Citat:
Ursprungligen postat av
snivlem
Du får helt enkelt lära dig om studieteknik. Att sitta och hårdplugga flera timmar i sträck ÄR HELT FEL !! hjärnan fungerar helt tvärtom...din förmåga att ta in information och lära dig nåt rasar extremt kraftigt efter ca 25 minuter .... där ska man ta en paus, lång eller kort ....ut få lite luft, meditera i 10 min eller ta ett mellanmål.
Detta. Finns undersökningar som visar att man kan max hålla koncentrationen på topp i 30 minuter sen sjunker den drastiskt, bättre då att ta en kortare paus efter en halvtimma.
Sen att vara engagerad i studierna i 12 timmar om dagen är alldeles för mycket, halvera tiden.
Bättre med kvalité framför kvantitet.
Kommer ihåg från min egen gymnasietid, jag pluggade också timmar i sträck i början och betygen var väl ok men sedan blev jag engagerad i andra saker utanför skolan som tog många timmar i anspråk och jag var lite orolig att detta skulle på verka betygen negativt. Det blev precis tvärtom.
Ta även längre pauser, gå till gymmet eller vad du nu är intresserad av.
Studieteknik är ett kapitel för sig. Jag läste också om olika tips och metoder men insåg snabbt att jag har svårt att pressa mej i någon mekanisk mall och jag tror att det bästa är att hitta sin egen stil och teknik.