.4552139,13.621061,3a,75y,96.14h,80.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDpq_d-pwRRtoI3yfjwKoAA!2e0!7i16384!8i8192

Den lilla reflexpinnen mitt i samma bild står här: https://www.google.com/maps/@56.4559584,13.6218049,3a,85.9y,111.8h,91.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Ez53muT0dgRJUMHg6_XKQ!2e0!7i1 6384!8i8192

Räknar du pinnar från den så ser du att hålet ligger betydligt längre söderöver.
Citera
2021-10-06, 09:47
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Ja för du är ju verkligen jätteopartisk, du som själv är f.d. polis. Du talar i egen sak, precis som poliser alltid gör.

Sanningen är den att polisen inte är något annat än politikernas lydiga fotsoldater. Ni är och kommer alltid att vara deras undersåtar. Historien visar detta.

Så vi kommer aldrig att få veta vad som hänt med Vilks.
Jag vet inte hur Du kan få till allt detta men det är väl ändå så att vi alla här på sidan vill ha reda på vad var det som hände egentligen.
Och visst är polisen i händerna på våra folkvalda men det är ju Du och jag som valt dessa så vi är alla med på ett hörn.
Att arbeta som polis betyder i jobbet att man i tjänst har en hel del rättigheter men jag skulle nog säga ännu fler skyldigheter. Man ska vara som Du skriver opartisk. Sedan kan jag lägga en personlig åsikt om det också.
Tyvärr tycks den allmänna inställningen till polisen här i tråden bestå av mycket tvivel på om man kan lita på dessa som jobbar som polisen i dag.
Då kan jag säga att alla som söker och kommer in vid polisen passar inte som detta. Men så har det varit i alla tider. Dessa personer brukar oftast inte bli långvariga utan söker sig vidare eller värre - får avsked för att ha begått tjänstefel.
Även privat ska man som polis inte heller uttala sig personligt utan man ska vara helst så neutral som möjligt.
En sak som jag tycker många glömmer i dessa trådar är när den enskildes ställningstagande gentemot polisen som myndighet är negativ kommer detta ofta av att personen själv varit i klammeri med rättvisan och i vissa fall blivit dömd. Jag brukar säga att döm inte först utan lär känna personen först och bilda en uppfattning om denna. Jag håller med om att det är bekymmersamt att många tycker polisen inte lever upp till förväntningarna. Jag har under min tid sett Sverige gå från att ha varit en stabil nation fram till ungfär år 2000 för att sedan mer och mer angripas av grovt krimininell brottslighet. Vi måste återfå känslan av det är inte vi allmänheten och dom polisen utan det är vi tillsammans som ska vara en enad front mot de som väljer den kriminella banan i livet.
Citera
2021-10-06, 09:48
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Håller med. Första hålet är den intressanta för där startar allting. Antingen kom de åt räcket med däckexplosions som följd, eller så satt där en fjärrutlöst bomb med riktad sprängverkan.
Citera
2021-10-06, 09:59
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Livvakter som inte har uppsikt över skyddsobjektet fyller ju ingen funktion.
Ligga 2 km efter dom kan inte förhindra rammning eller prejning och en snabb kapning eller skjutning mot fordonet..detta går blixtsnabbt.
Nu går dom inte att använda som vittnen ens en gång..utan dom får förlita sig på vad en halvt död utländsk chaufför kan ha sett.
Följebilen har kameror 360 grader wiew och annan teknisk utrustning bla bra med brandsläckare och sjukvårdsgrejer.
Nu var det en civilperson som var först framma med en brandsläckare.
Nu finns inget på film dom har inte sett nått och nu går det inte ens att avgöra om det var terror eller en olycka.
Fan vad pinsamt detta är för polisen.
Nu heter det ju skyddsfordon och följefordon om man ska använda helt korrekta benämningar men jag har tidigare i tråden förklarat hur de jobbar under färd när de har ansvaret av en sådan här transport.
Nu känner inte någon av oss detaljerna kring just denna transport men det händer emellanåt att det finns ännu fler fordon som är inblandade. Det kan vara vanliga civila fordon med en eller två personer i. Jag säger inte att så var fallet här och var det så är detta inget som kommer att nämnas eller kommer till allmänhetens kännedom. Även helikopter används vid vissa tillfällen. Jag förstår Din synpunkt men merparten av dessa transporter slutar ju inte som den på E4an vid Markaryd.
Citera
2021-10-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nu har inte jag vart på plats och sett spåren men av bilden att döma och med hänsyn tagen till att bilden ljuger vilket inte är ovanligt skulle jag tippa på att bilen kört minst 200 km/h för att uppnå dessa "sladdspår".

Så nä, tror detta är burnoutspår.
Håller med..dom är alldeles för svarta och grova för att vara sladdspår..
Nåt är skumt här.
Citera
2021-10-06, 10:08
Medlem
Citat:

Anledningen är att det är där avdelarna (bultarna som sitter på vajrarna) finns och det är dessa man kapar först om det finns i närheten av platsen man behöver forcera.

https://www.google.com/maps/@56.4565297,13.6225245,3a,71.1y,155.01h,85.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHo1WBwQZua_nMj2ywbv4nw!2e0!7i1 6384!8i8192
Citera
2021-10-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nu heter det ju skyddsfordon och följefordon om man ska använda helt korrekta benämningar men jag har tidigare i tråden förklarat hur de jobbar under färd när de har ansvaret av en sådan här transport.
Nu känner inte någon av oss detaljerna kring just denna transport men det händer emellanåt att det finns ännu fler fordon som är inblandade. Det kan vara vanliga civila fordon med en eller två personer i. Jag säger inte att så var fallet här och var det så är detta inget som kommer att nämnas eller kommer till allmänhetens kännedom. Även helikopter används vid vissa tillfällen. Jag förstår Din synpunkt men merparten av dessa transporter slutar ju inte som den på E4an vid Markaryd.
Då får dom lägga om sina rutiner så att dom åtminstone har överblick av det dom ska skydda.
Att komma 2 a på bollen och fråga civilpersoner vad som har hänt är inte acceptabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in