2021-10-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Hur förklarar du en helt random däckexplosionen av ett specialdäck på en Range Rover Sentinel då?

Vi hade tunga terrängdäck som exploderade i Bosnien. Jag har blåst ett trailerdäck i Portugal, ett lastmaskinsdäck exploderade när jag jobbade på träindustri i Småland. Sånt händer, oavsett fordon och typ.
Citera
2021-10-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminologen2025
1+
Då hade farten varit undgefär 0 efter att ha forcerat räcket, om den ens hade kunnat forcera det utan att fastna, och den där klossen accelererar inte så snabbt att den skulle slungas över okontrollerat i höger körfält. Sluta fantisera…
Citera
2021-10-05, 16:44
Medlem
Jag tror att ni underskattar grovt vad denna bilen är kapabel till.
Absolut, det är en 4.5 tons pansarvagn, men kolla på videon. 1 min, 30 sek. Kommer gissningsvis punktera diverse konspirationsteorier.

https://www.youtube.com/watch?v=f0E4a5Ge9UY
Citera
2021-10-05, 16:45
Medlem
Notera att sladdspåren visar på runt nästan vinkelrät attackvinkel mot mitträcket och att de går från långt till höger och tvärs över vänsterfilen till mitträcket innan bilen troligen voltade över detta när det tog stopp. Jag skulle gissa att den voltar med bakdelen riktad mot färdriktningen den hade innan sladden. Detta visar på att bilen roterar i markplanet och att den med stor sannolikhet redan haft sladd redan innan denna sladd som inte kan hävas inträffar.

Man ser dessutom i dessa spår att två hjul har ordentlig kontakt med markytan och att två har en lätt kontakt mot vägytan. Jag skulle vilja påstå att bilen varit på väg ut i diket till höger innan detta inträffar. En eventuell punktering kan dock knappast ha skett på höger sida (inte ens med punkteringsfria däck) då sladdspåren då borde ha innehållit skrapmärken från fälgen och varit mindre kraftiga. Så om det nu varit en punktering så bör den ha skett på vänster framdäck och dragit bilen mot vänster, varefter föraren drog den åt höger och var nära att åka i diket och när han då drog bilen åt vänster igen så snurrade den och välte över mitträcket. Detta borde vara lätt att verifiera med märken i asfalten innan olycksplatsen.

Min analys ovan antyder att Range Rovern sedan träffades av lastbilen i baken eller möjligtvis snett bakifrån i sidan (eller kanske rent av snett bakifrån över taket eller under bottenplattan). Döden lär ha varit ögonblicklig oavsett. Detta skulle också förklara varför bilen tog eld direkt, bränsletanken var i bakdelen av bilen där lastbilen körde in i den.

Naturligtvis kan jag ha fel i delar av analysen, men jag tror att detta är rätt nära sanningen.

Om det sedan var en punktering, att föraren kom ut i gruset på vänster sida (känns nästan troligare enligt min åsikt), eller något annat, det låter jag vara osagt. Det lär teknikerna på platsen rätt snabbt komma fram till.
Senast redigerad av Pisseman 2021-10-05 kl. 16:50.
Citera
2021-10-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
En bil som färdas 160km/h rakt fram kan inte skapa 5 meter bromsspår i sidled utan att det finns andra bromsspår före det. Bilen färdas 45 meter i sekunden rakt fram så teorin att bilen har fått en däcksprängning är uteslutet.
Bilen har först bromsat in och sedan försökt köra över till andra sidan vilket framgår på bilderna från Aftonbladet där det finns fyra spår från däcken varav två tjocka svarta som är skapade av spinnande däck framåt när bilen försöker forcera vajerräcket.

Dom skarpt svängda däckspåren är nog mer en bil som sladdat runt, går därefter in med bredsidan i mitträcket och rullar över. Lastbilen kör sen in i bilen snett bakifrån/bredsidan.

Att de ska spinna däcken i 160 km och en sådan tvär radie tror jag inte på. Varför ska de medvetet forcera mitt räcket när de ser fullt med bilar i andra körriktningen?.
Citera
2021-10-05, 16:50
Medlem
Ser att polisen går runt med hund på åtminstone en av bilderna. Är det nån ny standard vid bilolyckor. Vad förväntar dom sig finna med denna undrar jag?
Citera
2021-10-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Absolut, det är en 4.5 tons pansarvagn, men kolla på videon. 1 min, 30 sek. Kommer gissningsvis punktera diverse konspirationsteorier.

Kolla in vid 0.14 hur mkt bilen kränger. Inte mkt kontakt på bakdäcket där inte.

Hade den klarat ett älgtest?
Citera
2021-10-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Ser att polisen går runt med hund på åtminstone en av bilderna. Är det nån ny standard vid bilolyckor. Vad förväntar dom sig finna med denna undrar jag?

Skulle kunna vara en bombhund.

Polisen verkar utreda detta mkt grundligt för att kunna dribbla bort att föraren körde i en för hög hastighet och/eller var ovan vid fordonet och att de är (in)direkt ansvariga.
Citera
2021-10-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Då hade farten varit undgefär 0 efter att ha forcerat räcket, om den ens hade kunnat forcera det utan att fastna, och den där klossen accelererar inte så snabbt att den skulle slungas över okontrollerat i höger körfält. Sluta fantisera…

Haha haru körkört ens??
Citera
2021-10-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kolla in vid 0.14 hur mkt bilen kränger. Inte mkt kontakt på bakdäcket där inte.

Hade den klarat ett älgtest?
Svårt att säga, kanske inte. Däremot kan man väl nästan helt utesluta vissa teorier som att den kört in i vajerräcket en gång innan och fått punktering på något brunnslock?
Citera
2021-10-05, 17:08
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Låter så otäckt att däck bara kan explodera sådär.
Om de kan explodera på nya bilar som kontrolleras regelbundet, hur är det då med gamla bilar med gamla däck som jag kört? Är det vanligt?!

Sen tänker jag på reaktionen från muslimer, hånskratt, skadeglädje. Skriver att gud inte var nådig mot honom osv som det skulle vara Guds straff. Undrar hur många muslimer som tänker så.

Så länge du håller en vettig hastighet så är risken nära noll att ett däck ska explodera på din bil. Hög hastighet gör även mindre objekt på vägbanan till större hot.
Citera
2021-10-05, 17:12
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man

För att uttrycka det milt: Detta är inte en bil som är speciellt lämpad att komma utanför körbanan på motorväg i 160 kilometer i timmen i en svag kurva. Älgtestet klarar den inte.....

Däremot är den nog väldigt lämpad att köra lugn och skottsäkert genom ett osäkert område exempelvis.

Om nu Vilks skulle transporteras i rekordfart på motorvägen från Stockholm till Helsingborg så hade nog en Audi A8 varit lämpligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in