Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Tvång är en begränsning av ens fria vilja, eller hur?
Jag ser inte att skillnaden är "enorm".
Jämställer du tvång med påverkan?
Jag menar att lagen är trubbig.
En handling kan utföras med påverkan och fri vilja och att det är först när påverkan går över i regelrätt tvång som den blir olaglig. Därför blir "av egen fri vilja" ett förment sätt att påskina att Esbjörn verkligen ville detta, när det egentligen handlar om att ingen satte ett vapen mot huvudet på honom när han skulle skriva på.
Jag tycker även att det finns nyanser mellan full-blown dement och kristallklar, något som utredningen som är gjord på Esbjörn visar, där fynd av progredierande skador i hjärnans vita substans och signifikant lägre testresultat på kognitiva test uppvisats, vilket tillsammans med anamnes och närståendes beskrivningar gett honom diagnosen Lindrig kognitiv funktionsnedsättning, objektiv. Detta tillsammans med att han är syn- och hörselnedsatt och har journalanteckningar på att han lider av tinnitus, tycker jag gör att det förvirrade och ibland motsägelsefulla beteende som han uppvisar under affären, är fullt följdriktigt och logiskt. Även här är lagen trubbig och ser till full-blown dement eller inget.
Det finns även andra delar av lagen som borde ses över. Tex beträffande tillräknelighet. I dagsläget är det i princip endast psykos och minst måttlig autism som kan leda till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Inte tex djupare depressionen, grav adhd, schizofrena tillstånd utan psykos. Något som både individen och samhället i övrigt förlorar mycket på.
När då en stark, rapp och driven Ebba med följe av influencers möter den funktionsnedsatta ensamma och åldersstigna Esbjörn som först säger nej men till slut skriver på, för att strax efteråt ångra sig, oroa sig över avverkning som skett på hans tomt och sedan vidhålla att Ebba pressat och lurat honom, så är det uppenbarligen något som inte gått rätt till.
Klart man kan lägga allt det på en fiktiv sekt eller ett initialt dåligt ombud, men jag tycker personligen det luktar jävligt unket och har svårt att se att annat än politiska agendor har styrt debatten åt det hållet. Men visst, det finns fler skäl till att människor har svårt att se helheten och grottar ner sig i strikt juridiska spörsmål.
Personligen tycker jag att affären innehåller betydligt mycket mer än juridik och politik, nämligen psykiatri, moralfilosofi, psykologi, media och kommunikation.