Citat:
Ursprungligen postat av
Pellejons55
Exploderat däck är nog uteslutet då däcken är punkteringsfria och armerade.
Dessutom, jag hade ett framdäck som exploderade i 240km/h (ett vinterdäck, klassat för 160km/h om jag minns rätt). Nu var det iofs på en ganska rak motorväg, men det var helt odramatiskt, däcket slog i skärmen så jag trodde hela skärmen skulle va skräp, annars var det i princip bara att släppa gasen och sakta ner. Relativt god styrförmåga och bromsförmåga.
Så att ett exploderat däck får en bil att volta är endast i Hollywood.
Nu är det en relativt skarp högersväng just där olyckan hände, så visst, hände något med höger framhjul så lär styrförmågan minska.
Att säga att 160km/h är "oerhört snabbt och idiotiskt" är även det trams.
Vägen är 110, vilket ofta betyder att vänsterfilen håller ofta 130 i snitt. 160 märks knappt i jämförelse och är en normal "cruise" hastighet för många.
Dessa transporter kör alltid lite snabbare än den snabbast bilen på vägen just för att upptäcka om nån följer.
Eftersom de är omarkerade så finns det alltid folk som vill race'a, nu kanske man iofs inte gör det om det finns en målad följebil.
Detta kan helt klart vara en olycka, men man måste ändå hata slumpen.
Ett alternativ kan vara såhär:
- Ett par bilar är i synk om attentat.
- En bil stressar upp (förföljer) polisbilen för att öka hastigheten
- Två bilar ligger ganska när varandra.
- När polisbilen kör förbi ena bilen ger han kommando till främre bilen, främre bilen bör var stor, gärna en lastbil.
- När polisbilen är någon meter bakom främre bilen väjer han snabbt ut framför polisbilen, kanske t.o.m när polisbilens front redan är i (last)bilens bak. Kanske t.o.m skapar en "fish tail".
- Polisen har ingen chans och trycks ut eller tvingas väja ut ur vägbanan.
Om någon i denna stil hände så bör det finnas vittnen som kan intyga delarna.
Nu är det ju en relativt skarp vänstersväng här, inte tillräcklig för att skapa problem i "låga hastigheter" (<200km/h), men pilla lite på radion/mobilen, kom över lite över asfaltskanten, väj tillbaks åt vänster så kan man helt klart volta.
Men, jag tycker nog ändå man ska hata slumpen i ett sånt här fall.
Ett annat är att någon stått uppe på den bro som man precis kört under. Typ i en skåpbil med öppen sidodörr. Ett jaktgevär med rätt kaliber och kikarsikte kan göra det till en mardröm.
Som jag förstått har man inte sagt att man avfärdar teorin, men inget tyder på det i nuläget, så man stänger den möjligheten. Dvs. som jag tolkar, kommer man efter utredning inte att avslöja om det varit ett attentat för allmänheten. Kostar troligtvis för mycket anseende. Men jag kan ha tolkat det fel.