2021-10-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu var inte frågan ställd till mig, men du har väl själv inte pratat med Hanna strax efter försvinnandet?

Jag frågade samma sak häromdagen till Ugglan, men hon ville inte svara på hur nära hennes intervju med Hanna var i anslutning till försvinnandet. Jag tror att det var några decennier efteråt. Men som sagt, vi vet inte eftersom frågan inte har besvarats.

Mer intressant vore att veta, från de som i efterhand intervjuat Hanna, om hur många nedtecknade förhör det finns med henne och om Kalla Fall t ex återkommit för att höra om fler uppgifter, t ex billjud.
Har de inte det, så vet vi ju vilken betydelse KF bedömer att Hanna har.
Citera
2021-10-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som amatörer? "Hanna" utsagor finns redan hos polisen, Lockerudvittnets utsagor finns där med halva den första utsagan - dock fattas den om den vita bilen.

Nej, vi har inte gjort vittnena värdelösa. Ingenting som kan vara till men för utredningen mot en specifik gärningsman återfinns i vårt agerande.
Ingen av er är väl poliser, alltså amatörer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Amat%C3%B6r
Citera
2021-10-05, 23:29
Medlem
Loggar in efter drygt en vecka och exakt samma ältras och tuggas . Det finns några här i tråden som på fullaste allvar att de ska lösa detta fall genom några vittnen som inte är 100% trovärdiga , pilot bla som har namngivits bara av fb användare genom vilda gissningar . Resten av ” spåren är de som hela Sverige vet om och de som stått i dagstidning och genom media . Den där bilen och Hanna vittnet och …. Kommer omöjligt att göra några fb användare världs kända genom att de ” gissade sig till vem som dödade Helena ! Det som tuggas här inne är att vissa har byggt upp en händelse och det genom att förvandla en fjäder till en höna . Går man tillbaka ett par år så är det samma historia av samma personer igen igen och igen ! Sedan fruktansvärt löjligt att sitta och anmäla varandra vuxna människor ! I detta forum är ingen mer än någon annan fast en del gärna vill tro det ..
Att allt bara mals på beror såklart på att vi här inne har inte en endaste förundersökning framför oss om vad som händer och hur kalla fall jobbar . Jag hoppas de har rätt man och efter det att den kände ” pilot kliver fram och berättar vem han är ? Det skulle vara lika intressant nästan som vilka bevis polisen tycker sig ha mot C . Denna tråd har blivit för egen inbördes beundran tyvärr och gissar att flera som ev kunnat ha suttit med någon intressant teori har flytt härifrån .. trist riktigt trist .
Citera
2021-10-05, 23:32
Medlem
Citat:
Notera dock att i P4 Skaraborg framgår det att helikoptrar flög över Mariestad på måndagen den 15 juni 1992.

Ah, ser man på, hade inte kommit så långt i flödet innan jag gjorde mitt inlägg.
Citera
2021-10-05, 23:46
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Inget nytt om CL?

Det senaste är väl att skrothandlaren som skrotade CL's bil, minns detta. Han kände den som kom in med bilen. Han kan ju också haft minnet i behåll av andra orsaker. Det har vi ännu inte fått veta dock. Bara hoppas att inte för många ledande frågor ställs till honom
Citera
2021-10-05, 23:50
Medlem
Citat:
Men då har vi faktiskt fått fram något som säkert kan verifieras - ja, vi skulle till och med kunna använda det för tråden så otänkbara ordet "fakta". Lockerudvittnet må ha vimsat om vad som hon hade sett på tv, men vittnet kan faktiskt ha sett på parabol-tv eller någon sen repris. Detta "vims" är trots allt helt oväsentligt eftersom vi har allt annat som är säkert. Lockerudvittnet är säkert sett mot följande:

* Vittnet kunde i detalj redogöra för vad han/hon upplevde den aktuella natten - till och med detaljer som att han/hon tänkte att "om bråket inte upphör, tar jag bilen och åker dit".
* Vittnet kan än idag säga att han/hon stod bredvid en stor sten. (Jag har själv varit där.)
* Vittnet har kunnat säga exakt när han/hon gick ut och pratade med en granne, nämligen dagen efter (på måndagen).
* Vittnet har kunnat verifiera att det fanns helikoptrar i luften, vilket också nu styrks av Sviskonboll och P4 Skaraborg om fallet Helena!
* Vittnet har i detalj kunnat beskriva vad han/hon och grannen pratade om, nämligen att det var grannen som hade sagt att det var polisen som letade efter en försvunnen flicka, och att Lockerudvittnet då hade tänkt: "Ja, det är hon som skrek då tänkte jag."

Det är fullständigt osannolikt att det som Lockerudvittnet hörde, skulle kunna hänföras till något annat tillfälle. Lockerudvittnet ger en helt klar och säker bild om att det som skedde, skedde under den aktuella helgen och den direkt därpå följande måndagen.

Väldigt bra jobbat att få prata med Hanna om detta ? Hon har sagt bla till två journalister att hon vägrar prata om Helena eftersom hon tycker det är så hemskt . Jag är nyfiken på vad polisen anser om att deras huvudvittne blir uppringd av självutnämnda detektiver och poliser ? Tackar de för hjälpen 🤔
Citera
2021-10-06, 02:54
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad då, hon ”känner väl igen HAs röst”, hon hör ”en kvinna skrika förtvivlat”, hon vet att HA är försvunnen… men hon behöver kolla dagen med sin man innan hon meddelar polisen detta? Det är ju gallimatias.
(https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf). Det är helt obegripligt att någon tar Hanna på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag behöver inte leta. Det räcker med att veta att Hanna inte säger flasklock vid dörrknackningen, trots att hon enligt egen uppgift känner igen HAs röst och vet att hon är försvunnen, och sedan lösa det offentliggjorda förhöret för att förstå att hennes uppgifter inte är att lita på. Alla berättelser därefter om bilar som åker och vänder, som dessutom direkt motsägs av hennes egen uppgift införhöret om att hon inte hör en bilmotor (!), de är värda ännu mindre.

Det kan givetvis vara så att det var två GM och att det åkte precis som du spekulerar, men Hanna är ingenting du kan hänga upp det på. Jag förstår ärligt talat inte varför du, eller någon annan, inte ser det.

Vet du vad hon kollade med sin man?

Vet du vad hon sade vid första dörrknackningen?

Du fortsätter att upprepa det där med bilmotorn fast du inte vet vilken fråga hon svarade på. Eller kan du berätta för oss vilken fråga det var?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-06 kl. 03:04.
Citera
2021-10-06, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Generellt så kan man ju säga att, utifrån bevisvärdering, värderas tidsmässigt tidiga vittnesuppgifter högre en senare. Dels pga vad forskning säger i området, men också då de flesta fall med tiden blir mer eller mindre en offentlig angelägenhet med allt vad det innebär. I detta fallet verkar det dessutom som att de två vittnena som nu jämförts med varandra har pratat sinsemellan med varandra om fallet. Det sänker värderingen ytterligare.

Nu är det ju hur man skulle kunna värdera vittnesuppgifter ur ett rättsligt perspektiv, som inte behöver vara helt synonymt med sannolikheten för vad som kan anses vara sant eller falskt. Exempelvis så kan vi läsa ur konceptförhören att vittnet själv uttalar sig om hur hög sannolikheten i procentsats är rörande vissa detaljer i hennes vittnesmål. Hen menar att det är 100% säkert att det var Helenas skrik hon hörde. Det är ett tydligt och i sammanhanget ett viktigt statement, och därför blir det också viktigt att gräva vidare i vad vittnet grundar detta på. Jag tycker det saknas fördjupning i just dessa förhör rörande just det. Det är möjligt att det gjorts i senare vittnesförhör. En liten frågeställning kan ju utgöra en grund:

1) Var vittnet så pass bekant med Helenas röst att hon skulle kunna särskilja ett hjärtskärande skrik från henne från andra personers hjärtskärande skrik?

Analys: Kräver att vittnet hört Helenas hjärtskärande skrik förut, alternativt att det går att fastställa att en människas röstpersonighet går att känna igen oavsett röstens "karaktär".

Slutsats: Värdering svag. Såvida inte Helena brukade kalla på sin hund med ett hjärtskärande skrik. Står oavsett i kontrast till vittnets uppgift om 100% säkerhet.

2) Var vittnet så pass bekant med Helenas röst att hon skulle kunna urskilja den från andras?

Analys: Det som framgår i protokollen är att vittnet menar att det brukar vara skränigt och skrikigt i området från ungdomar. Men det framgår inte huruvida vittnet hört Helena någon gång varit en del av detta skränande.

Slutsats: Vittnet har vid aktuell händelse inte reagerat på att skriket var från Helena. Det står i motsats till en senare 100%-ig säkerhet. Vittnet menar att det beror på att det ofta är skrikigt. Det påståendet stärker snarare svagheten i vittnesmålet då hon istället borde ha kunnat höra skillnaden mellan andras skrik och Helenas skrik - om hon nu var så bekant med Helenas röst som hon påstår. Det förefaller som att vittnet, på eget bevåg i efterhand, omkonstruerat sina upplevelser när hon fått reda på vem som är den saknade. Hade Hanna varit 100% säker på röstens identitet som Helena, om det hade visat sig att Helena ej varit den försvunne?

För övrigt: När det står att ett vittne har "bearbetat sina hörselintryck" så skulle iallafall jag dra öronen åt mig ordentligt. Personligen så tvivlar jag inte på att vittnet hört ett kvinnligt skrik. Inte heller att hon hört manliga röster. Det kan ju vara så enkelt att det endast är det som går att någorlunda lita på.

Instämmer
Citera
2021-10-06, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Väldigt bra jobbat att få prata med Hanna om detta ? Hon har sagt bla till två journalister att hon vägrar prata om Helena eftersom hon tycker det är så hemskt . Jag är nyfiken på vad polisen anser om att deras huvudvittne blir uppringd av självutnämnda detektiver och poliser ? Tackar de för hjälpen 🤔

Bra fråga! Vilken jävla tråd det blivit...värsta vuxendagiset med en tydlig hierarki. Jag vet saker som jag aldrig i livet skulle skriva här. Inte ens i PM. Många bortskrämda skribenter som garanterat kunnat tillföra tråden något. Men den/de som styr här får helt enkelt skylla sig själva och fortsätta sin lilla lek.
Citera
2021-10-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Bra fråga! Vilken jävla tråd det blivit...värsta vuxendagiset med en tydlig hierarki. Jag vet saker som jag aldrig i livet skulle skriva här. Inte ens i PM. Många bortskrämda skribenter som garanterat kunnat tillföra tråden något. Men den/de som styr här får helt enkelt skylla sig själva och fortsätta sin lilla lek.
Du har så rätt. Beteendet på vissa här inne skrämmer bort de som kan vara värda att lyssna på. De älter i absurdum samma sak sida upp och sida ner för att det finns de som inte håller med. Hur fan ska man komma framåt då? Egot och sin egen förträfflighet är större än att vilja få fram sanningen. Folk börjar då istället att diskutera i pm eftersom här går det inte. Kan vara värt att tänka på för besserwissrarna. Kanske är det målet de har att tysta informationen utåt.
Citera
2021-10-06, 14:31
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Du har så rätt. Beteendet på vissa här inne skrämmer bort de som kan vara värda att lyssna på. De älter i absurdum samma sak sida upp och sida ner för att det finns de som inte håller med. Hur fan ska man komma framåt då? Egot och sin egen förträfflighet är större än att vilja få fram sanningen. Folk börjar då istället att diskutera i pm eftersom här går det inte. Kan vara värt att tänka på för besserwissrarna. Kanske är det målet de har att tysta informationen utåt.

Att de som misstänker ClLe har försvunnit från tråden beror på att de inte har något bränsle för fortsatt diskussion. Att en av hans bilar skrotats tycks vara månadens höjdpunkt, fast det torde innebära att alla eventuella spår av Helena har bränts eller spridits för vinden.

Det enda sättet att dominera en tråd är via kunskap och kunskap får man endast om man vänder på alla stenar. Om t.ex. Pudelfrillan läste på så att hon slapp bli korrigerad av Ugglan så skulle de två vara mer jämnstarka i tråden.

De som samlar på sig kunskap är uppenbart intresserade av att få veta mer. Det är därför jag ringt till såväl Hanna som LoVi. Eftersom jag tror på en öppen diskussion har jag skrivit ut båda samtalen i dialogform så att andra kan bilda sig en egen uppfattning.

Jag har dessutom varit vittne i en mordrättegång plus att jag läst psykologi inklusive perception, kognition, minne och tänkande samt deltagit i vittnesexperiment. Jag vet därför med egen erfarenhet hur det är att plötsligt inse att man har kunskap som kan relatera till ett mordfall. Jag minns exakt var jag stod och såg när jag upptäckte brandplatsen utanför Grästorp (kopplad till mordet på Id*a F*ässberg). Det ligger lagrat som ett slags vykort.

Min detaljkunskap om brandplatsen är så inpräntad i mitt minne att jag nästan ett år efter upptäckten kunde skörda ny kunskap ur minnet när försvaret talade om att överklaga till HD. Försvaret ville hävda att brandplatsen kunde vara mycket gammal och jag drog direkt till minnes hur regn snabbt fått vit aska att förena sig med jorden. Det plus torkan veckorna innan fyndet plus det faktum att mossan dödats av brännbar vätska men aldrig antänts visade att branden måste ha skett någon vecka eller några dagar efter mordet på Ida. Jag kom alltså ihåg visuellt en mängd detaljer plus vädret. Givetvis stämde jag av det med foton och väderdata från Sotenäs Flygflottilj som bekräftade att jag mindes.

Att jag minns så väl är för att hela episoden är en viktig händelse i mitt liv. Jag återvänder ofta i mina tankar till det hela. Psykologiskt är bollen alltså upplagd för att jag skall minnas väsentligheter mycket väl.

Jag har därför ingen som helst svårighet i att sätta mig in i hur det måste vara för Hanna och LoVi. LoVi har flytt Mariestad pga traumat och Hanna måste brottas med tanken om hur det hade gått om hon agerat på annat sätt.

Det är därför oehört trist att läsa hur dåligt pålästa deltagare i tråden orerar om vittnespsykologi utan att förstå ett jota om hur minnet faktiskt fungerar. Hanna och LoVi har hög integritet kring sin egen upplevelse och det naturliga för dem är att se att den andre har nya pusselbitar.

Att sedan minnet förändras i vissa detaljer är inte märkligt. LoVi var inte säker på det där med OS men är förmodligen mer säker på att han/hon såg på OS i USA efter vårt samtal än innan. Hanna kanske inte var 100% säker på var bilen vände, men tyckte det var rimligt att det var vid infarten till Bäcken och ett antagande blev så småningom ett fast minne. Eller också hade hon skäl att vara 100% säker, skäl som hon inte längre minns.

På samma sätt har jag glömt hur många fragment det var av några olika delar av mördarens tillhörigheter. Jag minns inte heller vad som stod på dem, men jag vet att vissa delar användes för att identifiera hans tröja och andra för att identifiera en bok ett annat vittne visste att han ägt. De väsentliga aspekterna av det jag minns är alltså kvar medan oväsentliga detaljer fallit bort. Men att jag inte längre minns om det var två eller tre fragment av etiketten på mördarens tröja - betyder det att jag är ett opålitligt vittne som inte har någon pålitlig kunskap idag?

Visst är trådens status just nu beklämmande, men till icke ringa del beror det på att självutnämnda experter skriver trams.

Varför inte ta saken för vad det är: två möjliga vittnen som Jenvén uppenbarligen har återvänt till har information som eventuellt kan vara av intresse. Jenvén säger själv i fallet Helena att t.ex. Hannas uppgifter kan vara helt korrekta. Men trådens minnesexperter har helt glömt detta och hör bara hans tvekan.

Är det inte rimligt att en tråd om Helenas försvinnande är lika öppen för olika möjligheter som Jenvén, som är en av dem som arbetat mest med fallet och har haft allt källmaterial?
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2021-10-06 kl. 14:38.
Citera
2021-10-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Att de som misstänker ClLe har försvunnit från tråden beror på att de inte har något bränsle för fortsatt diskussion. Att en av hans bilar skrotats tycks vara månadens höjdpunkt, fast det torde innebära att alla eventuella spår av Helena har bränts eller spridits för vinden.

Det enda sättet att dominera en tråd är via kunskap och kunskap får man endast om man vänder på alla stenar. Om t.ex. Pudelfrillan läste på så att hon slapp bli korrigerad av Ugglan så skulle de två vara mer jämnstarka i tråden.

De som samlar på sig kunskap är uppenbart intresserade av att få veta mer. Det är därför jag ringt till såväl Hanna som LoVi. Eftersom jag tror på en öppen diskussion har jag skrivit ut båda samtalen i dialogform så att andra kan bilda sig en egen uppfattning.

Jag har dessutom varit vittne i en mordrättegång plus att jag läst psykologi inklusive perception, kognition, minne och tänkande samt deltagit i vittnesexperiment. Jag vet därför med egen erfarenhet hur det är att plötsligt inse att man har kunskap som kan relatera till ett mordfall. Jag minns exakt var jag stod och såg när jag upptäckte brandplatsen utanför Grästorp (kopplad till mordet på Id*a F*ässberg). Det ligger lagrat som ett slags vykort.

Min detaljkunskap om brandplatsen är så inpräntad i mitt minne att jag nästan ett år efter upptäckten kunde skörda ny kunskap ur minnet när försvaret talade om att överklaga till HD. Försvaret ville hävda att brandplatsen kunde vara mycket gammal och jag drog direkt till minnes hur regn snabbt fått vit aska att förena sig med jorden. Det plus torkan veckorna innan fyndet plus det faktum att mossan dödats av brännbar vätska men aldrig antänts visade att branden måste ha skett någon vecka eller några dagar efter mordet på Ida. Jag kom alltså ihåg visuellt en mängd detaljer plus vädret. Givetvis stämde jag av det med foton och väderdata från Sotenäs Flygflottilj som bekräftade att jag mindes.

Att jag minns så väl är för att hela episoden är en viktig händelse i mitt liv. Jag återvänder ofta i mina tankar till det hela. Psykologiskt är bollen alltså upplagd för att jag skall minnas väsentligheter mycket väl.

Jag har därför ingen som helst svårighet i att sätta mig in i hur det måste vara för Hanna och LoVi. LoVi har flytt Mariestad pga traumat och Hanna måste brottas med tanken om hur det hade gått om hon agerat på annat sätt.

Det är därför oehört trist att läsa hur dåligt pålästa deltagare i tråden orerar om vittnespsykologi utan att förstå ett jota om hur minnet faktiskt fungerar. Hanna och LoVi har hög integritet kring sin egen upplevelse och det naturliga för dem är att se att den andre har nya pusselbitar.

Att sedan minnet förändras i vissa detaljer är inte märkligt. LoVi var inte säker på det där med OS men är förmodligen mer säker på att han/hon såg på OS i USA efter vårt samtal än innan. Hanna kanske inte var 100% säker på var bilen vände, men tyckte det var rimligt att det var vid infarten till Bäcken och ett antagande blev så småningom ett fast minne. Eller också hade hon skäl att vara 100% säker, skäl som hon inte längre minns.

På samma sätt har jag glömt hur många fragment det var av några olika delar av mördarens tillhörigheter. Jag minns inte heller vad som stod på dem, men jag vet att vissa delar användes för att identifiera hans tröja och andra för att identifiera en bok ett annat vittne visste att han ägt. De väsentliga aspekterna av det jag minns är alltså kvar medan oväsentliga detaljer fallit bort. Men att jag inte längre minns om det var två eller tre fragment av etiketten på mördarens tröja - betyder det att jag är ett opålitligt vittne som inte har någon pålitlig kunskap idag?

Visst är trådens status just nu beklämmande, men till icke ringa del beror det på att självutnämnda experter skriver trams.

Varför inte ta saken för vad det är: två möjliga vittnen som Jenvén uppenbarligen har återvänt till har information som eventuellt kan vara av intresse. Jenvén säger själv i fallet Helena att t.ex. Hannas uppgifter kan vara helt korrekta. Men trådens minnesexperter har helt glömt detta och hör bara hans tvekan.

Är det inte rimligt att en tråd om Helenas försvinnande är lika öppen för olika möjligheter som Jenvén, som är en av dem som arbetat mest med fallet och har haft allt källmaterial?

Jo det är ju just det jag tycker, att alla möjligheter ska diskuteras. Problemet är när vissa trycker ner andra och bara vill styra tråden. Du tillhör inte dem! Tack för intressant information här ovanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in