2021-10-06, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du klarar helt enkelt inte av en seriös diskussion utan spårar ur fullständigt när du förlorar argumenten. Allt jag skriver att Majkgård bistår Esbjörn med är hennes egna ord på vad hon erbjuder honom. Det beskriver dessutom väldigt väl servicen på ett äldreboende. Förutom myndigheternas granskning och förbudet att ta emot gåvor och arv. Det är ett solklart beroendeförhållande.
Fast du har ju ägnat hela tråden till att beskriva att det hela är en grav överdrift. Att Esbjörn inte alls är så dålig att han behöver allt det du beskriver utan är stark, kristallklar och självständig. Hur kan Esbjörn då plötsligt vara i en beroendeställning? Är det bara för att det just nu råkar passa din sektteori där Majkgård sektledare och tvingar honom till saker som han inte vill göra? Det låter inte särskilt seriöst utan mer rätt svagt.
2021-10-06, 15:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag tror du har rätt.
Ebba kommer att gå ut som en stor vinnare efter detta. En fullständig kross för att inte säga utklassning kommer det att bli. Din liknelse om att Esbjörn tömt ett magasin i ansiktet är klockren. För att fylla på med en annan liknelse så kommer resultatet bli som efter en match mellan Mike Tyson och Esbjörn Bolin.

Tänk vad stolt Ebba kommer att känna sig efter att hon har nedlagt sitt mäktiga byte.
Tragiskt, men det är hans val, han kunde tagit pengarna för ett år sedan och fullföljt affären.
2021-10-06, 15:51
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Fast du har ju ägnat hela tråden till att beskriva att det hela är en grav överdrift. Att Esbjörn inte alls är så dålig att han behöver allt det du beskriver utan är stark, kristallklar och självständig. Hur kan Esbjörn då plötsligt vara i en beroendeställning? Är det bara för att det just nu råkar passa din sektteori där Majkgård sektledare och tvingar honom till saker som han inte vill göra? Det låter inte särskilt seriöst utan mer rätt svagt.
Ja just det är så signifikant för inte bara Armstarks sätt att pussla ihop argumentationen utan likaså för hela denna lilla Ebba-skara som TB-fajtar i tråden. Snacka om enögdhet utöver all hittillsvarande sådan här på Flashback.
2021-10-06, 15:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tragiskt, men det är hans val, han kunde tagit pengarna för ett år sedan och fullföljt affären.
Det är ju inte pengarna som gäller för hans del. Det är ju hans sedan 2007 ingångna avtal/testamente till sin brorson som nu är allt för Esbjörn. Något han under Ebbas tryck så tragiskt glömde bort.
2021-10-06, 15:58
Medlem
Citat:

kan ju vara så att det är väldigt bekvämt att bo på pensionat, där någon annan fixar mat, städar, bäddar, tvättar klädarna mm... ser man på bilderna från huset Ebba har köpt så verkar inte ESB vara den som lägger mest tid på att städa och ta hand om huset medans han ägde det...

Och om han nu har gott om pengar, så han kan betala henne 1.5 MSEK, så hyra in någon som lagar tak och annat som behöver fixas omgående borde ju vara prioritet, om nu huset är viktigt för honom!
2021-10-06, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tvång är en begränsning av ens fria vilja, eller hur?
Jag ser inte att skillnaden är "enorm".

Jämställer du tvång med påverkan?

Jag menar att lagen är trubbig.
En handling kan utföras med påverkan och fri vilja och att det är först när påverkan går över i regelrätt tvång som den blir olaglig. Därför blir "av egen fri vilja" ett förment sätt att påskina att Esbjörn verkligen ville detta, när det egentligen handlar om att ingen satte ett vapen mot huvudet på honom när han skulle skriva på.

Jag tycker även att det finns nyanser mellan full-blown dement och kristallklar, något som utredningen som är gjord på Esbjörn visar, där fynd av progredierande skador i hjärnans vita substans och signifikant lägre testresultat på kognitiva test uppvisats, vilket tillsammans med anamnes och närståendes beskrivningar gett honom diagnosen Lindrig kognitiv funktionsnedsättning, objektiv. Detta tillsammans med att han är syn- och hörselnedsatt och har journalanteckningar på att han lider av tinnitus, tycker jag gör att det förvirrade och ibland motsägelsefulla beteende som han uppvisar under affären, är fullt följdriktigt och logiskt. Även här är lagen trubbig och ser till full-blown dement eller inget.

Det finns även andra delar av lagen som borde ses över. Tex beträffande tillräknelighet. I dagsläget är det i princip endast psykos och minst måttlig autism som kan leda till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Inte tex djupare depressionen, grav adhd, schizofrena tillstånd utan psykos. Något som både individen och samhället i övrigt förlorar mycket på.

När då en stark, rapp och driven Ebba med följe av influencers möter den funktionsnedsatta ensamma och åldersstigna Esbjörn som först säger nej men till slut skriver på, för att strax efteråt ångra sig, oroa sig över avverkning som skett på hans tomt och sedan vidhålla att Ebba pressat och lurat honom, så är det uppenbarligen något som inte gått rätt till.

Klart man kan lägga allt det på en fiktiv sekt eller ett initialt dåligt ombud, men jag tycker personligen det luktar jävligt unket och har svårt att se att annat än politiska agendor har styrt debatten åt det hållet. Men visst, det finns fler skäl till att människor har svårt att se helheten och grottar ner sig i strikt juridiska spörsmål.

Personligen tycker jag att affären innehåller betydligt mycket mer än juridik och politik, nämligen psykiatri, moralfilosofi, psykologi, media och kommunikation.
2021-10-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är ju inte pengarna som gäller för hans del. Det är ju hans sedan 2007 ingångna avtal/testamente till sin brorson som nu är allt för Esbjörn. Något han under Ebbas tryck så tragiskt glömde bort.

Mats var ju inte intresserad av att matcha Ebbas bud på huset, och ett testamente gäller ju bara tills ett nytt skrivs, det är först när personen avlider det senaste testamentet blir verkställt... så länge man lever kan man göra vad man vill med sin egendom!
2021-10-06, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ja, så kan man se det. Eller så kan man säga att det är tragiskt att den kristdemokratiska ledaren Ebba Busch vars parti har etik, moral och äldrefrågor som ledord, lämnat en kognitivt funktionsnedsatt och försvagad åldring att känna sig pressad och lurad av henne.
2021-10-06, 16:04
Medlem
Citat:
Jag menar att lagen är trubbig.
En handling kan utföras med påverkan och fri vilja och att det är först när påverkan går över i regelrätt tvång som den blir olaglig. Därför blir "av egen fri vilja" ett förment sätt att påskina att Esbjörn verkligen ville detta, när det egentligen handlar om att ingen satte ett vapen mot huvudet på honom när han skulle skriva på.

Jag tycker även att det finns nyanser mellan full-blown dement och kristallklar, något som utredningen som är gjord på Esbjörn visar, där fynd av progredierande skador i hjärnans vita substans och signifikant lägre testresultat på kognitiva test uppvisats, vilket tillsammans med anamnes och närståendes beskrivningar gett honom diagnosen Lindrig kognitiv funktionsnedsättning, objektiv. Detta tillsammans med att han är syn- och hörselnedsatt och har journalanteckningar på att han lider av tinnitus, tycker jag gör att det förvirrade och ibland motsägelsefulla beteende som han uppvisar under affären, är fullt följdriktigt och logiskt. Även här är lagen trubbig och ser till full-blown dement eller inget.

Det finns även andra delar av lagen som borde ses över. Tex beträffande tillräknelighet. I dagsläget är det i princip endast psykos och minst måttlig autism som kan leda till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Inte tex djupare depressionen, grav adhd, schizofrena tillstånd utan psykos. Något som både individen och samhället i övrigt förlorar mycket på.

När då en stark, rapp och driven Ebba med följe av influencers möter den funktionsnedsatta ensamma och åldersstigna Esbjörn som först säger nej men till slut skriver på, för att strax efteråt ångra sig, oroa sig över avverkning som skett på hans tomt och sedan vidhålla att Ebba pressat och lurat honom, så är det uppenbarligen något som inte gått rätt till.

Klart man kan lägga allt det på en fiktiv sekt eller ett initialt dåligt ombud, men jag tycker personligen det luktar jävligt unket och har svårt att se att annat än politiska agendor har styrt debatten åt det hållet. Men visst, det finns fler skäl till att människor har svårt att se helheten och grottar ner sig i strikt juridiska spörsmål.

Personligen tycker jag att affären innehåller betydligt mycket mer än juridik och politik, nämligen psykiatri, moralfilosofi, psykologi, media och kommunikation.

Men varför tar han inte med sig någon bekant till mötet när dom ska skriva på kontraktet? om han kände sig pressad kunde han väl tagit med sig nån? hade han ringt Majkgård och sagt att jag ska träffa Ebba i huset så hade han nog fått sällskap dit.
2021-10-06, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Men varför tar han inte med sig någon bekant till mötet när dom ska skriva på kontraktet? om han kände sig pressad kunde han väl tagit med sig nån? hade han ringt Majkgård och sagt att jag ska träffa Ebba i huset så hade han nog fått sällskap dit.
Ja du, Esbjörn beter sig som jag skrev inte helt rationellt och följdriktigt, sannolikt som en följd av hans funktionsnedsättningar tillsammans med att Ebba manipulerat och pressat honom.

Den gången som han faktiskt hade någon med sig blev han avvisad av Ebba med ombud.
2021-10-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ja du, Esbjörn beter sig som jag skrev inte helt rationellt och följdriktigt, sannolikt som en följd av hans funktionsnedsättningar tillsammans med att Ebba manipulerat och pressat honom.

Den gången som han faktiskt hade någon med sig blev han avvisad av Ebba med ombud.

låter väldigt konstigt om dom nu är hans närmaste vänner, att han inte berättar för dom att han kommer få massa miljoner för att sälja huset, och varför skulle dom inte vilja att han säljer det?

enligt dom värderingarna som finns så är ju priset i ungefär rätt nivå, kanske inte max vad som går att få ut, men helt klart en ordentlig slant för någon som ändå inte kan bo i huset, annat en möjligtvis någon natt på sommaren... när sov han senast där? är det någon som vet?
2021-10-06, 16:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Du har väl hört att han är en hon.
Esb valde själv att gå och är det bevisat att dom var där båda nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in