2021-10-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det beror ju på vad för säkerhetssystem de har gällande runflats etc..
Men jag tror att en hög fart och att föraren har på något sätt rykt i ratten pga av något och bilen hamnat i wobbling vilket gör fordonet ej hanterbart.
Tror att detta är brist på omdöme av föraren

Ett däck, ska inte explodera speciellt inte om de har runflats. Men vi är i Sverige och ibland blir jag faktiskt förvånad över hur lite insatta folk är. Ex i Kabul köpte man nya bilar men vi fick punkteringar varje vecka och in på lagning vi satte ett tak på att ett däck fick inte ha mer än tror det var 5 lagningar.
Att bilen kostar 3-4 miljoner är OK men att man ska köra på skitdäck de är ok.
Finns hur mycket skit som helst att skriva även hur Säpo jobbar som är väldigt uppblåst i media men man märker snart att de är mycket rök och ingen eld operativt sett.

Annat fel: ? Stora frågan hjullager, eller att ex fjäderbenet säckat ihop helt dvs gått sönder kan va något sånt. Men att det är en olycka är för mig helt klart.

Tack...
Skönt med svar som inte svamlar, utan talar utifrån erfarenhet.
Citera
2021-10-05, 10:27
Medlem
Citat:
Det beror ju på vad för säkerhetssystem de har gällande runflats etc..
Men jag tror att en hög fart och att föraren har på något sätt rykt i ratten pga av något och bilen hamnat i wobbling vilket gör fordonet ej hanterbart.
Tror att detta är brist på omdöme av föraren

Ett däck, ska inte explodera speciellt inte om de har runflats. Men vi är i Sverige och ibland blir jag faktiskt förvånad över hur lite insatta folk är. Ex i Kabul köpte man nya bilar men vi fick punkteringar varje vecka och in på lagning vi satte ett tak på att ett däck fick inte ha mer än tror det var 5 lagningar.
Att bilen kostar 3-4 miljoner är OK men att man ska köra på skitdäck de är ok.
Finns hur mycket skit som helst att skriva även hur Säpo jobbar som är väldigt uppblåst i media men man märker snart att de är mycket rök och ingen eld operativt sett.

Annat fel: ? Stora frågan hjullager, eller att ex fjäderbenet säckat ihop helt dvs gått sönder kan va något sånt. Men att det är en olycka är för mig helt klart.

Känns orimligt att det skulle vara hjullagret, fjäderbenet eller något annat liknande.
Bilen besiktigades den 15/9-21.

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PBS247
Citera
2021-10-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Känns orimligt att det skulle vara hjullagret, fjäderbenet eller något annat liknande.
Bilen besiktigades den 15/9-21.

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PBS247

Hur många mil har den gått sedan dess?
Citera
2021-10-05, 10:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Som jag nämnde tidigare i tråden är fordonen byggda för att kunna köra normalt med extra skydd. De är därför anpassade för detta. De är inte gjorda för att köra i dessa hastigheter. Skyddet är endast ill för att (köpa tid) att ta sig ur killzone. Ett riktigt runflat system gör att bilen kan köras i 50-80 km/h max 5 mil efter att det blivit punktering.
Om Man kollar på vinterdäck till vanliga SUV gäller egentligen max 170 km/h man kan naturligtvis hitta däck som klarar 190 km/h och kanske mer på friktionsdäck. Dock gäller detta en vanlig SUV.
Däcken är inte special på en bepansrad bil, de är i regel inte förstärkta därför har man runflts ringar monterade på fälgen som ska hindra att gummidäcket gnager sönder mot en fälg som körs i asfalt. Ringen (runflats) gör att fälgen inte skadar gummit men detta går eller funkar bara max 5 mil enligt de jag talat med.

Stämmer till viss del, men inte helt.
På dom riktigt tungt bepansrade modellerna, följer oftast särskilt utvecklade fälgar samt däck. En RR i högre klassning på denna vikt, har garanterat särskilt utvecklade hjul.

Kravnivån ligger ungefär att även bjässarna ska kunna köras som en vanlig motsvarande modell, inkl riktigt hög hastighet utan att utmattas.
Särskilt utvecklade däck för sådana här tunga fordon är ofta förstärkta med flera lager kevlar i däcksidorna. Även gummiblandning inkl runflat-ring skiljer väsentligt mot motsvarande "vanlig" däckmodell.
Fälgarna är ofta helsmidda i annorlunda mer påkostad legering och extremt hållbara mot smällar så dom ej ska slås skeva eller spricka.

En RR på denna tjänstevikt är garanterat försedd med väldigt unika hjul, annars vore bilen spärrad på en lägre hastighet.
Det finns regelverk som styr sådant bland biltillverkare, i synnerhet biltillverkare som är licensierade att tillverka bepansrat.
Sådana här fordon testas stenhårt, och spärrar sätts in om någon egenskap inte håller måttet.
Citera
2021-10-05, 10:37
Medlem
Citat:
Som jag nämnde tidigare i tråden är fordonen byggda för att kunna köra normalt med extra skydd. De är därför anpassade för detta. De är inte gjorda för att köra i dessa hastigheter. Skyddet är endast ill för att (köpa tid) att ta sig ur killzone. Ett riktigt runflat system gör att bilen kan köras i 50-80 km/h max 5 mil efter att det blivit punktering.
Om Man kollar på vinterdäck till vanliga SUV gäller egentligen max 170 km/h man kan naturligtvis hitta däck som klarar 190 km/h och kanske mer på friktionsdäck. Dock gäller detta en vanlig SUV.
Däcken är inte special på en bepansrad bil, de är i regel inte förstärkta därför har man runflts ringar monterade på fälgen som ska hindra att gummidäcket gnager sönder mot en fälg som körs i asfalt. Ringen (runflats) gör att fälgen inte skadar gummit men detta går eller funkar bara max 5 mil enligt de jag talat med.

På bilen som använder satt det punkteringssäkra däck. Dessa däck har ett innerdäck som gör att bilen fortsatt kan köra.
Det finns utöver detta C-klassade däck för tyngre bilar och dessa är således förstärkta.
Polisen använder även förstärka fälgar som är bra mycket tåligare än de som monteras original.

Hur vet jag detta? Jag har själv kört samt ägt denna typen av fordon.
Citera
2021-10-05, 10:37
Medlem
Citat:
Så klart åker de inte på vinterdäck, bilen bör ha rätt bärighet på däcken efter den regbesiktning som är gjord för tillagd vikt och övrig utrustning, men där anges 255/55R20 dvs knappt 1000kg per däck och den är regad för en totalvikt på 4430kg
Citera
2021-10-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Hur många mil har den gått sedan dess?
Det kan man inte se, men kollar man på föregående miltal mellan besiktning så går den 2000-2500 mil om året. 2500/365= 6,8 mil/dag. 6,8x18(dagar sedan besiktning)= 123 mil
Skulle tippa på mellan 100 och 150 mil sedan besiktning.
Har förövrigt kompisar som jobbar på olika volvohandlare. Polisens bilar som är "i fält" är inne på service en gång var 3:e månad, vet inte hur det funkar med dessa men kan tänka mig att det inte är långt ifrån?
Citera
2021-10-05, 10:41
Medlem
Veckans ursäktstrend verkar i alla fall vara däckexplosioner 😂🙌
Tradare åkte ner i sjö efter "misstänkt" däckexplosion. Låt konspirationerna börja:

https://www.na.se/logga-in/tv-har-akte-lastbilen-av-riksvag-50-och-ned-i-sjokanten-misstankt-dackexplosion
Citera
2021-10-05, 10:44
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5wPlV/blev-vittne-till-kraschen-ser-hur-bilen-mosas-och-bildelar-flyger

Någon som har läst mer från detta vittnet?
Läste nån annanstans att det började ryka och sen tappade bilen fästet.
Ryker det vid en däckexplosion?
Citera
2021-10-05, 10:50
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usernomen
Så klart åker de inte på vinterdäck, bilen bör ha rätt bärighet på däcken efter den regbesiktning som är gjord för tillagd vikt och övrig utrustning, men där anges 255/55R20 dvs knappt 1000kg per däck och den är regad för en totalvikt på 4430kg

De var ett ex..som jag skrev att de finns en max hastighet
Citera
2021-10-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Alltid lika intressant och underhållande att läsa flashbackaras spekulationer och teorier då någon allvarligt hänt. Det snurrar rejält i folks hjärnor. Ofta postas helt grundlösa teorier. Vissa försöker åtminstone ta till sig den information som finns och anstränger sig för att komma med något vettigt. I de flesta fall kan även deras resultat förkastas.

Vi gör nog allra bäst i att invänta polisens och trafikverkets utredningar. De kommer att ta mycket lång tid. Inte omöjligt att deras resultat presenteras först om något år. Man kan inte ens då vara säker på att det är sanningen som sägs. Mycket tyder ju på att det är polisen som bär ansvaret för denna tragiska händelse.

Alltid lika intressant att läsa dessa inlägg från folk som anser att alla andra svamlar, men de själva sitter på facit.
Att få uttrycka sin åsikt är ju hela grejen med FB. Så länge det håller sig till tråden så är det OK

Om vi skulle invänta Polisens utredning så finns ju inget större behov av Flashback. Så jag tycker vi ”svamlar” vidare.
Jag tror faktiskt tråden kommit ganska långt.
T ex fick vi namnet på den omkomne kändisen innan media släppte. Inte många trodde på uppgiften då. Men det var rätt.
Bilder och analyser är också genomgående bra.
Citera
2021-10-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog
Jag har inte läst alla sidor, men de flesta, i den här tråden men har inte sett någon som körde samma sträcka åt samma håll vid tidpunkten och som kan säga något om trafikintensiteten? Söndag eftermiddag skulle jag gissa att det var ganska mycket trafik ute och rörde sig.

Jag har kört en hel på autobahn. Även med tre filer är det svårt att hålla 150-160 km/h när det är tät (ej rusning) trafik. Visst, man kan trycka gasen i botten efter varje inbromsning och komma upp i 160 km/h följt av en ny kraftig inbromsning men vem kör så?? Jag ifrågasätter inte att de körde 160 km/h (det framstår i mina ögon som fortkörning är den mest logiska förklaringen till olyckan), däremot framstår det som idiotiskt och extremt vårdslöst av skälen jag beskrivit ovan.
Oxå min erfaren, dock från körning i Usa, på Turnpike. Samma körsätt (som Autobahn/Turnpike)… en eftermiddag på E4, så blir andra bilar ”stopklossar”… eller om man vill kalla det ”hinna i kapp” ett återkommande moment. (…men oskrivet om detta så i denna olycka)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in