2021-10-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du är inte lite fräck och oförskämd! Jag antar att du helt ogenerat pratar om en mycket gammal mansperson i Mariestad som fortfarande lever? Det är avskyvärt att bete sig som du gör nu. Han kanske läser här? Vet hut!

I övrigt har jag gjort vad jag kan för att göra dig nöjd, men ingenting tycks duga. Jag kommer aldrig att befatta mig med dig någon mer gång.

Ja, nu sa jag ju inte vem som avsågs, men denne person var mycket duktig i flera avseende vad gäller vissa specifika saker som har med det journalistiska yrket att göra, men uppskattades inte för det alltid. De flesta insatta vet att det var problem med texterna Hen läser inte här. Jag pratade med hen förra veckan.

Jag har inget emot att du fortsätter gå till attack och inte befattar dig mera med mig, men eftersom du inte svarat på frågan om du har journalistexamen, så vet jag nu att du inte har det. Annars hade då sagt det. Alltså är du inte journalist, enligt mitt sätt att se på saken.

Till andra som vill diskutera mera person än sak, så uppmanar jag er att skicka PM till mig.Det går bra att även skicka förolämpningar och påhopp som PM. Då slipper resten att se sånt här.
Citera
2021-10-04, 23:09
Medlem
Citat:
Lockerudvittnet har som hastigast faktiskt nämnts i media, i TSL, vill jag minnas.

Angående Lockerudvittnet och vilken dag/helg hon hörde det som hon hörde: Det står i Reimers utskrift att Lockerudvittnet dagen efter (jag tolkar det som att det måste ha varit på måndagen, eftersom vittnet var ute på söndagen, om än på natten) hade gått ut och pratat med en granne och att det fanns helikoptrar i luften. Du behöver inte vara rädd för att Lockerudvittnet har tagit fel i tid. Lockerudvittnet var även tydlig i det avseendet när jag pratade med vittnet för många år sedan.

Och angående den skrikande kvinnan: Det stod i Reimers utskrift att kvinnan skrek och skrek och att Lockerudvittnet ansåg situationen så allvarlig att om det inte hade blivit tyst så skulle vittnet ha tagit bilen och kört dit för att se vad som pågick. Jag för min del tror inte en sekund på någon påkörning, utan på ett slags överfall - det hittades ju faktiskt skor och ringar på skilda platser - plus hjulspår i sanden på lekplatsen samt ett rivstartmärke.

Hittar du den i TSL så får du gärna återkomma.
Att hon hört helikoptrar dagen efter (måndagen) är en ganska specifik uppgift som faktiskt talar för att det var samma natt, missade faktiskt den, tack för upplysningen. Sen att hon även ska ha tittat på sommar OS (började 25 Juli 1992) gör en fundersam (men hon kan givetvis förväxlat det med ett annat sport evenemang). Skulle ändå vara intressant att veta exakt när hon kontaktade polisen för första gången?

Ja hon hörde en kvinna skrika men verkar inte ha uppfatta det som ett överfall. Eller har jag fel?
Varför säger hon annars:
”Ja, jag trodde den flickan krångla till och grät, unga tösen, kanske några groggar för mycket. Många skriker och gråter när de är fulla. Och sen hörde pang pang bildörrar och det blev tyst. Och så tänkte jag vad bra nu fick dom henne i bilen iallafall kanske och kör hem henne. Men sen kom den bilen.”
Citera
2021-10-04, 23:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Du taggade mig och jag förföljer dig? Du vänder och vrider på dina historier tills det låter till din fördel utan en tanke på att för varje skribent du gör det emot så blir du mindre och mindre trovärdig. Sanningen är ju inte riktigt så om den historien men jag lärde min läxa av dig där och lider inte nämnvärt. Jag tycker att det är hemskt att du försöker få människor här att tycka som du. Det är ju inte nödvändigt. Alla har sin åsikt. Det är bra med olika nyanser. Jag hoppas att du en dag inser det. Du blir ingen vidare journalist med din inställning heller om det är det du vill bli. Nåväl herr Uggla. Om du vänligen kan lämna mig ifred med dina spydigheter så slipper jag tagga dig!

Kom bara ihåg en sak: Jag har ingen som helst agenda att "tvinga på folk min åsikt" - lika lite som Reimer eller Thord har det -, men när folk inte tittar på kartor, inte läser inlägg, inte läser inlägg noga och tänker efter lite, när folk missförstår och så vidare ... Ja, då slutar det med att man tvingas försöka rätta till allt. Och när det då går åt en jäkla massa inlägg just bara för det, blir kontentan att folk tycker att man "tar plats" och "är på".

Och angående att jag skulle "vända och vrida på mina historier tills det låter till min fördel" ... Har det möjligen slagit dig att jag återkommande argumenterar för samma upplägg? Det upplägget som du anser är "tvingande"? Du är arg för att vi är några stycken som kontaktar vittnen för att stämma av saker. Hur kan det möjligen vara till nackdel att tråden får ta del av vad "Hanna" har sagt och vad Lockerudvittnet har sagt? Och har du riktig otur kommer snart ytterligare en sammanfattning av ett vittnesmål!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-04 kl. 23:18.
Citera
2021-10-04, 23:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Hittar du den i TSL så får du gärna återkomma.
Att hon hört helikoptrar dagen efter (måndagen) är en ganska specifik uppgift som faktiskt talar för att det var samma natt, missade faktiskt den, tack för upplysningen. Sen att hon även ska ha tittat på sommar OS (började 25 Juli 1992) gör en fundersam (men hon kan givetvis förväxlat det med ett annat sport evenemang). Skulle ändå vara intressant att veta exakt när hon kontaktade polisen för första gången?

Ja hon hörde en kvinna skrika men verkar inte ha uppfatta det som ett överfall. Eller har jag fel?
Varför säger hon annars:
”Ja, jag trodde den flickan krångla till och grät, unga tösen, kanske några groggar för mycket. Många skriker och gråter när de är fulla. Och sen hörde pang pang bildörrar och det blev tyst. Och så tänkte jag vad bra nu fick dom henne i bilen iallafall kanske och kör hem henne. Men sen kom den bilen.”

Jag menar just det som Lockerudvittnet säger i början av intervjun, om "allvarlighetsgraden" i bråket.

Vad hon kan ha tittat på på tv kan gå att ta reda på, men denna "miss" spelar ingen roll, eftersom just uppgiften om helikoptrar gör att Lockerudvittnets utsaga är korrekt i tid!
Citera
2021-10-04, 23:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ja, nu sa jag ju inte vem som avsågs, men denne person var mycket duktig i flera avseende vad gäller vissa specifika saker som har med det journalistiska yrket att göra, men uppskattades inte för det alltid. De flesta insatta vet att det var problem med texterna Hen läser inte här. Jag pratade med hen förra veckan.

Jag har inget emot att du fortsätter gå till attack och inte befattar dig mera med mig, men eftersom du inte svarat på frågan om du har journalistexamen, så vet jag nu att du inte har det. Annars hade då sagt det. Alltså är du inte journalist, enligt mitt sätt att se på saken.

Till andra som vill diskutera mera person än sak, så uppmanar jag er att skicka PM till mig.Det går bra att även skicka förolämpningar och påhopp som PM. Då slipper resten att se sånt här.

Ok, bara för dig (sedan är det slut): JAG HAR EN JOURNALISTEXAMEN! Men det klart, nu ljuger jag väl bara för att jag begick brottet att inte svara i tid ...
Citera
2021-10-04, 23:19
Medlem
Prinzezzans avatar
@ReimerDenYngre

Jag har några reflektioner på ditt transkriberade samtal. Mina fetmarkeringar.

Du skriver: "Och så hörde jag flera personer prata. Det var långt för mig så jag hörde inte vad de sade. Men det var natten och tyst, så man hörde så väl. Inga bilar, ingenting." Går det verkligen att höra någon/några prata på 700 meters håll? Skrik kan jag förstå, men prat.

Du skriver: "- LoVi: Klockan var halv tre tre. Det var olympiad jag tittade på hemma hos mig. [Här minns LoVi nog fel för olympiaden öppnade senare på sommaren]"

"- RDY: Är du helt säker på att det var den här dagen då? För att du tittade på OS med anhöriga?

- LoVi: Ja jag tittade på OS men jag var ensam."

Den olympiad (olympiad är egentligen tiden mellan två olympiska spel) som anordnades 1992, gick i Barcelona, Spanien. OS-programmet gick således på dagtid och inte på nätterna. Dessutom, som du påpekade, avgjordes först senare denna sommar (25 juli till 9 augusti), så den referenspunkten är fel, vilket gör vittnesmålet svagare. Så även om LoVi hade tittat på dagen, så stämmer inte tidpunkten. Hon hävdar att hon tittat på OS, därför kan man inte utgå från att tidpunkten är säker. Hon kanske upplevde ett sådant scenario, men under tiden för OS senare den sommaren?

Osäkerhet på en hel del ställen.

"- RDY: OK Men när du pratade med [Hanna] hade hon... Hon hade hört någon bil också?

- LoVi: Jag minns inte vad hon sade där.

- RDY: Trodde ni att det eventuellt var samma bil?

- LoVi: Jag vet inte, men tiden och diskot, allting stämmer ju med vad jag hörde."

[---]

"- RDY: Ja, men kommer du ihåg när du talade med [Hanna].

- LoVi: Nej, jag kommer inte ihåg det."

[---]

"- RDY: OK Och du minns inte om [Hanna] hört en bil åka iväg?

- LoVi: Nej, jag minns inte så. Det har varit så mycket snack om det här."

[---]

"- RDY: Men du vet inte om den åkt förbi gräsmattan till Bråten?

- LoVi: Nej, det tror jag inte.

- RDY: Men du har inte sett den stanna."

[---]

"- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt.

[---]

- LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen."

[---]

"- RDY: Och det var en manlig och en kvinnlig röst som du hörde. För du hörde både en man och en kvinna.

- LoVi: Den kvinnliga var den som skrek.

- RDY: Ja, just det och så minst en man?

- LoVi: Ja, öh, det. Jag inbillar mig att det var flera män. Dom pratade bredvid varandra blablabla och sedan pang pang".

---

Så - LoVi minns inte när hon pratade med "Hanna". Inte om det var dagen efter, en vecka eller en månader efter, inte om det var år senare. Inte heller vad "Hanna" sagt.

Hon kommer "huxflux" på hur "det var med bilen".

Hon "inbillar sig" att det var flera män.

Osv.

LoVi uppfattar att det när bildörrarna på 700 meters håll slås igen, låter som "pang, pang", "Hanna" först som knäppande ljud, som när en bildörr låses, senare som mer rejäla smällar. Kan det verkligen låta så högt på 700 meters håll?

Jag anser att denna utsaga inte känns helt säker. Åtminstone inte för mig. Hur upplever du själv säkerheten?

Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert.
Citera
2021-10-04, 23:19
Medlem
Citat:
Och har du riktig otur kommer snart ytterligare en sammanfattning av ett vittnesmål!

Wow, det där liknar ju de cliffhangers Frudelprillan brukade komma med. Hon är väl rätt snart ute ur sin avstängning och kommer tillbaka gissar j.
Blir spännande att ta del av den ytterligare sammanfattningen av ett vittnesmål. Can't wait.
Citera
2021-10-04, 23:21
Medlem
Citat:
Kom bara ihåg en sak: Jag har ingen som helst agenda att "tvinga på folk min åsikt" - lika lite som Reimer eller Thord har det - , men när folk inte tittar på kartor, inte läser inlägg, inte läser inlägg noga och tänker efter lite, när folk missförstår och så vidare ... Ja, då slutar det med att man tvingas försöka rätta till allt. Och när det då går åt en jäkla massa inlägg just bara för det, blir kontentan att folk tycker att man "tar plats" och "är på".

Och angående att jag skulle "vända och vrida på mina historier tills det låter till min fördel" ... Har det möjligen slagit dig att jag återkommande argumenterar för samma upplägg? Det upplägget som du anser är "tvingande"? Du är arg för att vi är några stycken som kontaktar vittnen för att stämma av saker. Hur kan det möjligen vara till nackdel att tråden får ta del av vad "Hanna" har sagt och vad Lockerudvittnet har sagt? Och har du riktig otur kommer snart ytterligare en sammanfattning av ett vittnesmål!
Jo visst har din återupprepningar slagit mig hårt i skallen ett antal gånger. Varför tror du att jag är arg? För att jag gör dig upprörd? Nej det rör mig inte i ryggen kompis. Hur kan en anonym skribent förhöra ett anonymt vittne för att sedan se det som något att luta sig emot? Du är för mycket Ugglan. På tok för mycket. Det är min åsikt. En del tycker att du gör ett bra jobba, jag tycker att du spårat ur totalt. Du förefaller inte som engagerad lika mycket som du förefaller manisk. Hoppas att du ska få må bättre snart. Kramis.
Citera
2021-10-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ok, bara för dig (sedan är det slut): JAG HAR EN JOURNALISTEXAMEN! Men det klart, nu ljuger jag väl bara för att jag begick brottet att inte svara i tid ...

Du är kitslig, men ok, tack! Vi gick nog olika etikkurser i så fall. Tyckte du som jag att statskunskapstentan var löjligt för enkel i förhållande till vad man behöver kunna inom yrket?
Citera
2021-10-04, 23:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag har aldrig sett något liknande som denna tråd. Det spelar ingen roll om några tar time-out eller får kyla av sig ett slag i utvisningsbåset. Personangreppen och snarstuckenheten är konstant. Var för sig verkar alla (nåja) skribenter sansade, men i kombination... ( Vad är det i ett 29 år gammalt mordfall (?) som gör detta?

Sedan får jag passa på att kasta in en liten brandfackla från sidan:
varför i hela friden tar ni denna Hanna på allvar som visar alla tecken på att bygga upp minnen och en historia efterhand? Från att inte säga något vid dörrknackning till detaljer om ett samtal mellan flera personer? Och detta LoVi som kopplar tidpunkter till sportevenemang som inte ägde rum sommaren 1992, och definitivt inte 13/6, och till råga på känner och har pratat om saken med det andra svajiga vittnet (Jag tänker osökt på finskorna och skräckfilmen i MOP-tråden). Jag förstår att det inte finns så mycket annat att gå på, men man kan inte bygga ett scenario på dessa två, oavsett hur många tfn-samtal man har med dem åratal senare.

Se där, nu kan ni skälla på mig i stället! :-)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-04 kl. 23:35.
Citera
2021-10-04, 23:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
@ReimerDenYngre

Jag har några reflektioner på ditt transkriberade samtal. Mina fetmarkeringar.

Du skriver: "Och så hörde jag flera personer prata. Det var långt för mig så jag hörde inte vad de sade. Men det var natten och tyst, så man hörde så väl. Inga bilar, ingenting." Går det verkligen att höra någon/några prata på 700 meters håll? Skrik kan jag förstå, men prat.

Du skriver: "- LoVi: Klockan var halv tre tre. Det var olympiad jag tittade på hemma hos mig. [Här minns LoVi nog fel för olympiaden öppnade senare på sommaren]"

"- RDY: Är du helt säker på att det var den här dagen då? För att du tittade på OS med anhöriga?

- LoVi: Ja jag tittade på OS men jag var ensam."

Den olympiad (olympiad är egentligen tiden mellan två olympiska spel) som anordnades 1992, gick i Barcelona, Spanien. OS-programmet gick således på dagtid och inte på nätterna. Dessutom, som du påpekade, avgjordes först senare denna sommar (25 juli till 9 augusti), så den referenspunkten är fel, vilket gör vittnesmålet svagare. Så även om LoVi hade tittat på dagen, så stämmer inte tidpunkten. Hon hävdar att hon tittat på OS, därför kan man inte utgå från att tidpunkten är säker. Hon kanske upplevde ett sådant scenario, men under tiden för OS senare den sommaren?

Osäkerhet på en hel del ställen.

"- RDY: OK Men när du pratade med [Hanna] hade hon... Hon hade hört någon bil också?

- LoVi: Jag minns inte vad hon sade där.

- RDY: Trodde ni att det eventuellt var samma bil?

- LoVi: Jag vet inte, men tiden och diskot, allting stämmer ju med vad jag hörde."

[---]

"- RDY: Ja, men kommer du ihåg när du talade med [Hanna].

- LoVi: Nej, jag kommer inte ihåg det."

[---]

"- RDY: OK Och du minns inte om [Hanna] hört en bil åka iväg?

- LoVi: Nej, jag minns inte så. Det har varit så mycket snack om det här."

[---]

"- RDY: Men du vet inte om den åkt förbi gräsmattan till Bråten?

- LoVi: Nej, det tror jag inte.

- RDY: Men du har inte sett den stanna."

[---]

"- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt.

[---]

- LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen."

[---]

"- RDY: Och det var en manlig och en kvinnlig röst som du hörde. För du hörde både en man och en kvinna.

- LoVi: Den kvinnliga var den som skrek.

- RDY: Ja, just det och så minst en man?

- LoVi: Ja, öh, det. Jag inbillar mig att det var flera män. Dom pratade bredvid varandra blablabla och sedan pang pang".

---

Så - LoVi minns inte när hon pratade med "Hanna". Inte om det var dagen efter, en vecka eller en månader efter, inte om det var år senare. Inte heller vad "Hanna" sagt.

Hon kommer "huxflux" på hur "det var med bilen".

Hon "inbillar sig" att det var flera män.

Osv.

LoVi uppfattar att det när bildörrarna på 700 meters håll slås igen, låter som "pang, pang", "Hanna" först som knäppande ljud, som när en bildörr låses, senare som mer rejäla smällar. Kan det verkligen låta så högt på 700 meters håll?

Jag anser att denna utsaga inte känns helt säker. Åtminstone inte för mig. Hur upplever du själv säkerheten?

Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert.

Samma fel med dig, Prinzezzan: Du klyver orden i atomer! Visst, Lockerudvittnet sa "prata", men för det kan väl vittnet i tanken ha menat "pratat högt" eller "skrikit"? Samma ska med bildörrarna. Varför lägga så stor vikt vid att "Hanna" vid ett tillfälle ska ha sagt att en bildörr "knäpptes igen" när hon senare säger att den smälldes igen? Kan vi inte bara enas om att "Hanna" hörde en bildörr typ slås igen? Varför hålla på att vrida ut och in på varje litet ord? "Hanna" hörde ett bråk, "Hanna" hörde dörrljud från en bil. Lockerudvittnet hörde ett bråk, Lockerudvittnet hörde bildörrar slås igen. Räcker det inte så?

Lockerudvittnet pratar om helikoptrar dagen efter, sannolikt då på måndagen. Lockerudvittnet är alltså glasklar om vilken dag/helg det var!

"- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt. [---] - LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen."

Lockerudvittnet berättar ju om hur det var då, 1992! Hon återger ju hur turerna gick med polisen - det är ju INTE så att Lockerudvittnet är svajig nu, 2021! Lockerudvittnet återger 2021 hur det blev 1992, att även hon blev typ blockerad och glömde saker.

Jag pratade med Lockerudvittnet för många år sedan. Då var Lockerudvittnet klar över att han/hon hade pratat med "Hanna" på måndagen. Det har jag själv uppskrivet!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-04 kl. 23:37.
Citera
2021-10-04, 23:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har aldrig sett något liknande som denna tråd. Det spelar ingen roll om några tar time-out eller får kyla av sig ett slag i utvisningsbåset. Personangreppen och snarstuckenheten är konstant. Var för sig verkar alla (nåja) skribenter sansade, men i kombination... ( Vad är det i ett 29 år gammalt mordfall (?) som gör detta?

Sedan får jag passa på att kasta in en liten brandfackla från sidan:
varför i hela friden tar ni denna Hanna på allvar som visar alla tecken på att bygga upp minnen och en historia efterhand? Från att inte säga något vid dörrknackning till detaljer om ett samtal mellan flera personer? Och detta LoVi som kopplar tidpunkter till sportevenemang som inte ägde rum sommaren 1992, och definitivt inte 13/6 (Jag tänker osökt på finskorna och skräckfilmen i MOP-tråden). Jag förstår att det inte finns så mycket annat att gå på, men man kan inte bygga ett scenario på dessa två, oavsett hur många tfn-samtal man har med dem åratal senare.

Se där, nu kan ni skälla på mig i stället! :-)

Har även du missat att Lockerudvittnet refererade till helikoptrar på måndagen? Lite svårt då att ha tagit fel på dag/helg. Ha det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in