2021-10-05, 14:13
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Tror att det är såhär man kommer åt motorn, finns även en mindre lucka på fram vid luftintaget.
Vet ej vilket fabrikat den olycksdrabbade lastbilen är men tror att detta är ganska vanligt bland lastbilar.
Skulle kunna tänka mig att det även är en svag punkt vid olyckor som denna, därav utfallet.

https://imgur.com/03GQ7Ku

Ok tack den bilden visade ju bra att det går fälla fram hytten .

Lastbilen vid olyckan är det en såkallad Globetrotter?
Citera
2021-10-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag kan inget om lastbilar och trailerdragare men är det så att man inifrån hytten kan via någon spak eller liknande få hytten att åka av? Tänker att det kan vara någon sorts säkerhetsgrej för att hytten åkt av räddade ju med största sannolikhet livet på chauffören.

Brukar vara låst med mekanik i bakkant. Öppnas manuellt eller med hydraulik, som jag vet. Gångjärnsfäste fram.
Bara våld, enligt min mening sliter av hytten i detta fall
Citera
2021-10-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Tror att det är såhär man kommer åt motorn, finns även en mindre lucka på fram vid luftintaget.
Vet ej vilket fabrikat den olycksdrabbade lastbilen är men tror att detta är ganska vanligt bland lastbilar.

Japp, motoråtkomst, i övrigt se mitt inlägg ovan.

Fabrikatet på lastbilen av hutten att döma ser ut att vara en äldre Scania, R124H eller R144H
Citera
2021-10-05, 14:19
Medlem
Anubis-s avatar
Kanske nån från Flashback som har en drönare kan ta lite bilder efter att polisen gett sig av, så blir det kanske enklare att diskutera om bilderna.

Men märkligt hur länge de undersöker och har vägen stängd.... Vore märkligt med allt detta för ett förar misstag, eller håller de på och döljer något?

Personligen tror jag de rejsa med följebilen och söla till det helt enkelt.
Citera
2021-10-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ok tack den bilden visade ju bra att det går fälla fram hytten .

Lastbilen vid olyckan är det en såkallad Globetrotter?

Skulle gissa att dom är likadana konstruktionsmässigt eller vad man ska säga.
Citera
2021-10-05, 14:21
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Japp, motoråtkomst, i övrigt se mitt inlägg ovan.

Fabrikatet på lastbilen av hutten att döma ser ut att vara en äldre Scania, R124H eller R144H

Kan det vara en s.k torpedare?

https://i.imgur.com/uHmU0Nm.jpg
Senast redigerad av CalzoneItalia 2021-10-05 kl. 14:23.
Citera
2021-10-05, 14:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jag kan inget om lastbilar och trailerdragare men är det så att man inifrån hytten kan via någon spak eller liknande få hytten att åka av? Tänker att det kan vara någon sorts säkerhetsgrej för att hytten åkt av räddade ju med största sannolikhet livet på chauffören.

Och sen fälls fallskärmen ut när hytten långsamt glider ner mot jorden?
Citera
2021-10-05, 14:24
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Och sen fälls fallskärmen ut när hytten långsamt glider ner mot jorden?

Airbag kanske mer troligt
Citera
2021-10-05, 14:28
Medlem
Citat:
Kan det vara en s.k torpedare?

https://i.imgur.com/uHmU0Nm.jpg

Nej, det är mycket ovanligt nu för tiden. I princip bara grusbilar, och knappt det som är torpedare. På en vanlig lastbil är det lastyta som räknas och nosbyggda har onödigt lång hytt i det fallet. För en grusbil är materialets vikt så hög att maxlast uppnås även med nosbyggd. Nosbyggda har fördelen att de har lågt plant golv och lättåtkomlig motor. Plant golv i en vanlig lastbil fås bara på de högsta hytterna. Nackdelen med nosbyggda är manövrering i trånga utrymmen, men det råkar de oftast inte ut för.
Citera
2021-10-05, 14:28
Medlem
Citat:
Där den stora lågan står upp bakom trailerdragaren det är polisbilen som brinner tror jag.

https://imgur.com/iJWfF3l

Är det polisbilen som dom släcker i början av videon, så ligger den i diket, bakom lastbilsekipaget, sett från vajerräcket. Snurrat runt fronten på lastbilen...?
Sett det ske i verkligheten, så det är möjligt vid kollision mellan bil och lastbil.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOKpoM/kunstneren-lars-vilks-75-doede-i-ulykke
Citera
2021-10-05, 14:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det är inte alla vägar, särskilt på våren, som klarar 4,5 ton. Många stadskärnor förbjuder genomfart av fordon tyngre än 3 ton. Måste vara knepigt med färdval med en så tung bil. Eller kör de bara på ändå "vi är polisen"?
Citera
2021-10-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är inte alla vägar, särskilt på våren, som klarar 4,5 ton. Många stadskärnor förbjuder genomfart av fordon tyngre än 3 ton. Måste vara knepigt med färdval med en så tung bil. Eller kör de bara på ändå "vi är polisen"?

Men bussar i städerna är väl inte ovanligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in