Citat:
Ursprungligen postat av
Nestor X
Finns det några bättre bilder från polisens undersökning av vägen där detta hände. På en av de två bilder jag sett ser man spår efter däck i vägbanan som tyder på att något hänt väldigt plötsligt när bilen gör en nittio graders vänstersväng och inget annat fordon skall vara involverat då.
Om en så tung bil som denna specialbyggda suv då höll så hög fart som 160 km/h borde den ha voltat direkt framåt i körriktningen och inte fortsatt genom vajerräcket över på mötande körbana.
Mycket som den utsedda haverikommissionen behöver förklara grundligt för att få fram ett troligt händelseförlopp. Skulle kunna vara något vilt djur ute på vägen men inget finns rapporterat om något sådant.
Håller med. Tycker det fokuseras för lite på detta med hastighet och 90 graders svängen.
Det är fysiskt omöjligt att det gått speciellt fort när bilen gjorde 90 gradaren. Hade det gått fort så hade bilen fortsatt I färdriktning på ett tydligt sett. Har svårt att se högre hastighet än 50-60km/h vid den svängen, om ens det.
Bromsspår kan vi utesluta med tanke på hur spåren är. Hade ABS funnits så hade spår ej blivit. Hade ABS ej funnits så hade bilen gått rakt vid låsning av däck (de mindre markerade är böjda)
Spår från sladd? Nej, de kraftiga spåren startar för tvärt
Min teori är att bilen ställts upp och att man dragit på full gas med hjulspinn. Det skulle förklara mycket av spåren. Jag hoppas dock att det är en olycka, men tycker inte däckspåren pekar på det.