2021-10-04, 15:16
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Haha? Står ju klart och tydligt att deras sentinel gör effekttapp i relation med viktökning förstår dock att det inte gäller obromsade hk, varför jag skrev typ så. Och siffrorna stämmer inte.
Sorry, du har rätt, tyckte jag läste att de angett 500hk på bilen. Men det är som du menar drivlinan som i annat fall har 500hk. Var en dålig källa jag hade.

Däremot så är det så att V8:an har 375hk till skillnad från den tidigare (före 2019) som hade V6 på 336hk.
Citera
2021-10-04, 15:17
Medlem
dannbaggens avatar
Frågan om det blir ändring i tråden nu när det står klart att de omkomna poliserna hette Andr*as Rix och Dav*d Omelius.

http://www.spmp.se/site2/
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Ja, den uppgiften är den som verkar korrekt. Regnummret på olycksbilen skall tydligen vara PBS247. V6 Turbomatad bensin. Så de som ägnat sig åt att diskutera svårantändbar diesel kan lägga ner den diskussionen.

/WTF
Ja precis, var egentligen det jag mest ville belysa.
Citera
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Samtidigt ökar riskerna för missbedömningar och andra aspekter flertal gånger.

Man kan ju fråga sig hurpass påtagligt hotet var mot Vilks under den senaste tiden. Kan vara svårt att uppskatta, men frågan man kan ställa sig är - är det befogat att framföra dessa fordon i regel på detta taktiska vis i större hastigheter etc.

Absolut. Det är ju en avvägningsfråga. Risken finns ju att man gör det här slentrianmässigt och lite på rutin och då ökar ju risken för att det någon gång går snett.
Citera
2021-10-04, 15:18
Medlem
Tsarevitjs avatar
Den aktuella bilen är konstruerad för att kunna tåla kulor liksom däcken. Knappast troligt att ett däck skulle explodera. Om någon mixtrat med bilen innan avfärd så är det ganska osannolikt att en tung lastbil skulle befinna sig just där felet på bilen började märkas.. Poliserna är utbildade att köra fort och säkert. Väglaget var gott liksom sikten. Det mesta talar för ett avsiktligt handlande av chauffören.
Citera
2021-10-04, 15:19
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bilden är verkligen lite illusionistisk och det är säkert som du säger.

Men om de nu fått en däckexplosion varför ser man inga bromsspår. De bör väl ha försökt bromsat antingen innan de gick in i räcket?

Eller menar du att de inte hann bromsa och sedan var flygburna genom räcket och hela vägen på andra sidan till de träffade lastbilen? Det finns inga spår alls i vägbanan?

Jag ifrågasätter inte din teori alls för den verkar mest logisk men jag får bara inte ihop bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Avsaknad av bromsspår är för mig också märkligt. Av ren reflex så tvärnitar man även om det inte är bäst och även om man har massa moderna system så bör det bli märken vid tvärnit

Det kan ju ha varit så att däcket exploderade PRECIS där vajerräcket är trasigt, har bilen då färdats i 160~ km/h eller vad de nu är, så tar det inte mer än 1 sekund innan du är på andra körbanan, har du då bränt igenom ett räcke och kanske till o med flyger lite, då körbanorna inte har samma höjd kanske du inte ens får möjlighet att bromsa, ett litet gupp och du flyger sönder i kupen, även om du har bälte.
Citera
2021-10-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Teoretiskt så kan man väl hacka många vanliga bilar så att de kör av vägbanan. Såg en israel som demonstrerade på valfritt amerikanskt fordon för ganska många år sen och bilarna idag är väl ännu mer datoriserade än de var då.
Det är möjligt men känns långsökt och kräver förberedelser på fordonet ifråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Frågan om det blir ändring i tråden nu när det står klart att de omkomna poliserna hette Andr*as Rix och Dav*d Omelius.

http://www.spmp.se/site2/

Jag kände en av livvakterna
Fick höra det här igår och längesen något tog så här hårt på mig.
Att höra att det här var ett möjligt självmordsuppdrag gjorde mig illamående
Citera
Medlem
HRTs avatar
Enligt uppgifter som man lagt fram till polisen ska vittnen ha uppskattat hastigheten till hela 160 km/h och inga indikationer på att de hade trångmål eller hade bråttom från Polisledningen.
Så föraren har med all säkerhet brustit fullständigt och kommer därför utredas för vållande till annans död. Eftersom föraren är död kommer detta läggas ned.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Info om olycksbilen:

https://imgur.com/a/9L2D8Nr
Citera
2021-10-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Avsaknad av bromsspår är för mig också märkligt. Av ren reflex så tvärnitar man även om det inte är bäst och även om man har massa moderna system så bör det bli märken vid tvärnit
den här chaffisen verkade inte bromsa
Tung bil borde grävt bromsspår från direkt chaffisen började bromsa
Senast redigerad av Ny-ans 2021-10-04 kl. 15:26.
Citera
2021-10-04, 15:22
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Då kan vi avskriva teorin om den muslimska sleepern..... (vilken ju var idiotisk från början)
Yeeep, inga terrordåd. Bara svensk polis som gör bort sig ännu en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in