2021-10-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Nu förväxlar du en diff med diffbroms eller diffspärr. En diff, dvs differentialväxel gör att hjulen kan rotera olika fort på samma axel. Låser du diffen går bilen rakt fram även om du svänger. Bromsar du den går det trögare att svänga. Frågor på det?

Missförstod hur du menade... Men vet du hur denna bilens diff funkar?
Citera
2021-10-06, 10:46
Medlem
Enl vittnen körde bilen väldigt fort. Typ 160. Om det är så att föraren gjort ngt i bilen som gjorde att bilen kom i obalans, sträckte sig efter något i handskfacket eller sippade på en kopp kaffe, så kan föraren försökt kompensera upp obalansen och gjort en överstyrning. Smällen, däckexplosionen, verkar ha kommit efteråt. Dvs när man kom över på fel sida.
Citera
2021-10-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Nej, nej och åter nej.
Det är öppningen som gjordes för att leda om trafiken. De fick helt enkelt göra en U-sväng över gräset och vända norrut igen.
Detta är redan fastslaget 1 000 gånger i tråden.
Ja jag vet det. Men då undrar jag varför polisen har satt flera gula skyltar där. De måste väl markera bevismaterial.
Citera
2021-10-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja jag vet det. Men då undrar jag varför polisen har satt flera gula skyltar där. De måste väl markera bevismaterial.

Climasol... Du har rätt i att markörerna finns där.
Citera
2021-10-06, 10:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom

Jag har skrivit om det tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Alla stora Land Rover-modeller har helt mekaniska diffar (ej koppling), som förvisso styrs med dator/automatik, men som antingen är öppna eller helt låsta på mekaniskt vis.
Ej att förväxla med slirkopplingar likt Haldex mfl.

Jag har aldrig hört om att en diff låser sig utan begäran på sådana modeller, enbart att difflåsen ej svarar på kommando, dvs förblir öppen.
RR är iaf standardutrustad med en låsbar diff bak, samt en på mitten och dessa aktiveras per automatik/behov då hjulspinn uppstår i dom olika terränglägena (aldrig i normalläge).
Därtill är difflåsen programmerade att alltid vara öppna i hastigheter över 40km/h, resp 50km/h för mitten och bak.

Är övertygad om att resterna av bilen kommer skickas till Solihull i England för fullständig analys, men det kommer ta mkt lång tid.
Förhoppningsvis går diverse olika databoxar att läsa av.
Personligen är jag helt övertygad om att det inträffat en däckexplosion fram, men tiden får väl visa vad som hänt.
Citera
2021-10-06, 10:51
Medlem
***s avatar
Citat:
Nej, inte i detalj. Men har för mig i bakhuvudet att de har elektroniska diffar som kan vara från GKN Automotive. Men ta det inte för en sanning. Finns säkert nån spec hos RR som kan visa på vad som sitter i den.

Den stora frågan här tycks ju vara varför föraren tycks ha tvärbromsat så hårt och väjt, och sedan vad det verkar har tryckt på gasen över räcket. Hade det varit ett hinder på vägen, t ex ett vildsvin eller en krokofant så hade han ju inte gasat. Det skulle ju kunna tyda på någon form av hot.
Citera
2021-10-06, 10:52
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse

Ljuden förklarar mycket, men ni har redan sett den skulle jag tro
Citera
2021-10-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har skrivit om det tidigare:

Tack, det uppskattas. Mycket gissningar, vilket kan vara bra, men kunskap är ovärderligt.
Citera
2021-10-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Nej, inte i detalj. Men har för mig i bakhuvudet att de har elektroniska diffar som kan vara från GKN Automotive. Men ta det inte för en sanning. Finns säkert nån spec hos RR som kan visa på vad som sitter i den.

Den stora frågan här tycks ju vara varför föraren tycks ha tvärbromsat så hårt och väjt, och sedan vad det verkar har tryckt på gasen över räcket. Hade det varit ett hinder på vägen, t ex ett vildsvin eller en krokofant så hade han ju inte gasat. Det skulle ju kunna tyda på någon form av hot.

Drivningens funktion förklarar väl mycket av däckspåren tänker jag
Citera
2021-10-06, 11:00
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse

Ljuden förklarar mycket, men ni har redan sett den skulle jag tro

han hör en smäll Innan däcken tappar greppet .. indikerar en påverkan utanför en normal punktering. ex livvakt som sa att deras bilar aldrig kör med dåliga däck.
Citera
2021-10-06, 11:07
Medlem
Jag tror inte på däckexplosioner eller att något liknande dramatiskt har föranlett "olyckan". Om det nu är en olycka är väl det troligaste att det har gått fort, bristande uppmärksamhet på vägen en stund samt att bilen då kommit för långt ut till vänster (på gräsytan intill mitträcket)". Av ren reflex har föraren försökt rädda situation och styrt bilen in mot vägbanan igen. Men den höga farten tillsammans med bilens konstruktion har gjort att den fått sladd uppe på vägbanan och på något sätt tagit sig över/förbi vajerräcket och oturligt nog då kört in i/under den mötande lastbilen. Det är den enda rimliga förklaringen jag har om det nu var så att föraren inte medvetet förorsakade det hela.

Dock tycker man ju att det borde finnas vittnesuppgifter som en gång för alla kan visa på hur det hela gick till.
Senast redigerad av Blekingebon 2021-10-06 kl. 11:10.
Citera
2021-10-06, 11:12
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det står inte att det är kritiskt. Å andra sidan står det inte stabilt heller. Jag hoppas verkligen han klarar sig och slipper allvarliga svåra men.

Ligger brännskadevården i Lund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in