2021-10-06, 06:14
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Vilken bilmodell körde dem?
RANGE ROVER reg nr: PBS 247
Citera
2021-10-06, 06:21
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vilken rappakalja! Branden orsakades av polisbilens bränsletank som krossades och sköljde över lastbilens motor. Du har noll koll!
Det är väl troligt att det scenario kan stämma men. Sedan råkade jag befinna mig på E4 söderut och kom till olycksplatsen några timmar senare. Eftersom jag tidigare jobbat inom polismyndigheten (numera pensionerad) fick jag se på ett antal tagna bilder av polisens tekinker. Och de frågor som jag hade om olyckans utveckling är väl vad vi vet mest troligt att det handlar om en allvarlig och udda trafikolycka med reservation för om nya bevis dyker upp kan bero på annat. Då Lars Wilks var ett av offren ligger ju attentats- teorin så pass nära att den måste bli undersökt minutiöst innan allting läggs fram.
Citera
2021-10-06, 06:31
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Bättre med en satellit i såna fall då..

Så följebilen SKA vara meningslös o till noll hjälp alltså?
Seriöst, hur är dom så.. sämst i hela världen på bokstavligen allt utom att ge pizza mm till kriminella
Nej men anledningen till att fljebilen ligger en bit bakom är för att kunna upptäcka en annalkande fara bakifrån. Samt när de gör hastighetsförändringar för att kunna se om något annat fordon samtidigt gör detta. Skulle ett sådant fordon upptäckas ses detta som ett primärt hot. Enligt pressen såg inte poliserna olyckan men de var bland de första att anända platsen. Det här ur SPT och har många moment som kan liknas vid krigföring.
Bilarna här har radiokontakt parallellt med telefon samt GPS så de ser den andras position är.
SPT som står för Speciell Polis Taktik. I den boken är mycket hämtat från USA som varit föregångare av sådant här i många år.
Citera
2021-10-06, 06:33
Medlem
Ytterligare tre döfsoffer för muslimsk terrorism och svensk invandringspolitik. Om inte svenska politiker hade släppt in muslimska mördare i hundratusental så hade inte hotbilden mot Vilks funnits, och då hade dessa dödsoffer undvikits.

Sen kan man ju undra hur sjukt många miljoner (miljarder?) kronor det muslimska hotet mot Vilks kostat svenska skattebetalarr? Det är 14 år sedan hotet mot Vilks uppstod och han hade fortfarande två poliser med sig i bilen som skydd plus en följebil?

Jag sänder mina starkaste kondoleanser till de avlidnas familjer och mitt starkaste förakt till svenska politiker. Tack så inihelvete för att ni förstört Svetige.
Citera
2021-10-06, 06:33
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regafra
C1 upp till 7500kg
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung-lastbil/c1-medeltung-lastbil/
OK men i detta fall gäller inte KK regler utan det hela baseras på div. dispenser.
Citera
2021-10-06, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Och vem skulle du säga skulle utföra detta?

Våra "dämmokjatiskt" tillsatta politikerdrägg.

Men samtidigt kan jag hålla med den som skrev i tråden att Vilks mycket väl kan vara vid liv. Det är en galen värld och själv utesluter jag inte att hela olyckan kan vara fejkad med tomma, fjärrstyrda fordon. Betydligt mindre sannolikt dock, men inte omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Varför inte?

För att polisens livvakter har säkerhetsrutiner att följa?
Citera
2021-10-06, 06:42
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
En terroristsäkrad SUV i pansar som har däck som är omöjliga att få punktering på och
helt plötsligt så sprängs däcket och bilen brinner upp.

Ser inte kopplingen..
Nej det hela har sina frågetecken. Å andra sidan är denna olycka som hände med ett skyddfordon inom landet bland de första. Ska bli intressant att se om de kan få fram svaren.
Citera
2021-10-06, 06:45
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Har jag svårt att tro.
Utsätta andra trafikanter för fara skall man vara väldigt försiktig med.
Men nu har polisen speciella befogenheter och har någon felat kommer det fram i utredningen.
Vilket polisfordon som är utryckningsbetyckat har ingen hastighetsbegränsing.
Däremot ska föraren ej köra fotare precis som oss andra så denne inte tappar kontrollen över fordonet.
Citera
2021-10-06, 06:46
Medlem
Det kanske var ett slags spektakulärt självmord från hans sida. Ponera att han satt bredvid föraren och grep tag i ratten. Hans sista konstinstallation var kusligt nog en simulerad bilkrasch.
Citera
2021-10-06, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nej det hela har sina frågetecken. Å andra sidan är denna olycka som hände med ett skyddfordon inom landet bland de första. Ska bli intressant att se om de kan få fram svaren.

Ja de får säkert fram jättemånga tillfredsställande dämmokjatiska svar under den jätteöppna dämmokjatiska oberoende utredningen. Precis som med Palmemordet och Estonia.

Eller kanske inte?
Citera
2021-10-06, 06:51
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Verkar stämma.

Att ta en kurva i 160 km/h med en vanlig Range Rover av största modell är svajigt nog. Att sedan bepansra bilen så den får en totalvikt på 4,5 ton gör inte saken bättre.

Helt klart omdömeslös körning och alla tre fick betala för det. Maximal otur hade de också.
Det kan vara så att polisen som körde begick ett fel under körningen. Men vem är felfri i trafiken.
Utbildningsmässigt står dock dessa poliser som jobbar inom PS för att ha mycket träning på att köra den här sortens fordon. Nu är inte kurvan allt annat än skarp där olyckan skedde. På bilder i pressen ser det ut så men det är kameran som visar fel. Ett vanligt förekommande fel då man tar en bild med stort djup i.
Citera
2021-10-06, 06:51
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns ingen skarp kurva där det hände, ser bara ut så på bilderna.
Kolla på Google maps

Olycksplats enligt Trafikverket
https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?TrafficType=personalTraffic&map=7%2F414445.43 %2F6257802.22%2F&Layers=TrafficSituation%2BRoa dConditi on%2B

Jämför med Google maps över området så är det endast en lång vänsterkurva, knappts skarp.

https://www.google.se/maps/@56.4605033,13.6240897,5203m/data=!3m1!1e3

Kika på bilden ! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QEoV1/vittnet-jag-grat-och-forsokte-slacka-branden ej spikrakt…. Sen okej inte super skarp kurva men tillräckligt för att få sladd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in