2021-10-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Varför kör de 160 km/h ?
Följebil ser ingenting !
Luktar mörkläggning lång väg !
Kårandan ,som är helt naturlig, gör att man inte säger att en kollega gjorde fel.
Citera
2021-10-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osdcalm
I det stora hela är det rätt så illa att den svenska polisen som förövrigt inte lyckas med så mycket i dessa dagar också lyckas ha ihjäl sitt enda levande skyddsobjekt, dessutom stryker de själva med på kuppen också...
Det säger en del om organisationen och deras skicklighet totalt sett

Haha. Så jävla sant. Vi har gråtandes poliser på tv förklara att de inte kan skydda oss från klanverksamheten så har de själva ihjäl folk de ska skydda 🤣 Lasse har kostat skattebetalarna tiotals miljoner de senaste åren så har de ihjäl honom...
Citera
2021-10-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Precis, finns ingen anledning för islamister att dölja ett attentat genom att få det att se ut som en olycka. Tvärtom skulle de älskat att få visa världen att de minsann kom åt honom.

Om de inte vill att det ska se ut som det var Allah som straffade Vilks.
Citera
2021-10-04, 21:34
Medlem
KuKluxKlans avatar
En följebils uppgift är väl för i helvete att vara i direkt närhet?
Tänk er Biden komma ensam i limon, sen några hundra meter bakom ett gång SUV.
Citera
2021-10-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Så det är inget hjullager som har skurit då. Skönt att äntligen få alla fakta på bordet. Case closed by Yngve - levererar endast ISO 9000 certifierade synpunkter.

Däck var det - inte spindelleden, inte hjullager, däck punkt slut.
Hahaha..plus på den.
Citera
2021-10-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Haha. Så jävla sant. Vi har gråtandes poliser på tv förklara att de inte kan skydda oss från klanverksamheten så har de själva ihjäl folk de ska skydda 🤣 Lasse har kostat skattebetalarna tiotals miljoner de senaste åren så har de ihjäl honom...
Knäböjande för kommunister och uniformerade i bögparader är svenska snutar bra på. Fint!
Citera
2021-10-04, 21:39
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Om det var ett hjul som sprängdes åt helvete, bör SÄPO kolla vem som har tillgång och serva bilen/vilket garage som har koll på den. Känns ju som en ganska enkel grej att byta ut till ett kefft däck.

som jag ser det räcker inte däckexplosion. jag har varit med om det i 120 knyck på E4:an, otäckt förstås men ESP hjälpte och jag kunde ganska enkelt styra in till vägrenen. farten avtar ju per automatik om bilen är framhjulsdriven, att bromsa är bara dumt

nej jag tror i så fall på en annan framvagnskomponent som pajat där motstyrning och ESP sätts ur spel. kanske var det sabotage/bombladdning?
Citera
2021-10-04, 21:43
Medlem
Valtieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
En följebils uppgift är väl för i helvete att vara i direkt närhet?
Tänk er Biden komma ensam i limon, sen några hundra meter bakom ett gång SUV.
Beror på skyddsobjektet, lite skillnad på Biden mot Vilks.

Följebilen/CAT kan ha olika roller beroende på omständigheterna, ligger den ett par kilometer bakom får de bra koll på vilka fordon som kommer bakom, tar inte lång tid att köra ikapp om det behövs.

Skyddsbilen skall göra det den är byggd för, tåla stryk tills cat bilen ansluter.

Sen väger ex en Volvo XC90 Armoured typ 4.7-5 ton beroende på last/utrustning, att klippa igenom ett dåligt underhållet vajerräcke i hyffsad fart är inte särkilt svårt, blir jäkligt mycket kraft bakom.
Citera
2021-10-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
För att upptäcka efterföljande bilar.

Personskyddet har ingen möjlighet att upptäcka efterföljande bilar om dom ligger och snittar 110km/h som alla andra på samma motorväg.

Så man växlar hastighet mellan 70km/h-150km/h och har även efterföljande bil som kan hålla koll på om någon annan bil börjar göra likadant.
Har man blåljus på Vilks bil?
Citera
2021-10-04, 21:51
Medlem
Nestor Xs avatar
Finns det några bättre bilder från polisens undersökning av vägen där detta hände. På en av de två bilder jag sett ser man spår efter däck i vägbanan som tyder på att något hänt väldigt plötsligt när bilen gör en nittio graders vänstersväng och inget annat fordon skall vara involverat då.
Om en så tung bil som denna specialbyggda suv då höll så hög fart som 160 km/h borde den ha voltat direkt framåt i körriktningen och inte fortsatt genom vajerräcket över på mötande körbana.
Mycket som den utsedda haverikommissionen behöver förklara grundligt för att få fram ett troligt händelseförlopp. Skulle kunna vara något vilt djur ute på vägen men inget finns rapporterat om något sådant.
Citera
2021-10-04, 21:51
Medlem
Citat:
När två poliser under söndagen knackade på Majs dörr visste hon redan varför.

– Jag sa ”är Lars död” innan de ens hade hunnit komma in i huset. Det var först när Lars var död som de kunde ha kontakt med mig.

Citat:
Oenigheten kring var Lars Vilks ska få bo och vilka villkor som ska gälla har vuxit över tid och inte gått att lösa.

I slutet av maj avslöjade DN att Vilks genom sitt juridiska ombud Krister Thelin JO-anmält polisen.

”Min rätt till ett privat- och familjeliv äventyras”, skriver han i JO-anmälan.

– Det är ett hopplöst läge där jag har hamnat i hård konflikt med polismyndigheten. Det är svårt att träffas, säger Lars Vilks till Dagens Nyheter.

Citat:
Vi kallar henne ”Maj”. Lars Vilks särbo som polisen sedan några månader tillbaka stämplat som ett ”arbetsmiljöproblem” och vägrat låta åka med i livvaktsbilen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/lars-vilks-sarbo-efter-kraschen-ar-forbannad/

https://www.expressen.se/kvallsposten/lars-vilks-vill-fa-flytta-ihop-med-flickvannen/

Det kan vara en olycka.
Det kan vara ett attentat.
Det kan också vara Vilks som har tröttnat på alt...
Senast redigerad av Bakvendt 2021-10-04 kl. 21:53.
Citera
2021-10-04, 21:53
Medlem
Det finns två saker jag anser vara värda att undersöka:

1. Varför finns det så pass tydliga bromsspår? Vid panikinbromsning ska bilens ABS förhindra att bilens hjul låses vid inbromsning.

2. Kan det ha skett en konfrontation inne i bilen mellan ena livvakten och Lars Vilks vilket i sin tur ledde till att livvakten bakom ratten panikbromsade? Exempelvis att den livvakt som inte satt bakom ratten försökte ge sig på ett försök att mörda Lars. Jag skulle börja undersöka de omkomna livvakternas sista rörelser/aktiviteter innan olyckan.
Senast redigerad av PPN59801R001 2021-10-04 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in