2021-10-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nä, det tycker jag faktiskt inte. Poängen med att ha en plan är att man gör den i förväg.
Ingen plan överlever den första kontakten med fienden. Planer är fint, förmågan att anpassa sig till verkligheten är finare.
Citera
2021-10-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ingen plan överlever den första kontakten med fienden. Planer är fint, förmågan att anpassa sig till verkligheten är finare.
Kanske om man är Fantomen, men det funkar inte när man själv är sin egen fiende.

Varför vi ska följa planen är för att skydda oss själva, mot vår oförmåga att ta bra beslut under press.
Citera
2021-10-04, 11:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nä, det tycker jag faktiskt inte. Poängen med att ha en plan är att man gör den i förväg.

Det finns inget beundransvärt med personer som byter ben mitt i en kris, och går en väg som ansågs vara hål i huvudet bara några månader tidigare. Då är man bara en vindflöjel.
Ja, poängen med en plan är absolut att man gör den i förväg.
Det betyder ju inte att man aldrig ska ändra en plan, snarare så bör man absolut ändra en plan när förutsättningarna ändras. Fördelen med att ha gjort en plan är då mest att man tänkt igenom vad som kan hända längs vägen, inte att man benhårt ska hålla sig till planen.

Det är dumt att bygga taket på ett hus innan det finns några väggar (vilka blivit leveransförsenade) bara för att det står så i planen.

En plan skapas utifrån aktuell kunskap och bör ändras vartefter kunskapsläget ändras.

När delta-varianten ger helt andra förutsättningar kan man inte hålla fast vid en plan som man gjorde för det ursprungliga Wuhan-viruset.

Om du anser att man är en vindflöjel om man ändrar sig så är det upp till dig, men jag är säker på att du själv också åtminstone någon gång ändrat dig när förutsättningarna ändrats.

Jag kan ev. hålla med dig om att om AW tidigare sagt att traditionellt vaccin är det enda rätta och mRNA-vaccin är mediokra så blir det konstigt att nu hävda motsatsen utan att motivera detta på något vis. Vad har Agnes Wold egentligen sagt om vaccinerna nu och tidigare?
Citera
2021-10-04, 11:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Kanske om man är Fantomen, men det funkar inte när man själv är sin egen fiende.

Varför vi ska följa planen är för att skydda oss själva, mot vår oförmåga att ta bra beslut under press.
Finns det någon som "vunnit en strid" genom att hålla benhårt fast vid den ursprungliga planen?
Citera
2021-10-04, 11:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Om det är ett förkylningsvirus som ger förkylningssymptom tycker jag (utan att veta den vetenskapliga definitionen) att det är en förkylning vi talar om

Men det gör inte nödvändigtvis det. De vanligaste tidiga symtomen är förlust av lukt och smak och torrhosta vilket kommer först i ett senare skede för förkylning, ofta flera dagar efter insjuknande. Lukten och smaken slås ut av virusets neurologiska karaktär. D.v.s SARS-CoV-2 är en chimera av tre olika virus och kan inte kategoriseras som ett typvirus.
Citera
2021-10-04, 12:47
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Hahaha så efterbliven. Vi har 3andra coronavirus och även denna vi har nu kommer alltid leva med oss som en vanlig influensa så sluta skräm upp dig själv.

Början på 70.talet var jag rädd för ryssen pga det kalla kriget, för det stod i tidningen. Strax efteråt kom klimathotet om att vi hade bara tio år på oss, det stod i tidningen. Sedan kom Aids, livrädd eftersom det stod i tidningen.
Före terroristerna som kunde slå till varsomhelst var jag rädd för ozonskiktet för det läste jag i tidningen. Samtidigt var både ris och potatis giftiga beroende på tillagningsprocess.
2006 blev man ju förskräckt igen för nu hade vi bara tio år på oss att rädda jorden, igen. Då var jag rädd, allt fanns att läsa i tidningen. Svininfluensan 2009 vågar jag knappt nämna. Som tur var fick vi ju plastpåseskatten så kände mig lite lugnare ett tag men Nu! Nu har vi covid. Har läst jättemycket i tidningen om hur farligt det är så klart man är rädd.
Vissa händelser som jag har varit rädd för har nog varit så skrämmande så de har jag nog förträngt.
Citera
2021-10-04, 12:49
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Detta ses inte hos vaccinerade, där vi börjar kunna konstatera att dessa blir smittspridare tämligen omgående helt enkelt genom att smittspridningen ökar i fullvaccinerade länder.
Exakt vilka länder är fullvaccinerade? De länder som brukar nämnas har 35-25% ej fullvaccinerade och stöder knappast dina teorier.
Citera
2021-10-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra att du kunde länka.

Det är inte jag som påstår något utan jag undrade om du hade en länk eftersom skillnaden var välldigt stor mellan 30 miljoner enligt statistik och över 800 miljoner enligt dig.

Jag tror absolut inte att statistiken är helt korrekt, men det är förvånande att det är 3000 % fler insjuknade jämflrt med verkligheten.
Insjuknade? De flesta som får en coronainfektion blir ju inte ens sjuka! Den som skrev att endast 30 miljoner infekterats i Indien måste ha missat en nolla och lite till
Citera
2021-10-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Finns det någon som "vunnit en strid" genom att hålla benhårt fast vid den ursprungliga planen?
Fråga Nya Zeeland, de gav också upp till slut.
Citera
2021-10-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Med tanke på hur uselt vaccinet visat sig vara mot deltavarianten borde hon blivit styrkt i sin tidigare uppfattning, men inte!
Hennes period som ”antivaxxare” (ord hon själv gärna svänger sig med) och den senare omsvängningen är riktigt besynnerlig, och kan inte grunda sig i vetenskap. Så vad är det då?

Uselt mot Delta?

Det var något nytt. Vad jag sett så är skyddet bra även mot Delta - 85-90% skydd mot smitta - 95% skydd mot svårt sjukdom - bara något lite sämre än mot Alpha.
Citera
2021-10-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Uselt mot Delta?

Det var något nytt. Vad jag sett så är skyddet bra även mot Delta - 85-90% skydd mot smitta - 95% skydd mot svårt sjukdom - bara något lite sämre än mot Alpha.

Nya mätningar lägger initiala skyddet runt ca 66% mot delta.

https://www.webmd.com/vaccines/covid-19-vaccine/news/20210825/cdc-covid-19-vaccines-66-percent-effective-against-delta-variant
Citera
2021-10-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Uselt mot Delta?

Snabbt avtagande, och vaccinet skyddar inte nämnvärt mot smittspridning heller.
Man får se det ur fler aspekter, men att det gör människor mindre sjuka den korta tid vaccinet är på topp är det inget tvivel om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in