2021-10-05, 21:37
Medlem
Inte världens bästa program, men E4 100-110 kanske, sladd och bilen hamnar exakt som jag ritade, räcker att kolla första 30-40sek, men lite högre fart, tyngre bil med högre tyngdpunkt så rullar man över

https://youtu.be/szBstRaabGQ
Citera
2021-10-05, 21:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Kolla på bilden med däckspåren... Tror att det är polisens bil med däck och delvis chassi som ligger ner i diket. Där brinner det för fullt i början, enligt Johns kort, vittnet. Kan även vara så att polisbilen ligger under lastbilen vid branden. Tror inte att de flyttar på polisens bil i första läget, av hänsyn till bevisen. Länkar Johns kort strax

Svårt att säga, såg på den "andra" bilden på hytten något som ser ut som ett lastbilsdäck. Kan det vara så att det inte bara är hytten, utan hytt framvagn och motor som lossnat från den bakre delen av lastbilen? Verkar osannolikt även om den svagaste punkten på en lastbil nog är bakom växellådan, ramskenorna borde ändå vara för sega för att knäckas av en "personbil".
Citera
2021-10-05, 21:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Det finns fyra streck på bilden. Ett för varje hjul vilket talar för att alla hjul hade däck kvar. Och det finns inga spår som tyder på sladd innan dom svarta strecken som är näst intill 90 grader mot körriktningen. Det tyder på att bilen svängt upp under kraftig inbromsning vilket skapar dom svaga spåren från framdäcken. Sedan uppstår dom svarta strecken när chauffören trampar gasen i botten för att forcera vajerräcket och kör över vajerräcket. När det hänger på vajern så skapas den randen av jord ut på vägbanan av däcksprutet från bakdäcken.
Dessutom börjar dom svarta strecken från spinnande bakhjulen nästan vid mittlinjen på vägbanan. Det styrker det faktum att det inte är någon sladd som skett utan en forcerad överkörning där bilen står mot räcket när chauffören börjar gasa. Bilens längd stämmer också med var bakhjulen börjar spinna och ge svarta strecken. I förhållande till körfältens bredd.
Jag tycker att din förklaring till hur bilen har rört sig låter vettig, hur märkligt det än låter att de skall ha velat ta sig över vajerräcket. Spåren från däcken verkar ju faktiskt gå rakt från höger till vänster, dvs. tvärs emot vägens sträckning. Hade det här hänt i hög fart så hade ju spåren varit utdragna i vägens riktning. Det du skriver förklarar ju i så fall också jorden på vägbanan där. Ett annat alternativ skulle kunna vara att man blir lurad av bilden/teleobjektiv på något sätt, och att spåren i själva verket går mer i vägens riktning än det ser ut att göra här:
https://postimg.cc/2VcsMgwc
Senast redigerad av Draifos 2021-10-05 kl. 21:50.
Citera
2021-10-05, 21:40
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Vänligen! Kan du förklara för en ickeforensier?

Det grova svarts spåret kommer från bilens högra framdäck. Om nu inte bilen åker med baken först.
Citera
2021-10-05, 21:40
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Den andra bilden bekräftar det jag trodde, det är en Scania

Vet du vilken modell det rör sig om?
Citera
2021-10-05, 21:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Bild 1, Till höger är alltså livvaktsbilen som klyvts i två delar?

Jag tror det.
Citera
2021-10-05, 21:49
Medlem
Jag undrar jag (vet inte om någon annan berört detta redan, isåfall ber jag om ursäkt) ifall den här Land Rover Range Rover Sentinel hade en bensintank som var preppad. En "riktig" tank borde (?) inte ha exploderat som den här gjorde, eller?

Som en sådan här t.ex.
http://www.bulldogdirect.com/self-sealing-fuel-tanks/
Allt annat verkar ju förstärkt när man läser om bilen (SUVen) annars.
Citera
2021-10-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

Inte exakt, men troligen en R124H, 4x2 en lite äldre men absolut inte uttjänt Scania. Modellen bestämmer jag utifrån det rektangulära extraljuset under takspoliern. R124 har rak dieselsexa och är vanligast av bränsleskäl, även om R144 låter fan så mycket fetare med sin V8. 4x2 står för fyra hjul med drivning på två hjul och är den absolut vanligaste uppsättningen på trailerdragare som drar lätt gods i Europa. Men det kan lika gärna vara en 6x2 eftersom jag inte ett lastbilschassit på någon bild, men 75% chans på en 4x2 vågar jag påstå
Citera
2021-10-05, 21:52
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tam-ta-ra-da
Jag undrar jag (vet inte om någon annan berört detta redan, isåfall ber jag om ursäkt) ifall den här Land Rover Range Rover Sentinel hade en bensintank som var preppad. En "riktig" tank borde (?) inte ha exploderat som den här gjorde, eller?

Som en sådan här t.ex.
http://www.bulldogdirect.com/self-sealing-fuel-tanks/
Allt annat verkar ju förstärkt när man läser om bilen (SUVen) annars.

Det är svårt att bygga en hanterbar bil som pallar att bli rammad av 40 ton lastbil i sidan. Inte ens F1 lyckades, kunde man konstatera efter att Romain Grosjean klippte armcoräcket med sin kärra.
Senast redigerad av BosseBetong 2021-10-05 kl. 21:58.
Citera
2021-10-05, 21:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Det finns fyra streck på bilden. Ett för varje hjul vilket talar för att alla hjul hade däck kvar. Och det finns inga spår som tyder på sladd innan dom svarta strecken som är näst intill 90 grader mot körriktningen. Det tyder på att bilen svängt upp under kraftig inbromsning vilket skapar dom svaga spåren från framdäcken. Sedan uppstår dom svarta strecken när chauffören trampar gasen i botten för att forcera vajerräcket och kör över vajerräcket. När det hänger på vajern så skapas den randen av jord ut på vägbanan av däcksprutet från bakdäcken.
Dessutom börjar dom svarta strecken från spinnande bakhjulen nästan vid mittlinjen på vägbanan. Det styrker det faktum att det inte är någon sladd som skett utan en forcerad överkörning där bilen står mot räcket när chauffören börjar gasa. Bilens längd stämmer också med var bakhjulen börjar spinna och ge svarta strecken. I förhållande till körfältens bredd.
Tack för en grym och plausibel analys! Blir lite mörkrädd av den dock, vad i h-e har fått denna bil att vilja forcera mitträcket/vajern?
Citera
2021-10-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

Inte av den senaste modellen, en hög version. Hytten säger inte så mycket om vad som det är för modell på lastbilen. Typisk hytt att köra långt och sova i.

Alltså man kan välja hytt och modell efter behov. Men stor hytt och litn modell eller tvärtom är ovanligt
Senast redigerad av Nonomom 2021-10-05 kl. 21:59.
Citera
2021-10-05, 21:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Mina fetningar.

Citat:
...

...tyder på att bilen svängt upp under kraftig inbromsning vilket skapar dom svaga spåren från framdäcken. Sedan uppstår dom svarta strecken när chauffören trampar gasen i botten för att forcera vajerräcket och kör över vajerräcket. När det hänger på vajern så skapas den randen av jord ut på vägbanan av däcksprutet från bakdäcken.
Inte alls. Det ena "svaga spåret" syns ju ovanpå det grövre av de svarta och bör således ha uppkommit senare än det.
Citat:
Det gör det inte alls. Det är helt och hållet en spekulation från din sida. #BatikFarbror har hittills kommit med den bästa förklaringen till hur spåren uppstått.
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-10-05 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in