2021-10-06, 10:37
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
För att vara "expolis" är du väldig dåligt informerad. Inte konstigt att polisväsendet fungerar så dåligt.
Man rostar ganska fort Vad var det som jag hade fel i?
Citera
2021-10-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vet du om den är bensin eller diesel?
Sentinelmodellen har oftast bensin v8 och med tanke på hur det brann låter det mest troligast.
Så här står det om modellen( In volatile situations, the ability to run is just as important as the ability to fight. That’s why Range Rover Sentinel is equipped with a Supercharged V8 Petrol engine, delivering the power to escape aggressors.)
Citera
2021-10-06, 10:44
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så det finns inga etniska svenskar som skulle kunna vilja Döda Lars Vilks?

Har du hört talas om spioner och dubbelagenter?

Kan finnas, inryms inom den 1% som återstår.
Citera
2021-10-06, 10:44
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Är det utrett varför det blev en så pass kraftig brand? Var bilen en hybrid med batterier eller tog även lastbilens dieseltank eld i olyckan?

Enligt uppgifter så träffade bilen lastbilens släp. Vet vi lasten på släpet?
Jag mötte lastbilen när den bogserades norrut Det stod ROCK WOOL på kapellet
Citera
2021-10-06, 10:46
Medlem
Föraren verkar iaf ha gått en Excell kurs!

Verkar dock inte ha kalkylerat riskerna i en spreadsheet med att köra bil på 4.5 ton i 160 långt ifrån sin följebil med Lars Vilks i bilen.

https://www.officekurs.se/wp-content/uploads/2020/02/1235-9623.jpeg
Citera
2021-10-06, 10:47
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
DET FINNS INGEN KURVA! Det är en synvilla p g a extremt teleobjektiv.
Titta på Google maps istället. En barnlek att köra upp till 200 på det stället med den bilen.

Anledningen till sladden är det intressanta. Men det beror inte på någon ”kurva” och inte på väglaget. Och i dagsljus.

Har du möjlighet länka? Jag har inte hittat någon uppgift om var mer exakt kring Markaryd det skedde.

Utredningen får visa på orsaken. Jag vill främst påpeka att det finns fler möjliga orsaker än att det var något som gjordes antagonistiskt.
Citera
2021-10-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Man rostar ganska fort Vad var det som jag hade fel i?

I körkortsreglerna och i typning av fordon.. Att en polis, under tjänsteutövning för köra vad som helst är inte heller helt sant. Det finns undantag. Men i princip är det sant. Förr vad helt sant men då hette det trafikkort. MEN om ett fordon har en vikt över 3,500 ton och har ett generellt undantag från reglerna att klassas som ett c fordon, tunglastbil, förändras inte av det faktum om man är polis eller inte. Den kallas personbil klass II. Däremot när vagnen återgår från polisiär verksamhet kanske den typas om. Och viktas om. Men till dess gäller klassningen. B är B oavsett vem som kör. Har man "rätt" B kort(gällande för 1996 får man köra.)
Citera
2021-10-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Märkligt att en sådan här pansarvagn på 4 ton blir helt mosad och brinner våldsamt och kremerar alla i den. Mycket märkligt.
Kan ju bero på att det inte är en pansarvagn eller stridsvagn som det heter. Utan en personbil med kolfiberförstärkning och annat skydd. Och kolfiber brinner rätt bra.
Citera
2021-10-06, 10:55
Medlem
Tillfällighet eller bugg?

https://docplayer.se/11193285-2013-02-12-meddelad-i-malmo.html

Efternamn är maskade men om man använder sökfunktionen så matchar *melius efter David i detta dokument från tingsrätten.

Helt orelaterat dokument men det ger vissa frågor:

1. Tingsrätten kan inte maska ur PDF ordentligt.
2. David verkar finnas på riktigt men ha skyddad identitet - Varför?
Citera
2021-10-06, 11:05
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
I körkortsreglerna och i typning av fordon.. Att en polis, under tjänsteutövning för köra vad som helst är inte heller helt sant. Det finns undantag. Men i princip är det sant. Förr vad helt sant men då hette det trafikkort. MEN om ett fordon har en vikt över 3,500 ton och har ett generellt undantag från reglerna att klassas som ett c fordon, tunglastbil, förändras inte av det faktum om man är polis eller inte. Den kallas personbil klass II. Däremot när vagnen återgår från polisiär verksamhet kanske den typas om. Och viktas om. Men till dess gäller klassningen. B är B oavsett vem som kör. Har man "rätt" B kort(gällande för 1996 får man köra.)
JA det där är jag inte speciellt uppdaterad på vare sig nu eller innan. Jag jobbade med andra saker.
Så Du menar att det har utvecklats fler varianter av körkort. Själv hade jag BC men nu endast B
Citera
2021-10-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tja, vissa har tur, andra inte..!

Dedär 160 km/h skall vi väl inte låsa fast oss vid heller -- de tycks härstamma från någon uppskattning av ett vittne strax före kraschen, men för allt vi vet kan den fartglade polisföraren mycket väl ha tryckt gasen i botten och nosat på fordonets maxfart, som väl ligger runt 200!
Exakt, varifrån kommer egentligen uppgiften 160 km? Planterat?
Citera
2021-10-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Jag mötte lastbilen när den bogserades norrut Det stod ROCK WOOL på kapellet
Kan lastbilen påverkat utgången eller var det kraschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in