2021-10-05, 12:00
Medlem
Tycker inte att det stärker något när den säger att den hörde helikopter den dagen. Alla som bodde i Mariestad vet att det var ett jävla pådrag. Det skulle ni också kunnat räkna ut om det vore något som talade emot det ni säger så det är ju hucket som sticket.
Citera
2021-10-05, 12:22
Medlem
Var inne på Ratsit och såg att Cla#es den lille busen har norpat en plats i toppen av poppismänniskorna i Mariestad. Coolt!

"Via Ratsit görs det på ett år över 100 miljoner sökningar efter personer. De tre som det har sökts mest på den senaste månaden i kommunen Mariestad är Elisa Lindström, Claes Levin och Thory Hernbo."
Citera
2021-10-05, 12:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Har vi? Att sviskonboll påstår sig minnas helikoptrar 29 år efter och placera det till en specifik dag? Kan stämma, men kan också röra sig om en annan dag, tisdag, onsdag.
Du bevisar verkligen saker fö dig själv med minsta halmstrå, och spelar översittare mot andra som gör minsta lilla misstag.

"Svälja kameler och sila mygg"

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är du som greppar efter halmstrån. Tack vare artikeln i Mariestadstidningen vet vi att Hannas vittnesmål togs på stort allvar innan den 21/7 och att LoVi:s iakttagelser betraktades som heta.

Visst har du rätt i att minnet kan svänga lite på ett par dagar, men det är inte så väsentligt eftersom polisen ser båda vittnena som heta kort tid efter det att Helena försvann.

Sedan vet jag inte vilka problem du och andra har med era minnen. Jag var t.ex. på Madeira för fem år sedan med min partner. Jag kommer ihåg var jag var och vissa händelser. För min del är jag inte alls orolig att mitt minne av Nunnornas dal är ett falskt minne bara för att jag läst om Nunnornas dal efteråt.

Det är möjligt att du och andra skeptiker har ett minne som är lika löst som vit kalk på svarta tavlan så att andra kan gå dit och sudda och skriva.

För egen del kommer jag ihåg väsentligheter även om detaljer bleknar och har inget problem med att andras minnen plötsligt blir mina egna.

Visst kan minnen förvanskas över tid. Men vilket tråkigt liv du och ni andra har om ni glömmer dramatiska händelser i livet!

Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Enligt ”P4 Skaraborg - Helena fallet” avsnitt 2 så var där helikoptrar i luften redan på måndagen

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Tack för vänliga ord!

Du har helt rätt i att kvaliteten på mina anteckningar skulle skilja sig åt markant om de byggde på mitt minne eller på en inspelning. Därför vill jag bekräfta att jag spelat in samtalet. Såsom IT-konsult behöver jag fånga kunders uppdrag och information, så min telefon är inställd på att spela in alltid.

Jag har skrivit ned de ord som LoVi använt. LoVi hade en tendens att flika in en massa bisatser, så vissa meningar är kortade för läsbarhets skull. Men alla ordval är LoVi:s.

En sak jag i efterhand inser att jag borde nämnt är vad jag menade med att LoVi "talar socialt om Hanna". Saken är den att jag nämnde att jag talat med Hanna förra året och LoVi berättade då om sin senaste kontakt (i år) med Hanna. Med andra ord står Hanna och LoVi nära varandra än idag fast det är åtskilliga år sedan LoVi lämnade Mariestad. Jag har inte granskat när LoVi flyttade från Mariestad, men det lät som kort tid efter Helenas försvinnande. Det framgick även att LoVi bott i nuvarande kommun i 10-15 år men dessförinnan bott på annan plats. Det är alltså uppenbart att Hanna och LoVi har en stark vänskap som överlever att LoVi flyttade.

Det betyder att det helt klart finns en risk för planerade minnen. Men samtidigt är det så att just för att de känner varandra på jobbet vid den aktuella tiden så är det snarare så att två vänner med färska minnen talar om och jämför minnen av en traumatisk händelse. LoVi:s erfarenheter av bilen bör då tas emot av Hanna som något som hände efter det att hon gått in om det nu är så att Hanna inte hört det själv. Dvs det naturliga utfallet av de tvås samtal vore att Hanna skulle uppfatta det inte som en egen upplevelse utan som information som hon fått av en vän som hon känt och ännu har kontakt med.

Hanna framstod när jag talade med henne, trots åldern, som mycket skärpt. Dessutom har såväl Hanna som LoVi hög integritet om sina minnen. Ingen av dem försöker förstärka sin egen version genom att hänvisa till någon annan. LoVi undviker t.ex. att säga att ljudet kom från Ekudden/Kohagen utan säger istället precis vad man skulle säga vid en äkta upplevelse: ljudet kom i riktning från där jag brukade cykla till jobbet. LoVi hade dålig koll på gatunamn...

Prinzezzan lyfter fram att LoVi glömt en hel del. Men vi vet ju alla att minnen bleknar. Men det som brukar blekna är det som betyder minst, inte det som man ibland påminns om via nyheter osv.

Några lyfter fram LoVi:s minne av OS. Sanningen är att LoVi frågade mig om det var OS i USA, för LoVi mindes inte riktigt klart och jag visste inte alls om OS. Sedan bestämde LoVi sig för att det var OS i USA han/hon sett på. Det där är ett bra exempel på planterat minne. Efter det att vi talat är LoVi förmodligen mer säker på att det var OS i USA LoVi såg på än LoVi var innan vi talades vid. Men vad LoVi faktiskt såg på TV var ju inte intressant. Något hade hållit honom/henne uppe och hunden ville gå ut.

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Bra, då har vi ju en mer officiell källa som andra kan verifiera mot, inte bara anekdoter.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är en av dessa några.

Saken är den att det inte gick något sportevenemang som sändes på TV på nätterna sommaren 1992, och i synnerhet inte i juni. Som sportintresserad kan jag berätta att de sommarevenemang som skulle kunna sändas nattetid på TV början på 90-talet var få:
- fotbolls-VM,
- friidrotts-VM,
- OS.
Inga av dessa är aktuella i juni 1992. Det skulle t.o.m. behöva vara ett annat år (Tokyo 1991, USA 1994, Atlanta 1996).

Om LoVi då säger att hon eller han satt uppe ensam och tittade på sport kvällen i fråga så är det tämligen givet något som gör att hela vittnesmålet kan ifrågasättas. Hon eller han kan ha hört ljuden en helt annan kväll.

Men då har vi faktiskt fått fram något som säkert kan verifieras - ja, vi skulle till och med kunna använda det för tråden så otänkbara ordet "fakta". Lockerudvittnet må ha vimsat om vad som hon hade sett på tv, men vittnet kan faktiskt ha sett på parabol-tv eller någon sen repris. Detta "vims" är trots allt helt oväsentligt eftersom vi har allt annat som är säkert. Lockerudvittnet är säkert sett mot följande:

* Vittnet kunde i detalj redogöra för vad han/hon upplevde den aktuella natten - till och med detaljer som att han/hon tänkte att "om bråket inte upphör, tar jag bilen och åker dit".
* Vittnet kan än idag säga att han/hon stod bredvid en stor sten. (Jag har själv varit där.)
* Vittnet har kunnat säga exakt när han/hon gick ut och pratade med en granne, nämligen dagen efter (på måndagen).
* Vittnet har kunnat verifiera att det fanns helikoptrar i luften, vilket också nu styrks av Sviskonboll och P4 Skaraborg om fallet Helena!
* Vittnet har i detalj kunnat beskriva vad han/hon och grannen pratade om, nämligen att det var grannen som hade sagt att det var polisen som letade efter en försvunnen flicka, och att Lockerudvittnet då hade tänkt: "Ja, det är hon som skrek då tänkte jag."

Det är fullständigt osannolikt att det som Lockerudvittnet hörde, skulle kunna hänföras till något annat tillfälle. Lockerudvittnet ger en helt klar och säker bild om att det som skedde, skedde under den aktuella helgen och den direkt därpå följande måndagen.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 13:28.
Citera
2021-10-05, 13:44
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det är väl inte helt omöjligt att hon tittade på Eurosport via parabol?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men då har vi faktiskt fått fram något som säkert kan verifieras - ja, vi skulle till och med kunna använda det för tråden så otänkbara ordet "fakta". Lockerudvittnet må ha vimsat om vad som hon hade sett på tv, men vittnet kan faktiskt ha sett på parabol-tv eller någon sen repris.

Eurosport slutade sina sändningar kl 01:00 den kvällen. Sista inslaget var Formel 1. Om LoVi satt uppe runt 01-02 och glodde på TV är det inte osannolikt att det handlade om porr på Filmnet eller TV1000. Något man i efterhand kanske helst vill förtränga om man plötsligt hamnar som vittne i en mordutredning. Men för sakens skull, här är hela TV-tablån för lördagen den 13/6-92 om någon vill skärskåda den:

https://i.imgur.com/3yv0BI2.jpg (sida 1)
https://i.imgur.com/MSwEnik.jpg (sida 2)
Citera
2021-10-05, 14:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det är väl inte helt omöjligt att hon tittade på Eurosport via parabol?
Ja jo, men om han/hon satt och slötittade på snooker eller tractor-pulling så borde väl denne inte fråga RDY om OS gick då? Sedan får jag intrycket att LoVi är en kvinna och då menar jag nog att det är mindre sannolikt att det var ett bandat Eurosport-inslag som rullade på hennes TV den lördagnatten. Faktum är som sagt att det inte förekom några stora sportevenemang på natten sommaren 1992.
Citera
2021-10-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är en av dessa några.

Saken är den att det inte gick något sportevenemang som sändes på TV på nätterna sommaren 1992, och i synnerhet inte i juni. Som sportintresserad kan jag berätta att de sommarevenemang som skulle kunna sändas nattetid på TV början på 90-talet var få:
- fotbolls-VM,
- friidrotts-VM,
- OS.
Inga av dessa är aktuella i juni 1992. Det skulle t.o.m. behöva vara ett annat år (Tokyo 1991, USA 1994, Atlanta 1996).

Om LoVi då säger att hon eller han satt uppe ensam och tittade på sport kvällen i fråga så är det tämligen givet något som gör att hela vittnesmålet kan ifrågasättas. Hon eller han kan ha hört ljuden en helt annan kväll.
Nej,något OS pågick ju inte i Juni,men fotbolls-EM spelades då..Sverige slog Danmark med 1-0 på kvällen den 14 Juni,hon kanske blandade ihop de där kvällarna?
Citera
2021-10-05, 14:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Otroligt tjafs om vad han/hon såg på TV. RDY har ju själv sagt att han/hon var osäker om vad det var.

Jag kommer inte ihåg vad jag åt till frukost på hotellet på Madeira för fem år sedan. Betyder det att jag bara inbillat mig att jag var på ön eller rent av ljuger om det?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-05 kl. 14:44.
Citera
2021-10-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Var inne på Ratsit och såg att Cla#es den lille busen har norpat en plats i toppen av poppismänniskorna i Mariestad. Coolt!

"Via Ratsit görs det på ett år över 100 miljoner sökningar efter personer. De tre som det har sökts mest på den senaste månaden i kommunen Mariestad är Elisa Lindström, Claes Levin och Thory Hernbo."

Vad är Thory Hernbo känd för?
Citera
2021-10-05, 14:51
Medlem
Citat:
Det är fullständigt osannolikt att det som Lockerudvittnet hörde, skulle kunna hänföras till något annat tillfälle. Lockerudvittnet ger en helt klar och säker bild om att det som skedde, skedde under den aktuella helgen och den direkt därpå följande måndagen.

Lockerudsvittnet beskrivning av sina upplevelser är sannolikt korrekt till största delen. Sen om det har med fallet att göra eller inte, är en annan femma. Jag är med på att det KAN höras 700 meter. Men hela innehållet behöver inte vara korrekt, det kan vara efterhandskonstruktioner för att stödja väninnans vittnesmål. Något skrik, någon bildörr och lite buskörning kan byggas ut, men det räcker med de grunderna för att para ihop det med Hannas vittnesmål.
Sen snacket om en grop på Lockerud och de bitarna, det låter lite mera åt fantasihållet.
Citera
2021-10-05, 15:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Samma fel med dig, Prinzezzan: Du klyver orden i atomer! Visst, Lockerudvittnet sa "prata", men för det kan väl vittnet i tanken ha menat "pratat högt" eller "skrikit"? Samma ska med bildörrarna. Varför lägga så stor vikt vid att "Hanna" vid ett tillfälle ska ha sagt att en bildörr "knäpptes igen" när hon senare säger att den smälldes igen? Kan vi inte bara enas om att "Hanna" hörde en bildörr typ slås igen? Varför hålla på att vrida ut och in på varje litet ord? "Hanna" hörde ett bråk, "Hanna" hörde dörrljud från en bil. Lockerudvittnet hörde ett bråk, Lockerudvittnet hörde bildörrar slås igen. Räcker det inte så?

Lockerudvittnet pratar om helikoptrar dagen efter, sannolikt då på måndagen. Lockerudvittnet är alltså glasklar om vilken dag/helg det var!

"- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt. [---] - LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen."

Lockerudvittnet berättar ju om hur det var då, 1992! Hon återger ju hur turerna gick med polisen - det är ju INTE så att Lockerudvittnet är svajig nu, 2021! Lockerudvittnet återger 2021 hur det blev 1992, att även hon blev typ blockerad och glömde saker.

Jag pratade med Lockerudvittnet för många år sedan. Då var Lockerudvittnet klar över att han/hon hade pratat med "Hanna" på måndagen. Det har jag själv uppskrivet!

Med all samlad information i tråden rörande vittnesuppgifter kopplat till telefonsamtal, förhörsprotokoll och sen tråddeltagares olika tolkningar och synsätt - så är det ju iallafall så att i verkligheten är både lockerud- och Hannavittne tydligt otydligt för att kunna dra säkra slutsatser från. Av den anledningen ökar ju också tendensen att inlägg här i tråden att färgas av vad man personligen mer eller mindre är övertygad av vad som är rätt eller fel. Det i sin tur gör att tolkning av varje liten del i varje given information, kommer att styras av en allt för stor andel confirmation bias. När sen dessa små delar kopplas ihop med andra delar som gått genom samma tolkningssystem, så ökar risken för att man kommer längre och längre bort från vad som kan anses vara det mest sannolika.

Vissa specifika ord kan så klart vara väldigt viktiga i ett större sammanhang - framför allt de som rör tids- och rumsuppfattning. Jag vill igen främst lyfta osäkerhet i vittnens uppgifter kopplad till hörsel. Det är väldigt svåra uppgifter att dra några som helst slutsatser ifrån ifall inga andra sinnen samtidigt kan stärka dessa.

Exempelvis: Avstånd mellan endast en specifik ljudkälla till ett hörselvittne är så komplext och svårt att värdera även för en akustiker, att det för en "vanlig" person blir så svårvärderat att det kraftigt ökar sannolikheten att ett vittne gör egna mer eller mindre omedvetna tolkningar.

Lägg därtill komplexiteten till scenarion med flera olika ljudkällor, och allting blir väldigt osäkert. Exempelvis kan sannolikheten att ljudet av manliga röster och det kvinnliga skriket kommer från olika geografiska riktningar och olika längdavstånd vara större än att de kommer från samma geografiska punkt.

Således: Om ett vittne uppger att hen hör manliga röster prata och samtidigt hör en kvinna skrika, så minskar sannolikheten att de hör ihop med varandra geografiskt med längdavståndet mellan den svagaste ljudkällan och vittnet. Eftersom vittnet inte heller kan se något av ljudkällorna, så blir hörupplevelsens trovärdighet klart mycket sämre. Om vittnet egentligen menar att hen uppfattade mansrösterna ha likartad volymstyrka som kvinnans röst förändras så klart sannolikheten för det ena eller det andra väsentligt.

Om det rör sig om exempelvis så stora avstånd som flera hundra meter mellan vittnen och en tänkbar ljudkälla så skulle iallafall jag inte våga dra några som helst säkra slutsatser utifrån dessa. Detta även om det finns likartade uppgifter från två olika vittnen, framför allt om deras egna tolkningar kan ha blivit färgade av varandra.

Beträffande vittnesuppgifter rörande ljudet av bilmotor: Ponera att det finns två vittnen som ger samstämmiga uppgifter rörande kvinnoskrik och mansröster, men inte samstämmiga uppgifter rörande ljud från bilmotor; då blir hur pass högt motorvarvtal det ena vittnet uppskattar att bilmotorn har, viktigt att utröna. Volymstyrka i kombination med varvtalet måste fastställas för att kunna utröna hur pass sannolikt det är att det andra vittnet inte ska ha uppfattat något bilmotorljud alls.

Dessuton: Om man inte kan fastställa hur långt bort vittnena befunnit sig ifrån varandra vid varje given ljudupplevelse, så kommer det tyvärr bli svårt ändå att dra några tillräckligt säkra slutsatser. Lägg därtill det svåra, ur ett akustiskt perspektiv, att tolka ljudupplevelser som tvärsäkra utifrån en ljudkälla som förflyttar sig. Nu verkar iofs vittnet "Hanna" besitta ett sjätte sinne i form av ett ekolod, eftersom hen kunnat dra väldigt klara slutsatser utifrån komplexa variabler rörande en bils stillastående riktning, dess rörelser i avstånd under en viss tidpunkt osv.

Kanske skulle en vidare undersökning av just det vittnets sjätte sinne, kunna föra utredningen något framåt?
Senast redigerad av Netherworld 2021-10-05 kl. 15:38.
Citera
2021-10-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Vad är Thory Hernbo känd för?
Inte den blekaste aning och blev inte visare med Google.
Citera
2021-10-05, 15:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Med all samlad information i tråden rörande vittnesuppgifter kopplat till telefonsamtal, förhörsprotokoll och sen tråddeltagares olika tolkningar och synsätt - så är det ju iallafall så att i verkligheten är både lockerud- och Hannavittne tydligt otydligt för att kunna dra säkra slutsatser från. Av den anledningen ökar ju också tendensen att inlägg här i tråden att färgas av vad man personligen mer eller mindre är övertygad av vad som är rätt eller fel. Det i sin tur gör att tolkning av varje liten del i varje given information, kommer att styras av en allt för stor andel confirmation bias. När sen dessa små delar kopplas ihop med andra delar som gått genom samma tolkningssystem, så ökar risken för att man kommer längre och längre bort från vad som kan anses vara det mest sannolika.

Vissa specifika ord kan så klart vara väldigt viktiga i ett större sammanhang - framför allt de som rör tids- och rumsuppfattning. Jag vill igen främst lyfta osäkerhet i vittnens uppgifter kopplad till hörsel. Det är väldigt svåra uppgifter att dra några som helst slutsatser ifrån ifall inga andra sinnen samtidigt kan stärka dessa.

Exempelvis: Avstånd mellan endast en specifik ljudkälla till ett hörselvittne är så komplext och svårt att värdera även för en akustiker, att det för en "vanlig" person blir så svårvärderat att det kraftigt ökar sannolikheten att ett vittne gör egna mer eller mindre omedvetna tolkningar.

Lägg därtill komplexiteten till scenarion med flera olika ljudkällor, och allting blir väldigt osäkert. Exempelvis kan sannolikheten att ljudet av manliga röster och det kvinnliga skriket kommer från olika geografiska riktningar och olika längdavstånd vara större än att de kommer från samma geografiska punkt.

Således: Om ett vittne uppger att hen hör manliga röster prata och samtidigt hör en kvinna skrika, så minskar sannolikheten att de hör ihop med varandra geografiskt med längdavståndet mellan den svagaste ljudkällan och vittnet. Eftersom vittnet inte heller kan se något av ljudkällorna, så blir hörupplevelsens trovärdighet klart mycket sämre. Om vittnet egentligen menar att hen uppfattade mansrösterna ha likartad volymstyrka som kvinnans röst förändras så klart sannolikheten för det ena eller det andra väsentligt.

Om det rör sig om exempelvis så stora avstånd som flera hundra meter mellan vittnen och en tänkbar ljudkälla så skulle iallafall jag inte våga dra några som helst säkra slutsatser utifrån dessa. Detta även om det finns likartade uppgifter från två olika vittnen, framför allt om deras egna tolkningar kan ha blivit färgade av varandra.

Beträffande vittnesuppgifter rörande ljudet av bilmotor: Ponera att det finns två vittnen som ger samstämmiga uppgifter rörande kvinnoskrik och mansröster, men inte samstämmiga uppgifter rörande ljud från bilmotor; då blir hur pass högt motorvarvtal det ena vittnet uppskattar att bilmotorn har, viktigt att utröna. Volymstyrka i kombination med varvtalet måste fastställas för att kunna utröna hur pass sannolikt det är att det andra vittnet inte ska ha uppfattat något bilmotorljud alls.

Dessuton: Om man inte kan fastställa hur långt bort vittnena befunnit sig ifrån varandra vid varje given ljudupplevelse, så kommer det tyvärr bli svårt ändå att dra några tillräckligt säkra slutsatser. Lägg därtill det svåra, ur ett akustiskt perspektiv, att tolka ljudupplevelser som tvärsäkra utifrån en ljudkälla som förflyttar sig. Nu verkar iofs vittnet "Hanna" besitta ett sjätte sinne i form av ett ekolod, eftersom hen kunnat dra väldigt klara slutsatser utifrån komplexa variabler rörande en bils stillastående riktning, dess rörelser i avstånd under en viss tidpunkt osv.

Kanske skulle en vidare undersökning av just det vittnets sjätte sinne, kunna föra utredningen något framåt?

Det är givetvis så att man måste förhålla sig kritisk till alla källor, men man måste också förstå att även en helt bokstavlig tolkning av vad någon säger kan slå fel.

Förhöret är i konceptform så du vet inte vilken fråga Hanna svarat på när hon säger att hon inte hörde någon bil. Det finns flera möjligheter:
1) Hanna sade definitivt att hon inte hört någon bil från det att hon gick ut tills hon gick hem.
2) Hanna fick frågan om hon hörde någon bil medan bråket pågick och hon svarade nej, eftersom hon mindes att bilen startade senare.
3) Polisen frågade om hon hörde en bil och menade under hela tiden Hanna var ute medan Hanna trodde tolkade det som att han frågade under det att själva skrikandet pågick.

Det gäller med andra ord att pröva varje pusselbit utifrån sina förutsättningar och inte fastna för en viss tolkning.

Sedan kan det också vara så att Hanna och LoVi hört samma sak men att det inte har med Helena alls att göra. Givetvis kan det vara så.

Det finns en möjlighet att Hanna, LoVi och Loudamus vittne beskriver en och samma vit bils färd, från det att den körde ned PeNi till Stadt, förbi Kohagen, förbi LoVi och ned på Bråten där Loudamus vittne såg PeNi byta från den vita bilen till PeNi:s bil, kanske en SAAB Lancia Integrale med raster på C-stolpen, som sedan körde in på cykelvägen och förde bort Helena till Lungås.

Det kan även vara Pilot som är skyldig. Varje scenarium måste prövas för sig och att det går att göra många scenarium är sant, men högst ett av dem är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in