2021-10-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det var regnumret ibörjan av tråden ZA nåt, men har det framkommit andra senare ?

Ja. ZAZ486 va följebilen, jag såg den på tysta minuten på Stortorget i Malmö. Det är PBS247 som är olycksbilen.
Citera
2021-10-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Inte omöjligt att föraren somnade eller fick plötsligt sjukdomsfall, det går inte heller att utesluta.
Men man måste utreda i alla ändar i detta fallet för att utesluta saker.
Man vill ju inte att någon terrorist ska kunna komma undan om det nu visar sig vara det.
Jag har (troligen) varit in i ett mitträcke för många år sedan pga sjukdom. Jag var nyvilad, hade tagit en promenad och druckit kaffe. Jag kände mig inte det minsta trött och ändå så försvann medvetandet utan att jag ens märkte det.

Enligt läkare som jag diskuterat frågan med så kan det ha varit en liten blodpropp eller ett mindre epilepsianfall, eller något annat. Det är tydligen inte helt ovanligt att man råkar ut för sådant.
Citera
2021-10-04, 14:43
Medlem
Cyrons avatar
Ni kan släppa teorin om att föraren somnat vid ratten. Plötslig sjukdom är inte heller troligt. För att ta sig genom räcket måste vinkeln vara tämligen rakt på. Jag postade tidigare Youtube-klipp där bilar och lastbilar hålls tillbaka av räcket.
Bilen har rimligen gjort en kraftig vänstersväng och kört rakt genom räcket och över mot diket på andra sidan. På vägen dit kommer lastbilen och de båda kolliderar. Troligtvis inte front mot front utan att nån av dem tog den andra i sidan.
Citera
2021-10-04, 14:44
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag kan se att bilen kan volta över ett räcke men jag har svårt att se att bilen kan köra igenom vajrarna. De måste ha haft jävla oflyt om bilen voltar över och träffar en lastbil
Bild på passagen genom vajerräcket i länken.
(FB) Markaryd: Lars Vilks och två poliser döda i bilolycka (2021-10-03)
Citera
2021-10-04, 14:44
Medlem
Melange5738s avatar
Teoretiskt så kan man väl hacka många vanliga bilar så att de kör av vägbanan. Såg en israel som demonstrerade på valfritt amerikanskt fordon för ganska många år sen och bilarna idag är väl ännu mer datoriserade än de var då.
Citera
2021-10-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nej då hade han blivit gripen eller skjuten och inte kunnat bli martyr.

Han kunde ju ha misslyckats med att ta död på alla i bilen med en krock med. Han hade ju hunnit skjuta den andra polisen och sedan Vilks och sedan sig själv.
Citera
2021-10-04, 14:47
Medlem
KarmaAndEffects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag vill påstå att om du kommer körande i motsatt riktning att du inte alls kan bedöma den andra bilens hastighet till 160 km/h. Det kan lika väl ha gått 100 som 200.

Det har du rätt i. Men det är mer som tyder på hög hastighet.
Citera
2021-10-04, 14:48
Medlem
The-Seers avatar
Vad är poängen med vajerräcken om de inte kan hålla bilar på rätt sida av vägen?
Kanske dags att ändra konstruktionen av vajerräcket?
Citera
2021-10-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Vad är poängen med vajerräcken om de inte kan hålla bilar på rätt sida av vägen?
Kanske dags att ändra konstruktionen av vajerräcket?

Den klarar av vanliga personbilar men att tro att den ska klara av en säkerhetsbil på 4.5 ton som kör i 170km i timmen är väl ganska orimligt.

Allting kostar och visst går det att skaffa ett bättre vajerräcken men då blir det nog flera hundra miljoner dyrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det är inte en passage, vajerräcket är sönderkört där.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Den är som sagt tagen med extremt teleobjektiv. Som man kan se så är varjern av/skadad längs ca 12 stolpar. Med ca 5 meter mellan stolparna så blir det 60 meter.

Så den behöver inte alls ha kommit så vilkelrätt emot, tillräckligt tung bil och hög fart så plöjer den sig igenom. Helt klart tänkbart med däcksexplosion på vänster framhjul när de har legat i vänsterfilen i 160 km/h.
Citera
2021-10-04, 14:53
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Lars Vilks dör alltså invid Skultpörvägen.......snacka om ironi.
Jag har kollat upp skulptörvägen (inte skultpörvägen) i Markaryd på google maps och nej, det är inte den vägen som han dog på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in