2021-10-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Så har jag tänkt för vårt flygvapen också. Vi kan ha något halvdussin F-35A inhysta i Norge och i övrigt Gripen C-E.
Denna lösning låter lite bättre än tidigare förslag.

Så Finland som köper 48-54 JAS 39 E med två Global Eye. Samt 12-16 F35A är kanske ett intressant förslag för flera parter. Om vi samtidigt erbjuder oss att köpa kanske 8-12 st F35A också. Istället för att utöka med 10-talet JAS 39E som även politiska partier även föreslår.

På så sätt kanske vi även kommer med och får möjlighet att få lite mer avancerade vapen också till flyget. Där man kan överväga med fler F 35A när sedan JAS 39 C avvecklas. Möjligheter och underhåll finns då i hela Norden för F35A. Om vi och Finland utrustar ett par baser vardera för F35A.
Senast redigerad av slurppen 2021-10-05 kl. 17:14.
Citera
2021-10-05, 19:01
Medlem
Selv om det er Finlands største ekspert(Pertti Perttula) på kampfly som står bak så skal alt slikt selvsagt tas med en stor klype salt. Og vi får bare vente til desember før vi har svaret.

Branschtidningen Siivet har jämfört de fem jaktplan som tävlar om att ersätta Finlands Hornet-flotta.
Amerikanska F-35 kniper segern i jämförelsen.

Pertti Perttula jämförde 13 egenskaper hos de olika kandidaterna: snabbhet, stigningsförmåga, rörlighet, stridsradie, vapen, sensorer, prestanda för elektronisk krigföring, elproduktion, smygegenskaper, pålitlighet, mångsidighet, kostnader och utvecklingspotential.

Skillnaderna mellan plantyperna var ofta små och ibland obefintliga. Varje kandidat vann åtminstone en kategori i jämförelsen, enligt Siivets pressutskick.

Tidningen Siivet påpekar dock att endast Försvarsmakten kan bedöma de olika plantypernas verkliga militära prestanda och hur väl planet lämpar sig för Finlands behov.

Enligt Siivet är sannolikheten för att utredningen träffar rätt 20 procent, vilket ändå är betydligt mer än chansen att vinna på lotto, säger Pertti Perttula som utfört jämförelsen och som skrev boken Paras hävittäjä Suomelle (Bästa jaktplanet för Finland) som gavs ut 2018.

https://www.hbl.fi/artikel/branschtidning-jamforde-jaktplanskandidaterna-f-35-segrade/
Citera
2021-10-05, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Denna lösning låter lite bättre än tidigare förslag.

Så Finland som köper 48-54 JAS 39 E med två Global Eye. Samt 12-16 F35A är kanske ett intressant förslag för flera parter. Om vi samtidigt erbjuder oss att köpa kanske 8-12 st F35A också. Istället för att utöka med 10-talet JAS 39E som även politiska partier även föreslår.

På så sätt kanske vi även kommer med och får möjlighet att få lite mer avancerade vapen också till flyget. Där man kan överväga med fler F 35A när sedan JAS 39 C avvecklas. Möjligheter och underhåll finns då i hela Norden för F35A. Om vi och Finland utrustar ett par baser vardera för F35A.

Regeringen i Finland pratade för några år sen 90st Jas 39E.

Runt 45st Jas 39E som du säger låter rimligare.

Lägger vi på F-35A Sverige tänker köpa F-35A som du sa.

Norden tänker bli mer lika USA med F-35A.

Danmark och Norge redan handlat F-35A till sitt militära försvar.
Senast redigerad av EL1624 2021-10-05 kl. 20:24.
Citera
2021-10-05, 23:28
Medlem
Med lite beräkningar på nobelnivå kommer jag fram till att om man pekar ut ett av fem plan som favorit med 20% träffsäkerhet skulle man kunna göra samma med alla plan.
Hemligheten i min beräkning är en grej jag kommit på som jag kallar bråk. 😉 Tänk 5 av 5 plan är alla dvs 100% implicerar att 1 av 5 plan är 20%.
Krävs en del fler avancerade beräkningar men man kan komma fram till att inget plan kan ha mer än 20% chans eller mindre än 20% eftersom det skulle betyda något annat hade mer...
Om Pertti sålde sina slutsatser är han rutinerad och vet att man måste tänka på procenten 🙂 han kommer ju inte ha fel iallafall!

Vore kul att läsa hur dom jämfört ändå 😊

Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Enligt Siivet är sannolikheten för att utredningen träffar rätt 20 procent, vilket ändå är betydligt mer än chansen att vinna på lotto, säger Pertti Perttula

https://www.hbl.fi/artikel/branschtidning-jamforde-jaktplanskandidaterna-f-35-segrade/
Citera
2021-10-05, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Med lite beräkningar på nobelnivå kommer jag fram till att om man pekar ut ett av fem plan som favorit med 20% träffsäkerhet skulle man kunna göra samma med alla plan.
Hemligheten i min beräkning är en grej jag kommit på som jag kallar bråk. 😉 Tänk 5 av 5 plan är alla dvs 100% implicerar att 1 av 5 plan är 20%.
Krävs en del fler avancerade beräkningar men man kan komma fram till att inget plan kan ha mer än 20% chans eller mindre än 20% eftersom det skulle betyda något annat hade mer...
Om Pertti sålde sina slutsatser är han rutinerad och vet att man måste tänka på procenten 🙂 han kommer ju inte ha fel iallafall!

Vore kul att läsa hur dom jämfört ändå 😊

Då vet vi gör Sverige detsamma ?
Citera
2021-10-06, 00:32
Medlem
You can't compete with numbers..

Inget slår ju F-35. Inom något år är över 800 av dessa stealth(iga) flygplan byggda. Mot vad då? Tio-tolv JAS 39E inkl prototyper? Styckpriset är redan betydligt lägre än för ett antal år sedan, och det kommer att fortsätta att sjunka.

Redan nu flyger ett antal flygvapen världen över med F-35. Australien, Italien, Israel, Japan, Holland, Norge, Sydkorea, UK och USA. Snart följer fler.. Belgien och framförallt Danmark och Polen i vårt närområde. Varför välja lilla svenska JAS när man kan gå med i F-35-klubben?
Senast redigerad av Macke85 2021-10-06 kl. 00:42.
Citera
2021-10-06, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
You can't compete with numbers..

Inget slår ju F-35. Inom något år är över 800 av dessa stealth(iga) flygplan byggda. Mot vad då? Tio-tolv JAS 39E inkl prototyper? Styckpriset är redan betydligt lägre än för ett antal år sedan, och det kommer att fortsätta att sjunka.

Redan nu flyger ett antal flygvapen världen över med F-35. Australien, Italien, Israel, Japan, Holland, Norge, Sydkorea, UK och USA. Snart följer fler.. Varför välja lilla svenska JAS när man kan gå med i F-35-klubben?

Sverige kan handla in både Jas 39E och F-35A eller Sverige väljer svenskt material.
Citera
2021-10-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
Sverige kan handla in både Jas 39E och F-35A eller Sverige väljer svenskt material.

Materiel heter det. Men ja, jag tänkte på Finland nu. Sju europeiska länder har beställt F-35 i nuläget.
Citera
2021-10-06, 00:47
Bannlyst
Citat:
Sju europeiska länder har beställt F-35 i nuläget.

Vilka länder än Danmark och Norge och England ?
Citera
2021-10-06, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Ingen. Den är inte efterfrågat av Finland, den erbjuds inte av USA / LM.

Varför inte? Mer robusta landningsställ och lägre landningshastighet borde ju passa de finska vägbaserna.

Större bränslekapacitet m.m.
Citera
2021-10-06, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
Vilka länder än Danmark och Norge och England ?
Belgien, Nederländerna, Italien och Polen samt Schweiz. Det är visst åtta länder. Eventuellt att grekerna köper några också.

Grekland har väl officiellt deklarerat att man ska/vill köpa ett par dussin, och jag tror att USA har godkänt. Men inget är väl påskrivet än. Inte 100% klart där. Så vem vet, kanske nio europeiska F-35-kunder? Med Finland blir det i så fall tio.
Senast redigerad av Macke85 2021-10-06 kl. 01:05.
Citera
2021-10-06, 01:03
Bannlyst
Citat:
Belgien, Nederländerna, Italien och Polen samt Schweiz. Det är visst åtta länder. Eventuellt att grekerna köper några också.

Grekland har väl officiellt deklarerat att man ska/vill köpa ett par dussin, och jag tror att USA har godkänt. Men inget är väl påskrivet än. Inte 100% klart där. Så vem vet, kanske nio europeiska F-35-kunder? Med Finland blir det tio.

Och Finland ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in