2021-10-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Föraren ska ha C-behörighet då fordonet hade en tjänstevikt på drygt 4000 kg. Det är samma med ambulansen, ambulanser väger ofta knappt över gränsen för att få köras med vanligt b-körkort. Då behövs C-behörighet. Samma med brandkårens bilar. I praktiken behöver den utökade behörigheten inte betyda mycket (c-behörighet). Förarens träning på fordonet och vana hantera den tunga Land Rovern menar jag har betydelse. Så stor skillnad är det ej att köra en sådan Land Rover och en vanlig lite större personbil med B-behörighet.

Polisen har haft problem med att motorstyrkan på deras bilar ökat och vikten på deras bilar. De som kör den (polismännen) har ej haft kunskap hantera dessa stora tunga bilar. Jag tror på handhavandefel i kombination med planerad övning = orsakade olyckan.

Nja, bilen har dispens för att vara en personbil över 3,5 ton utan att vara en personbil klass II. Poliserna har normalt även de dispens för att köra fordon över 3,5ton. En polis kan tillfälligt också köra lastbilsekipage med inget körkort om de vill. Räddningstjänsterna verkar inte under samma befogenheter och en räddningsenhet är betydligt tyngre än en påbyggd PB. En räddningsenhet väger lika mycket som en vanlig tung lastbil, dvs runt 12 tons tjänstevikt.

Men ja, de som kör dessa bilar har absolut inga svårigheter att ta ett C-kort om de vill.
Citera
2021-10-05, 20:05
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
"tyngre" fordon är nog i det här fallet allt över 7,5ton. Dvs den håller inte för ett lastbilsekipage. Givetvis håller vajerräcket för en personbil på lite över 3,5 ton. Den skall hålla för ett personbilsekipage som överstiger den vikten.

Och nej, vajerräcken skall inte studsa bilar, det är rent trams och direkt farligt. Den ska fånga upp bilens energi genom att vika sig och bli som ett nät. Det är därför de går sönder så lätt.

Givetvis är detta inte en "olycka" utan något helt annat. Sammanträffandet är allt för stort för att kunna ignorera faktum.

”Vajerräcken som mitträcken är dimensionerade för att klara personbilar.
– De ska klara ett normalfordon som väger 1,5 ton. Nu vägde den här bilen mycket mer, 4,5 ton, tre gånger så mycket. Det klarar inte vajerräcken. De klarar inte tung trafik, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket”
Citera
2021-10-05, 20:06
Medlem
https://samnytt.se/polisen-utreder-lars-vilks-dodskrasch-som-mord/

Bilden visar släckning av vad jag tror är polisbilen. Från VGs film. Filmat i norrgående riktning.
Citera
2021-10-05, 20:07
Medlem
Västkustskts avatar
Jag tror inte det här beror på att ett däck har exploderat.

Om det skulle vara ett däck så måste det vara så att bilen låg väldigt nära mitten och att vänster framdäck då exploderade vilket isåfall gjort att bilen tappade styrförmågan och understyrde ut i mittrenen och träffade vajerräcket.

Om det däremot hade varit ett bakdäck som exploderat så hade förmodligen inget hänt.

Jag tror det var ett attentat. De var jagade och beskjutna och kanske kom attentatsbilen upp på vänster sida om polisbilen som försökte preja ut attentarsbilen i mittrenen men misslyckades och tappade kontrollen.
Citera
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Något jag klurat på...är att polisbilen släcks i diket, på andra sidan lastbilsekipaget, sett från räcket. Om polisen träffat fronten på lastbilen och snurrat runt den...kanske.
Har själv sett hur en lastbil touchade en personbil på motorvägen och den snurrade till andra sidan av lastbilen...
Men det kanske kan förklaras bättre eller på annat sätt

Är det verkligen bekräftat att den släcktes på andra sidan lastbilen? Jag trodde att den satt fastkilad UNDER lastbilen, annars skulle den ju mer eller mindre tagit sig FÖRBI UNDER lastbilen och då hade det nog inte funnits mycket kvar av den som varit mer än 0,5 m högt. Att den skulle tagit sig förbi framför eller bakom lastbilen verkar uteslutet, tänker jag.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
...

Dessutom börjar dom svarta strecken från spinnande bakhjulen nästan vid mittlinjen på vägbanan. Det styrker det faktum att det inte är någon sladd som skett utan en forcerad överkörning där bilen står mot räcket när chauffören börjar gasa. Bilens längd stämmer också med var bakhjulen börjar spinna och ge svarta strecken. I förhållande till körfältens bredd.

Skulle föraren i det läget ha kopplat in diffspärren för att rita fränare spår innan räckesforceringen? Nej, det verkar helt orimligt.

EDIT: Citerade fel inlägg.
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-10-05 kl. 20:10.
Citera
2021-10-05, 20:08
Medlem
Tjock-Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Nu är jag kanske ute på hal is, men bilen har förmodligen antispinn.

Antispinn PLUS en 0-100-tid som en snikspecad Golf PLUS automatlåda PLUS fyrhjulsdrift PLUS 4.5 ton.

Ni som skriver att något av hjulspåren skulle ha något alls att göra med att bilen accelererade, gå ut och sätt er i vilken modern bil som helst med automatlåda och antispinn och se vad som krävs för att få hjulspinn och lämna den sortens spår efter er.

Med manuell låda, urkopplad antispinn och betydligt mer motor än denna kluns hade så absolut.
Citera
2021-10-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
”Vajerräcken som mitträcken är dimensionerade för att klara personbilar.
– De ska klara ett normalfordon som väger 1,5 ton. Nu vägde den här bilen mycket mer, 4,5 ton, tre gånger så mycket. Det klarar inte vajerräcken. De klarar inte tung trafik, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket”

Så de menar att räckena inte klarar vanliga personbilsekipage som många gånger kan vara 7 ton (3,5 + 3,5)?
Ett "normalfordon" på 1,5 tons totalvikt är ju en Smart, det är inte normalt. Dags att rita om den tekniska lösningen om de inte ens kan klara så låga vikter.
Citera
2021-10-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Är det verkligen bekräftat att den släcktes på andra sidan lastbilen? Jag trodde att den satt fastkilad UNDER lastbilen, annars skulle den ju mer eller mindre tagit sig FÖRBI UNDER lastbilen och då hade det nog inte funnits mycket kvar av den som varit mer än 0,5 m högt. Att den skulle tagit sig förbi framför eller bakom lastbilen verkar uteslutet, tänker jag.

Vilket fordon, som ligger på sidan, är det de släcker... tror du? Ska leta upp och lägga upp filmen igen, får du se bättre
Citera
2021-10-05, 20:11
Avslutad
Föraren lär ha haft åtskilliga mil bakom ratten på den aktuella bilen samt en hel del utbildningstimmar i avancerad körning bakom sig, så något förarmisstag tror jag inte på.

Finns inte heller en rimlig chans att en däckexplosion skulle vara orsaken. Hur många människor omkommer årligen på svenska vägar på grund av däckexplosioner? Inte en jävel typ. Men Sveriges mest hotade och jagade man gör det, sittande i en specialbyggd bil, utrustad med punkteringssäkra däck och med en specialutbildad förare bakom ratten. Jo jag tackar jag. Lite illa luktar det...
Citera
Medlem
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOKpoM/kunstneren-lars-vilks-75-doede-i-ulykke

VGs rapportering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
You believe that a witness saw smoke coming from the back of the car - how come that you believe
that? Have you heard or read anything about that?
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/66X7A8/dette-vet-vi-om-vilks-krasjen-hoey-fart-tung-bil-og-tydelige-bremsespor
Should have known better than not too bring sauce..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in