2021-10-05, 17:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är givetvis så att man måste förhålla sig kritisk till alla källor, men man måste också förstå att även en helt bokstavlig tolkning av vad någon säger kan slå fel.

Förhöret är i konceptform så du vet inte vilken fråga Hanna svarat på när hon säger att hon inte hörde någon bil. Det finns flera möjligheter:
1) Hanna sade definitivt att hon inte hört någon bil från det att hon gick ut tills hon gick hem.
2) Hanna fick frågan om hon hörde någon bil medan bråket pågick och hon svarade nej, eftersom hon mindes att bilen startade senare.
3) Polisen frågade om hon hörde en bil och menade under hela tiden Hanna var ute medan Hanna trodde tolkade det som att han frågade under det att själva skrikandet pågick.

Det gäller med andra ord att pröva varje pusselbit utifrån sina förutsättningar och inte fastna för en viss tolkning.

Sedan kan det också vara så att Hanna och LoVi hört samma sak men att det inte har med Helena alls att göra. Givetvis kan det vara så.

Det finns en möjlighet att Hanna, LoVi och Loudamus vittne beskriver en och samma vit bils färd, från det att den körde ned PeNi till Stadt, förbi Kohagen, förbi LoVi och ned på Bråten där Loudamus vittne såg PeNi byta från den vita bilen till PeNi:s bil, kanske en SAAB Lancia Integrale med raster på C-stolpen, som sedan körde in på cykelvägen och förde bort Helena till Lungås.

Det kan även vara Pilot som är skyldig. Varje scenarium måste prövas för sig och att det går att göra många scenarium är sant, men högst ett av dem är korrekt.
Men nu måste jag ändå fråga:
finns någon öht som kan läsa förhöret med Hanna och ens överväga att hon hörde en bil åka någonstans, i någon riktning? Hon säger ju rakt ut att hon INTE hör någon bilmotor igång. (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf). Skulle hon då egentligen ha hört en bil åka iväg och vända? Varför i hela friden skulle vi anta det!?

Om vi betänker att Hanna först inte säger något alls vid polisens dörrknackning, därefter kommer med dessa uppgifter, hur kan någon tro att hennes senare berättelse om bilar som åker omkring har något värde? Det är ju precis så här riktigt kassa vittnesuppgifter kommer till: de växer fram under en period på flera dagar när ett vittne skapar en berättelse för sig själv och andra. Släpp Hanna och hennes vändande bil, den uppgiften är värd noll.
Citera
2021-10-05, 18:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
finns någon öht som kan läsa förhöret med Hanna och ens överväga att hon hörde en bil åka någonstans, i någon riktning? Hon säger ju rakt ut att hon INTE hör någon bilmotor igång. (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf). Skulle hon då egentligen ha hört en bil åka iväg och vända? Varför i hela friden skulle vi anta det!?

Om vi betänker att Hanna först inte säger något alls vid polisens dörrknackning, därefter kommer med dessa uppgifter, hur kan någon tro att hennes senare berättelse om bilar som åker omkring har något värde? Det är ju precis så här riktigt kassa vittnesuppgifter kommer till: de växer fram under en period på flera dagar när ett vittne skapar en berättelse för sig själv och andra. Släpp Hanna och hennes vändande bil, den uppgiften är värd noll.

Jag tror du missade det jag skrev:
Vi vet inte vilken fråga hon fick när hon svarade att hon inte hörde någon bilmotor.

Hanna har dessutom i tidningen i juni sagt att hon tänkte "vad skönt att det löste sig och att de åkte iväg". Att det löste sig är en tolkning av att bråket tystnat. Men varför lade hon till att de åkte iväg. Det är ju inte en tolkning av att bråket tystnade.

Jag håller med om att man inte får tolka hur som helst, men i detta fall är det Hannas egen bild jag följer medan du tolkar polisförhöret på ett annat sätt. Du och jag tolkar båda och att tolka är oundvikligt då frågan som Hanna besvarade saknas.

Dessutom råkar Hannas beskrivning stämma med Lockerudsvittnets. Precis som ReimerDenYngre skriver så skulle de två snarare ha tolkat Lockerudsvittnets bil som att bilen åkte den vägen en stund senare när Hanna gått in. Det är den normala tolkningen om de talat med varandra. ReimerDenYngre säger ju att Hanna är skärpt för sin ålder...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-05 kl. 18:07.
Citera
2021-10-05, 18:06
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det är faktiskt inte mitt jobb att hjälpa dig förstå. Läs protokollen så förstår du varför både mitt och Ugglans påstående är korrekt.

Kan det vara så att du är lärare IRL? Lärare har ju gått i skolan hela livet, lärt sig att älska situationen där det finns en fråga som har ett rätt svar som man känner till och sedan bestämt sig för att sprida det rätta svaret till nästa generation. Folk som lämnat skolan och har din intelligens brukar vara medvetna om att många frågor i verkliga livet kan ha mer än ett svar som verkar vara motstridiga men inte är det.

Att Hanna vid dörrknackningen var osäker på vilken dag skriken förekommit framgår inte i dom protokoll som jag har tillgång till, 920621 och 920710, men du kanske har fler protokoll. Jag släpper detta nu, men du borde klättra ner från din Shetlandsponny när du hänger på ett diskussionsforum.
Citera
2021-10-05, 18:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att Hanna vid dörrknackningen var osäker på vilken dag skriken förekommit framgår inte i dom protokoll som jag har tillgång till, 920621 och 920710, men du kanske har fler protokoll. Jag släpper detta nu, men du borde klättra ner från din Shetlandsponny när du hänger på ett diskussionsforum.

Det heter "de protokoll"...

Men vad bra att hon inte var osäker!

Tydligen står det annorlunda i Mariestadstidningen veckan efter försvinnandet. Men du vet nog bättre än vad Hanna själv berättar i tidningen. Grattis!

Kanske läsa på vore bra innan man talar om andras höga hästar?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-05 kl. 18:22.
Citera
2021-10-05, 18:08
Medlem
Citat:
Vi vet inte vilken fråga hon fick när hon svarade att hon inte hörde någon bilmotor.

Vi vet inte vilka frågor hon fick gällande de andra informationsstyckena heller. Det kan ju ha varit ledande frågor, och då är svaren värdelösa.

När de knäckte vittnet som försökte sätta dit ErAn så ljög förhörsledaren och fick vittnet att bekräfta något som inte fanns i verkligheten, vilket därmed innebar att de visste att vittnet ljög.
Citera
2021-10-05, 18:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Vi vet inte vilka frågor hon fick gällande de andra informationsstyckena heller. Det kan ju ha varit ledande frågor, och då är svaren värdelösa.

När de knäckte vittnet som försökte sätta dit ErAn så ljög förhörsledaren och fick vittnet att bekräfta något som inte fanns i verkligheten, vilket därmed innebar att de visste att vittnet ljög.

Ja, i princip är det så. Jag kände inte till det där med lögnen från förhörsledaren... Men man vill ju tro att poliser gör ett bra jobb.

I detta fall vet vi av Leif GW att de varit "en samling idioter" så varför lita på förhörsprotokollen?
Citera
2021-10-05, 18:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Här skrev ju Ugglan väldigt detaljrikt om vad Hannavittnet uppgett rörande ljudupplevelser kopplat till en bil (det fetade):

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Mystiken" tätnar inte - den lättar!

Om ni igen tittar på kartan (och tittar noga!) så ser ni allt som är relevant för den där natten. Ni kan se var "Hanna" stod, ni kan se "Skogsstigen", ni kan se Ekuddenvägen och ni kan se infarten till Kafé Bäcken. "Hanna" har sagt att hon hörde en bil som höll till på Ekuddenvägen med fronten vänd mot nordväst (alltså ner mot Ekudden-badet/infarten till Kafé Bäcken), hon hör bildörrar slås igen, hon hör bilen köra iväg mot nordväst på kartan och vänder vid infarten till Kafé Bäcken. Sedan hör hon hur bilen kör tillbaka i sydöstlig riktning mot Marieforsleden och försvinner. Sedan går "Hanna" in. (Marieforsleden går alltså där som jag har ritat in den tidigare respektive den nuvarande infarten till Ekuddenvägen. Där svänger bilen av allt att döma åt höger mot Lockerud.)

Hmmm, ser nu att länken till kartan på startsidan inte verkar fungera?

Edit: Nu gick det att öppna kartan igen! Öppna kartan, maximera dess storlek och spara ner den! Ta gärna en PrintScreen eller skärmdump.

Eftersom Ugglan skriver att detta är vad - citat - "Hanna har sagt", så undrar jag om det är uttalanden som går att läsa sig till i ett offentligt redovisat förhör, eller om det är från ett samtal som Ugglan haft personligen med "Hanna"? Är det möjligt att detta vittnets uttalande rörande billjud från början varit mindre säkert rörande positioner och riktning osv. men att det med tiden förändrats till det som Ugglan ovan uppger?
Citera
2021-10-05, 18:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Här skrev ju Ugglan väldigt detaljrikt om vad Hannavittnet uppgett rörande ljudupplevelser kopplat till en bil (det fetade):

Eftersom Ugglan skriver att detta är vad - citat - "Hanna har sagt", så undrar jag om det är uttalanden som går att läsa sig till i ett offentligt redovisat förhör, eller om det är från ett samtal som Ugglan haft personligen med "Hanna"? Är det möjligt att detta vittnets uttalande rörande billjud från början varit mindre säkert rörande positioner och riktning osv. men att det med tiden förändrats till det som Ugglan ovan uppger?

"Hanna" har sagt detta till mig under ett samtal, ja.
Citera
2021-10-05, 19:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Eurosport slutade sina sändningar kl 01:00 den kvällen. Sista inslaget var Formel 1. Om LoVi satt uppe runt 01-02 och glodde på TV är det inte osannolikt att det handlade om porr på Filmnet eller TV1000. Något man i efterhand kanske helst vill förtränga om man plötsligt hamnar som vittne i en mordutredning. Men för sakens skull, här är hela TV-tablån för lördagen den 13/6-92 om någon vill skärskåda den:

https://i.imgur.com/3yv0BI2.jpg (sida 1)
https://i.imgur.com/MSwEnik.jpg (sida 2)

Citat:
Ja jo, men om han/hon satt och slötittade på snooker eller tractor-pulling så borde väl denne inte fråga RDY om OS gick då? Sedan får jag intrycket att LoVi är en kvinna och då menar jag nog att det är mindre sannolikt att det var ett bandat Eurosport-inslag som rullade på hennes TV den lördagnatten. Faktum är som sagt att det inte förekom några stora sportevenemang på natten sommaren 1992.

Citat:
Ursprungligen postat av Twentyone21
Nej,något OS pågick ju inte i Juni,men fotbolls-EM spelades då..Sverige slog Danmark med 1-0 på kvällen den 14 Juni,hon kanske blandade ihop de där kvällarna?

Citat:
Otroligt tjafs om vad han/hon såg på TV. RDY har ju själv sagt att han/hon var osäker om vad det var.

Jag kommer inte ihåg vad jag åt till frukost på hotellet på Madeira för fem år sedan. Betyder det att jag bara inbillat mig att jag var på ön eller rent av ljuger om det?

Visst är det ett helt meningslöst tjafs om vad Lockerudvittnet tittade på! Bara för att vittnet slängde ur sig OS till Reimer, så kan det vara så enkelt att det första som poppade upp i vittnets minne när Reimer pratade med vittnet var just OS bara för att OS gick den sommaren. Återigen leder det ingen vart att nagelfara ord så här. När Lockerudvittnet säger att han/hon hade tittat på OS, kan han/hon helt spontant ha menat en idrottssändning - men med OS som upp-poppande "tanke". (Hade någon frågat vittnet 1992, hade svaret garanterat varit mer exakt.) Det är fullständigt ointressant vad Lockerudvittnet tittade på den där kvällen/natten. Det som däremot ÄR intressant är vittnets i övrigt tydliga redogörelse med klara minnesbilder om hur och vad hon tänkte under olika skeenden.

Men för den som nu ändå vill veta, så har en bekant till mig tagit reda på vad som fanns att titta på den där lördagskvällen/natten. Beroende på om Lockerudvittnet hade Kabel-tv eller Parabol sändes ATP-tennis, Formel 1 från Kanada, U21 i fotboll (sannolikt en repris), Indoor Soccer, Basket och en repris på en av EM-matcherna.

Så, det är högst sannolikt att Lockerudvittnet faktiskt hade tittat på någon sportsändning på tv den där lördagskvällen/natten.

I övrigt håller jag helt med ThordOlavsson: Bara för att jag inte minns namnet på hotellet i Rom 2004, betyder ju inte att jag bara inbillat mig att jag var där eller att jag rent av ljuger om att jag var där!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 19:38.
Citera
2021-10-05, 19:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Tydligen står det annorlunda i Mariestadstidningen veckan efter försvinnandet. Men du vet nog bättre än vad Hanna själv berättar i tidningen. Grattis!

Står det i Mariestadstidningen att Hanna var osäker, då stämmer ju ditt tidigare inlägg.
Citera
2021-10-05, 19:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är givetvis så att man måste förhålla sig kritisk till alla källor, men man måste också förstå att även en helt bokstavlig tolkning av vad någon säger kan slå fel.

Förhöret är i konceptform så du vet inte vilken fråga Hanna svarat på när hon säger att hon inte hörde någon bil. Det finns flera möjligheter:
1) Hanna sade definitivt att hon inte hört någon bil från det att hon gick ut tills hon gick hem.
2) Hanna fick frågan om hon hörde någon bil medan bråket pågick och hon svarade nej, eftersom hon mindes att bilen startade senare.
3) Polisen frågade om hon hörde en bil och menade under hela tiden Hanna var ute medan Hanna trodde tolkade det som att han frågade under det att själva skrikandet pågick.

Det gäller med andra ord att pröva varje pusselbit utifrån sina förutsättningar och inte fastna för en viss tolkning.

Sedan kan det också vara så att Hanna och LoVi hört samma sak men att det inte har med Helena alls att göra. Givetvis kan det vara så.

Det finns en möjlighet att Hanna, LoVi och Loudamus vittne beskriver en och samma vit bils färd, från det att den körde ned PeNi till Stadt, förbi Kohagen, förbi LoVi och ned på Bråten där Loudamus vittne såg PeNi byta från den vita bilen till PeNi:s bil, kanske en SAAB Lancia Integrale med raster på C-stolpen, som sedan körde in på cykelvägen och förde bort Helena till Lungås.

Det kan även vara Pilot som är skyldig. Varje scenarium måste prövas för sig och att det går att göra många scenarium är sant, men högst ett av dem är korrekt.

Citat:

Citat:

Hanna har dessutom i tidningen i juni sagt att hon tänkte "vad skönt att det löste sig och att de åkte iväg". Att det löste sig är en tolkning av att bråket tystnat. Men varför lade hon till att de åkte iväg. Det är ju inte en tolkning av att bråket tystnade.

Jag håller med om att man inte får tolka hur som helst, men i detta fall är det Hannas egen bild jag följer medan du tolkar polisförhöret på ett annat sätt. Du och jag tolkar båda och att tolka är oundvikligt då frågan som Hanna besvarade saknas.

Dessutom råkar Hannas beskrivning stämma med Lockerudsvittnets. Precis som ReimerDenYngre skriver så skulle de två snarare ha tolkat Lockerudsvittnets bil som att bilen åkte den vägen en stund senare när Hanna gått in. Det är den normala tolkningen om de talat med varandra. ReimerDenYngre säger ju att Hanna är skärpt för sin ålder...

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Citat:

Det är samma visa nu som första gången som Lockerudvittnet var uppe i tråden: Tråden reagerar kraftigare mot just Lockerudvittnet än mot "Hanna". Jag tror att det är så enkelt att det är några användare i tråden som starkt ogillar att Lockerudvittnet så tydligt länkar den vita bilen av Golf-typ till just Lockerud/Bråten - och därmed till en förmodad gärningsman/förmodade gärningsmän! Därför är Lockerudvittnets utsaga mer störande än "Hannas".
Citera
2021-10-05, 19:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Ja, det är helt uppenbart så att Hannas uppgifter växer fram på ett sätt som gör att man skall vara mycket skeptisk till allt som hon sagt öht. Redan det faktum att hon inte säger någonting till polisen vid dörrknackningnen, trots att hon enligt egen uppgift känner väl igen HAs röst (!), är en enorm varningsklocka. Att sedan gå från att ”inte hört en bilmotor” till detaljerade beskrivningar av hur en bil åkt och i vilken riktning... varför, varför tar någon dessa uppgifter på allvar?

I alla polisutredningar förekommer ”bra” vittnen som i själva verket är värdelösa, t.o.m. potentiellt skadliga för utredningen. Där placerar jag Hanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in