2021-10-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jo, det där med OS är som sagt lite skumt.

Tiden 02.30 är så vitt jag förstår en tid som lika gärna kan vara 02.35 lr 02.40 lr t.om senare. Hur lång tid GM "behövde" beror ju helt på vad han/de gjorde. Flydde de i panik för att ganska snart komma på andra tankar o åka tillbaka för städning mm så behövs inte så många minuter. En bil som kör i måttliga 50 km/h (15m/s) kommer ganska långt på 10 minuter, 1km tar ca 67 sekunder.

Beträffande cykelvägen får man som redan sagts väga in GMs sinnestillstånd men man kan även fråga sig om cykelvägen var tillgänglig för bil söderifrån 1992, ofta är det ju bommar lr betonggrisar som allvarligt försvårar infart med bil.

Jo det är sant. Har bilen bara åkt och vänt som en yr höna så givetvis. Blir dock svårare att få ihop ifall ett bilbyte ägt rum eller att städutrustning införskaffats etc men absolut man ska inte stirra sig blind på tiders exakthet. Hade varit intressant om någon i tråden visste ifall cykelvägen söderifrån hade bommar lr betonggrisar? skulle i så fall förklara det hela.
Citera
2021-10-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
../..
Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert.

Se där, tack då vet vi det!
Citera
2021-10-04, 23:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Du är kitslig, men ok, tack! Vi gick nog olika etikkurser i så fall. Tyckte du som jag att statskunskapstentan var löjligt för enkel i förhållande till vad man behöver kunna inom yrket?

Du är nog lite go, i alla fall!

Jag kan inte svara på det, jag tog inte min examen i Sverige - ja faktiskt inte ens i Europa. Men nu åker gardinen ner för gott.
Citera
2021-10-04, 23:45
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Har även du missat att Lockerudvittnet refererade till helikoptrar på måndagen? Lite svårt då att ha tagit fel på dag/helg. Ha det!

Det är naturligtvis avhängigt hur ofta eller sällan det förekommer helikoptrar över Mariestad. I staden där jag bor är det nog varje dag så då reagerar man knappt. Någon urinvånare från Mariestad får gärna uttala sig i frågan. Ett par gånger i veckan, en gång i veckan, en gång i månaden eller vad?
Citera
2021-10-04, 23:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Har även du missat att Lockerudvittnet refererade till helikoptrar på måndagen? Lite svårt då att ha tagit fel på dag/helg. Ha det!
Jo visst, men hur rimligt är det att ta fasta på uppgiften helikoptrarna och strunta i att hon helt uppenbart blandar ihop sitt sport-tittande med ett annat tillfälle, förmodligen ett annat år! Det är ju inte så att det sändes natt-sport på TV för jämnan på 90-talet, tvärtom. Om vi pratar sommarsport så är det troligaste är att LoVi blandar ihop det med Tokyo-VM 1991 eller fotbolls-VM1994 och vad säger då det om tillförlitligheten?

Hanna och LoVi visar alla tecken på att vara vittnen som gärna vill ge en berättelse som passar in i ett brott. Mängder med detaljer som växer fram, och precis den typ av vittnen man skall vara mycket skeptiskt till. I synnerhet om de känner varandra och har talat med varandra i anslutning till händelsen. Varningsklockor överallt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-04 kl. 23:50.
Citera
2021-10-04, 23:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Prinzezzan skrev: "Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert."

Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Se där, tack då vet vi det!

Så var det, jag tittade nu: Det stod i TSL den 23 juni 1992 att det fanns ett nytt vittne, vars uppgifter kunde styrka det tidigare vittnets uppgifter. (Men risken är väl att den artikeln skrevs av "fel" journalist ... ) Men problemet är bara att polisen har Lockerudvittnets första utsaga, det om bråket. Utsagan om den vita bilen som kom i hög hastighet har polisen INTE, eftersom polisen aldrig hörde av sig till Lockerudvittnet, trots att vittnet bad dem ringa så att han/hon kunde få berätta särskilt om just det. Detta står i Reimers utskrift!
Citera
2021-10-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har aldrig sett något liknande som denna tråd. Det spelar ingen roll om några tar time-out eller får kyla av sig ett slag i utvisningsbåset. Personangreppen och snarstuckenheten är konstant. Var för sig verkar alla (nåja) skribenter sansade, men i kombination... ( Vad är det i ett 29 år gammalt mordfall (?) som gör detta?

Sedan får jag passa på att kasta in en liten brandfackla från sidan:
varför i hela friden tar ni denna Hanna på allvar som visar alla tecken på att bygga upp minnen och en historia efterhand? Från att inte säga något vid dörrknackning till detaljer om ett samtal mellan flera personer? Och detta LoVi som kopplar tidpunkter till sportevenemang som inte ägde rum sommaren 1992, och definitivt inte 13/6, och till råga på känner och har pratat om saken med det andra svajiga vittnet (Jag tänker osökt på finskorna och skräckfilmen i MOP-tråden). Jag förstår att det inte finns så mycket annat att gå på, men man kan inte bygga ett scenario på dessa två, oavsett hur många tfn-samtal man har med dem åratal senare.

Se där, nu kan ni skälla på mig i stället! :-)

Nejdå, vi behöver inte skälla på dig. Det du tar upp här ovan är sådant som ingår i min teori (som jag inte skriver om här) om utgår ifrån att de platser som pekats ut inte har med försvinnandet att göra och att fynden är utplacerade. Den dag CL häktas, åtalas och döms kanske jag ändrar min uppfattning, men är har inget dykt upp om är åt det hållet.
Jag tänker mer åt hållet " så upptäckte man planeten Pluto". Det fanns gravitationer som var oförklarliga och som pekade på förekomsten av något man inte kände till.
Tänk andra vägar, mera kreativt.
Citera
2021-10-04, 23:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
@ReimerDenYngre

............Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert........

Jaha, där ser man, det ges iaf viss substans.
Citera
2021-10-04, 23:51
Medlem
Citat:
Så - LoVi minns inte när hon pratade med "Hanna". Inte om det var dagen efter, en vecka eller en månader efter, inte om det var år senare. Inte heller vad "Hanna" sagt.

Hon kommer "huxflux" på hur "det var med bilen".

Hon "inbillar sig" att det var flera män.

Osv.

LoVi uppfattar att det när bildörrarna på 700 meters håll slås igen, låter som "pang, pang", "Hanna" först som knäppande ljud, som när en bildörr låses, senare som mer rejäla smällar. Kan det verkligen låta så högt på 700 meters håll?

Jag anser att denna utsaga inte känns helt säker. Åtminstone inte för mig. Hur upplever du själv säkerheten?

Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert.

Vill först passa på och tacka Reimer att du tagit dig tid att skriva ner ditt samtal med LoVi.

Ja, att LoVi nämner OS är ju helt klart ett problem. Det spekulerades i om det är Fotbolls-EM hon tittat på, men enligt historisk tablå från SVT1 och SVT2 den 13-14/6 så finns det inga program på kvällen eller natten som visar någon annan sport.

Minnet av Helikopterljud talar dock för att observationen kan stämma datummässigt. Jag är hyfsat säker på att jag satt i hamnen måndagen och att jag då hörde helikoptrarna.

Sen om hur långt ljud hörs i Mariestad på natten. Jag kommer ihåg den tragiska bilolyckan som inträffade precis vid den aktuella korsningen vid Marieforsleden och infarten till Lockerudsvägen där LoVi såg bilen. Jag är osäker på året här men det var nog tidigt 90-tal. Jag befann mig utomhus ca 1.5 km därifrån i slutet av Västra vägen i närheten av Fasanvägen. Ljudet från den inbromsningen och kraschen glömmer jag aldrig. Till och med ljudet av hur krossat glas som flög all världens väg hördes klart och tydligt. I och för sig i krock i hög fart till skillnad från skrik och bildörrar.
Citera
2021-10-04, 23:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo visst, men hur rimligt är det att ta fasta på uppgiften helikoptrarna och strunta i att hon helt uppenbart blandar ihop sitt sport-tittande med ett annat tillfälle, förmodligen ett annat år! Det är ju inte så att det sändes natt-sport på TV för jämnan på 90-talet, tvärtom. Om vi pratar sommarsport så är det troligaste är att LoVi blandar ihop det med Tokyo-VM 1991 eller fotbolls-VM1994 och vad säger då det om tillförlitligheten?

Hanna och LoVi visar alla tecken på att vara vittnen som gärna vill ha en berättelse som passar in i ett brott. Mängder med detaljer som växer fram, och precis den typ av vittnen man skall vara mycket skeptiskt till. I synnerhet om de känner varandra och har talat med varandra i anslutning till händelsen. Varningsklockor överallt.

Jag har tyckt gott om dig tidigare, men nu dalade det. Så precis den där måndagen var det helikoptrar uppe i luften i ett annat ärende? Och bråket och bildörrarna hörde Lockerudvittnet givetvis året före? Och just en vit bil ... Allt är givetvis påhittat, trots att "Hanna" aldrig såg en bil? Attans (o)vasst av de två vittnena att det ena inte såg en bil men att det andra såg en. Varför hade de inte pratat ihop sig om det, då? En miss?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 00:01.
Citera
2021-10-04, 23:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Vill först passa på och tacka Reimer att du tagit dig tid att skriva ner ditt samtal med LoVi.

Ja, att LoVi nämner OS är ju helt klart ett problem. Det spekulerades i om det är Fotbolls-EM hon tittat på, men enligt historisk tablå från SVT1 och SVT2 den 13-14/6 så finns det inga program på kvällen eller natten som visar någon annan sport.

Minnet av Helikopterljud talar dock för att observationen kan stämma datummässigt. Jag är hyfsat säker på att jag satt i hamnen måndagen och att jag då hörde helikoptrarna.

Sen om hur långt ljud hörs i Mariestad på natten. Jag kommer ihåg den tragiska bilolyckan som inträffade precis vid den aktuella korsningen vid Marieforsleden och infarten till Lockerudsvägen där LoVi såg bilen. Jag är osäker på året här men det var nog tidigt 90-tal. Jag befann mig utomhus ca 1.5 km därifrån i slutet av Västra vägen i närheten av Fasanvägen. Ljudet från den inbromsningen och kraschen glömmer jag aldrig. Till och med ljudet av hur krossat glas som flög all världens väg hördes klart och tydligt. I och för sig i krock i hög fart till skillnad från skrik och bildörrar.

Stort tack för uppgifterna om helikopterljuden (!) och bilkraschen. Angående helikopterljuden kan vi nu säkert säga att Lockerudvittnet INTE har tagit fel på dag! Och angående bilkraschen var du dessutom dubbelt så långt bort som Lockerudvittnet var från Kohagen, så att Lockerudvittnet kunde höra skrik och bildörrar en stilla sommarnatt är inte konstigt alls. Även Judaland har verifierat att ljud från centrum hörs till Lockerud under motsvarande förhållanden.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 00:00.
Citera
2021-10-04, 23:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Tack
Om man ska bidra med bilderna, hur får man upp dem här?

https://imgbb.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in