2021-10-05, 00:10
Medlem
Är detta ett citat från den som höll i ratten , David Omelius är närpolis på Rosengård, han är känner sig trygg på sitt arbete och tänker oftast inte på säkerheten på arbetsplatsen.
Citera
2021-10-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregers.werle2
Jag undrar också över det där med däckexplosion.
Vad är det för vits med att ha ett bepansrat fordon om däcken är så sårbara att de kan explodera på sådant vis som det spekuleras om?

Är det dessutom inte litet ovanligt att en krockad bil börjar brinna på så vis som verkar ha skett? Oavsett om det rör sig om en frontalkrock eller sladd så att kollisionen tog rakt bakifrån så finns det väl ingen anledning för bilen att fatta eld? Brann lastbilen också? Om inte, så varför ej?

Jag vet att det inte är särskilt vetenskapligt men i större delen av mitt liv så har jag hört skämtet om att det bara är amerikanska bilar som exploderar och brinner spektakulärt vid olyckor eftersom så ALLTID sker i Hollywood-filmer men ALDRIG i europeiska dito. Detta för att det skall mycket till för att en bil, i verkligheten, skall brinna våldsamt eller explodera när den t ex körs utför ett stup. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta?

Jag tänker spontant också på olyckan då prinsessan Diana omkom. Alla tre i den bilen dog men inte började den väl brinna?

Nej min gissning, hur amatörmässig den än må vara, lutar mot sabotage och fjärrutlöst brandbomb. Lastbilen och dess chaufför är colletaral damage i sammanhanget. "Olyckan" hade fått samma utgång även utan kollisionen med dem.

En bekant till mig bevittnade en hemsk bilolycka för många år sedan. Bilen körde för fort och voltade ut på ett fält. Bensin brinner väl rätt bra? Hen var först på plats och hjälpte folk ut. Tyvärr levde inte alla. Men de som gjorde det behövde komma ut fort. Nät jag tänker efter så minns jag inte om det brann direkt eller om de skulle ha ut folk för att det kunde börja brinna när som…

Har också varit med när brandkåren tände eld på en bil för att visa hur bra det brann. Smällde och brann en hel del… och då var nog ändå bränsletanken tom (hoppas jag).

Känner till ytterligare en olycka där personerna körde för fort och fastnade under en långtradare och deras bil tog eld. De dog. Otäck olycka.

Så ja - bilar kan ju absolut börja brinna!
Citera
2021-10-05, 00:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är ju bara att googla så kommer det bilder på båda två - de ser väldigt vanligt svenska ut.
Ej korrekt. Det finns inga bilder på poliserna på Google.
Citera
2021-10-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Finns det några bättre bilder från polisens undersökning av vägen där detta hände. På en av de två bilder jag sett ser man spår efter däck i vägbanan som tyder på att något hänt väldigt plötsligt när bilen gör en nittio graders vänstersväng och inget annat fordon skall vara involverat då.
Om en så tung bil som denna specialbyggda suv då höll så hög fart som 160 km/h borde den ha voltat direkt framåt i körriktningen och inte fortsatt genom vajerräcket över på mötande körbana.
Mycket som den utsedda haverikommissionen behöver förklara grundligt för att få fram ett troligt händelseförlopp. Skulle kunna vara något vilt djur ute på vägen men inget finns rapporterat om något sådant.

Håller med. Tycker det fokuseras för lite på detta med hastighet och 90 graders svängen.
Det är fysiskt omöjligt att det gått speciellt fort när bilen gjorde 90 gradaren. Hade det gått fort så hade bilen fortsatt I färdriktning på ett tydligt sett. Har svårt att se högre hastighet än 50-60km/h vid den svängen, om ens det.
Bromsspår kan vi utesluta med tanke på hur spåren är. Hade ABS funnits så hade spår ej blivit. Hade ABS ej funnits så hade bilen gått rakt vid låsning av däck (de mindre markerade är böjda)
Spår från sladd? Nej, de kraftiga spåren startar för tvärt
Min teori är att bilen ställts upp och att man dragit på full gas med hjulspinn. Det skulle förklara mycket av spåren. Jag hoppas dock att det är en olycka, men tycker inte däckspåren pekar på det.
Citera
2021-10-05, 00:44
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Håller med. Tycker det fokuseras för lite på detta med hastighet och 90 graders svängen.
Det är fysiskt omöjligt att det gått speciellt fort när bilen gjorde 90 gradaren. Hade det gått fort så hade bilen fortsatt I färdriktning på ett tydligt sett. Har svårt att se högre hastighet än 50-60km/h vid den svängen, om ens det.
Bromsspår kan vi utesluta med tanke på hur spåren är. Hade ABS funnits så hade spår ej blivit. Hade ABS ej funnits så hade bilen gått rakt vid låsning av däck (de mindre markerade är böjda)
Min teori är att bilen ställts upp och att man dragit på full gas med hjulspinn. Det skulle förklara mycket av spåren. Jag hoppas dock att det är en olycka, men tycker inte däckspåren pekar på det.

Knuffad bakifrån av ett förföljande fordon, föraren skickar bilen igenom räcket för undkomma en blockering, stressad till max accelererar på motsatt körbana för att komma ur situationen men i fel riktning, lastbilen kommer farandes och att allt går mycket snabbt.
Citera
2021-10-05, 00:45
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo

Utöver att händelsen i sig är otrolig så är precis som du nämner, däckspåren underliga. Ett vittne har uppfattat att däck exploderat men detta först när bilen var fast framför lastbilen. Vill också tyda 4 spår i den bild Aftonbladet lagt upp.

Kan mycket väl vara att verkligheten överträffar dikten. Att Lars ska dö på detta sätt, genom en olycka. Händelsen är så osannolikt att det känns naturligt att ifrågasätta. Klandrar inte de muslimer som nu är mer övertygade i deras tro.

Just nu tycker jag dock det tyder på en medveten manöver där målet är att kollidera med mötande lastbil.
Citera
2021-10-05, 01:10
Medlem
Visst måste det vara planerat. Kurvan, hastigheten, förarna, lastbilen, mitträcket, krocken, branden.
Allt var uträknat på centimetrar och millisekunder. En otrolig tajming, genomförd av experter.
Efter ett stort arbete kom man fram till att det här var det enklaste sättet, ja faktiskt det enda sättet att ta livet av Lars Vilks.
Citera
2021-10-05, 01:28
Medlem
Merwinnas avatar
De två poliserna som dog hade svenska namn och utseenden (skriver inte ut namnen eftersom jag inte vet om man får det, och inte vill riskera en varning). Jag har denna uppgift från en polissida, som man måste ha särskilt inlogg till, så det är ingen mening med att jag länkar - ni får tro mig på mitt ord. Så vi kan i alla fall glömma att det skulle ha varit en infiltrerad muslim som körde den civila polisbilen. Det är trots allt MYCKET otroligt att en infödd svensk - och dessutom polis - skulle förvandlas till en radikal islamist i hemlighet.
Citera
2021-10-05, 01:31
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De två poliserna som dog hade svenska namn och utseenden (skriver inte ut namnen eftersom jag inte vet om man får det, och inte vill riskera en varning). Jag har denna uppgift från en polissida, som man måste ha särskilt inlogg till, så det är ingen mening med att jag länkar - ni får tro mig på mitt ord. Så vi kan i alla fall glömma att det skulle ha varit en infiltrerad muslim som körde den civila polisbilen. Det är trots allt MYCKET otroligt att en infödd svensk - och dessutom polis - skulle förvandlas till en radikal islamist i hemlighet.

Namnen finns väl redan i tråden?
Citera
2021-10-05, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det var mycket ovanliga efternamn och de kan förstås ha bytt namn också, inte minst med tanke på att de ville skydda sina identiteter.
Citera
2021-10-05, 01:34
Medlem
Gruppbostads avatar
1. Bilen har touchat mitträcket med förarsidan
2. Bilen studsar ut från mitträcket och gjort en 180 graders sväng
3. Bilen åker nu baklänges i några meter innan snedställda framhjul gör att den åter igen gör en 180 graders sväng

4. Under den sista 180 graders svängen så åker bilen i sidledes in i mitträcket
5. Pga att man åker i sidledes in i mitträcket så voltar bilen över mitträcket

Bromsspåren är INTE bromsspår utan spår efter att däcken har åkt i sidled.

Dom tjocka svarta spåren längst fram i färdriktningen är från bakdäcken. Att dom är längst fram beror på att bilen åkt baklänges där.

Framhjulen lämnar inte lika mycket spår då dom är vinklade och därför rullar.

BILEN HAR ALLTSÅ FÅTT SNURR EFTER FÖRSTA TOUCHEN SEN ÅKT BAKLÄNGES/SIDLEDES IN I RÄCKET OCH VOLTAT ÖVER.
Senast redigerad av Gruppbostad 2021-10-05 kl. 01:39.
Citera
2021-10-05, 01:34
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almostfejmos
Vill inte vara den som sitter med foliemössa här men en sak är jävligt intressant! Plötsligt på bilder på dödskurvan så finns det bromspår! Fanns inte på dom första bilderna. Konstigt? Har dom testkört vägen och provat bromsteori eller något?

Exakt. Detta reagerade jag också på direkt.
Kollade bilderna i Aftonblaskan igår och kollade då efter däckspår.
Jag kunde då inte se några men nu finns det. Övertydliga
dessutom. Känns oerhört skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in