2021-10-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Däck hålls upp av centrifugalkraften i fart faktiskt och kollapsar när man kommer ned i fart eller tar en kruva hårt.

Därför upplever många det han sa , va fan punka?

Kolla på bilderna , bilen har ju abs så man skall inte rita sträck så där grova.

Bilen kan ha dratt i sidled över o målat sträck o träffat lastbilen i vinkel i inte head on.

Förklarar sträck samt bränsletankens skada.

Rätt mycket bränsle desutom , lastbilens tank kan också skadats när han kört över delar från bilen
Jag frågade en annan användare här som berättade att han fått punka en gång utan att märka det. Men frågan var om punkan faktiskt inträffade under färden, eller om den hände när han parkerade bilen.
Citera
2021-10-04, 20:44
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Duktigt! - Du är på något! - Fyra bromsspår med en bil som har ABS. - Fundera vidare! - Gärna när det gäller "bromsspår och anfallsvinkel"...

/WTF

Jag tror inte att det är bromsspår. Det är nog snarare så att bilen har glidit i sidled, helt utan kontroll efter första kontakten med räcket 80 meter tidigare. I sidled blir det spår hur mycket ABS man än har...
Citera
2021-10-04, 20:45
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag utgår ifrån att du väljer att manövrera fordonet vid ett attentat, larma i radion görs när tid finns.

Det var 2 poliser i bilen. En kör, en larmar ?
Citera
2021-10-04, 20:46
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Om hela taket också är bepansrat så borde/måste tyngdpunkten förskjutas oerhört mycket fast RR har väl luftfjädring så om den är avpassad till vikten borde den klara mycket men om tyngdpunkten ligger högt är det en dödsfälla så fort det blir fråga om sidoförflyttningar. Vi har ju sett hur en mercedes utan pansar välte så du är nog något på spåret som någon "glömde" beräkna.

Dom bilarna vi hade ingen luftfjädring som klarade den tyngden utan var ersattmed förstärkta stålfjäderben. Om de har det så är risken att en sån säckat ihop. Ja de är verkligen inga trevliga bilar i höga hastigheter
Citera
2021-10-04, 20:46
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
En bil kommer över på hans sida - han tvärnitar och kör ner i gräset och uppskattar samtidigt fartenpå Vilks fordon till 160km/h???? Hur i hela friden kan han göra det?

Jag förstår vad du menar. Problemet är att du inte har någon aning om hastigheten hos den omkörande. Följer du bilen i backspegeln så du ser hur snabbt den närmar sig eller tittar du till precis när den passerar så får du helt olika uppfattningar om farten.

Jag lägger ner diskussionen om hastigheten nu.

Jag tycker nog att man hyffsat kan bedömma hastigheten på en omkörande.

Men i fallet med vittnet som kör i diket kommer bilen mot honom. Plus att han tvärbromsar och väjer in bakom och till höger om lastbilen och ner i diket.
Bra gjort - men jag hade omöjligt kunnat bedömma hastigheten på mötande bil som flyger/studsar över mitträcket.

Mer intressant är ev vittnen som blivit omkörda de senaste minuterna
Och naturligtvis poliserna i följebilen, och historiken på dess GPS.
Citera
2021-10-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Det vet jag faktiskt inte riktigt om jag blivit. Vi hade nog kört ca 1h. Vet inte riktigt hur lång tid de tog mellan olyckan och tills jag kom dit. Men jag var iallafall där innan följebilen kom.

Hmm... Du borde ha tänkt på om du blev omkörd av den bilen och i så hög hastighet som det påstås ha gått...
Citera
2021-10-04, 20:47
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Jag satt i min bil på plats och de var inte förens efter en liten stund den andra civil bilen kom dit. Så dom var nog en liten bit bakom.

ok toppen då vet vi tack.
Citera
2021-10-04, 20:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det kan se ut som bilar har kört igenom det första hålet:

https://imgur.com/a/pfuqzr5

Men, någon skrev att det är i snitt 2.3 meter mellan stolparna. Det är ungefär 7 stolpar som är helt borta, samt ytterligare 3-4 på varje sida som saknar vajer.

Om man gjorde ett hål för att bilar skulle kunna passera, varför skulle man då ta bort 7 stolpar (16 meter!). Det skulle ju räcka med ett man plockade bort 1-2 stolpar så skulle bilar lätt kunna passera förbi. Tycker inte det är det ungefär 14 stolpars längd som är borta eller skadat. Dvs 30 meter av räcket.

Och någonting har uppenbarligen hänt där, i samband med olyckan, med tanke på att alla de gula markörerna börjar där.

Nej jag håller fast vid att olycksbilen har haft kontakt med räcket där, och sen slungats runt och farit igenom räcket 80 meter senare.

Nej det räcker inte om man inte kapar vajrarna, dom måste då lossas på en tillräckligt lång sträcka för att bli så slaka att dom ligger på marken där bilarna ska köra över.

Dom gula markörerna är nog bara märken där man hittat något intressant för utredningen, t ex gummibitar om det nu är fråga om en däckexplosion.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja självklart.
Men om något sker som gör att man sätter iväg i en jävla fart då larmar man (de är ju ingen attack konstaterad) inte heller något larm, eskort bilen har heller inte märkt av något så det resonemanget faller ju.

Eskorten var för långt bak.
Ett skott eller två kan föranleda polisen att köra 4.5ton i självmordsfart.

Allt kan vara över under minuten.
Kolegan bör fokusera på hotet och inte radion i det läget.

Varför skulle där finnas ett överfalls-larm i en bepansrad och bestykad bil?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Jag tycker nog att man hyffsat kan bedömma hastigheten på en omkörande.

Men i fallet med vittnet som kör i diket kommer bilen mot honom. Plus att han tvärbromsar och väjer in bakom och till höger om lastbilen och ner i diket.
Bra gjort - men jag hade omöjligt kunnat bedömma hastigheten på mötande bil som flyger/studsar över mitträcket.

Mer intressant är ev vittnen som blivit omkörda de senaste minuterna
Och naturligtvis poliserna i följebilen, och historiken på dess GPS.

Man kommer inte vilja utreda detta. Bara "utåt sett" på "pappret". Attentatet kommer att avskrivas som "olycka".
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Det vet jag faktiskt inte riktigt om jag blivit. Vi hade nog kört ca 1h. Vet inte riktigt hur lång tid de tog mellan olyckan och tills jag kom dit. Men jag var iallafall där innan följebilen kom.

Du borde ha någon bild på din telefon som visar hur långt bort ni stod som kan avskriva eller bekräfta om det är de där hålet som ni fick åka igenom.
Det skulle kanske inte svara på fler frågor, men de skulle underlätta lite.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feeluniq
hur vet man att den var längre bort?

Dom säger åtminstone att följebilen inte var i direkt anslutning, dom såg ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in