2021-10-05, 15:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag kan inget om lastbilar och trailerdragare men är det så att man inifrån hytten kan via någon spak eller liknande få hytten att åka av? Tänker att det kan vara någon sorts säkerhetsgrej för att hytten åkt av räddade ju med största sannolikhet livet på chauffören.

Hytten är upphängd i fjädring. Hytten kan oftast fällas frammåt. Det behövs lossas mekaniska säkringar på utsidan. Sedan veva hytten med vev så den faller frammåt och blottlägger motorn under hytten.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Och sen fälls fallskärmen ut när hytten långsamt glider ner mot jorden?

Frågan han ställde är relevnt och en tekniskt intelligent fråga.
Senast redigerad av Hegamon 2021-10-05 kl. 15:08.
Citera
2021-10-05, 15:07
Medlem
I länkade artikeln här under så ser det ut på bilden en bit ner i artikeln att det inte är bromsspår utan spår som skapats av en bil som står med fronten mot vajerräcket och ger full gas så hjulen börjar spinna för att komma igenom och köra åt andra hållet. När den kommit en bit igenom räcket så slirar däcken så det sprutar upp jord och grus på vägen till höger i bild där polisen står med kameran. Ögonblicket senare kommer den loss och ut i körfälten och blir påkörd av lastbilen.

Varför skulle polisen söka med hund i området om det inte vore för att det uppstått ett hotbild som tvingade bilen att försöka vända och köra igenom räcket.

Varför ville dom vända?

Blev bilen beskjuten ?

https://www.aftonbladet.se/a/28mepB
Citera
2021-10-05, 15:08
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hytten är upphängd i fjädring. Hytten kan oftast fällas frammåt. Det behövs lossas mekaniska säkringar på utsidan. Sedan veva hytten med vev så den faller frammåt och blottlägger motorn under hytten.

Ok tack! Vad tror du det är för lastbil? En Scania?
Citera
2021-10-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Hur menar du? Hur menar du att den flugit och vilken explosion... Lite luddig fråga....

Ja jag citerade en annan som skrev att mitträcket ej hade gått sönder. Därför jag funderar på hur bilen flygt över till andra sidan.

Vad tror du har hänt?
Citera
2021-10-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Tack för att du inte gömt dig...
Jag ställde motfrågor för att förstå och inte köpa allt rakt upp och ner. Tycker det är lite lustigt bara att du inte sett och blivit omkörda av någon av polisbilarna. Men om du höll samma tempo, t ex, är det rimligt.
Inget annat som du tycker vi missat... Ärlig fråga
Jaha de måste jag ha missat då. Jag låg själv i omkörningsfilen fram till olyckan om jag inte minns fel. Kan även tidigare ha blivit omkörd utav första polisbilen men är inte säker så har inte velat skriva något om de. Den andra polisbilen körde förbi oss när vi stod stilla vid olyckan, så dom kom alltså strax efter oss😊
Citera
2021-10-05, 15:14
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
I länkade artikeln här under så ser det ut på bilden en bit ner i artikeln att det inte är bromsspår utan spår som skapats av en bil som står med fronten mot vajerräcket och ger full gas så hjulen börjar spinna för att komma igenom och köra åt andra hållet. När den kommit en bit igenom räcket så slirar däcken så det sprutar upp jord och grus på vägen till höger i bild där polisen står med kameran. Ögonblicket senare kommer den loss och ut i körfälten och blir påkörd av lastbilen.

Varför skulle polisen söka med hund i området om det inte vore för att det uppstått ett hotbild som tvingade bilen att försöka vända och köra igenom räcket.

Varför ville dom vända?

Blev bilen beskjuten ?

https://www.aftonbladet.se/a/28mepB

Hade bilen blivit beskjuten hade dom väl hittat tomhylsor om det inte rör sig om automatvapen med hylsfångare förstås. Nä det vore för absurt om det rör sig om det men man vet ju fan inte i dagens Sverige kan fan allt hända.
Citera
2021-10-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Om du orkar läsa så finns det flera bilder i tråden som visar att vajerräcket är intakt och att hålet tagits upp i efterhand

Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Fast det du skriver nu stämmer väl inte. Det finns 2 hål. Det närmast i bilden är öppnat så trafiken kunde omledas, den längst bort är efter olyckan.

https://archive.is/6fO7O/144288e9a6a3e1a235ed18db848f1bd3c07461e4.jpg

Eh, ja? Det jag svarar på är att en person återigen tror att första hålet är gjort av polisbilen. Läs om, läs rätt
Citera
2021-10-05, 15:15
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anubis-
Kanske nån från Flashback som har en drönare kan ta lite bilder efter att polisen gett sig av, så blir det kanske enklare att diskutera om bilderna.

Men märkligt hur länge de undersöker och har vägen stängd.... Vore märkligt med allt detta för ett förar misstag, eller håller de på och döljer något?

Personligen tror jag de rejsa med följebilen och söla till det helt enkelt.

Vi har att göra med en av Sveriges kändaste konstnärer, som dessutom var väldigt kontroversiell. Man vet att 5% av Sveriges befolkning kommer att (vilja?) tro att det var ett "islamistiskt attentat".

Så det är lite av pest eller kolera för utredarna:
a) Snabb utredning, avfärda alla tramsteorier, ja då kommer man få höra att "man inte utredde ordentligt" och så hamnar man lite i en Estonia-situation.
b) Grundlig utredning, jag håller med om att det är lite extremt att ha E4:an avstängd i 3 dagar. Men då får man höra att "de döljer något för de tar sådan tid".
Citera
2021-10-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Frågan han ställde är relevnt och en tekniskt intelligent fråga.

Det är inte en vev, det är en hydraulisk pump a’la domkraft.
Citera
2021-10-05, 15:20
Medlem
Annan vinkel på hytten... Hoppas chaufför klarar sig...

https://www.gp.se/image/policy:1.56339551:1633354668/QvzDVHjL5-j2z8Re8u3VRlJTQHM.jpg?f=Regular&w=960&$p$f$w=4285f d1
Citera
2021-10-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ok tack! Vad tror du det är för lastbil? En Scania?

Men erfarenhet av lastbilshytter gör att det tycks vara en Scania ja, som jag svarde dig redan tidigare
Citera
2021-10-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Jaha de måste jag ha missat då. Jag låg själv i omkörningsfilen fram till olyckan om jag inte minns fel. Kan även tidigare ha blivit omkörd utav första polisbilen men är inte säker så har inte velat skriva något om de. Den andra polisbilen körde förbi oss när vi stod stilla vid olyckan, så dom kom alltså strax efter oss😊

Lugn trafik den dagen är min gissning.... Inte kolonner med lastbilar... Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in