2021-10-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Så man skulle legat stilla under finanskrisen också? Låtit sitt innehav gå ner 60%?

Beror ju på när i förloppet man är. Kan man förutse eller säljer vid några % minus- great. Annars är det bara att härda ut - eller ska man sälja vid -30 %? Vi har endast sett långvariga krascher ett par gånger på 100 år. Bättre att ta det lugnt.
Citera
2021-10-04, 18:56
Medlem
Kleops avatar
Googla OMX. Tryck på 5 år. Andas ut.
Citera
2021-10-04, 18:57
Medlem
Citat:
Så man skulle legat stilla under finanskrisen också? Låtit sitt innehav gå ner 60%?
Sett till hur börsen har utvecklats sedan dess så lät det väl väldigt smart Kolla tex Investor som alla alltid använder som exempel.
Citera
2021-10-04, 19:06
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ja, varför inte om ens spar är långsiktigt? Planerar man att ta ut inom kort tid är det kanske ingen bra idé, men jag gissar att de flesta av oss här långtidssparar?
Citera
2021-10-04, 19:13
Medlem
Passa på att köp och fyll på när det dippar. Är du långsiktig har du inget att oroa dig för, Börsen har alltid gått upp över tid.....
Citera
2021-10-04, 19:16
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:

Ja.
Citera
2021-10-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Ja.

Precis. De flesta som legat kvar har ju inte bara återhämtat sig utan gått som tåget efter. Jobbigt om man sålde på -20% och sedan ska försöka köpa in sig när aktierna rusar igen.
Citera
2021-10-04, 20:05
Medlem
Jaro Paros avatar
Jag tycker det är rätt spännande. Jag har lagt undan rätt mycket pengar (relativt till min lön) precis efter corona crashen. Det har ju bara varit solsken på börsen fram tills nu. Har alltid tänk att ligga lång och ligga kvar. Men det har ju enbart varit i teori.

Håller det här i sig och vi fortsätter backa ligga mycket som nu under en längre period så ska det bli roligt och se om jag är en av alla svagisar som fegar ut och går back när börsen går sämre. Spännande!
Citera
2021-10-04, 20:13
Medlem
Dilkingtons avatar
Jag tar en ganska hård smäll just nu. Hela uppgången sen april är bortblåst, plus lite till. Givetvis tråkigt, men jag är långsiktig.

Måste sluta gå in och titta hela tiden
Citera
2021-10-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja, varför inte om ens spar är långsiktigt? Planerar man att ta ut inom kort tid är det kanske ingen bra idé, men jag gissar att de flesta av oss här långtidssparar?

Jag har hört många säga samma sak, men om man säljer innan en krasch på säg -50% och kan pricka in ungefärlig botten så gör jag ju 50% mer pengar i uppgången än den som sitter och säger att man ska sitta still i båten. Och även om jag skulle köpa in mig när det återstår ett börsfall på -20% så har jag ändå +30% mer än de som inte säljer alls.
Citera
2021-10-04, 20:26
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Jag tar en ganska hård smäll just nu. Hela uppgången sen april är bortblåst, plus lite till. Givetvis tråkigt, men jag är långsiktig.

Måste sluta gå in och titta hela tiden
Hehe, vi sitter i samma båt min vän. Körde in 20k den 24:e och ja det har bara sjunkit sen dess. Dock så har jag en sparhorisont på cirka 25år… Ta bort appen och ladda ner den igen när du börjar se positiva trådar på Flashback 😄
Citera
2021-10-04, 21:20
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag har hört många säga samma sak, men om man säljer innan en krasch på säg -50% och kan pricka in ungefärlig botten så gör jag ju 50% mer pengar i uppgången än den som sitter och säger att man ska sitta still i båten. Och även om jag skulle köpa in mig när det återstår ett börsfall på -20% så har jag ändå +30% mer än de som inte säljer alls.

Dom som ligger kvar kan ju glädja sig av att dom är bättre på procenträkning än dig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in