2021-10-05, 09:04
Medlem
lvl22skeletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
nu är ju sanningen denna om ts, jag släpper bomben:

12 h

3 timmar dataspel

3 timmar slösurfa

3 timmar porrsurfa, äta o skita..dusch händer nog sällan

2 timmar umgås med polare o fritidsaktiviteter ute

1 HEL timmas studerande räcker ej till den nivån av studier du valt.

Nja stämmer faktiskt inte, det som är skrämmande tyvärr…
Citera
2021-10-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lvl22skeleton
Är väl en typ som snöar in på det mesta, klockor, litteratur osv. Kan umgås med allt och alla, är överallt och ingenstans. Hör ofta att jag har ett enormt driv och en sjuk ambition. Men det är något som inte stämmer… fick E i matte 2a men då försökte jag inte, var inte på någon lektion utan gick dit och gjorde nationella provet. Elit-satsade på idrott under gymnasietiden och läste 4 år istället för 3
Om du inte var på någon lektion så saknar du träning, problemlösning, hur du ska angripa uppgifter. Det spelar ibland ingen roll att man är "smart", man måste också tillägna sig en viss rutin för hur man tar sig an uppgifterna och proven. Detta går de igenom på lektionerna. Jag antar att du är i skolan nu men det kan ju fattas studievana och erfarenhet sedan tidigare.

Alla människor är komplexa, vi andra kan inte lära känna dig genom forumet, utan du kommer som många andra lägga pusslet nu i en massa år för att få koll på vem du är och hur du funkar. Sådana insikter gör att man kan navigera smartare genom livet. Alla är okej, man behöver hitta sin egen väg bara. Igen, plåga inte dig själv, gör något som du mår bra av i stället. Vad hände med idrotten till exempel?
Citera
2021-10-05, 09:07
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Hej! Läser tekniskt basår på KTH och vi har nu haft 2 kontrollskrivningar i matte och en i fysik.
Den första kontrollskrivning i matte fick jag 5 poäng på (6 krävs för bonus), och den andra fick jag också 5 på!
Fattar inte vad det är som händer, jag pluggar betydligt mycket hårdare än de övriga i min grupp men de presterar mycket bättre resultat. Vad är det frågan om egentligen? Har aldrig läst på universitet eller högskola innan så jag har inget att jämföra med. Tror jag lagt ner runt 12 timmar per dag hittills. Känns så hopplöst, nästan så att man känner sig helt jävla värdelös

Du får helt enkelt lära dig om studieteknik. Att sitta och hårdplugga flera timmar i sträck ÄR HELT FEL !! hjärnan fungerar helt tvärtom...din förmåga att ta in information och lära dig nåt rasar extremt kraftigt efter ca 25 minuter .... där ska man ta en paus, lång eller kort ....ut få lite luft, meditera i 10 min eller ta ett mellanmål.

och att hälla i sig mängder med energidryck som bara innehåller socker och koffein är också helt värdelöst.

protein och fett är vad som gäller
Senast redigerad av snivlem 2021-10-05 kl. 09:12.
Citera
2021-10-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Du får helt enkelt lära dig om studieteknik. Att sitta och hårdplugga flera timmar i sträck ÄR HELT FEL !! hjärnan fungerar helt tvärtom...din förmåga att ta in information och lära dig nåt rasar extremt kraftigt efter ca 25 minuter .... där ska man ta en paus, lång eller kort ....ut få lite luft, meditera i 10 min eller ta ett mellanmål.

och att hälla i sig mängder med energidryck som bara innehåller socker och koffein är också helt värdelöst.

protein och fett är vad som gäller
Precis, det är hur lätt som helst att bara lägga tid på att plugga utan att verkligen fatta.
Citera
2021-10-05, 09:35
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Precis, det är hur lätt som helst att bara lägga tid på att plugga utan att verkligen fatta.

exakt.

det va en collegeprofessor som berättade i en föreläsning om en elev som gick första året som hade mediokra framgångar som vill bättra sina betyg, och bestämde sig för att hårdplugga varje dag EFTER skoldagen....så kl 18 varje dag skulle det hårdstuderas i 6 timmar ..... och det gjorde han också ..... och resultatet blev underkänt i så gott som alla kurser .... han fick alltså sämre resultat än när han slackade och gjorde minimal insats. säger en hel del
Citera
2021-10-05, 09:47
Medlem
Du säger att du är den som lär andra, tycker du att du lär dig när du pluggar då? Det sitter några dagar senare och du hänger med liksom? Repeterar du det du gjort under kursen så du inte glömmer under tiden fram till tentan? Vad gör du precis innan tentan?

Om du tycker du kan allt bra, inte glömt början av kursen när det närmar sig tenta osv måste det ju vara något med själva provsituationen, prestationsångest eller något. Hade en sådan kursare, kunde mer än de flesta annars men kunde inte skriva tentor. En gång hade vi muntlig tenta och det gick dåligt. Så fick hon en fråga om något hon nämnt alldeles nyss, läraren ville väl vara snäll och fråga om något de visste hon kunde. Lärarna fiskade och hintade och försökte hjälpa henne på alla sätt, men det hade gått i baklås totalt. I sådana fall är det nog mer psykologisk hjälp som behövs.
Citera
2021-10-05, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem

Detta. Finns undersökningar som visar att man kan max hålla koncentrationen på topp i 30 minuter sen sjunker den drastiskt, bättre då att ta en kortare paus efter en halvtimma.
Sen att vara engagerad i studierna i 12 timmar om dagen är alldeles för mycket, halvera tiden.
Bättre med kvalité framför kvantitet.
Kommer ihåg från min egen gymnasietid, jag pluggade också timmar i sträck i början och betygen var väl ok men sedan blev jag engagerad i andra saker utanför skolan som tog många timmar i anspråk och jag var lite orolig att detta skulle på verka betygen negativt. Det blev precis tvärtom.
Ta även längre pauser, gå till gymmet eller vad du nu är intresserad av.
Studieteknik är ett kapitel för sig. Jag läste också om olika tips och metoder men insåg snabbt att jag har svårt att pressa mej i någon mekanisk mall och jag tror att det bästa är att hitta sin egen stil och teknik.
Citera
2021-10-05, 10:09
Medlem
Det är vanligt att man stressar upp sig när man läser för att hinna klart till tentorna. Det brukar finnas gamla tentor man kan få och träna på, fråga läraren eller expeditionen.
Sen om man blir stressad så låser det sig, man blir ännu mer stressad och då går det inte att läsa alls.
Kan du göra upp en planering, att läsa lite varje dag och planerar hur mkt du skall läsa, , så blir det inte så mkt varje gång och du har kontroll. När du läst det du planerat så ta ledigt och slappna av. Det är oerhört viktigt att få lite ledig tid.
Citera
2021-10-05, 10:39
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Detta. Finns undersökningar som visar att man kan max hålla koncentrationen på topp i 30 minuter sen sjunker den drastiskt, bättre då att ta en kortare paus efter en halvtimma.
Sen att vara engagerad i studierna i 12 timmar om dagen är alldeles för mycket, halvera tiden.
Bättre med kvalité framför kvantitet.
Kommer ihåg från min egen gymnasietid, jag pluggade också timmar i sträck i början och betygen var väl ok men sedan blev jag engagerad i andra saker utanför skolan som tog många timmar i anspråk och jag var lite orolig att detta skulle på verka betygen negativt. Det blev precis tvärtom.
Ta även längre pauser, gå till gymmet eller vad du nu är intresserad av.
Studieteknik är ett kapitel för sig. Jag läste också om olika tips och metoder men insåg snabbt att jag har svårt att pressa mej i någon mekanisk mall och jag tror att det bästa är att hitta sin egen stil och teknik.

precis, andra aktiviteter är viktigt. när man gör saker bara för att det är kul och man känner för det är nyttigt för hjärnan. antagligen lika viktigt som fysisk aktivitet ... löpning är ju mirakelkuren för den grå massan
Citera
2021-10-05, 10:57
Avslutad
Citat:
Hej! Läser tekniskt basår på KTH och vi har nu haft 2 kontrollskrivningar i matte och en i fysik.
Den första kontrollskrivning i matte fick jag 5 poäng på (6 krävs för bonus), och den andra fick jag också 5 på!
Fattar inte vad det är som händer, jag pluggar betydligt mycket hårdare än de övriga i min grupp men de presterar mycket bättre resultat. Vad är det frågan om egentligen? Har aldrig läst på universitet eller högskola innan så jag har inget att jämföra med. Tror jag lagt ner runt 12 timmar per dag hittills. Känns så hopplöst, nästan så att man känner sig helt jävla värdelös
Är universitetslärare och det vanligaste skälet till låga studentresultat är att studenten läser fel sak (läraren har inte gått igenom vad kursen handlar om), studenten vågar inte tala om i lektionssalen att den inte förstår något, studenten läser för sent in på tentan istället för utspritt under kursen, studenten skriver inte rent sina föreläsningsanteckningar varje dag och pluggar inte anteckningarna vid sidan av kurslitteraturen. Tänk också på att vi lärare får inte ställa tentafrågor om annat än det som sägs i kursplanen, så den är din Bibel.

Studenter som djuppluggat (litteratur + föreläsningsanteckningar + frågar när de inte förstår) under flera veckor samt kombinerar inläsningen med ett sista repetitionsplugg av de viktigaste sakerna som nämns i kursplanen två-tre timmar innan tentan (det är för att lägga upp den kunskapen i hjärnans arbetsminne) brukar ha mycket höga resultat.

Sedan är det viktigt att stänga av mobiltelefonen medan man pluggar, inte svara på telefonsamtal eller sms. Stäng också av ditt wifi så du inte kan surfa på nätet eller dra ut nätsladden om du är uppkopplad på det sättet. Och så inte städa skåpen eller plantera om krukväxter, för det är bara flykt från plugget.

Så med en ny studieteknik tror jag det kommer gå utmärkt för dig.
Senast redigerad av Briascca 2021-10-05 kl. 11:18.
Citera
2021-10-05, 11:28
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Pluggar du på liknande uppgifter som ska komma på skrivningarna innan, eller sitter du bara och läser teorin? Mitt tips är att lägga en mindre andel tid på teorin, och mer på att nöta uppgifter av samma typ som du ska examineras på. Då bör du få en bra uppskattning av hur mycket du egentligen kan när du går till skrivningen. Klarar du av att lösa alla övningsuppgifter bör du också klara av examinationsuppgifterna.
Citera
2021-10-05, 11:30
Medlem
Citat:

Du har lägre IQ än de andra. Jag öppnade aldrig en bok på min fritid under hela skolgången och ändå presterade jag i topp.

Allt handlar om IQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in