2021-10-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är helt omöjligt att göra en sån vänstersväng i 160 kmh.

+1 på den.

Även om bilden är kraftigt ihoptryckt pga tidigare nämna telezoom objektiv, så tycker jag mig kunna avgöra att däckspåren är nästintill 90 grader ut från vägbanan.
Håller med dig, finns inte en chans att att bilen kan ta en sån tvär gir vänster...
Skulle bilen ha snurrat 180 grader strax innan? Kanske, men då går det verkligen emot alla fysiska lagar att den kan ta sig ut den vägen så tvärt.
Citera
2021-10-05, 20:56
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
https://www.google.com/search?q=vilks+olycka&tbm=isch&ved=2ahUKEwi227jM8r PzAhUNxosKHZKFDUoQ2-cCegQIABAC&oq=vilks+ol&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdp ei1pbWcQARgAMgQIKRADOgIIKToECAAQA1CIVFildWClfWgBcA B4AIAB6gKIAckhkgEIMC4xL jEzLjOYAQCgAQHAAQE&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=vJhcYbaNDo2MrwSSi7bQBA&bih=672&biw=424&prmd =imnxv#imgrc=Alc11ew-Qe-bUM

Baksidan av hytten mot vägen...
Taket söderut...
Förardörren uppåt...
...om hytten inte är helt förvriden

Har dom flyttat på hytten mellan bilderna?
Citera
2021-10-05, 20:57
Medlem
SmartSkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Nu har vi kollat upp det och namnbyte har inte skett. Nudå? Vad gör vi nu. Ska vi dra oss i håret.

-Vem har kollat upp det ?
Citera
2021-10-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Har dom flyttat på hytten mellan bilderna?

Den ligger vid stolpen... eller tycker du inte det?
Citera
2021-10-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
Har du kollat på bilden?
Du ser ju däckspåren, hålet i vajerräcket där den åkte över, lastbilshytten och delar av Range Rovern samt den brända asfalten där båda bilarna stod.

Zooma in på den övre delen.

Ja nu ser jag.jag trodde du endast syftade till den hitre räckeshålet 👍🏻
Citera
2021-10-05, 20:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Och bilder kan aldrig redigeras? Eller rentav bytas ut mot andra, av hänsyn till sekretess, överlevandes känslor eller whatnot?

Dethär är ju inte konspirationstråden, men du är ju redan inne på konspirationsteorier om du tänker dig att man kvoterat in några uppenbara musslor (med Vilks' medgivande, måste man väl förmoda!) som densammes beskyddare!

Jag har ju varit där själv och kollat och ser det som mycket möjligt med en olycka. Men med tanke på skyddsobjektets status så är det svårt att avfärda tanken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
-Vem har kollat upp det ?
https://mrkoll.se/person/pa-vaningarna-i-porten/bTAQmuerAdYQaulaTuerAcYfrDYuqcYfrkyqRaQbTAQmbTAQmu erArahA

Inte sedan 2019 ialf.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Känns denna bättre? Tillräckligt högupplöst för mig...

https://8sidor.se/sverige/2021/10/troligen-en-olycka/

Bra bild.

Ska jag gissa vidare, så är det vänster bakdäck.
Citera
2021-10-05, 21:00
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Jag tror mer på mänskliga faktorn t.ex att föraren i skyddsbilen slumrade till och hann inte räta upp

bilen i högerkurvan och brakade därigenom igenom skyddsräcket.

Bilen vägde ca 4 ton och hade en hastighet på ca 150-160 km/tim, inget skyddsräcke klarar den

levande kraften !

Skyddsbilen höll mycket hög fart av någon anledning , vad gjorde följebilen som kom långt efter ?

Varför ? Hade inte poliserna i polisbilarna kontakt med varandra via mobil ?

• När du kör en skyddsperson i bil, så ska du inte hålla jämn fart, utan tvärtom öka och sänka farten, för att kunna avgöra om någon följer din trafikrytm - och därmed är är en sannolik del av hotbilden mot din skyddsperson.

• Kan ju mycket väl vara så, att bilen Lars färdades i gjorde en sådan fartökning, och att följebilen därmed blev tillfälligt avhängd. Spekulation, så klart. Men tror knappast att ledarbilen kontaktar följebilen vid varje fartökning på en 540+ km resa.
Citera
2021-10-05, 21:02
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Han har haft skydd dygnet runt i över tio år. Är väl ett 20 tal heltidstjänster. En kvarts miljard totalt. 20+ miljoner om året.

En heltidstjänst ligger på ca 650 000 kr per år, behövs i snitt ca 4 då de inte har bevakning hela tiden, plus fordon med värdeminskning om 250 000 kr per år och kringliggande administration ca 150 000 kr per år.

Det blir 4*650 000 + 250 000 + 150 000 = 3 000 000 kr per år

10 år blir 30 000 000 kr dvs 30 milj kr.

Och det är alltså vad de som hotar våra grundlagar har kostat Sverige i detta fall, inte Vilks, som faktiskt har försvarat dem. All heder åt Vilks.
Senast redigerad av vetenskapspartiet 2021-10-05 kl. 21:08.
Citera
2021-10-05, 21:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Den ligger vid stolpen... eller tycker du inte det?

Vridit eller vänt på den.
Citera
2021-10-05, 21:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du måste spinna upp hjulen i rejäla varvtal likt en CD-skva för att du skall kunna få värme, rörelseenergi och tryck nog att få ett litet och FÖRSTÄRKT däck att explodera. Det är inte 9bars däck vi snacka om här. De är dessutom förstärkta då det är rejält svårt att få bulor på sidan av däcket som utgör de allra flesta explosionsrisker.

Eller ett defekt/felkonstruerat däck. Eller ett däck som punkteras under färd i hög hastighet av något föremål på vägen.
Det är inte jag som hittat däckrester längs vägen, det är polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in