Citat:
Ursprungligen postat av
curlingstaten
Låter vettigt men kan något liknande min hända eller fel på styrningen av diffarna. (RR är ju inte kända för bullitproof elektronik?) Det visade sig att fel olja använts i bakaxelklumpen så "lamellerna" eller vad de nu heter "klistrade ihop sig" så det låste drivningen (enl. förståsigpåare) med i mitt fall ingen allvarlig skada men om detta hänt i hög fart....ojojoj.
Alla stora Land Rover-modeller har helt mekaniska diffar (ej koppling), som förvisso styrs med dator/automatik, men som antingen är öppna eller helt låsta på mekaniskt vis.
Ej att förväxla med slirkopplingar likt Haldex mfl.
Jag har aldrig hört om att en diff låser sig utan begäran på sådana modeller, enbart att difflåsen ej svarar på kommando, dvs förblir öppen.
RR är iaf standardutrustad med en låsbar diff bak, samt en på mitten och dessa aktiveras per automatik/behov då hjulspinn uppstår i dom olika terränglägena (aldrig i normalläge).
Därtill är difflåsen programmerade att alltid vara öppna i hastigheter över 40km/h, resp 50km/h för mitten och bak.
Är övertygad om att resterna av bilen kommer skickas till Solihull i England för fullständig analys, men det kommer ta mkt lång tid.
Förhoppningsvis går diverse olika databoxar att läsa av.
Personligen är jag helt övertygad om att det inträffat en däckexplosion fram, men tiden får väl visa vad som hänt.