Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
@ReimerDenYngre
Jag har några reflektioner på ditt transkriberade samtal. Mina fetmarkeringar.
Du skriver: "Och så hörde jag flera personer prata. Det var långt för mig så jag hörde inte vad de sade. Men det var natten och tyst, så man hörde så väl. Inga bilar, ingenting." Går det verkligen att höra någon/några prata på 700 meters håll? Skrik kan jag förstå, men prat.
Du skriver: "- LoVi: Klockan var halv tre tre. Det var olympiad jag tittade på hemma hos mig. [Här minns LoVi nog fel för olympiaden öppnade senare på sommaren]"
"- RDY: Är du helt säker på att det var den här dagen då? För att du tittade på OS med anhöriga?
- LoVi: Ja jag tittade på OS men jag var ensam."
Den olympiad (olympiad är egentligen tiden mellan två olympiska spel) som anordnades 1992, gick i Barcelona, Spanien. OS-programmet gick således på dagtid och inte på nätterna. Dessutom, som du påpekade, avgjordes först senare denna sommar (25 juli till 9 augusti), så den referenspunkten är fel, vilket gör vittnesmålet svagare. Så även om LoVi hade tittat på dagen, så stämmer inte tidpunkten. Hon hävdar att hon tittat på OS, därför kan man inte utgå från att tidpunkten är säker. Hon kanske upplevde ett sådant scenario, men under tiden för OS senare den sommaren?
Osäkerhet på en hel del ställen.
"- RDY: OK Men när du pratade med [Hanna] hade hon... Hon hade hört någon bil också?
- LoVi: Jag minns inte vad hon sade där.
- RDY: Trodde ni att det eventuellt var samma bil?
- LoVi: Jag vet inte, men tiden och diskot, allting stämmer ju med vad jag hörde."
[---]
"- RDY: Ja, men kommer du ihåg när du talade med [Hanna].
- LoVi: Nej, jag kommer inte ihåg det."
[---]
"- RDY: OK Och du minns inte om [Hanna] hört en bil åka iväg?
- LoVi: Nej, jag minns inte så. Det har varit så mycket snack om det här."
[---]
"- RDY: Men du vet inte om den åkt förbi gräsmattan till Bråten?
- LoVi: Nej, det tror jag inte.
- RDY: Men du har inte sett den stanna."
[---]
"- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt.
[---]
- LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen."
[---]
"- RDY: Och det var en manlig och en kvinnlig röst som du hörde. För du hörde både en man och en kvinna.
- LoVi: Den kvinnliga var den som skrek.
- RDY: Ja, just det och så minst en man?
- LoVi: Ja, öh, det. Jag inbillar mig att det var flera män. Dom pratade bredvid varandra blablabla och sedan pang pang".
---
Så - LoVi minns inte när hon pratade med "Hanna". Inte om det var dagen efter, en vecka eller en månader efter, inte om det var år senare. Inte heller vad "Hanna" sagt.
Hon kommer "huxflux" på hur "det var med bilen".
Hon "inbillar sig" att det var flera män.
Osv.
LoVi uppfattar att det när bildörrarna på 700 meters håll slås igen, låter som "pang, pang", "Hanna" först som knäppande ljud, som när en bildörr låses, senare som mer rejäla smällar. Kan det verkligen låta så högt på 700 meters håll?
Jag anser att denna utsaga inte känns helt säker. Åtminstone inte för mig. Hur upplever du själv säkerheten?
Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert.
Samma fel med dig, Prinzezzan: Du klyver orden i atomer! Visst, Lockerudvittnet sa "prata", men för det kan väl vittnet i tanken ha menat "pratat högt" eller "skrikit"? Samma ska med bildörrarna. Varför lägga så stor vikt vid att "Hanna" vid ett tillfälle ska ha sagt att en bildörr "knäpptes igen" när hon senare säger att den smälldes igen? Kan vi inte bara enas om att "Hanna" hörde en bildörr typ slås igen? Varför hålla på att vrida ut och in på varje litet ord? "Hanna" hörde ett bråk, "Hanna" hörde dörrljud från en bil. Lockerudvittnet hörde ett bråk, Lockerudvittnet hörde bildörrar slås igen. Räcker det inte så?
Lockerudvittnet pratar om helikoptrar dagen efter, sannolikt då på måndagen. Lockerudvittnet är alltså glasklar om vilken dag/helg det var!
"- LoVi: Du vet,
det försvinner, man
kommer inte ihåg, man är i något
konstigt tillstånd, man
kommer inte ihåg allt. [---] - LoVi: Jag
huxflux kom på hur det var med bilen."
Lockerudvittnet berättar ju om hur det var då, 1992! Hon återger ju hur turerna gick med polisen - det är ju INTE så att Lockerudvittnet är svajig nu, 2021! Lockerudvittnet återger 2021 hur det blev 1992, att även hon blev typ blockerad och glömde saker.
Jag pratade med Lockerudvittnet för många år sedan. Då var Lockerudvittnet klar över att han/hon hade pratat med "Hanna" på måndagen. Det har jag själv uppskrivet!