2021-10-04, 16:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Vi kommer mest troligt få reda på hastigheten i bilens dator ( om de går att rädda datan )
Annars är ju motorväg rätt tacksamt att uppskatta hastighet på, iaf om man själv färdas åt samma håll som bilen.

Bil X kanske körde i 139 själv (under KK gränsen) och då kan man rätt lätt uppleva 20km/h realistiskt.

Fast det var väl han som körde i mötande riktning som bedömde hastigheten.
Citera
2021-10-04, 16:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistje
Tack!
Tror det är den bästa teori hittills. Tror att dessa personer med så mycket utbildning och timmar i bil kanske vid ett sådant tillfälle ”överskattar” sin förmåga och tänker att det här fixar jag i 160 knyck, bara svänger ut här och om så slipper någon bli skadad.
Säger definitivt inte att det är så, säger att det finns en möjlighet till det.
Dock, den personen som orsakade det, måste ju märkt av detta och förhoppningsvis rapporterat det här till polis och som i sin tur rapporteras till oss, eller?
Inte alls säkert. Jag gissar att en sådan person faktiskt kan ha blivit vittne till olyckan alldeles utan att förstå sin egen skuld i den, eller helt enkelt blivit så chockad att man bara fortsatt att köra.
Citera
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistje
Tack!
Tror det är den bästa teori hittills. Tror att dessa personer med så mycket utbildning och timmar i bil kanske vid ett sådant tillfälle ”överskattar” sin förmåga och tänker att det här fixar jag i 160 knyck, bara svänger ut här och om så slipper någon bli skadad.
Säger definitivt inte att det är så, säger att det finns en möjlighet till det.
Dock, den personen som orsakade det, måste ju märkt av detta och förhoppningsvis rapporterat det här till polis och som i sin tur rapporteras till oss, eller?
Jag tvivlar starkt på detta, tror inte de var så pass dåliga chaufförer. Ha koll på omgivningen och andra fordon är bland det absolut viktigaste i höga hastigheter. Dessutom hävdar vittne till olyckan att han blev omkörd av bilen i ganska hög hastighet strax innan, men att den saktade ned vid själva omkörningstillfället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejons55
Exploderat däck är nog uteslutet då däcken är punkteringsfria och armerade.

Dessutom, jag hade ett framdäck som exploderade i 240km/h (ett vinterdäck, klassat för 160km/h om jag minns rätt). Nu var det iofs på en ganska rak motorväg, men det var helt odramatiskt, däcket slog i skärmen så jag trodde hela skärmen skulle va skräp, annars var det i princip bara att släppa gasen och sakta ner. Relativt god styrförmåga och bromsförmåga.

Så att ett exploderat däck får en bil att volta är endast i Hollywood.

Nu är det en relativt skarp högersväng just där olyckan hände, så visst, hände något med höger framhjul så lär styrförmågan minska.

Att säga att 160km/h är "oerhört snabbt och idiotiskt" är även det trams.

Vägen är 110, vilket ofta betyder att vänsterfilen håller ofta 130 i snitt. 160 märks knappt i jämförelse och är en normal "cruise" hastighet för många.

Dessa transporter kör alltid lite snabbare än den snabbast bilen på vägen just för att upptäcka om nån följer.
Eftersom de är omarkerade så finns det alltid folk som vill race'a, nu kanske man iofs inte gör det om det finns en målad följebil.

Detta kan helt klart vara en olycka, men man måste ändå hata slumpen.

Ett alternativ kan vara såhär:
- Ett par bilar är i synk om attentat.
- En bil stressar upp (förföljer) polisbilen för att öka hastigheten
- Två bilar ligger ganska när varandra.
- När polisbilen kör förbi ena bilen ger han kommando till främre bilen, främre bilen bör var stor, gärna en lastbil.
- När polisbilen är någon meter bakom främre bilen väjer han snabbt ut framför polisbilen, kanske t.o.m när polisbilens front redan är i (last)bilens bak. Kanske t.o.m skapar en "fish tail".
- Polisen har ingen chans och trycks ut eller tvingas väja ut ur vägbanan.

Om någon i denna stil hände så bör det finnas vittnen som kan intyga delarna.

Nu är det ju en relativt skarp vänstersväng här, inte tillräcklig för att skapa problem i "låga hastigheter" (<200km/h), men pilla lite på radion/mobilen, kom över lite över asfaltskanten, väj tillbaks åt vänster så kan man helt klart volta.

Men, jag tycker nog ändå man ska hata slumpen i ett sånt här fall.

Ett annat är att någon stått uppe på den bro som man precis kört under. Typ i en skåpbil med öppen sidodörr. Ett jaktgevär med rätt kaliber och kikarsikte kan göra det till en mardröm.
Som jag förstått har man inte sagt att man avfärdar teorin, men inget tyder på det i nuläget, så man stänger den möjligheten. Dvs. som jag tolkar, kommer man efter utredning inte att avslöja om det varit ett attentat för allmänheten. Kostar troligtvis för mycket anseende. Men jag kan ha tolkat det fel.
Citera
2021-10-04, 16:26
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Någon här som bor i Markaryd ?

Har sett en del artiklar med problemen med vildsvin.
Så jag vill kolla om det varit något spring av dessa vid E4:an den senaste tiden.
En galt ligger runt 200kg, att klippa en sådan med en Landrover i 160 lär garanterat kvadda framvagnen, nu finns det vittnen på rök från Landrovern innan den klippte räcket, så jag bollar lite med den teorin också.

Sen det där med bromsspår, det är väl i princip helt borta numera eftersom standard är låsningsfria bromsar på dagens bilar.

Där är viltstängsel
Citera
2021-10-04, 16:28
Medlem
CalzoneItalias avatar
Hur kommer det sig att följebilen kunde vara så långt efter och inte såg någonting ? Eller försöker dom mörka något? Hela den här kraschen är väldigt skum. Rutinerade poliser som ska köra hem Vilks dom har säkert gjort det hundratals ggr innan . Nej jag tror faktiskt att vi aldrig får ett svar på vad som egentligen hände. Men nu slipper iallafall staten punga ut med en helvetes massa pengar för att skydda en snubbe som ritat en teckning med blyerts.

Muslimerna glada, staten nöjd, allting bra , nu släpper vi det här och går vidare .
Citera
2021-10-04, 16:28
Medlem
Bild nr 6 visar väl däckrester i vajerräcket... Bilden här i tråden innan är tagen efteråt,de har då städat upp...

https://www.reuters.com/world/europe/swedish-mohammad-cartoonist-lars-vilks-killed-car-crash-2021-10-04/
Citera
2021-10-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Finns inga generella hinder mot att ge en polisman en bot för fortkörning, däremot har poliser (som du även säger) en laglig rätt att bryta mot hastighetsbegränsningar om tillfället kräver det. Exempelvis utryckning.

Generellt sett har däremot inte polisen rätt att köra för fort. Om inte stunden kräver att de överskrider hastighetsbegränsningen på den aktuella körsträckan är det att bedöma som gemene bilist.

I slutändan är det alltid en bedömningsfråga, och i detta fall tror jag inte att man bedömer det som att man ska hålla hastigheten. Dessutom kör dom alltid med blåljus, och kan betraktas som utryckande fordon. Har under åren ganska god erfarenhet hur detta ser ut. Men inte att förväxlas med färskingar som gillar att köra fort. Det har hänt att man fått avdrag på lönen och tillsägelse. Men det har man fått av att inte ha mössan på också. Men nu är inte detta färskingar får man hoppas.
Citera
2021-10-04, 16:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Har de framkommit namn på poliserna som omkom, eller är det bara fokus på rondellmannen?
Citera
2021-10-04, 16:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Enligt polisens presskonferens låg "följebilen" så långt bakom så att de inte såg själva olyckan, vilket i.o.f.s är jäkligt märkligt när man skall bevaka ett "skyddsobjekt"... - Så det där med Dashcam-videografiska fakta är därmed borta ur spelet, i allafall vad det gäller följebilen...

/WTF

Det var nån som nämnde att de höll avstånd för att se om någon förföljer men man bör ändå ligga så att man ser bilen kan jag tycka
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
D*v*d Om*l*us *=a,i,e,i
And*ea* R*x *=r,s,i

Heter de två omkomna Poliserna

Tack jag såg detta nu...
Citera
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Där är viltstängsel

Ingen garanti när det gäller vildsvin, dessutom ser stängslet ganska risigt ut på vissa ställen, ett vildsvin kan nog böka upp ett viltstängsel om den vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in